سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 4 فروردين 1398 ساعت 14:40 https://www.itna.ir/news/56015/سیر-تحول-استفاده-تلگرام-یا-دوران-پسافیلترینگ -------------------------------------------------- عنوان : سیر تحول استفاده از تلگرام یا دوران پسافیلترینگ! -------------------------------------------------- بسیاری از کاربران تلگرام، پس از اعمال فیلترینگ از فیلترشکن استفاده می‌کنند و برخی از کاربران هم سراغ نسخه‌های فارسی این پیام‌رسان رفته‌اند. عده‌ای نیز از پیام‌رسان‌های بومی استفاده می‌کنند. متن : در حالی که نزدیک به یک سال از فیلترینگ تلگرام می گذرد و در این مدت تبلیغات زیادی هم برای جایگزینی پیام رسان های بومی شده است، به نظر می رسد تلگرام همچنان در صدر اپلیکیشن های پیام رسان قرار دارد. به گزارش ایتنا از ایسنا، سابقه فیلترینگ پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی که برخی چند روز طول کشیدند و برخی دیگر با گذشت بیش از ۱۰ سال همچنان در فیلتر به سر می برند، این آمادگی را ایجاد کرد که وقتی تلگرام برای اولین بار فیلتر شد، این فرآیند ادامه دار باشد. به همین خاطر اگرچه پس از فیلترینگ این پیام رسان که از ۱۰ اردیبهشت سال ۹۷ تا امروز ادامه دارد، تاکنون چندین بار مباحثی درباره ی رفع فیلتر آن مطرح شده، اما در نهایت کسانی که انتخابشان تلگرام بود، استفاده از فیلترشکن را در دستور کار قرار دادند. در حال حاضر بسیاری از کاربران تلگرام برای ادامه استفاده از این پیام رسان از فیلترشکن استفاده می کنند. البته برخی از کاربران هم سراغنسخه های فارسی این پیام رسانرفته اند که اگرچه مهلت های چند باره ای به آنها داده شده که به صورتپیام رسان هاییمستقل از تلگرام دربیایند، اما آنها همچنان کج دارمریزو با اعمال تغییرات جزئی به فعالیت خود زیر سایه ی تلگرام ادامه می دهند. کاربران پیام رسان های بومی کمتر از ۱۰ درصد جمعیت برخی دیگر از کاربران هم سراغ سایر پیام رسان ها رفته اند، عده ایواتس اپرا جایگزین کردند و عده ای دیگر عطای پیام رسان خارجی را به لقایش بخشیده و از نمونه های وطنی بهره گرفته اند. هرچند به نظر می رسد برخلاف ادعا و خواسته مسؤولان، شمار این عده زیاد نیست و اگرچه پراکندگی پیام رسان های بومی در مقایسه با تلگرام که به تنهایی در برهه ای از زمان بار پیام رسانی جمعیت زیادی از کشور را به دوش می کشید، ممکن است موجب شود سهم هر یک از این پیام رسان های بومی از رسالت پیام رسانی کم شود، اما مجموع کاربران تمامی این پیام رسان های بومی هم هنوز به ۱۰ درصد جمعیت نرسیده است. در حالی که یکی از اهداف تلگرام، انحصار زدایی از این پیام رسان خارجی عنوان شده بود و در مقابل،حمایت از پیام رسان های بومیمطرح بود، به نظر می رسد اگرچه درصدی از کاربران تلگرام از همان ابتدا به هر دلیلی ناچار به مهاجرت شدند و مدتی را به دور از این پیام رسان سر کردند، اما در نهایت بازدیدهای کانال های تلگرامی که در اوایل فیلترینگ کاهش یافته بود و اما پس از مدتی به روال سابق برگشت، نشان می دهد مهاجرت همه ی افراد دائمی نبوده است. طبق آمار درباره درصد استفاده مردم از نرم افزارهای ارتباطی، هنوز بیش از نیمی از مردمی که عضو شبکه های اجتماعی هستند، از تلگرام استفاده می کنند. حتی پس از تلگرام به عنوان اپلیکیشن پیام رسان،واتس اپقرار دارد که اگرچه قابلیت های گسترده ای که تلگرام دارد را دارا نیست، اما ۲۵ درصد مردم در آن فعالیت می کنند. از طرفی در حالی که هنوز نسخه های فارسی پیام رسان تلگرام به فعالیت خود ادامه می دهند، اما درصد استفاده ازواتس اپکه پیام رسانی فیلتر نشده است در مقایسه با پیام رسان های داخلی نشان می دهد که علی رغم چند میلیونی شدن پیام رسان های بومی، این ابزارهای داخلی نتوانستند مقبولیت زیادی بین کاربران کسب کنند؛ به طوری که در حال حاضر پیام رسان های سروش ۲.۴ درصد،ایتا۰.۶ درصد،آی گپ۰.۵ درصد، بله ۰.۳ درصد، گپ ۰.۲ درصد وبیسفون۰.۱ درصد جمعیت کاربران را به خود اختصاص داده اند که مجموع آنهاکمتر از پنج درصد می شود. صرف نظر از اینکه فیلتر شدن تلگرام چه تأثیر حمایتی از پیام رسان های بومی داشته، کما اینکه به اذعان مدیران پیام رسان های داخلی این موضوع حتیبه ضرر آنها هم بودهو اینکه فراگیر شدن فیلترشکن ها برای دسترسی به تلگرام چه اثرات مخربی داشته است، در حالی که ۱۰ سال از فیلترینگ توئیتر می گذرد و هر روز هم به تعداد مسؤولان این شبکه اجتماعی افزوده می شود، اینکه هنوز هم برای جلوگیری از فعالیت یک ابزار در فضای اینترنت متوسل به فیلتر می شویم و انتظار داریم از آن نتیجه ی مثبت بگیریم، جای بحث دارد.