ایتنا - پوری: نیاز است مخاطب امروزی آموزشهایی را ببیند و مهارتهایی را بلد باشد تا با مدیریت در برابر آماج این اطلاعات، وقتش را برای گزینش خبر و تشخیص اطلاعات درست از نادرست استفاده کند.
عضو هیئت علمی همایش سواد رسانهای:
سواد رسانهای به مسئولیت اجتماعی در کشور تبدیل شود
سايت خبری ايتنا , 6 شهريور 1395 ساعت 23:02
ایتنا - پوری: نیاز است مخاطب امروزی آموزشهایی را ببیند و مهارتهایی را بلد باشد تا با مدیریت در برابر آماج این اطلاعات، وقتش را برای گزینش خبر و تشخیص اطلاعات درست از نادرست استفاده کند.
عضو هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه سواد رسانهای در کشور ایران نوپا و جدید است، گفت: سواد رسانهای در کشور باید به مسئولیت اجتماعی تبدیل شود.
احسان پوری در گفتوگو با خبرنگار ایتنا درباره سواد رسانهای افزود: با توجه به رشد و توسعه تکنولوژیهای نوین ارتباطی و فضای جدید اطلاعرسانی که شاهد آن هستیم، انسان امروزی را در آماج رسانهها قرار داده و تعداد کانالهای اطلاعرسانی و شبکههای ارتباطی به حدی رسیده که تمام زندگی ما را اعم از حریم خصوصی و اجتماعی دربرگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در این فضا تولید محتوا حجم وسیعی را دربرگرفته و برخلاف گذشته که عدهای صرفا تولید کننده و عدهای هم صرفا مصرف کننده بودند امروز مخاطبان هم میتوانند قابلیت تولید هم قابلیت مصرف داشته باشند و با توجه به دسترسی نوین ارتباطی همه میتوانند تولید کننده باشند، برهمین اساس نیاز است مخاطب امروزی آموزشهایی را ببیند و مهارتهایی را بلد باشد تا با مدیریت در برابر آماج این اطلاعات، وقتش را برای گزینش خبر و تشخیص اطلاعات درست از نادرست استفاده کند.
«سواد رسانهای» یعنی دربرابر اثر رسانهها منفعل نبودن
عضو هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی تاکید کرد: سواد رسانهای یعنی منفعل نبودن در برابر محتوا و اثر رسانهها و اینکه تحت تاثیر این موارد قرار نگیریم و قابلیت تمیز و تشخیص داشته باشیم.
وی با بیان اینکه این مفهوم سواد رسانهای را میتوان در سطح مخاطب پی گرفت، ادامه داد: حتی در ابعاد بالاتر در حد تولید کنندگان محتوا و اصحاب رسانه و دستاندرکاران رسانه قرار میگیرد و این موارد با توجه به دنیای امروز که دنیای اطلاعات است مطرح میشود.
پوری بحث سواد رسانهای را در کشور بحث نسبتا جدیدی عنوان کرد و گفت: سواد رسانهای در چند سال اخیر بیشتر مطرح و محتوای جدید در این باره تولید شده است؛ در این زمینه کاملا نوپا هستیم و اقدامی نکردهایم در حالی که برخی کشورها سابقه سی ساله در بحث سواد رسانهای دارند.
این کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال ایتنا که آیا این همایش ادامهدار و تاثیرگذار خواهد بود یا نه، اظهار داشت: به نظر من همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی بیشتر در جهت معرفی کردن این حوزه و در جهت ایجاد فضایی برای حمایت از محصولاتی که در این حوزه تولید میشود فعالیت خواهد کرد و اجتماعی از دستاندرکاران و متخصصان و افرادی که در این حوزه فعالیت حرفهای میکنند و میخواهند در تولید علم، حوزه آموزشی و کاربردی وارد شوند، فراهم میکند و سعی دارد تا اثر مثتبی در این حوزه هم از لحاظ علمی و هم آکادمیک داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر این همایش چنین اقدام نکند، متاسفانه در حد اکثر همایشها و سمینارهای علمی و تخصصی که در حد کسب مقاله است و جلوتر نمیرود، خواهد ماند.
پوری تاکید کرد: برگزار کنندگان نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی اگر بتوانند این همایش را مرتب برگزار کنند و خروجی اثرگذاری در حد سواد رسانهای کشور داشته باشند، خیلی موثر خواهد بود و البته سازمانهای حمایتی و بخش خصوصی باید وارد شوند تا با یک برنامهریزی منسجم و حمایتهای مادی و معنوی بحث سواد رسانهای به مسئولیت اجتماعی تبدیل شود.
استفاده از فضای ایجابی به جای سلبی در مواجهه با رسانهها
عضو هیئت علمی نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر تبدیل شدن بحث سواد رسانهای به مسئولیتی اجتماعی در کشور، تصریح کرد: با توجه به جو رسانهای نیاز است این مسئولیت اجتماعی را ایجاد کنیم و اگر سواد رسانهای در کشور به عنوان مسئولیت اجتماعی ایجاد شود به صورت روش ایجابی بجای روش سلبی بسیار مثمرثمرتر در مواجهه و نظارت بر رسانهها خواهد بود.
پوری یادآور شد: باید تلاش کنیم سواد رسانهای را بعنوان یک دستورالعمل ایجابی بالا ببریم و اگر دستورالعمل ایجابی روی کار بیاید دیگر چیزی به نام فیلتر و سانسور نخواهیم داشت و مخاطب خودآگاه میشود و خود او میتواند در این زمینه فعالیت مثبت داشته باشد.
به گزارش ایتنا، نخستین همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیتپذیری عمومی در حوزه سواد رسانهای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت «نخبگان و مجامع علمی، سازمانهای مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانهای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی-پژوهشی و ترویجی–کاربردی، دهم تا دوازدهم آبانماه(روز فرهنگ عمومی) برگزار میشود.
شایان ذکر است همزمان با برگزاری همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقهمندان جهت ارسال آثار و شرکت در همایش تنها تا ۱۵ شهریورماه میتوانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.
کد مطلب: 45008
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/45008/سواد-رسانه-ای-مسئولیت-اجتماعی-کشور-تبدیل-شود