سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 30 دی 1398 ساعت 16:57 https://www.itna.ir/report/59592/نقش-اپراتورهای-تلفن-همراه-بازار-سیم-کارت-های-مزاحم -------------------------------------------------- عنوان : نقش اپراتورهای تلفن همراه در بازار سیم‌کارت‌های مزاحم -------------------------------------------------- ایتنا- پیامک های تبلیغاتی موضوعی است که در عصر ارتباطات هیچ کسی با آن بیگانه است. اخیراً سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تمهیداتی در راستای مسدودسازی سیم کارت های مزاحم اندیشیده است که در ادامه به آن ها می پردازیم. متن : چرایی اجرای طرح مسدودسازی سیم کارت های مزاحم همانطور که می دانید، کاربران بسیاری از دریافت پیامک های تبلیغاتی گلایه دارند. گفتنی است، این پیام های دردسرساز اغلب با شماره های شخصی برای مشترکان ارسال می شوند. از سویی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وظیفه سامان دادن به بازار ارتباطی کشور را برعهده دارد و در مقابل این نارضایتی ها خود را مسئول می داند. در این راستا، این سازمان اعلام کرده است که مشترکان می توانند با شماره گیری کد دستوری ستاره ۸۰۰ مربع شکایت خود را در مورد پیامک های مزاحم اعلام کنند. اما این سیاست تاکنون مفید فایده نبوده است. مهم اینکه، قطع خطوط موبایلی که اقدام به ارسال پیامک های تبلیغاتی می کنند و تسریع در روند برخورد با مزاحمت های پیامکی از بهمن ماه سال ۹۷در دستور کار رگولاتوری قرار گرفت. بر اساس این سیاست که با دستور رئیس جمهور اجرایی شد، در فاصله نزدیک به یک سال بیش از ۲۱۸ هزار سیم کارت مسدود شدند. خوب است بدانید که رگولاتوری، آذرماه امسال از تشدید برخورد با افرادی که با شماره های شخصی و سرشماره ها اقدام به ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم می کنند، خبر داد. در همین ارتباط، اخیراً پیمان قره داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کنندگان رگولاتوری تاکید کرد: جلوگیری از ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم برای مشترکین تمام اپراتورها یکی از اولویت های رگولاتوری است، از همین رو تمامی مشترکان تلفن همراه می توانند دریافت پیامک های تبلیغاتی برای سیم کارت خود را با شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* غیرفعال کنند. اگر بعد از اعمال این کد دستوری دوباره برایشان از سیم کارت های شخصی پیامک تبلیغاتی ارسال شد، می توانند شماره سیم کارت ارسال کننده پیامک را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند تا این شماره ها در شبکه مسدود شوند. سهم هر یک از اپراتورها از سیمکارتهای مسدود شده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا کنون اقدامات مختلفی را در راستای حمایت از مشترکان و برخورد با پیامک های مزاحم انجام داده است. در ادامه این سیاست ها، اخیراً مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری از مسدودسازی و قطع ۱۴ هزار و ۲۸۹ سیم کارت ارسال کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم در نیمه اول دی ماه خبر داد. قره داغی تصریح کرد: در نیمه اول دی ماه سال جاری حدود ۹ هزار و ۲۹۵ سیم کارت ایرانسل مسدود شده است که این آمار نشان می دهد روزانه حدود ۷۱۵ سیم کارت ایرانسل توسط سامانه های رگولاتوری شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است. وی همچنین اشاره کرد که حدود هزار و ۷۰۲ سیم کارت از اپراتور همراه اول نیز شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است. یعنی بطور متوسط روزانه ۱۳۱ سیم کارت از این اپراتور مسدود شده است. قره داغی بیان کرد: در این بازه زمانی، حدود۳ هزار و ۱۲۶سیم کارت رایتل مسدود شده است. یعنی به طور متوسط روزانه ۲۴۰ سیم کارت از این اپراتور شناسایی و امکان ارسال پیامک برایشان غیرفعال شده است. بیشترین سیمکارتهای مسدود شده مربوط به کدام اپراتورها است؟ اگر بخواهیم در مورد سهم هر کدام از اپراتورها از سیم کارت های مسدودی تجزیه و تحلیل منصفانهای داشته باشیم، باید به سهم هر کدام از آن ها از بازار ارتباطی کشور توجه کنیم. خوب است بدانید که همراه اول با حدود ۶۲میلیون مشترک، ۵۳ درصد از سهم بازار تلفن همراه را در اختیار دارد. ایرانسل نیز حدود ۵۰ میلیون مشترک دارد و ۴۳ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. اما رایتل حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک را به خود جلب کرده و سهم چهار درصدی از بازار تلفن همراه کشور دارد. با توجه به سهم هر کدام از اپراتورها از بازار ارتباطی کشور می توان این طور نتیجه گرفت که اپراتورهای رایتل و ایرانسل بیشترین تعداد سیم کارت های مسدودی را داشته اند. اما همراه اول که اپراتور اول کشور به شمار می رود، سهم کمتری از سیم کارت های مسدود شده دارد. راه حل چیست؟ اگرچه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقداماتی را در راستای کاهش مزاحمت های پیامکی به اجرا گذاشته است. اما به نظر می رسد، اپراتورها باید در این زمینه به کمک رگولاتوری بیایند. از جمله کارهایی که اپراتورها می توانند انجام دهند این است که در گام اول هنگام واگذاری و فروش سیم کارت، فرایند احراز هویت را به صورت دقیق انجام دهند. از سوی دیگر، اپراتورها باید قوانینی را در سامانه های خود برای شناسایی و غیر فعال کردن سیم کارتهای متخلف تعریف کنند. نتیجه گیری همانطور که آمار و ارقام نشان می دهد، همراه اول در زمینه مقابله با پیامک های تبلیغاتی عملکرد بهتری نسبت به دو اپراتور دیگر داشته است. اپراتورهای رایتل و ایرانسل اگرچه سهم کمتری از بازار ارتباطی کشور را نسبت به همراه اول به خود اختصاص داده اند، اما سهم بیشتری از سیم کارت های مسدود شده دارند. شاید بتوان این طور نتیجه گرفت که رایتل و ایرانسل به طور کلی در زمینه مدیریت شرایط خوب عمل نکرده اند و کارنامه خوبی در این زمینه از خود به جای نگذاشته اند. گفتنی است، اگر اپراتورها بخواهند در گردونه رقابت در بازار ارتباطی کشور خوش بدرخشند، باید در راستای حمایت از کابران و رفاه حال آنان گام بردارند. باید دید که اپراتورهای مختلف و به ویژه رایتل و ایرانسل چه تمهیداتی را برای جلوگیری از ارسال پیامک های تبلیغاتی و مزاحم خواهند اندیشید.