۰
plusresetminus
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۶
مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با ایتنا:

همایش سواد رسانه‌ای، شاخک‌های مسئولان را به این موضوع حساس می‌کند

ایتنا - کریمی قدوسی: خروجی همایش سواد رسانه‌ای می‌تواند گامی باشد برای اینکه مردم ما متوجه شوند و این فرهنگ سازی در آنان ایجاد شود که چگونه از وسایل الکترونیکی و تکنولوژی به درستی استفاده کنند.
همایش سواد رسانه‌ای، شاخک‌های مسئولان را به این موضوع حساس می‌کند


عضو شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه ۲۵ درصد خانواده ها از رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای اطلاع ندارند، درباره نخستین همایش سواد رسانه‌ای گفت: این جشنواره شاخک‌های مسئولان را تکان می‌دهد.


حسن کریمی قدوسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایتنا با بیان اینکه افراد مختلف تعاریف مختلفی از سواد رسانه‌ای دارند، افزود: در کشور ما در ابعاد مختلف با آن پدیده می‌توانیم برخورد مناسب انجام دهیم و بدانیم چگونه از شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنیم.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: پیش‌تر فکر می‌کردم سواد رسانه‌ای بیشتر یک شعاراست تا واقعیت اما با مطالعه اخبار کشورهای مختلف متوجه شدم این اتفاق اصولا در کشور‌های دیگر بیشتر روی می‌دهند و آنان به خوبی می‌دانند چگونه از تکنولوژی استفاده کنند و تکنولوژی آنها را مسخ نمی‌کند.
وی خاطرنشان کرد: خروجی همایش سواد رسانه‌ای می‌تواند گامی باشد برای اینکه مردم ما متوجه شوند و این فرهنگ سازی در آنان ایجاد شود که چگونه از وسایل الکترونیکی و تکنولوژی به درستی استفاده کنند.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه بیشترین رنج سنی افرادی که بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند، ۱۸ تا ۲۰ سال است، اظهار داشت: از آنجا که این افراد به بلوغ فکری و عقلی یک مرد ۴۰ سال نرسیدند اگر به اشتباه بازی کنند تاثیرات منفی شدیدی در روحیات و اخلاقیات و فرهنگشان می‌گذارد.
وی افزود: در همه فرمول‌های بازی پلی استیشن و فوتبال، خود غربی‌ها که این تکنولوژی‌ها را خلق کردند گزینه‌ای برای خانواده‌ها و کاربری تعریف شده است که والدین به عنوان مثال می‌گویند پسر من ۱۴ سال است و فقط بازی‌های ۱۴ ساله برای او تعریف شود یا اینکه طوری بازی تنظیم شود که سه ساعت در هفته بتواند بازی کند این قاعده در ویندوز هم حتی وجود دارد.
کریمی قدوسی در عین حال خاطرنشان کرد: اما خانواده‌های ما استفاده از این قابلیت‌ها را بلد نیستند و نه خانواده‌ها و نه کاربرها به رده‌بندی سنی توجه نمی‌کنند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه ۲۵ درصد خانواده‌های ایرانی اصلا به رده‌بندی سنی بازی یارانه‌ای توجه نمی‌کنند و اصلا نمی‌دانند رده‌بندی سنی بازی یعنی چه، تصریح کرد: سواد رسانه‌ای حداقل می‌تواند مسئولان ما را نسبت به این مسائل حساس کند تا با صحبت با جوامع و دیدگاه‌های مختلف و تولید مسائل علمی آرام آرام به سمتی برویم که همه بلد باشیم از تکنولوژی به نحو احسن استفاده کنیم.

کریمی قدوسی با تاکید براینکه مسئولیت‌های اجتماعی در همه حوزه‌ها از جمله سواد رسانه‌ای وجود دارد، گفت: اگر خود را در مقابل انجام دادن کاری به نحو احسن مسئول ندانیم شاید افراد اطراف ما هم این باور را نداشته باشند و این درحقیقت مثل حکایت درست رانندگی کردن است؛ بدین صورت که اگر درست رانندگی می‌کنم هیچ مشکلی در رانندگی پیش نمی‌آید اما اگر یکی فکر کند در ایران همه بد رانندگی می‌کنند پس من هم بد رانندگی کنم هیچکس مسئولیت را درست انجام نمی‌دهد که این مسئولیت می‌تواند قانون یا استفاده صحیح از ابزار رسانه‌ای باشد.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر پایین بودن مسئولیت اجتماعی ادامه داد: برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی وارد صفحه برخی افراد دیگر می‌شوند و مطالب نامربوط می‌گذارند و این همان نداشتن مسئولیت اجتماعی از سواد رسانه‌ای است.

کریمی قدوسی در پاسخ به این سوال که برگزاری چنین همایش‌هایی تا چه حد در افزایش سواد رسانه‌ای افراد موثر است، خاطرنشان کرد: قطعا یک همایش نمی‌تواند همه بارها را محقق سازد، اما نکته این است شاید مردم ما درگیر نشوند اما محققان و مسئولان و افراد مختلف مسئول در حوزه‌های مختلف این قضیه به گوش آنان می‌رسد و کمی شاخک‌های آنان حساس می‌شود و بحث سواد رسانه‌ای در کشور نهادینه می‌شود و برخی مسئولان در سازمان‌های خود این موضوع را سیاستگذاری و قانونگذازی می‌کنند.


به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت‌پذیری عمومی در حوزه سواد رسانه‌ای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمان‌های مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌ای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی– کاربردی، دهم تا دوازدهم آبانماه (روز فرهنگ عمومی) برگزار می‌شود.

شایان ذکر است همزمان با برگزاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریورماه می‌توانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
 
کد مطلب: 45144
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام