۰
plusresetminus
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۳
نظرخواهی ایتنا پیرامون عملکرد وزارت ارتباطات:

رحمتی: در شاخص‌های بین‌المللی، دستاورد برجسته‌ای نداشتیم

ایتنا - مدیر عامل شرکت رایورز: انتظار اول ما از وزیر جدید انجام تمهیدات لازم برای خروج از این وضعیت و سالم‌سازی فضای رقابت است.
پرویز رحمتی مدیر عامل شرکت رایورز
پرویز رحمتی مدیر عامل شرکت رایورز


اشاره:
سایت ایتنا به منظور بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک نظرسنجی عمومی و نظرخواهی از کارشناسان، و همچنین بررسی میدانی را در دستور کار قرار داده که نتایج آن بتدریج منتشر می‌گردد.
در این بررسی که همزمان با پایان دوره ۴ ساله آقای محمود واعظی به عنوان وزیر پیشین ICT و ابتدای دوره وزارت آقای محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر جدید صورت می‌پذیرد، ایتنا تصمیم گرفته است با همکاری ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، نظرات جمعی از فعالین صنف و صنعت و کارشناسان حوزه ICT و روزنامه‌نگاران باسابقه این عرصه را در مورد دوره ارزیابی فعالیت وزیر پیشین و همچنین انتظارات از وزیر جدید را جویا شود.
در مرحله نخست، نظرسنجی عمومی سایت ایتنا با طرح این سوال که: «شما عملکرد محمود واعظی در وزارت ارتباطات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» در همه صفحات سایت فعال شده است که از همه کاربران دعوت می‌گردد که در آن مشارکت نمایند. نظرات کارشناسان نیز بتدریج در سایت و سپس بصورت یک پرونده ویژه در ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات به چاپ خواهد رسید.

 
گفت‌وگوی ایتنا با پرویز رحمتی، رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و مدیر عامل شرکت مهندسی نرم‌افزاری رایورز:

■ عملکرد ۴ ساله آقای واعظی به عنوان وزیر ICT را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما نقاط مثبت و منفی عملکرد ایشان چه بود؟
در ارتباط با ارزیابی باید معیار یا شاخص‌هایی داشته باشیم که به کمک آنها ارزیابی کنیم و در صورتی که معیار وجود نداشته باشد ارزیابی ما تقریبی و احساسی خواهد بود. نمونه این نوع ارزیابی‌های احساسی توجه به بیشتر شدن حدودی دسترسی‌ها و فیلتر نشدن تلگرام و اینستاگرام است، که عملکرد را خوب ارزیابی می‌کنند، اما تصور من این است که می‌توانیم در ۲ زمینه شاخص و معیار را در نظر بگیریم: یکی شاخص‌های توسعه ICT بر حسب آنچه که ITU اعلام کرده و دوم شاخص‌های مربوط به دولت الکترونیک سازمان ملل متحد.

در شاخص‌های ITU، در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵، ۱۶ درصد رشد داشتیم، در صورتی که در ۳ سال قبل که در دولت دهم بود، این میزان رشد ۲۳ درصد بود علیرغم اینکه چند پله رشد داشتیم اما با مقایسه این ۲ دوره متوجه می‌شویم که ما از نظر توسعه ICT با شاخص‌های بین‌المللی دستاورد درخور توجه و برجسته‌ای نداشتیم. در شاخص دولت الکترونیک این وضعیت بدتر است و ما ۶ پله نزول کرده‌ایم.
علیرغم تمام اقداماتی که در زمینه شبکه ملی اطلاعات انجام شده که همگی مباحث مثبتی بوده، اما با مقایسه خروجی به صورت واقع‌بینانه متوجه می‌شویم با اینکه توجه این دولت به مبحث ICT به نسبت به دولت قبلی بسیار متفاوت بوده ولی نتیجه عملکرد وزارت ICT در این ۲ گروه از شاخص‌ها با سطح مطلوب فاصله دارد.


■ انتظار شما از وزیر بعدی (آقای جهرمی) چیست و چه توصیه‌ای به ایشان دارید؟
به طور خلاصه روی ۲ موضوع تمرکز می‌کنم. بازار فعلی ICT ما بسیار غیررقابتی است که دلایل زیادی دارد که خارج از این مصاحبه است، انتظار اول ما از وزیر، انجام تمهیدات لازم برای خروج از این وضعیت و سالم‌سازی فضای رقابتی است.
دومین خواسته ما هم بحث تعهد به برنامه‌ها است. در برنامه توسعه در رابطه با شاخص‌های توسعه ICT و دولت الکترونیک، پیش‌بینی‌هایی انجام شده و جایگاهی برای کشور ما در پایان چشم‌انداز ۲۰ساله در نظر گرفته شده است. وزیر ارتباطات باید متعد به این برنامه‌ها بوده و جایگاه جهانی ما را به نحو محسوسی بهبود ببخشد. در شرایطی این حرف را عرض می‌کنم که به اعتبار موفقیت برجام، رتبه سهولت کسب‌‎وکار ما ۲۵ پله ارتقاء یافته است. انتظار این است که در ارتباط با این شاخص‌ها تغییرات محسوس رو به جلو ایجاد شود.
 
کد مطلب: 49841
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام