ایتنا - حسین رسولی - روز سوم اسفندماه، هتل سیمرغ تهران میزبان جمعی از اصحاب رسانه بود که به بهانه نشست خبری برگزار شده از سوی شرکت «داده پرداز رایانه متین» به دیدار و گفتوگو با تعدادی از مدیران ارشد کمپانی سیلیکون پاور و البته آشنایی با آخرین دستاوردهای این شرکت تایوانی آمده بودند.
در حاشیه نشست، گپ و گفتی با آقای پری (Yuan Peri Jung) مدیرعامل Silicon Power و نیز آقای بهزاد یگانه، مدیرعامل شرکت داده پرداز رایانه متین داشتم که در ادامه آن را میخوانید:
گفت و گو با مدیرعامل شرکت Silicon Power
• آقای پری! از بدو تاسیس و حوزه فعالیت کمپانی سیلیکون پاور شروع کنیم.
سیلیکون پاور در سال ۲۰۰۳ میلادی تأسیس شد و هماکنون بیش از ۷۰۰ نیروی انسانی در اقصی نقاط دنیا از جمله کشورهای ایالات متحده آمریکا، روسیه، ایران، هنگکنگ، اوکراین، میانمار و ... دارد. این شرکت همچنین حضور فعالی در رخدادهای مهم جهانی دارد و به خاطر تولید محصولات باکیفیت خود موفق به دریافت جوایز بسیار مهمی از جمله Red Dot شده است و علاوه بر این بارها و بارها از سوی مقامات دولت تایوان مورد تقدیر و ستایش قرار گرفته است.
کمپانی سیلیکون پاور در طول دوران ۱۰ ساله حضور خود در بازار حافظه دنیا سریعترین میزان رشد را در میان شرکتهای فعال در حوزه IT تایوان تجربه کرده است و علاوه بر این در میان ۱۰۰۰ کمپانی فعال در این حوزه جایگاه یازدهم جدول را به خود اختصاص داده است.
• موقعیت خود را در بازار جهانی چگونه ارزیابی میکنید؟
هدفگذاری و تمرکز ما بر رسیدن به صدرنشینان جداول جهانی مثل Sandisk و Kingston است. یا برند ترنسند که در رده بعدی قرار دارد.
ما مجموعا حدود ده یازده سال است که وارد این کسب و کار شدهایم و اکنون در سطح سوم جهان هستیم. لیکن هدف گذاری ما سبقت گرفتن از ترنسند و رسیدن به جایگاه شرکتهایی مثل سن دیسک و کینگستون است.
• در مورد سهم بازار Silicon Power اندکی توضیح دهید.
ما در حال حاضر ۳ تا ۴ درصد از بازار جهانی این حوزه را در اختیار داریم. در خصوص خاورمیانه به علل مختلف، آمار و اطلاعات دقیقی در این بازه هنوز در اختیار نداریم و اظهار نظر درباره آن برایم دشوار است.
• برنامههای درازمدت و آتی شرکت شما در سال ۲۰۱۴ چیست؟
سیلیکون پاور در نظر دارد به سمت فناوریهای Cloud و وایفای حرکت نماید و در کنار آن تولید محصولات با کیفیتتر و با قیمت مناسبتر را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
• چشمانداز فعالیت SP در ایران چگونه است؟
در ایران حوزه اصلی فعالیت ما در زمینه حافظههای پرتابل خواهد بود. ما در خصوص گسترش دفاتر و شبکه خدمت رسانی ایران بسیار جدی هستیم. تا رقبا هم دیگر نتوانند به آسانی به این محدوده وارد شوند.
برنامه دراز مدت ما این است که مشتریان ما در هر جای ایران به راستی و با خیال آسوده محصولاتمان را تهیه و خریداری کنند.
گفت و گو با مدیرعامل «داده پرداز رایانه متین»
• آقای یگانه! از آغاز شکل گیری و ظهور شرکت «داده پرداز رایانه متین» برایمان بگویید.
شرکت متین فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ به صورت غیررسمی در همین حوزه موبایل و وسایل جانبی و حافظهها آغاز کرد. به تدریج این کسب و کار برای ما هم اشکال جدیتری به خود گرفت و شروع کردیم به اخذ نمایندگی از شرکتها. در سال ۱۳۸۷ شرکت به طور رسمی ثبت شد و فعالیتهایش را به صورت رسمیتر پی گرفت.
در حال حاضر ما نمایندگی سه برند معتبر تایوانی Silicon Power, Apacer, , Pqi را داریم و تقریبا سهم بازار خوبی در حد ۴۰ تا ۵۰ درصد داریم.
• حوزههای کاریتان شامل چه مواردی میشود؟
فلش مموریها، حافظههای USB، کارت حافظه، هارد اکسترنال، رم کامپیوتر، حافظههای SSD و جدیدا باتری تلفن همراه. غیر از اینها در زمینه تبلت هم به عنوان نماینده رسمی برندهای هواوی و ایسوس در حال توزیع هستیم.
• از همکاریتان با سیلیکون پاور بگویید.
چهار سال است که ما نماینده رسمی SP هستیم. حتی پارسال در نمایشگاه کامپیوتکس تایوان به عنوان فروشنده مطرح سیلیکون پاور در منطقه شناخته شدیم و از ما قدردانی شد. عملا آنها خیلی از عملکرد ما رضایت دارند. یعنی فعالیت ما در مجموعه به گونهای بوده است که با توجه به این که خود سیلیکون پاور شرکت جوانی است و در حدود ده یازده سال است شکل گرفته، تقریبا در هیچ کشوری به اندازه ایران، این سهم بازار را ندارد. بسیاری از برندهای مطرح دیگر بر این باورند که متین بوده که توانسته است سهم بازارا SP را تا این حد برساند.
همان طور که خود مدیر عامل سیلیکون پاور هم اشاره کرد، سهم آنها در بازارهای جهانی حداکثر چهار درصد است. ولی در ایران ده برابر آن، یعنی حدود چهل درصد.
• آیا شما نخستین نماینده و نماینده انحصاری Silicon Power در ایران محسوب میشوید؟
سیلیکون پاور قبل از ما به صورت خیلی محدودی وارد بازار شده بود. ولی توزیع کننده مشخصی در این حوزه نداشت. ما اولین توزیع کننده رسمی آنها بودیم. در این چهار سال اخیر هم به عنوان نماینده انحصاریشان در حال فعالیت هستیم. امیدوار هستم با گسترش فعالیتهایمان به این همکاری ادامه دهیم.
• لطفا برای خوانندگان ما که بسیاری از آنها مشتریان شما نیز هستند، درباره نحوه و کیفیت پشتیبانی از محصولات و خدمت رسانی به خریداران کمی توضیح بدهید.
خوشبختانه با توجه به گستردگی دفاتر خدماتمان در کشور مشکلی در این زمینه وجود ندارد. متین در ۸ شهر بزرگ ایران به صورت مستقیم دفتر خدمات دارد. در آنها سیستمهای نرمافزاری تعبیه شده است تا اگر کالا مشکل فیزیکی نداشته باشد - یعنی شکستگی و آسیب دیدگی نداشته باشد - همانجا در صورت امکان با فرمت کردن وسیله و به صورت نرمافزاری مشکل خریدار حل شود. و اگر نشد، در محل و همان موقع جنس را با یک نمونه نو تعویض میکنیم. سپس اجناس خراب و معیوب جمعآوری، کدگذاری و برای خود سیلیکون پاور ارسال میشود. SP هم در محموله ارسالی بعدی، جایگزین متناسب آن کالا را برایمان ارسال میکند. بابت مجموعه این خدمات هیچ وجهی از مشتریان دریافت نمیشود. طبق قولی که خود مدیر عامل Silicon Power به ما داده، از جمله برنامههای آتیمان آن است که دفاتر خدمت رسانیمان را گستردهتر کنیم تا هر کسی در هر شهری که کالاهای متین را خریداری میکند، به سهولت بتواند مراجعه و از خدمات پس از فروش ما بهره مند شود.
• به عنوان سخن آخر، اگر در مورد تقویت همکاریتان با Silicon Power اگر حرفی دارید، لطفا بفرمایید.
از تمام اهالی رسانه و مطبوعات سپاسگزاری میکنم به خاطر تشریف فرمایی و حضور در مراسم امشب و انعکاس آن. به هر حال «داده پرداز رایانه متین» شرکت جوانی است و ما دوست داریم بنیان خوبی برای شرکتمان ایجاد کنیم که زمینه ساز تبدیل شرکت متین و علامت تجاری آن به یک گارانتی ماندگار شود. این از اهداف بلندمدت ما در متین است. قطعا سعی خواهیم کرد سیلیکون پاور و هر شرکت دیگری را که متولیاش هستیم، به سویی ببریم که بهترین خدمات را به کاربران ایرانی بدهند. مطمئنا اگر برند و شرکتی نوعا خدمات مناسب و خوبی به ما ارائه نکند، ما نیز همکاریمان را با آنان قطع خواهیم کرد. شرط ما برای همکاری با هر شرکتی، فراهم آمدن زمینه پشتیبانی کامل مشتریانمان است. چون نهایتا قصدمان آن است که در این بازار به فعالیت ادامه دهیم و اهداف درازمدتی هم برای خود تعریف کردهایم.