۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۶
نظرخواهی ایتنا پیرامون عملکرد وزارت ارتباطات:

کیوان نقره‌کار: دولت یازدهم دولت آشتی با فناوری است

ایتنا - تحلیلگر فناوری اطلاعات: نقشه‌راه توسعه ICT باید تدوین شده و بازه‌های زمانی آن مشخص و در اختیار عموم قرار گیرد.
کیوان نقره‌کار، تحلیلگر فناوری اطلاعات
کیوان نقره‌کار، تحلیلگر فناوری اطلاعات
اشاره:
سایت ایتنا به منظور بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک نظرسنجی عمومی و نظرخواهی از کارشناسان، و همچنین بررسی میدانی را در دستور کار قرار داده که نتایج آن بتدریج منتشر می‌گردد.
در این بررسی که همزمان با پایان دوره ۴ ساله آقای محمود واعظی به عنوان وزیر پیشین ICT و ابتدای دوره وزارت آقای محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر جدید صورت می‌پذیرد، ایتنا تصمیم گرفته است با همکاری ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، نظرات جمعی از فعالین صنف و صنعت و کارشناسان حوزه ICT و روزنامه‌نگاران باسابقه این عرصه را در مورد دوره ارزیابی فعالیت وزیر پیشین و همچنین انتظارات از وزیر جدید را جویا شود.
در مرحله نخست، نظرسنجی عمومی سایت ایتنا با طرح این سوال که: «شما عملکرد محمود واعظی در وزارت ارتباطات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» در همه صفحات سایت فعال شده است که از همه کاربران دعوت می‌گردد که در آن مشارکت نمایند. نظرات کارشناسان نیز بتدریج در سایت و سپس بصورت یک پرونده ویژه در ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات به چاپ خواهد رسید.


 
گفت‌وگوی ایتنا با کیوان نقره‌کار، کارشناس و تحلیلگر فناوری اطلاعات و تهیه کننده برنامه‌های رادیویی:

■ عملکرد ۴ ساله آقای واعظی به عنوان وزیر ICT را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما نقاط مثبت و منفی عملکرد ایشان چه بود؟

اینجانب دولت یازدهم را دولت آشتی با فناوری می‌دانم و برای اثبات این ادعا ١٤ شاخص در نظر گرفته‌ام و در مقاله‌ای مفصل تک به تک این شاخص‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ام. بررسی و تحلیل فروشگاه‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌ها، استارت‌آپ‌ها، وضع اینترنت کاربران در اقصی نقاط کشور، وضع پست، تولید محتوا، زیرساخت‌ها و خدمات دولت الکترونیک، کنترل تعرفه‌ها و قیمت‌ها و رشد سرمایه‌گذاری شاخصه‌های اصلی بررسی رشد در حوزه آی‌تی به حساب می‌آیند. برای مثال چند نمونه از این بررسی را در اینجا مطرح می‌کنم:
تعداد فروشگاه‌های اینترنتی که اقدام به اخذ نماد اعتماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت کرده‌اند از خردادماه ١٣٩٤ تا اردیبهشت ١٣٩٦ از ٧٠٠٠ شرکت به بیش از ٢٥٠٠٠ فروشگاه رسیده است و میزان درآمد آنها فقط از طریق پرداخت درگاه بانکی (پرداخت در محل محاسبه نشده است) در پایان‌ سال ١٣٩٥ بیش از ٧٠‌هزار‌ میلیارد تومان بوده است
مطابق با گزارش دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM) و موسسه کارآفرینی و توسعه جهانی GEDI که در‌ سال گذشته منتشر شده و مربوط به پایان‌ سال ۲۰۱۶ میلادی است، برآوردها نشان می‌دهد که ایران از حیث کارآفرینی نوپا و استارت‌آپ در رتبه ۲۳ جهان قرار دارد و وضعیتی مشابه کشورهای چین و استرالیا را ایجاد کرده است. از لحاظ قابلیت‌های درک‌شده کارآفرینی رتبه مناسب ١٢ به دست آمده است، اگر چه از لحاظ فرصت‌های درک‌شده کارآفرینی و ترس از شکست، به ترتیب رتبه ٣٦ و ٣٣، چندان مناسب نیست. همچنین از لحاظ مجموع فعالیت‌های کارآفرینانه (TEA) در ‌سال ٢٠١٥، ایران رتبه ٢٣ را در بین کشورهای مورد بررسی به‌دست آورده است که نشان‌دهنده آن است که فرصت‌های بسیاری جهت بهبود این شاخص در کشور باید فراهم شود. سرمایه‌گذاری هم یکی از مهم‌ترین نیازها در حوزه فناوری اطلاعات است. فقط طی سه‌ سال از شروع کار دولت گذشته و رشد حجم سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات در حدود ٣٠ برابری در مقایسه با مدت مشابه قبل بالغ بر ٣٦‌هزار ‌میلیارد ریال در زیرساخت‌ها و همچنین بسترسازی و تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بالغ بر ٦٥‌هزار‌ میلیارد ریال در گسترش دسترسی و ارایه خدمات در این حوزه اعلام شده است.

■ انتظار شما از وزیر بعدی (آقای جهرمی) چیست و چه توصیه‌ای به ایشان دارید؟
تا قبل از این چربش CT در وزارت ICT بیشتر بوده است و نیازمند توجه همزمان و یکسانی به دو مقوله IT و CT هستیم و امیدواریم این بار نگاه مساوی داشته باشیم. البته نباید از توسعه زیرساخت و بخصوص توسعه زیرساخت در مناطق محروم غافل بشویم. یکی از موضوعات مهم حوزه ICT متولیان بی‌شمار این حوزه چه در عرصه تصمیم‌گیری و سران دولتی چه در صنوف و اتحادیه‌هاست که باعث آسیب به این حوزه شده و از وزیر می‌خواهیم در تعامل با وزارتخانه‌های دیگر در دولت به این امر سروسامان دهد.
در دولت‌های قبلی از حوزه قوانین وزارتخانه شکایت کم نبوده و قوانین این حوزه بعضاً نیازمند بازنگری و حتی اجرایی شدن هستند. چه در مورد قوانین داخلی و چه در قوانین بیرونی وزارتخانه نیازمند بازنگری و به‌روزرسانی هستیم و در اعمال و اجرایی شدن قوانین خوب هم باید اهتمام لازم به کار گیریم. با ارائه تسهیلات لازم و مطابق شاخص‌ها به بخش خصوصی، در مناطق محروم و دور از مرکز هم می‌توانیم شاهد حضور بخش خصوصی و ایجاد کسب‌وکارهای نوپا باشیم.
نیازمند سرمایه‌گذاری در تولید محتوا هستیم و البته در کنار آن باید قوانین کپی‌رایت اجرایی شوند. توسعه بازار و حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی باید مورد توجه قرار گیرد و نهایتاً نقشه‌راه توسعه ICT باید تدوین شده و بازه‌های زمانی آن مشخص و در اختیار عموم قرار گیرد تا شاهد حرکت‌های خوبی در  ICT کشور باشیم.
کد مطلب: 50114
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام