۰
plusresetminus
يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۲۰:۰۱

رونوشت : نمایندگان مجلس هشتم

احضار وزیر ارتباطات به مجلس در حالی صورت گرفته است که شرکت ارتباطات سیار و مقامات وزارت ارتباطات تصور می‌کردند که با عرضه نسخه دوم نرم‌افزار فشرده ساز پیام رسان، انتقادات و مخالفت‌ها درباره نرخ پیامک به پایان خواهد رسید. به همین دلیل هم برای اثبات موفقیت طرح خود درباره ترویج خط و زبان فارسی در محیط پیامک، گزارش‌های رسمی را منتشر کردند که در آنها با استناد به نظرسنجي‌هاي صورت گرفته اعلام شد که استفاده از فونت فارسي 50 درصد نسبت به زمان قبل از تغيير تعرفه افزايش يافته و هم اکنون 80 درصد پیامک ها به زبان فارسی ارسال می‌شوند. این در حالیست که برخی گزارش‌های رسانه‌ای حکایت از عدم استقبال مردم از نرم‌افزار پیام‌رسان داشت که یکی از نمونه‌های بارز آن انتشار گزارش خبرگزاری فارس است در آن اعلام شده ایت؛ "با وجود گذشت بيش از 2 هفته از زمان عرضه اولين نسخه نرم‌افزار پيامك فارسي بر روي سايت شركت ارتباطات سيار ايران، اين نرم‌افزار تنها 300 هزار بار از سوي 27 ميليون مشترك همراه اول دانلود شده است." با این وجود بررسی و مداقه در این تناقض آشکار میان گزارش‌های رسمی مقامات وزارت ارتباطات با آنچه در رسانه‌های گروهی منتشر شده است، نشان می‌دهد که برنامه فرهنگی ترویج خط فارسی تا چه اندازه موفقیت‌آمیز بوده و نمایندگان مجلس باید چه موضعی در قبال آن اتخاذ کنند. همانگونه که اشاره شد، نرم‌افزار فشرده ساز فونت فارسی دانشگاه شریف، صرفا برای سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول قابل استفاده است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌تواند امکان ارسال پیامک فارسی ارزان را برای حدود 17 میلیون مشترک همراه اول فراهم کند. در نتیجه اعلام این موضوع که 80 درصد پیامک ها به زبان فارسی ارسال می شوند صرفا در شرایطی واقعیت دارد که مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول تنها سهمی 20 درصدی از مجموع پیامک‌های ارسال شده در شبکه اپراتور اول را داشته باشند. از سویی، گزارش ها نشان می دهند که نرم افزار پیام رسان همراه اول صرفا 300 هزار بار دانلود – پیاده سازی – شده است و اگر تصور کنیم که هر نرم افزار پس از پیاده سازی به طور میانگین برای سه مشترک دیگر نیز - از طریق بلوتوث یا روش های دیگر – ارسال شده و مورد استفاده قرار گرفته است، حداکثر حدود یک میلیون و 200 هزار مشترک شرکت ارتباطات سیار به این برنامه دسترسی دارند. حال اگر فرض بر این باشد که تمام آنهایی که پیام رسان همراه اول را دانلود و نصب کرده اند، هیچ مشکلی با نقایض و "باگ" های آن ندارند و فقط برای کسانی پیامک ارسال می کنند که آنها هم این برنامه را در اختیار دارند، باز هم درصد پیامک های ارسال شده به زبان فارسی نمی تواند رقمی بیش از 1 درصد باشد. مگر این که 79 درصد باقی مانده ترجیح داده باشند که پیامک فارسی را با نرخ 18 یا در پاره ای موارد 26 ریال ارسال کنند تا از این طریق در اقدام فرهنگی وزارت ارتباطات مشارکت داشته باشند. اما، آنچه که در عالم واقع اتفاق می افتد، این است که نرم افزار پیام رسان برای تعداد بسیار ناچیزی از حدود 27 میلیون مشترک همراه اول قابل استفاده است که درباره نتیجه آن هم باید بعد از ارسال صورتحساب های دوره بعدی قضاوت کرد. واقعیت این است که حتی ویرایش دوم نرم افزار پیام رسان فارسی که مملو از ایرادات و نواقص متعدد است، نمی تواند راه حل مناسبی برای کاهش هزینه های مشترکان تلفن همراه باشد. چرا که در بهترین حالت صرفا قادر به بر طرف کردن مشکل مشترکان سیم کارت های دائمی همراه اول است و افزایش تعرفه پیامک باعث اجحاف در حق مشترکان اعتباری این اپراتور ، مشترکان تالیا ، ایرانسل و سایر اپراتورهایی باشد که ملزم به افزایش تعرفه شده‌اند. در این صورت به نظر نمی رسد نمایندگان مجلس با توجه به این مسائل ، در جلسه پاسخگویی وزیر درباره افزایش نرخ پیامک قانع شده و با این وزارتخانه برای افزایش هزینه های موکلان خود همکاری و مساعدت نمایند.
کد مطلب: 10594
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام