کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون توسعه مخابرات استان تهران خبر داد:

خريداري تجهيزات 600 هزار پورت پرسرعت

خبرگزاری ايسنا , 30 بهمن 1390 ساعت 16:15

ایتنا- معاون توسعه مخابرات استان تهران: یکی از اهداف ما مشتري‌مداري برمبناي سرعت بالا در ارائه خدمات و پشتيباني از سرويس‌ها است.




مخابرات استان تهران در راستاي نصب ۶۰۰ هزار پورت پرسرعت تا پايان سال، به خريداري تجهيزات ۶۰۰ هزار پورت اقدام كرده و درصدد نصب و راه‌اندازي آنهاست.

به گزارش ایتنا سميع‌الله صادقي آراني -معاون توسعه و مهندسي شركت مخابرات استان- در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين‌كه از حدود دو سال گذشته وارد حوزه ماموريت‌هاي پورت پرسرعت شده‌ايم، اظهار كرد: هرچند كه اينترنت پرسرعت(ADSL) يكي از معمول‌ترين نوع اتصال پورت پرسرعت است اما تنها نوع آن نيست.

وي افزود: ‌در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار پورت ADSL نصب شده كه اين ميزان تا آخر سال به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار پورت در استان تهران مي‌رسد و در حوزه‌ي واگذاري خدمات پرسرعت نيز به عدد ۲۰۰ هزار نزديك شده‌ايم.

او درباره تجهيزات مورد نياز اين مقدار پورت پرسرعت گفت: تجهيزات ۶۰۰ هزار پورت خريداري شده و موجود است كه درصدد نصب و راه‌اندازي آنها هستيم.

وي درباره روند برنامه‌هاي در نظر گرفته شده در اين حوزه ابراز كرد: برنامه يك پيش‌بيني است، اما بخش عظيمي از تحقق برنامه‌ها به استقبال و كشش مردم بستگي دارد، اما در حال حاضر اين طور مي‌شود گفت كه اگر شخصي به دريافت خطوط پرسرعت اينترنت اقدام كند، جوابگوي تقاضاها خواهيم بود.

معاون توسعه مخابرات استان تهران درباره رقابت شركتي هم‌چون مخابرات كه سابقا دولتي بوده و بخش عظيمي از زيرساخت‌ها را در دست دارد، با بخش خصوصي و شركت‌هاي ندا، تصريح كرد: ‌زيرساخت هزينه‌هاي عمده‌ي ما را دربرمي‌گيرد و بحث درآمدزايي هم برروي سرويس‌هاي زيرساختي اعمال مي‌شود و به‌عنوان مثال اپراتوري هم‌چون مخابرات از سرويس تلفن درآمدكسب مي‌كند نه زيرساخت و همين موضوع براي ADSL هم تعميم داده مي‌شود.

او درباره علت ارائه نشدن سرويس اينترنت پرسرعت در برخي نقاط استان تهران ابراز كرد:‌ ما در حال ارائه خدمات در كليه نقاط تهران هستيم، اما به دليل اين كه برخي خطوط PCM هستند، از ارائه اينترنت پرسرعت برروي آن معذوريم و اين موضوع شامل يك منطقه جغرافيايي خاص از استان تهران نمي‌شود مثلا اين طور نيست بگوييم خطوط بومهن كلا PCM است ولي ممكن است در يك محدوده، تعدادي ساختمان وجود داشته باشد كه برروي PCM باشند.

وي خاطرنشان كرد: اينترنت پرسرعت در كل استان تهران واگذار مي‌شود اما ممكن است در اين بازه تعدادي ساختمان با PCM وجود داشته باشد كه نتوانيم برروي آن ADSL ارائه كنيم اما با اجراي پروژه GPON، هم سيم مسي كوتاه مي‌شود و هم PCMها به حد صفر مي‌رسند و تا نزديك خانه‌ها با فيبر نوري مي‌رويم كه اين نزديكي مي‌تواند شامل فاصله صد و ۲۰۰ متري و يا داخل خود ساختمان شود و همين مرزها است كه FTTH، FTTB و FTTC را معنا مي‌بخشد.

صادقي درباره تكنولوژي PCM هم گفت: در گذشته برروي يك كابل، چند خط تلفن متمركز مي‌شد و با يك سيم مي‌رفت و در مقصد از يكديگر باز مي‌شد و اينترنت پر سرعت هم به دليل اين كه از ابتدا تا انتها يك سيم مي‌خواهد، برروي PCMها قابل ارايه نيست، چراكه PCM پهناي باند محدودي دارند.

معاون توسعه مخابرات استان تهران گفت: زماني مخابرات درصدد ارائه تعداد عظيمي از خطوط تلفن به مردم بود كه به همين منظور PCMها جوابگو بودند و روال واگذاري سريع خطوط تلفن را تسهيل بخشيدند و البته پورت پرسرعت هم در آن زمان معني نداشت و پيش‌بيني‌هايي درباره آن انجام نشده بود اما در حال حاضر با توجه به اين كه جمع‌آوري كابل‌ها، پرهزينه است، جهت جلوگيري از دوباره كاري، كار با كمي طمانينه و با تكنولوژي FTTX انجام مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين كه در آينده تكنولوژي در حوزه Voice حضور نخواهد داشت، تصريح كرد:‌ يكي از دلايلي كه مخابرات را به عنوان ارائه دهنده خدمات ADSL معرفي كرده‌اند اين بوده كه تنها بخش خصوصي و PAPها قادر به پاسخگويي حجم وسيع ظرفيت‌هاي خالي كشور در اين حوزه نبودند.

صادقي درباره اهداف مخابرات در اين راستا تاكيد كرد: ‌ما سه هدف را دنبال مي‌كنيم، يكي اين كه مدياي خودمان را به فيبر تبديل مي‌كنيم كه ظرف مدت يك برنامه پنج و شش ساله قابل اجراست و دوم اين كه سرويس برمبناي IP و با تجهيزات پورت پرسرعت ارائه مي‌كنيم كه همه سرويس‌ها بتوانند بر بستر آن حركت كنند و سومين هدف نيز مشتري‌مداري برمبناي سرعت بالا در ارائه خدمات و پشتيباني از سرويس‌ها است.

معاون توسعه مخابرات استان تهران درباره دلايل محدوديت در پهناي باند خانگي ۱۲۸KBPS نيز گفت: اين موضوع از حيث موضوعات اجتماعي و فرهنگي است چراكه كشور ما در موقعيت خاص قرار گرفته است و ما انقلابي را در كشور شاهد بوديم كه دشمناني را در مقابل آن قرار داده و بخش عظيمي از محتواي حال حاضر دنياي مجازي هم در دست آن‌ها قرار دارد و اگر تا ديروز از طريق ماهواره عليه كشور ما حركاتي انجام مي‌شد، امروز اين حركات از طريق اينترنت صورت مي‌گيرد.

او گفت: براي رفع محدوديت‌هاي اين‌چنيني يا بايد خودمان توليدكننده اصلي محتوا باشيم و يا نظارت كاملي توسط شبكه داخلي بر روي آنها داشته باشيم و براي اين امر مي توانيم شبكه ملي را به وجود آوريم كه بتوانيم برمبناي نظارت يكپارچه گام برداريم كه يكي از نمونه‌هاي عرض باند ملي، تلويزيون اينترنتي است كه در استان تهران راه‌اندازي شده و در حال حاضر مناطق دو و هشت را پوشش‌دهي مي‌كند.
 


کد مطلب: 21217

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/21217/خريداري-تجهيزات-600-هزار-پورت-پرسرعت

ايتنا
  https://www.itna.ir