۳
۰
plusresetminus
يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۳

اندر حکایت آموزشهای تخصصی و آکادمیک

ایتنا - کجای کار ایراد دارد که این همه کار روی زمین داریم و این همه نیروی بی‌کار؟
اندر حکایت آموزشهای تخصصی و آکادمیک


مستانه منصوری (رهنمون) - آمارها نشان می‌دهد از هر چهار جوان ایرانی یکیشان بی‌کار است. بیشترشان سواد و حداقل مدرک لیسانس را دارند ولی نمی‌توانند کار پیدا کنند. از سوی دیگر کارفرمایان هم همیشه دنبال نیروی کار می‌گردند.
اما کجای کار ایراد دارد که این همه کار روی زمین داریم و این همه نیروی بی‌کار؟

مسئله پیچیده‌ای است که هزار و یک دلیل در آن نهفته است. اما امروز ما فقط سراغ یک جامعه کوچک رفته و دست روی یکی از این هزاران اگر و اما گذاشته‌ایم. جوانان زیادی از جامعه فنی و فارغ‌التحصیلان بی‌شمار رشته کامپیوتر یا علاقه‌مندان به این رشته برخلاف پیشرفت سریع تکنولوژی و ابزارهای مرتبطشان بی‌کار هستند و یا کاری متناسب با تحصیلاتشان نمی‌توانند پیدا کنند.
اینجاست که پای مقایسه آموزش‌های آکادمیک و تخصصی به میان می‌آید. مهندسان کامپیوتر ما اغلب واحدهای زیادی را در وصف زیرساخت‌های رشته‌شان پاس می‌کنند ولی عده کمی از آنها دست به آچار شده و در بازار کار موفق می‌شوند. مشکل هم دقیقا از جایی شروع می‌شود که آموزشهای تخصصی در دانشگاهها جایگاه محکمی ندارد. برخی موسسات به صورت خصوصی این آموزشها را ارائه می‌دهند ولی بین آنها و دانشگاه ارتباطی نیست، تاجاییکه حتی دانشجویان خبری از آموزشهایی که می تواند آینده شغلی شان را تحت تاثیر خود قرار دهد ندارند.

ما هم بر آن شدیم با مدیر کاریار ارقام، یکی از آموزشگاه‌های تخصصی فعال و خوشنام در زمینه دوره‌های شبکه و سیسکو صحبت کنیم تا کمی بیشتر در این باره بدانیم.


• آقای گنجه‌ای بعنوان مدیر کاریار ارقام و کسی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت دارد، رویکرد آموزشهای تخصصی در ایران را چگونه می‌بینید؟
به نظر من اساسا محور اصلی صحبت ما روی همین موضوع است. امروز دیگر همه بخوبی می‌دانیم که دوره‌های کلاسیک به تنهایی جوابگوی دانش پژوهان نیست. دربعضی ازکشورهای پیشرفته دانشگاهها دوره‌هایی نظیرسیسکو، مایکروسافت و... را اجباری کرده‌اند که دانشجو بایستی آنها را توسط شرکتی که دانشگاه معرفی می‌نماید بگذرانند. این مسئله باعث می‌شود دانشجویان با بازارکاروعلوم روز درهمان دانشگاه آشنا شوند وتصمیم گیری راحتری برای آینده شغلی خود کنند.

• آیا تنها طی کردن دوره‌های تخصصی می تواند دروازه بازار کار را به روی دانش‌پژوهان بگشاید؟
بله .البته به همت خود فرد یادگیرنده هم بستگی دارد. در ایران آنقدر تکیه بر آموزشهای تئوری پررنگ است که دانشجویان ما هم سعی می‌کنند فقط تئوری ها را خوب بخوانند. ما اینجا حتی کارگاههایی هم بصورت رایگان در اختیار بچه ها قرار داده ایم که سناریوهای مختلف آموزشهای سیسکو و شبکه و ... را تمرین کنند.این به دانشجوکمک میکند که بعدازفارغ التحصیلی به قول معروف دست به آچاروارد بازارکارشود.

• با این حساب و با توجه به طبع مدرک گرایی که در جامعه وجود دارد، آیا فکر نمی‌کنید استقبال از این دوره ها هم بخاطر گرفتن مدرک است؟
به نظر من اینطور نیست. کسی که هزینه می‌کند و وارد دوره های تخصصی و گاهی پیچیده می‌شود حتما هدف بزرگتری دارد. اما اگر هم اینطور باشد باز هم داشتن مدرک سیسکو از نداشتن آن بهتر است. کسی که این مدرک را میگیرد از سطح یک به دو میرسد.امروزه در کشورهای توسعه یافته ودرحال توسعه داشتن مدرکهای تخصصی در رزومه امتیازبالایی دارد وگاهی حتی اجباری است و نشان از جایگاه و وجهه اجتماعی بالا دارد.

