۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۲۲

بزرگ‌ترين هدف: شفاف‌‌سازي قيمت (گفت‌وگو با محمد فروغی، مدیرعامل شرکت نورنگار)

بزرگ‌ترين هدف: شفاف‌‌سازي قيمت گفت‌وگو با محمد فروغی، مدیرعامل شرکت نورنگار نادر دوستي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات نام نورنگار از نام‌هاي آشناي دنياي امروز عكاسي ايران است. نورنگار كه از شركت‌هاي خوش فكر در حوزه عكاسي است، اين روزها در بين عكاسان طرفداران پروپا قرصي پيدا كرده، به طوري كه اين طرفداران را برخي شركت‌هاي اين حوزه باسابقه بيش از سه دهه فعاليت ندارند. نگاه خاص اين شركت به بازار دوربين‌هاي عكاسي و لوازم جانبي و رفتارهاي خاص اين شركت همچون حمايت از چاپ كتاب، حمايت از برگزاري نمايشگاه عكاسي، برگزاري همايش عكاسي ديجيتال در شهرهاي مختلف نشان از متفاوت بودن نگاه مدير اين شركت به اين حوزه است. يكي از گپ‌وگفت‌هاي اين شماره ما با محمد فروغی است، مديري كه امروز بيشترين تمركزش را به حوزه وب و سايت digihouse.ir معطوف كرده و شعار تبليغاتي‌اش در اين شركت، تبليغات دهان به دهان است. • براي شروع، از خودتان و تاريخچه فعاليت خود در دنياي عكاسي برايمان بگوييد. زمينه فعاليت‌هاي من اقتصادي نبوده، در سازمان تبليغات حوزه علميه قم كارهاي فرهنگي انجام مي‌دادم، چند سال آنجا كار كردم. سال 77 به تهران آمدم و در خانه عكاسان كه آقاي احمد ناطقي مديرش بود با ايشان شروع به كار كرديم، تا اينكه استخدام خانه عكاسان شدم. حدود 5-6 ماه كه آنجا كار مي‌كرد شدم معاون اداري مالي، به دليل قابليت‌هايي كه از خود نشان دادم. كليه كارهاي اداري و مالي پنجمين جشنواره عكاسي كودك و نوجوان در آنجا، را من انجام دادم. با توجه به اينكه در اين زمينه تجربه‌اي نداشتم ولي خيلي موفق عمل شد، در اين دوره من به عكاسي علاقه‌مند شدم. اطلاعاتم را به روز كردم. حدود 8 سال پيش كار را شروع كردم و فروشگاه خانه عكاسان را تاسيس شد. بيلان مالي ما بسيار عالي بود و در اين 8 سال فروشگاه خانه عكاسان معروف شد. فروشگاه در بخش تهيه لوازم و تجهيزات عكاسي دانش‌آموزان، دانشجويان و ... رخنه كرد. اين فروشگاه در خانه عكاسان مستقل بود و مديريت آن را من به عهده داشتم. يكي از دلايل شروع اين كار نوع نگاه و برخورد بازار ناصرخسرو با عكاسان بود و ما به سمتي رفتيم كه يك ميليون تومان سرمايه در سال اول، در پايان سال حدود 6 ميليون تومان شد. در این دوره تاثير بسزايي در قيمت تجهيزات گذاشتيم. بعد از 8 سال با تغيير مديريتي، در حوزه تحولات زيادي ايجاد شد و من وارد كار خصوصي شدم. • اگر اشتباه نكرده باشم بعد از اين بود كه شركت نورنگار را تاسيس كرديد؟ بله، شرکت در سال 81 تاسيس شد و در سال 82 نام نورنگار را ثبت كردم. با سرمايه اندك كارم را شروع كردم اما 6 ماهه، كار 8 سال را انجام دادم. با يك نفر كارمند شروع كرديم اما الان 14 نفر كارمند داريم. اواخر سال 84 وارد بازارهاي خارجي شديم. سال 85، 3-2 نمايندگي در بخش لوازم جانبي گرفتيم. در حال حاضر نمايندگي 5-4 شركت معتبر دنياي عكاسي را بر عهده داريم. بيشتر برندهاي حوزه دوربين عكاسي را در سبدمان داريم ما كانن، نيكون و سوني را به عنوان برندهاي اصلي، در سبد محصولاتمان داريم، فوجي را بر اساس سفارش‌ها وارد مي‌كنيم. مارك‌هاي ديگر را نيز براساس سفارش مي‌آوريم، حتي برندهاي خاص مانند پاوردين و واترپروف. همچنين در زمينه دوربين‌هاي فيلم‌برداري حرفه‌اي با سوني و كانن فعاليت مي‌كنيم. نمايندگي لنز پن شرکت نورنگار با بررسی برندهای معتبر جهانی، نمایندگی انحصاری فروش باتری و شارژرهای حرفه‌ای شرکت هنل (Hahnel) ایرلند و کیف‌های حمل شرکت معتبر نانیوپرو (NaneuPro) را اخذ و اقدام به توزیع این محصولات نموده است. • شركت نورنگار به جز در زمينه فروش دوربين فعالیت‌هاي ديگري نيز داشته است؟ شركت ما تقريبا در زمينه پخش دوربين‌هاي ديجيتال به خصوص canon به تنهايي 50 درصد پخش بازار ايران را دارد. بخش‌ فارسي كردن دفترچه‌هاي انگليسي برايمان مهم بود كه تقريبا 85 درصد‌ دوربين‌هايي كه مي‌فروشيم به همراه دفترچه فارسی ارائه مي‌شود. اين دفترچه را براي دوربين‌هايD40، D30، D20 و D10 داريم و براي نيكون D80، D300 و D200 داريم. براي سري اگزوزا براي پاورشات، براي سري Sها داريم. اين بخش علاوه بر اينكه سودآور بوده، مردم راحت هستند. اين كار سخت بود ولي خوشحاليم كه وقتي كسي دوربين مي‌خرد اگر جايي مشكلي دارد به دفترچه مراجعه مي‌كند. شعار من اين است كه به ديگران كمك كنم كه از خريدشان احساس رضايت داشته باشند. حمايت از نمايشگاه‌هاي عكاسي را داشتيم كه حدود 50 نمايشگاه را اسپانسر بوديم كه تقريبا شركت‌هاي خصوصي مشابه ما زیاد این موضوع را جدی نمي‌گیرند. • سایت شرکت، يكي از فعال‌ترين سايت‌ها در زمينه عكاسي است؟ با توجه به اهمیت IT و به خصوص تجارت الکترونیک، همگام با شرکت‌های معتبر بین‌المللی پایگاه اینترنتی انحصار خود به آدرس www.digihouse.ir و www.noornegar.com را راه‌اندازی كرديم. بخش سايت براي من خيلي مهم است كه از سال 82 شروع به كاركرد و سايت ما در سال 83 به عنوان يكي از سايت‌هاي مرجع اطلاعات فارسي در زمينه عكاسي مورد توجه قرار گرفت و در سال 84 فروش online را شروع كرديم. مقاومت‌هاي بسياري در بازار در مقابل اين كار شكل گرفت ولي محكم ايستاديم و قيمت online را شروع كرديم. بزرگ‌ترين هدفمان اين بود كه در مورد قيمت شفاف‌‌سازي كنيم و قيمت‌ها را به قيمت واقعي نزديك كنيم. در ايران خيلي‌ها نمي‌دانند كه بيزينس چيست، چون بيزينس احتياج به دانش تجارت دارد و همچنین رعايت حقوق مصرف‌كننده در ایران مبحث چندان شناخته شده‌ای نیست. در سايت، اخبار و اطلاعات آموزشي به مردم می‌داديم و به اصول تجارت جهاني نزديك‌تر شديم و سعي نموديم با اين كار به اصل رعايت حقوق مصرف‌كنندگان پايدار باشيم. در سال 85 يك ورژن جديد از سايت را با هزينه بالا آپديت كرديم. بخش سئوال و جواب و اطلاعات گزينشي و ... اضافه شد كه بحث فروش online را با چند بانك شروع كرديم. • يعني شما اكنون به صورت اينترنتي فروش دوربين هم داريد؟ الان حدود يك سال است فروش آنلاين داريم. اوايل رم و حافظه و ... مي‌فروختيم. الان روزانه حدود 3-2 تا دوربين و 30-20 عدد لوازم جانبي مي‌فروشيم. این كه مشتری در سايت سفارش بدهد و در محل خودش تحویل بگیرد. كساني كه خريد مي‌كنند بايد عضو بشوند و سپس مي‌توانند خريد كنند. دو روش پرداخت داريم يكي onlineيكي offline. در ضمن هر روز قيمت‌ها را در سايت آپديت مي‌كنيم. به سمتي مي‌رويم كه فقط ارتباط سايتي وجود داشته باشد و به سمت توسعه بيشتر مي‌رويم. الان زيرساخت‌ها در حال درست شدن است و تا چند سال ديگر مردم عمده خريد خود را از سايت‌ها انجام مي‌دهند. کار ما نقطه عطفش را طي مي‌كند، الان سايت‌ها دارند رونق پيدا مي‌كنند و فروش‌شان خوب مي‌شود و تجارت الکترونیکی جایگاه خود را بین مردم پیدا می‌کند. • خرید و فروش اینترنتی دوربین و تجهیزات به عنوان بخشي از تجارت الکترونیکی در ایران را چطور می‌بینید؟ تجارت الكترونيك در 5 سال آينده آنقدر تاثيرگذار است که ممکن است تجارت سنتي را دچار رکود اساسی کند و مطمئنم سايت‌هاي خوبي به وجود مي‌آيد و بازار رونق می‌گیرد. اگر بحث پرداخت‌هاي اعتباري در ايران جا بيفتد ما تمام كشورهاي همسايه را پشت سر می‌گذاریم، با همراهي دولت تجارت الكترونيك در ايران جايگاه پيدا مي‌كند. اگر كل هزينه‌هاي تبليغاتي محيطي را بگذاريم روي IT، نتيجه بهتري مي‌گيريم، يعني امروز ديگر كاتالوگ و بروشور تهيه نمي‌كنيم، به سمت تجهیز سايت مي‌رويم. تجارت الكترونيك نمي‌گذارد كسي بي‌كار بماند و با تجهيز شدن به تكنولوژي علم روز دنيا ما مي‌توانيم قدرت‌مان را چندين برابر كنيم. در بخش حسابداري اگر نرم‌افزار ما بتواند با بانك‌ها ارتباط داشته باشد باز كارها سریع‌تر مي‌شود. • پیشنهاد و نقطه‌نظر شما در زمینه توسعه تجارت الکترونیکی در کشورمان چیست؟ بخش خصوصي مي‌تواند سايت راه‌اندازي كند، تجارت الكترونيك راه‌اندازي كند، اما بايد زيرساخت‌ها فراهم باشد. دولتمردان زيرساخت‌هاي الكترونيك را بايد در حد كشور درست كنند. سرعت اينترنت بايد درست شود، زيرساخت پرداخت درست شود و ... . همچنين سطح آشنايی مردم با کامپیوتر و اینترنت كم است. براي توسعه تجارت الكترونيك بايد زبان و كامپيوتر را خوب بلد باشيم و بعد به سمت توسعه تجارت الكترونيك برویم. به نظر من در بحث اطلاع‌رساني دولت نقش اول را بازی می‌کند. يكي از عمده فعاليت‌هاي شما، در حوزه گارانتي محصولات عكاسي است، در اين مورد كمي توضيح دهيد. مشكلي كه در بازار ايران ديدم بحث گارانتي است كه معناي خودش را از دست داده بود. من تعميرگاه را راه انداختم و 90-80 درصد تعميرات گارانتي را انجام مي‌دهيم و با بيمه سامان طرف قرداد هستیم و دوربين جز سرقت هر اتفاقي برايش بيفتد ما بين 5 تا 10 روز درستش مي‌كنيم و اگر كسي حرفه‌اي باشد دوربين جايگزين به او مي‌دهيم، در غيراين صورت 90 درصد پول را برايش ذخيره مي‌كنيم براي خريد جديد. فكر مي‌كنم با اين عملكرد گارانتي و بيمه، تقريبا هيچ دغدغه‌اي براي عكاس باقي نمي‌ماند. •‌ شعار شما در کار و تبليغات چیست؟ همه تبليغات را از نوع قديمي آن مي‌دانند، بيلبورد، چاپ بروشور، آگهي در مجلات و یا غرفه‌ داشتن در نمایشگاه‌ها و... . من بهترین نوع تبليغات را، تبليغات دهان به دهان می‌دانم كه مثل ويروس است و خیلی زود همه جا پخش می‌شود. هدف ديگر تبليغات ما اين است كه جامعه ما جامعه مدني خوبي بشود و اگر بشود که هر كسي در جايگاه خودش خوب كار كند ديگر احتياج به خيلي چيزها نداريم، يكي از كارهايي كه برايم خيلي مهم بود راه‌اندازي بخشي به نام آموزش است كه مجانا يا با پول اندك به مردم اطلاعات خوبي بدهيم. در كنار اين، به تمام ادارات وزارت ارشاد شهرستان‌ها و تهران پيشنهاد داديم حاضريم با تمام امكاناتمان بياييم و اطلاعات عكاسان را به روز كنيم. چند همايش و كلاس هم برگزار كرديم كه خيلي تاثيرگذار است و همايش در ساري و قم انجام شد تحت عنوان همايش ديجيتال. حدود يك ساعت و نيم اطلاعات داديم و حدود 4 ساعت پرسش و پاسخ داشتيم. تبليغات دهان به دهان براي من اهميت دارد من تبليغات محيطي و غيرمحيطي كم داشتم و هزينه‌هايي كه كرديم ماندگاري بيشتري دارد. نگاه من به تبليغات اين است كه اول اطلاع‌رساني خوبي بايد داشته باشد، محصول را به خوبي معرفي کند و در نهایت ادامه‌دار باشد، اگر هر كس كار خودش را خوب انجام بدهد نتيجه خوب مي‌گيرد. من مشتري را راضي نگه مي‌دارم اگر سود كمي گرفتيم عيبي ندارد چون آينده مال من است. براي موفق شدن بايد تلاش كرد. نبايد عجله كرد، بايد عرق ريخت و زحمت كشيد تا جواب بدهد. •‌ با تشكر از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد.
کد مطلب: 11724
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام