کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سمبع زاده در گفت‌وگوی اختصاصی در دفتر ایتنا:

سیستم فعلی سازمان، باعث عدم مشارکت بدنه صنف

12 مهر 1390 ساعت 9:53

ایتنا - سمیع زاده: «یکی از ایرادهای صنف عدم مشارکت بدنه است؛ بدنه چگونه شرکت کند در سیستمی که طراحی شده،تا چخ حدی این سیستم بدنه می‌تواند مشارکت داشته باشد.»



رضا سمیع زاده  در مورد حضور خود در انتخابات گفت: «من هنگام ثبت نام ایران نبودم. وقتی بازگشتم به نظرم آمد در این وضعیت وجود کاندیدای مستقل در این دو قطبی بودن کاندیداها موثر خواهد بود و تصمیم گرفتم خیلی جدی تا آخر انتخابات ادامه بدهم.»

رضا سمیع زاده -مدیرعامل شرکت نیروان- در گفت‌وگوی اختصاصی در دفتر ایتنا، درباره استقلال خود در انتخابات بیان داشت: «با هیچ‌یک از دوستان مشکلی ندارم، در هر دو گروه افراد خیلی خوب و شاخصیی هستند که خود من به آنها رای خواهم داد.من به هیچ گروه نه نزدیکی خاصی دارم و نه فاصله خاصی. من یک موضع مستقل دارم.»

وی در مورد نوع تبلیغات خود در انتخابات گفت: «من نه هم‌وزن دو گروه بلکه ‌هم راستای دو کروه حرکت می‌کنم و ستاد تبلیغاتی و برنامه دارم. در تماس‌هایی که از دو گروه یا از بیرون دارم به من گفته‌اند که حرکتم بسیار موثر بوده و احتمالا این روش استقلال در دورآینده بسیار بیشتر خواهد بودو به نظر من این حرکت تاثیرگزار بوده و شیوه جدیدی برای انتخابات صنف خواهد بود.با توجه به برنامه‌های مدونی که دارم می‌توانم در آینده بگویم چقدر موفق بودم و به‌عنوان هیئت مدیره منتخب می‌توانم پس از انتخابات پاسخگو باشم.»

مدیرعامل شرکت نیروان پیرامون موضوع و جهت‌گیری برنامه‌های خود گفت: «اولین ماجرا و هدف من این است که مواردی علمی که اثرگذاری‌اش را در دنیا گذاشته است مطرح بکنم که فردا مورد بحث اعضای صنف قرار گیرد، چه انتخاب بشوم و چه انتخاب نشوم. من بیشتر دنبال این اثر هستم و این اثر برای من بهتر و ماندگارتر است. مثل موضوع سانترالیزم فانکشنال وضع موجود است و من سانترالیزم دموکراتیک پویا را مطرح کردم؛ واقعا دوستان دارند راجع به این موضوع بحث می‌کنند.»

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) در مورد محور اول برنامه‌هایش اظهار داشت: «سیستم‌ها خروجی‌شان بر مبنای طراحی درونی و بدنه‌شان هست. شما نمی‌توانید یک سیستم را بر مبنایی طراحی کنید و از آن خروجی بر مبنای دیگری را انتظار داشته باشید.خروجی هر سیستم بستگی به ذات طراحی یک سیستم بستگی دارد. یکی از ایرادهای صنف عدم مشارکت بدنه است؛ بدنه چگونه شرکت کند در سیستمی که طراحی شده،تا چخ حدی این سیستم بدنه می‌تواند مشارکت داشته باشد.»

وی ادامه داد: «در این سیستم یک سری‌افراد می‌آیند رای می‌دهند و ۲۰ نفر را به عنوان هیئت مدیره انتخاب می‌کنند. در این سیستم که من به آن سانترالیزم دموکراتیک فانکشنال می‌گویم. بعد از انتخابات نیز هیئت مدیره و کمیسیون‌ها شکل می‌گیرند مباحثی مطرح می‌شود که فقط هیئت مدیره تصمیم می‌گیرند.همین باعث می‌شود یک کمیسیون تشکیل شود، دیگری تشکیل نشود، یک کمیسیون اعضای فعال داشته باشد، دیگری فقط رئیس فعال داشته باشد.این سیستم به اعضا حاضر در راس سیستم و فعالیتشان مربوط می‌شود.»

سمیع‌ زاده در مورد محور اول برنامه‌هایش افزود:‌ «پیشنهاد من این است که با استفاده از IT می‌توانیم بهترین نوع دموکراسی را انجام بدهیم. یعنی نظر جامعه هدف را برای هر موضوعی بپرسیم. در طرح من نیز با رای‌گیری هیئت مدیره تشکیل و کمیسیون‌ها شکل می‌گیرد. اما ادامه مهم است که ما بعد ار آن می‌آییم در بستر وب در تعامل لحظه به لحظه و استفاده از وب۲ یک پورتال جامع استفاده کنیم و هیئت مدیره را در مواردی از تصمیم‌گیر به تصمیم‌ساز مبدل نماییم. در دنیای که همه مذاکرات و جلسات دقایقی بعد بر روی یوتوب یا امثال آن قرار می‌گیرد، مانیز به عنوان یک صنف فناوری اطلاعات مذاکرات را روی پورتال قرار دهیم. برای ما ایجاد نتورک در اینجا کاری ندارد، چون همه ما کارمان این است و در این کار وارد هستیم ما صنف IT هستیم نه صنف خودرو یا صنایع دیگر. مگر شما اخبار خود را برای ما و دیگر اعضا ایمیل نمی‌کنید . شما حتی حاشیه ما را پیدا کرده و برای ما اس ام اس می‌کنید.»

وی در تشریح بیشتر این محور گفت: «ما باید پورتال جامع داشته باشیم و درآن حتی فراکسیون و جناح داشته‌باشیم تا در آنها اعضا با هم بحث نمایند و بر اساس آن تصمیم‌سازی کنیم و چند تصمیم را برای همه اعضا اشتراک گذاری کنیم و همگان در جریان بحث‌ها قرار گیرند که در این رابطه فناوری ویدئوکنفرانس نیز می‌تواند به ما کمک کند. با این مکانیزم می‌توانیم حتی رای‌گیری آنلاین برای کل صنف برگزار کنیم.»

وی درباره موافقت صنف با این پیشنهاد به خبرنگار ایتنا گفت: «با این مفهوم کسی مشکلی ندارد و البته تا به حال نیز کسی اینچنین در این باره صحبت نکرده بود.مشکل عدم ارتباط در صنف ما این است که امکانات دسترسی اعضا به مباحث وجود ندارد.مگر صنف ما کارش غیر از این مکانیزه‌ساری است. ما می‌توانیم یک سیستم در حد شبکه اجتماعی برای این تعداد اعضا را فراهم نماییم. این‌ها اصلا پیچیده نیست که ما بگوییم می‌توانیم یا نمی‌توانیم. این‌ها از روز روشن‌تر است. بنابر این وقتی شما ساختار را تشکیل مي‌توانيد مشكلات مشاركت عدم حضور ديگر مشكلات را حل نماييم.»

رضا سمیع زاده در پاسخ به این سئوال که برای انجام راه کار شما باید اساسنامه را تغییر داد گفت: «من نمي‌گويم برويم اساسنامه را اصلاح نماييم من مي‌گويم اينكار را انجام دهيم و براي اينكار هر كار لازم است بكنيم اگر سمينار لازم است انجام دهيم، اساسنامه بايد تغيير كند رفراندم و نظرسنجي بگذاريم وقتي مي‌خواهيم تغيير سيستم دهيم كاراي لازم براي آن نيز بايد انجام دهيم.»

وی در ارائه ادامه برنامه‌های خود اضافه کرد: «تعهدات‌مان نشان مي‌دهد كه دولت با ما چطور تعامل دارد يا ندارد وقتي هشت يا ده تكه و چند گروهيم نمي‌توانيم جايي را وادار كنيم ما را بپذيرد ما بايد اول خودمان قوي شويم و خود را تقويت كنيم تا بتوانيم سهم صنف از حجم اقتصادی كشور را بالا ببريم. ما مي‌توانستيم مثل هند و ايرلند مركز كال سنتر در دنيا باشيم مي‌توانستيم برند داشته باشيم.چرا اينطور نشده‌ايم به خاطر اينكه صنف‌مان به اندازه كافي قوي نيست.»

سمیع زاده محور دوم برنامه‌های خود را چنین شرح داد: «محور دوم صحبت من اين است كه تا ما به حقوق خارجي‌ها پايبند نباشيم تا حق مالكيت معنوي شركت‌هاي دنيا را به رسميت نشناسيم چطور انتظار داريم درون خود را به رسميت بشناسيم . ما بايد با دنيا با قوانين دنيا تعامل داشته باشيم ما بايد حقوق معنوي دنيا را به رسميت بشناسيم تا ياد بگيريم حقوق معنوي خودمان را در اينجا به رسميت بشناسيم بعد مي‌توانيم بند درست كنيم.»

سمیع زاده افزود: «ما براي قوي شدن صنف خودمان بايد برندينگ داشته باشيم و حق معنوي مالكيت دنيا را بايد رعايت كنيم تا آنها با ما وارد تعامل شوند . يك صنف يكپارچه مي‌تواند اينكار را انجام دهد.»

مدیرعامل نیروان پیرامون محور سوم برنامه‌های خود برای صنف گفت:«محور سوم اين است كه خيلي مي‌گوييم و شعار مي‌دهيم كه تعامل بايد داشته باشيم و تعامل بكنيم با بازیگران مختلف صنف. همه ما مي‌گوييم كي بايد اينكار را انجام دهيم، چرا تاحالا انجام نشده اين تعامل.نكته‌اش اين است كه ما بايد سيستم دايناميك داشته باشيم يعني لوپ‌هاي علت و معلولي مختلف‌اند كه باعث خروجي يك سيستم مي‌شوند. ما بايد مدل ديناميكي تعامل‌مان را با كمك بقيه بازيگران صنف بسازيم.»

سمیع زاده اضافه‌کرد: «ما هر كدام منافع خاص خودمان را داريم سازمان اتحاديه صنفي شركت‌هاي اينترنتي صنف فروشندگان اينترنتي، صنف فروشندگان رايانه‌اي، صنف صادرات و ديگر بازيگران صنف . هرگز نبايد به دنبال حذف اين مجامع باشيم هرگز نبايد يكديگر را حذف نماييم هرگز نبايد باعث مرگ ديدگاهي شد كه موجوديت پيدا كرده است چون در صورت وجود ضرورت ديدگاه موجوديت پيدا كرده بوجود آمده است بايد بنيشينيم با يكديگر مدل پويا را دربياوريم بايد نقش همه افراد ديده بشود همه بايد همديگر را تقويت كنند تنها راه تعامل گفتگو و ساختن مدل ديناميكي منافع همه افراد صنف است
سازمان الكترونيكي يكپارچه با رعايت اخلاق و به رسميت شناختن تفكرات مختلف و منافع افراد مختلف در صنف ما.»

وی در پاسخ به اجرایی‌بودن 3 محور برنامه‌هایش اظهار داشت: «سخت‌ترين كار محور سوم است در صورت اجراي دو محور اول تاثيرات بسياري خواهيم ديد صنف فعال مي‌گردد و هيئت مديره فعال مي‌شود و نقش تصميم ساز پيدا مي‌كند اگر سازمان ما نرمال شود همگان به سمت سازمان مي‌آيند همه به دنبال منافع اقتصادي خود هستيم و غير از اين نيز نيست.ما بايد قدرت اقتصادي صنف را ببريم بالا و منافع همه را تاثير دهيم صنف دموكراتيك بايد همه در نظرات و تصميم‌هاي صنف تاثير بگذارند.»

عضو هیئت علمی دانشگاه ‌الزهرا(س) در مورد زیرساخت برنامه‌هایش به خبرنگار ایتنا گفت: «تغيير رفتار نبايد نياز به تغيير سيستم و مكانيزم‌ها دارد وقتي فضا فضاي دموكراتيك شد ممكن است يك دوره به مشكل بخوريم اما وقتي همه ببينند كه اظهارنظرها برقرار است و همه نظرشان را بدهند يكي دو دوره بعد همگان به فعاليت خود در صنف بيفزايند.هميشه اول هر كاري سخت است، مشكل است اما بعد مدتي كه افتاد مي‌شود و تاثيرات را ديد.»

سمیع زاده در پایان در مورد احتمال رای آوردن خود و برنامه‌هایش در انتخابات پنج‌شنبه گفت: «شركت‌هاي ما اگر خودشان بيايند يعني راي هايشان را به يكديگر ندهند من فكر مي‌كنم دوستان حتما با توجه به فعاليت‌هايي كه دارم انجام مي‌دهم و همه مي‌پسندند اين ديدگاه در هيئت مديره باشد.»


کد مطلب: 19797

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/interview/19797/سیستم-فعلی-سازمان-باعث-عدم-مشارکت-بدنه-صنف

ايتنا
  https://www.itna.ir