• کسانی که این آموزشها را پشت سر می‌گذارند دیگر خیالشان برای پیدا کردن کار و متخصص شدن راحت است؟
در بازار هفتاد میلیونی ایران، ما با یک خلاء بزرگ نیروی متخصص فناوری اطلاعات روبرو هستیم که از این متخصص ها هم متاسفانه اغلب آنها در دوره‌های پیش نیاز و اولیه مشغول به تحصیل هستند. درحالیکه بیشترصنایع بزرگ وکوچک بایستی به منظور بهره وری بیشتر، سمت وسوی فناوری اطلاعات را دنبال کنند و برهمین اساس بازار نیروی متخصص فناوری اطلاعات بسیار وسیع خواهد بود. بعنوان مثال در حال حاضر دوره هایی مثل طراحی دیتا سنتر، امنیت سایبری، مجازی سازی ورایانش ابری، مراکزتلفنی voip، لینوکس ودوره های مدیریت فناوری اطلاعات ازاهمیت خاصی برخوردارند و بیشترین تقاضا را برای جذب نیروی کاردارند. همچنین نیازامروز فناوری اطلاعات برکسی پوشیده نیست ودرجای جای زندگی روزمره ما قرار دارد و به جرات می‌توان گفت یکی از بزرگترین بازارهای جهانی حداقل تا دهه آینده رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات است.

• آیا تحصیل در کاریار ارقام بجز مزایای شناخته شدهای چون اساتید مجرب و فضای آموزشی قوی مبتنی بر شناخت و تجربه، کارکردهای دیگری هم دارد؟
بله. در اینجا ما سعی می‌کنیم دانش پژوهان موفق را شناسایی کرده و آنها را به بازارکار معرفی کنیم. همچنین درتمام دوره‌های کاریارارقام کاربه صورت سناریوهای عملی درنظرگرفته شده است تا دانشجویان بتوانند علاوه بریادگیری مفاهیم، با تجهیزات و ابزارهای کاربردی نیز آشنا شوند. درطول دوره نیز مشاوره‌های رایگان توسط تیم مشاوره برای رسیدن به مطلوب‌ترین نتیجه درنظرگرفته شده است.

• و سخن پایانی شما؟
جوانان ما پتانسیل بسیار بالایی دارند که در صورت حمایت دولت می‌توانند به متخصصان زبده‌ای در سطح منطقه و دنیا تبدیل شوند. ما‌‌ توقع داریم از اینگونه موسسات تخصصی حمایت شود تا اشتغال‌زایی جوانان متخصص را در کمترین زمان شاهد باشیم و به بهره‌وری کشوردرکوتاه مدت کمک کنیم.
 
کد مطلب: 32106
نام شما
آدرس ايميل شما


رامین سمسار
feedback
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مهندس گنجه‌ای عزیز

اینجانب خدمت حضرتعالی ارادت فراوان دارم اما با کمال احترام با حضرتعالی اختلاف دیدگاه دارم.

چه زمان ما متخصصین IT ایران کمر همت بسته و دست از دامان دولت کوتاه خواهیم کرد.

مگر در هند که در سنوات اخیر مقام بزرگترین صادر کننده نرم افزار و خدمات help desk را از آن خود کرده دولت از آموزشگاه ها حمایت کرده است در اساس دولت هند پولی برای اینگونه حمایت ها دارد؟
بییاید نفت و حمایت دولت که در حقیقت پول ملت است را فراموش کنیم و به همت خود تکیه کنیم.
ضمن آنکه این حقیر پس از نزدیک به سه دهه تجربه در علم IT نه تنها ده ها بلکه صدها فارغ التحصیل دانشگاه و انواع دوره های CISCO , Microsoft, ... را بدون دانش و توانایی کار مشاهده و جوانان دیپلم و دوره ندیده اما توانا و پر دانش دیده ام. کلاس و دانشگاه ما را متخصص نمیکند بلکه همت است که راه گشا است.

با سپاس از شما
مازیارگنجه ای
feedback
Iran, Islamic Republic of
باسلام
ضمن احترام به نظرشما دوست گرامی
لازم به ذکراست که اتفاقا دولت هند درسند راهبردی خود آموزش را جزوبالاترین درجه سوبسیدووام های کم بهره قرارداد وهمین کارباعث رشد بسیارسریع صنعت آی تی درآن کشورگردید .هرچند برای پیشرفت خود اشخاص ملاک هستند ولی آموزش مهارتی علاوه براینکه افرادرا باتکنولوژیهای نوین آشنا میکند،باعث رشد وارتقاء صنعت فناوری اطلاعات نیزمیگردد.درضمن ما کمک دولت را بعنوان اینکه ازامکانات دولتی جهت رقابت بابخش خصوصی استفاده نکند کافی میدانیم واینکه درزمینه مالیات وبیمه حداقل تعرفه به جای حداکثرتعرفه برای موسسات آموزشی لحاظ گردد.درپایان شعار تویوتا را مدنظرشما سرور گرامی قرارمیدهم که :
آموزش برای همه چیز وهمه چیزبرای آموزش
مهمترین بخش دیدگاه کشورهای توسعه یافته ودرحال توسعه میباشد.

ارادتمند
رامین سمسار
feedback
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مهندس گنجه ای عزیز

ما سالها است که در میهن عزیزمان شاهد حمایت از صنایع خودرو سازی هستیم، ایا این امر باعث ارتقاع کیفیت خودرو سازی شده است؟

صنایع دیگر نیز مانند IT و آموزش آن می توانند درخواست حمایت داشته باشند، آنگاه تکلیف دولت چیست؟ همه را حمایت کند یا به حمایت انتخابی دست بزند.

حمایت و سوبسید در دنیا سالها است که مورد توجه متخصصین اقتصاد نیست.

شعار ها همیشه زیبا هستند بیایید عمل گرا باشیم.

باعث خوشبختی من خواهد بود در میزگردی در دفتر ایتنا پیرامون این نکته با یکدیگر نشستی سرگشاده داشته باشیم.

با سپاس از شما