سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 29 شهريور 1401 ساعت 12:40 https://www.itna.ir/news/69843/اسنپ-گزینه-لغو-سفر-مسافران-بی-حجاب-فعال-نکرده -------------------------------------------------- عنوان : اسنپ گزینه «لغو سفر برای مسافران بی‌حجاب» را فعال نکرده است -------------------------------------------------- ایتنا - «اسنپ با استدلال‌هایی چون وجود دغدغه‌های فنی، محدودیت‌ها و مشکلات پیشِ روی این طرح، اجرای این گزینه را به تعویق انداخت، افزود: اسنپ بر این باور است که نمی‌تواند در یک بازه زمانی مشخص این گزینه را بندهای خود اضافه کند.» متن : رییس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی خاطر نشان کرد: اتحادیه به کسب‌وکارهای مجازی بخشنامه‌ای مبنی بر حذف پیام همدردی‌شان با خانواده مهسا امینی ابلاغ نکرد، چراکه مطابق با قانون نظام صنفی همراهی با داغدار عملی مجرمانه تلقی نمی‌شود. به گزارش ایتنا فرشاد وکیل‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است که به کسب‌ و کارهای مجازی ابلاغ شده است پیام‌های همدردی خود را بعد از فوت «مهسا امینی» از صفحات شبکه‌های اجتماعی خود حذف کنند آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: خیر چنین موضوعی صحت ندارد چراکه این برندها و شرکت‌ها مواضع شخصی خود را نسبت به اتفاق اعلام و به نوعی با پیام‌های خود سعی کردند با داغداران همراهی و همدردی کنند. مسئله حجاب و امر به معروف در کسب و کارهای مجازی وکیل‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا اسنپ گزینه «عدم رعایت حجاب از سوی مسافر» را تایید کرده است؟ گفت: مراجع مختلف حاکمیتی از اتحادیه‌ها را فرا می‌خوانند و با آنها در موضوعات مختلف به بحث و تبادل نظر می‌پردازند رویکرد اتحادیه این است در هر موضوعی که حاکمیت برای مشورت از آنها دعوت می‌کند شرکت کند، چندی پیش ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک نهاد امنیتی از ما دعوت کرد تا دغدغه‌هایش در زمینه حجاب را با ما مطرح کند. رئیس اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای مجازی ادامه داد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر از 4 شرکت "دیجی کالا"، "اسنپ"، "از کی" و "اتحادیه" دعوت کرد که در جلسه حاضر شود در این جلسه "از کی" حاضر نشد. بعد از طرح سخنان ابتدایی ستاد امر به معروف، آنها دغدغه‌هایشان را در زمینه حجاب مطرح و از اسنپ تقاضا کردند که گزینه‌ لغو سفر برای مسافران بی‌حجاب را ایجاد کند.     در این زمینه بخوانید:     - ورود بی‌سابقه ستاد امر به معروف به کسب و کارهای اینترنتی  وی با بیان اینکه اسنپ با استدلال‌هایی چون وجود دغدغه‌های فنی، محدودیت‌ها و مشکلات پیشِ روی این طرح، اجرای این گزینه را به تعویق انداخت، افزود: اسنپ بر این باور است که نمی‌تواند در یک بازه زمانی مشخص این گزینه را بندهای خود اضافه کند و بعید می‌دانم که این گزینه در اسنپ فعال شده باشد. این فعال صنفی در پایان بیان کرد: رویکرد اتحادیه با نهادهای حاکمیتی تعاملی است و ما همواره در جلسات با بخش‌های مختلف حاکمیتی حاضر می‌شویم، کسب‌وکارها مجازی از ستاد امر به معروف درخواست کردند مستندات و الزامات قانونی خود را در این زمینه اعلام که بنا به آن چارچوب عمل کنند؛ مقرر شد کارگروهی تشکیل شود که دغدغه‌های ستاد و کسب و کارها مجازی به شکل مرتب در آن مطرح و بررسی شوند کسب‌ و کارها نیز با تشکیل این کارگروه موافقت کردند. نمی‌توان برای کسب‌وکارها تعیین تکلیف کرد مطابق همین گزارش، رضا الفت نسب دبیر اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای مجازی با بیان اینکه کسب‌ و کارها مواضع خود را با خانواده داغدار اعلام کردند، گفت: شاید این موضوع(دستور حذف پیام همدردی با خانواده مهسا امینی) مستقیم به برندها و کسب‌ و کارها ابلاغ شده باشد، تا آنجا که من اطلاع دارم چنین بخشنامه‌ای به اتحادیه داده نشده است. وی با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر با یکی از اعضای اتحادیه جلسه داشته است، گفت: سایر هیئت رییسه اتحادیه کسب‌ و کارهای مجازی از برگزاری این جلسه بی‌اطلاع بودند و ما در رسانه‌ها متوجه شدیم که قرار است گزینه حجاب برای اسنپ فعال شود. الفت نسب تصریح کرد: هم‌اکنون اتحادیه در شرایط باثباتی نیست و کسب‌ و کارها نسبت به اتفاق‌ها ایجاد شده اعتراضاتی دارند و اگر لازم است در این زمینه‌ها تصمیم‌گیری شود باید با حضور هم باشد. دبیر اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای مجازی در پایان بیان کرد: آقای رییس جمهور نیز بعد فوت خانم امینی با خانواده وی همدردی کرد، پس ابراز احساسات در این موضوع نیاز به مجوز از سوی هیچ نهادی ندارد و نمی‌توان برای کسب‌ و کارها مشخص کرد که چه مواضعی در این زمینه داشته باشند.