۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۲۱:۴۷

گفت‌وگو با شركت تجارت الكترونيك ايرانيان درباره حضور در نمايشگاه سبيت 2009

حضور موثر در نمايشگاه فرامرزي گفت‌وگو با شركت تجارت الكترونيك ايرانيان درباره حضور در نمايشگاه سبيت 2009 عليرضا صالحي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات شركت گسترش تجارت‌الكترونيك ايرانيان كه به اختصار ايدكو ناميده مي‌شود از زمره شركت‌هايي است كه علاوه بر بازار چشم به بازارهاي خارجي نيز دارد و يكي از مناسب‌ترين راه‌هاي ورود به بازار را حضور در نمايشگاه‌ها مي‌داند. نمايشگاه سبيت 2009 محمل مناسبي بود تا ايدكو در كنار ساير شركت‌هاي صاحب نام IT حضور در اين رويداد بين‌المللي را تجربه كرده و نشانگر بخشي از توان نرم‌افزار نويسان ايراني در خارج از مرزهاي كشور باشد. در اين خصوص گفت‌وگويي را با آقاي بقايي داشتيم كه در ادامه مي‌خوانيد. • تجربه حضور در نمايشگاه سبيت را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ قبل از پاسخ به سئوال شما، مي‌خواهم مطلبي كلي را درباره نمايشگاه عرض كنم. برخلاف آنچه كه گاهي در بعضي خبرها مبني بر عدم استقبال از نمايشگاه يا كاهش بازديدكنندگان آمده است، نمايشگاه امسال از رونق خوبي برخوردار بود. ضمن آنكه شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه عمدتا ارائه‌كنندگان اصلي و دست اول بودند كه همگي نيز محصولات و راه‌حل‌هاي با كيفيتي را ارائه كرده بودند. البته همانگونه كه مطلع هستيد نمايشگاه در چهار روز نخست از كيفيت بالاتري (از لحاظ بازديدكنندگان) برخوردار است و روزهاي بعدي آن سخت‌گيري كمتري در خصوص بازديدكنندگان صورت مي‌گيرد و غير متخصصان بيشتري را در نمايشگاه مي‌توان ديد. تجربه حضور در اين نمايشگاه به ما آموخت كه فعاليت كاري، تجاري و اقتصادي نمايشگاه در دو بخش صورت مي‌گيرد. يك بخش در ساعت رسمي كار نمايشگاه و بخش ديگر در پايان ساعت كاري. تجربه نشان داد كه مذاكراتي كه در خارج از ساعت رسمي نمايشگاه صورت مي‌گيرد به مراتب اثربخش‌تر از مذاكرات قسمت نخست است. در واقع انجام مذاكرات بين شركت‌ها و نمايندگان و ارتباطات مهم بين شركت‌ها بعد از پايان يافتن ساعات بازديد عمومي تحقق مي‌يافت. • حضور ساير كشورها چگونه بود؟ كشورهايي كه به نظر ما ممكن است حضور چنداني در بازارIT جهاني نداشته باشند مانند مصر يا تركيه حضوري بسيار قوي و موثر داشتند. البته اين كشورها با حمايت قوي دولت‌هاي متنوع خودشان حضور يافته بودند كه ضعف كشور خودمان در اين حوزه به شدت مشهود بود. مثلا شركتي از بلغارستان كه بنا به اظهار خودشان قبلا حضور كمرنگ داشتند، امسال با حمايت توانسته بودند غرفه‌اي بزرگ (در حدود 300 متر) را برپا كنند. متاسفانه رويكرد دولت به اين موضوع، رويكرد حمايتي نيست. مثلا دولت مي‌تواند بخشي از بودجه مربوط به جوايز صادراتي را به جهت تشويق شركت‌ها براي حضور در چنين موقعيت‌هايي هزينه كند. • آيا در غرفه ايران به غير از مجموعه شما كه محصولي را براي ارائه در بازار داشت، شركت‌هاي ديگر هم نرم‌افزارهايي براي كاربردهاي عمومي داشتند؟ ببينيد، اغلب نرم‌افزارهايي كه در غرفه ايران به نمايش گذاشته شد عمدتا به معرفي ايران يا فرهنگ ايران مي‌پرداخت و به عنوان application محسوب نمي‌شدند. ضمن آنكه شركت‌هايي كه حضور داشتند هم براي آمدن در چنين نمايشگاهي توجيه كافي نشده بودند. از امكانات ضعيف نمايشي و ارائه كلي غرفه نيز مي‌گذرم چون مي‌دانم كه شركت مجري در برپايي اين غرفه چقدر مشكلات و محدوديت داشت. ولي اين موضوع از نگاه ناظر بيروني پذيرفته شده نيست و آن چيزي كه به نمايش گذاشته مي‌شود حضوري ضعيف از كشوري به نام ايران است. • نظر ساير شركت‌ها يا بازديدكنندگان نسبت به اين حضور چه بود؟ سطح علاقه‌مندي بالا بود. من در گفت‌وگويي با دويچه وله هم گفتم كه ما براي حضور و رقابت در بازارهاي جهاني به دو مولفه نياز داريم. اول داشتن دانش توليد نرم‌افزار است و دوم موضوع قيمت كه خوشبختانه هر دوي اين مولفه موجود است. اما در بحث بازاريابي و شناخت مخاطب به حمايت و كمك نيازمنديم كه در اين زمينه وابسته‌هاي اقتصادي سفارتخانه‌هاي ايراني مي‌توانند به ما كمك كنند. مثلا به تازگي سفارت كشور كره‌جنوبي با تعدادي از فعالان بازارIT تماس گرفته بوده كه حاضر است با تقبل بخشي از هزينه، شركت‌هاي ايراني را به بازديد از نمايشگاه ببرد. خوب فعاليت‌هايي از اين دست نشان مي‌دهد كه دولت در تلاش است تا رونق را به بازار بخش خصوصي و در نهايت كل كشور بياورد. به عنوان نمونه ديگر، مسئولان نمايشگاه سبيت تركيه هم ضمن گفت‌وگو با همه غرفه داران، تلاش مي‌كردند موافق آنها را جهت حضور در نمايشگاه خودشان جلب كنند. اما كسي را از كشور خودمان نديديم كه براي حضور در نمايشگاهي مانند الكامپ تبليغ يا بازاريابي نمايد. • اطلاع رساني نمايشگاه چگونه بود؟ اهميت سبيت آنقدر بالا است كه معمولا بالاترين مقام اجرايي كشور آلمان افتتاح كننده رسمي نمايشگاه است كه امسال هم خانم مركل اين وظيفه را بر عهده داشت و كليه راديوها، تلوزيون‌ها و مطبوعات هم با آب و تاب فراوان خبرهاي نمايشگاه را پوشش مي‌دادند. اما از اين طرف و در داخل كشور خودمان، پوشش خبري بسيار محدود و ناقصي و آن هم به همت برخي رسانه‌هاي بخش خصوصي انجام گرفت و يكي از روزنامه‌هاي سراسري هم كه نماينده‌اي را اعزام كرده بود فقط به ذكر اخبار كوتاه و ناقص يكي دو شركت از غرفه ايران پرداخت و بقيه را ناديده گرفت. طبيعي است به اين ترتيب جامعه نيز هيچ حساسيتي به برگزاري چنين رويدادي نشان نخواهد داد و به اهميت آن پي نخواهد برد. اين موضوع نيز از جمله مسائلي است كه اگر دولت بخواهد حمايتي را از حضور بخش خصوصي به عمل بياورد بايستي مورد توجه قرار دهد. • حضور ايدكو را در اين نمايشگاه چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ شركت ما بيشتر براي شناسايي بازار به اين نمايشگاه رفت. از آنجايي‌كه عمده فعاليت صادراتي ما در حوزه آسيا و خاورميانه بوده است، لازم بود كه با بازارهاي اروپا نيز آشنا شويم. خوشبختانه متوجه شديم كه در بازار آلمان مي‌توانيم جايگاه داشته باشيم. هم اكنون هم مشغول انجام برخي تغييرات در نرم‌افزارهايمان جهت حضور در آن بازار هستيم. احتمالا در جريان هستيد كه براي اتوماسيون فعاليت‌هاي رستوران‌ها تالارهاي پذيرايي و كل فرآيند فروش طراحي شده اند و سالهاست كه در بازار داخلي عرضه مي‌شوند. • با تشكر از حضور شما در اين گفت‌وگو.
کد مطلب: 12895
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام