سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 3 بهمن 1395 ساعت 14:21 https://www.itna.ir/news/47637/ایجاد-محدودیت-استفاده-فناوری-هوش-مصنوعی -------------------------------------------------- عنوان : ایجاد محدودیت در استفاده از فناوری هوش مصنوعی -------------------------------------------------- ایتنا- شرکت کره‌ای گو، در حال وضع قوانین جدیدی برای توقف ابزار هوش مصنوعی است و این موضوع به نوبه خود، یک امتیاز برای افرادی که از Go استفاده می‌کنند، محسوب می‌شود. متن : با وجود آنکه کاربرد فناوری هوش مصنوعی هرچه گسترده تر می شود، اما در برخی موارد، استفاده از این فناوری به دلایل گوناگون دچار محدودیت می گردد. از جمله مطابق قواعدی که اخیراً در کره جنوبی برقرار شده، کاربرانی که بازی خاصی را مورد استفاده قرار می دهند، همزمان مجاز به استفاده از هوش مصنوعی نیستند. مطابق اخبار منتشره، از جمله کاربران بازی "گو" نخواهند توانست به هیچ طریقی از فناوری مزبور حتی به وسیله گوشی های هوشمند در طول مسابقات رسمی استفاده کنند؛ این موضوع منع قانونی دارد و به خاطر هوش مصنوعی "آلفاگو" متعلق به شرکت گوگل اعمال شده است. "کره تایم" در همین ارتباط اعلام کرده است: انجمن مرتبط با این بازی مشهور در حال نوشتن پیش نویس قوانینی است که استفاده از گوشی های هوشمند در مسابقات رسمی را کاملاً ممنوع خواهد کرد. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از انگجت، این سازمان، به خوبی می داند که افراد نمی توانند آلفاگو را در جیب خود به همراه بیاورند، به همین دلیل قصد دارد با ممنوع کردن استفاده از گوشی های هوشمند، مزیت رقابتی را که استفاده از این گوشی های مجهز به هوش مصنوعی گوگل برای بازیگران فراهم می کند به طور کامل حذف کند تا تمام افراد در وضعیتی کاملاً یکسان و برابر، به رقابت بپردازند. شاید عجیب به نظر برسد ولی در حال حاضر استفاده از گوشی های هوشمند در مسابقات رسمی گو مجاز است، زیرا سابقه نداشته که گوبازهای حرفه ای، از ابزار دیجیتال در جهت رقابت خود استفاده کنند، اما اکنون به نظر می رسد با تصمیم برای جلوگیری از کاربرد گوشی های هوشمند، سخت گیری ها یک مرحله پیچیده تر می شود. شایان ذکر است طی بازی مشهوری که در سال ۱۹۹۷ برگزار شد، کامپیوتر شطرنج باز شرکت آی.بی.ام با نام دیپ.بلو (Deep Blue) با قهرمان شطرنج جهان گری کاسپارف (Garry Kasparov) مقابل هم ایستادند، و در انتها ثابت شد که برنامه نویسان گو به خاطر تعداد متغیرها و پیچیدگی استراتژیک، نمی توانند ربات هایی با سطح بالاتر از سطح مهارت آماتوری هم بسازند. گفتنی است "آلفاگو" یک برنامه رایانه ای مبتنی بر فناوری دیپ مایند (DeepMind) شرکت گوگل است که یک شرکت بریتانیایی فعال در حوزه هوش مصنوعی آن را ایجاد نموده است. این برنامه، همه تفکراتی که پیش از این بیان می شد را تغییر داد و برای نخستین بار از یک شبکه خنثی برای رویکرد حل مسئله با شیوه ای نزدیک به انسان استفاده کرد. سال گذشته، آلفاگو اعلام کرد که با نتیجه تاریخی چهار بر یک، استاد بزرگ گو، لی سدول (Lee Sedol) را شکست داده است؛ و این اتفاقی بزرگ برای فناوری هوش مصنوعی به حساب می آید. به تازگی نسخه جدیدتر این هوش مصنوعی، حتی قادر است گوبازهای آنلاین حرفه ای را نیز به زانو درآورد.