سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 22 دی 1394 ساعت 12:24 https://www.itna.ir/news/40345/توضیحات-پیامکی-واعظی-نمایندگان -------------------------------------------------- جزئیات حضور وزیر ارتباطات در مجلس؛ عنوان : توضیحات پیامکی واعظی به نمایندگان راه‌اندازی سامانه مدیریت پیامک -------------------------------------------------- ایتنا- واعظی با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس از عملکرد این وزارتخانه در ساماندهی وضعیت پیامک‌های تبلیغاتی دفاع کرد اما توضیحات وزیر، نماینده سوال کننده را قانع نکرد. متن : محمود واعظی عصر روز گذشته با حضور در کمیسیون های فرهنگی و صنایع مجلس به سوالات نمایندگان در خصوص عملکرد این وزارتخانه در حوزه پیامک انبوه، پیمانکاری شبکه فیبرنوری زیرساخت و اینترنت رسانی به روستاها پاسخ گفت. به گزارش ایتنا از مهر، در این جلسه معاونان وزیر ارتباطات از جمله رؤسای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت و نیز مدیران عامل ۳ اپراتور تلفن همراه، واعظی را همراهی کردند. مرتضی براری معاون امور مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جزئیات جلسه برگزار شده میان محمود واعظی و کمیسیون های فرهنگی و صنایع را تشریح کرد. وزیر ارتباطات در شرایطی در مجلس حضور یافت که پیش از این دوبار از سوی نمایندگان به کمیسیون های فوق دعوت شده بود اما به دلیل مشغله های کاری، در این جلسات حضور نیافت که این موضوع انتقاداتی را از سوی این نمایندگان به همراه داشت. دفاع واعظی از ساماندهی پیامک های تبلیغاتی معاون وزیر ارتباطات با اشاره به حضور وزیر در کمیسیون فرهنگی برای پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر از اعضای کمیسیون مبنی بر نظارت بر پیامک های تبلیغاتی اظهار داشت: در این جلسه وزیر از عملکرد این وزارتخانه در زمینه ساماندهی فنی موضوع پیامک های تبلیغاتی دفاع کرد. چرا که موضوع نظارت بر محتوای پیامک ها طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی بر عهده کمیته ای به ریاست وزیر ارشاد و با عضویت سایر وزارتخانه های ذیربط است. براری با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت های مدنظر برای نظارت بر محتوای پیامک های تبلیغاتی را برای وزارت ارشاد آماده کرده است اضافه کرد: براساس اظهارات وزیر ارتباطات، وزارت ارشاد بایید سامانه آنلاین نظارت و کنترل پیامک های تبلیعاتی را راه اندازی کند. وی با اشاره به تاکید نماینده کمیسیون فرهنگی برای مدیریت پیامک های تبلیغاتی از سوی مشترکان، گفت: اپراتورهای تلفن همراه طبق دستور وزیر ارتباطات، شرایطی را فراهم آورده اند که از نظر فنی امکان مدیریت تمامی پیامک های تبلیغاتی و حذف و انتخاب آنها برای کاربران و مشترکان وجود دارد. امکان قرار دادن سرشماره در بلک لیست برای مشترکان فراهم شد معاون امور مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ساماندهی پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده، حدود ۴ ماه گذشته به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است ادامه داد: در فاز نخست، وزارت ارتباطات امکان حذف پیامک های تبلیغاتی و نیز انتخاب پیامک های تبلیغاتی و یا اطلاع رسانی را فراهم کرد. در فاز دوم نیز با هماهنگی ایجاد شده با اپراتورهای موبایل، امکان قراردادن سرشماره در لیست سیاه (بلک لیست) و یا انتخاب سرشماره خاص برای دریافت پیامک، برای کاربران فراهم شده است. براری با اشاره به توضیحات وزیر ارتباطات از امکان به وجود آمده برای مشترکان موبایل، خاطرنشان کرد: براساس دستور وزیر ارتباطات به اپراتورهای تلفن همراه، این اپراتورها موظف شده اند که سامانه ای ایجاد کنند که امکان مدیریت پیامک های تبلیغاتی برای مشترکان وجود داشته باشد. در این زمینه اپراتور ایرانسل آمادگی خود را اعلام کرده و اپراتورهای همراه اول و رایتل نیز به زودی این سامانه را راه اندازی می کنند. معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه طبق مصوبه شورایی عالی فضای مجازی، فراهم کردن زیرساخت های نظارت بر محتوای پیامک های انبوه و تبلیغاتی، از جمله تکالیف وزارت ارتباطات است اضافه کرد: طبق اظهارات وزیر ارتباطات، وزارت ارشاد باید سامانه مانیتورینگ پیامک های تبلیغاتی را راه اندازی کند. سوال نمایندگان مجلس در مورد گرانی نرخ پیامک های ارزش افزوده براری در مورد سوالات دیگر نمایندگان کمیسیون فرهنگی از وزیر ارتباطات به موضوع تعرفه پیامک های خدمات ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: نمایندگان نرخ این پیامک ها را گران ارزیابی کرده اند و این درحالی است که طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه این خدمات از ۳۵ تا ۲۰۰ تومان تعیین شده است. اما موضوع قابل توجه آن است که در زمینه پیامک های ارزش افزوده با موافقت مشترک، این هزینه از حساب وی کسر می شود و به مشترک در این زمینه آگاهی رسانی می شود. وی با اشاره به دستور وزیر ارتباطات به اپراتورهای موبایل برای دریافت رضایت کاربر قبل از ارسال پیامک های خدمات ارزش افزوده تاکید کرد: پیش از این امکان حذف و لغو کردن پیامک های ارزش افزوده وجود نداشت اما هم اکنون مشترکان موبایل این امکان را دارند که در صورت عدم رضایت از دریافت پیامک ها، آن را لغو کنند. معاون وزیر ارتباطات با تاکید براینکه در زمینه پیامک های ارزش افزوده، کاربر با انتخاب و رضایت خود این پیامک ها را که هزینه دارد دریافت می کند، خاطرنشان کرد: موضوع محتوای پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده که دغدغه کمیسیون فرهنگی مجلس است دغدغه وزارت ارتباطات نیز محسوب می شود اما باید توجه داشت این مقوله، مربوط به تکالیف وزارت ارشاد است. وی با بیان اینکه برخی پیامک های تبلیغاتی موازین قانونی اجتماعی و فرهنگی را رعایت نمی کنند تاکید کرد: این موضوع را نباید به تمامی پیامک ها تعمیم داد چراکه بسیاری از محتواهای مفید و سالم نیز از طریق پیامک های ارزش افزوده و تبلیغاتی به کاربران ارسال می شود. توضیحات واعظی، پژمانفر را قانع نکرد براری گفت: با وجود توضیحات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه برای ساماندهی پیامک های تبلیغاتی، آقای پژمانفر از توضیحات وزیر قانع نشد. وی با تاکید براینکه عدم حضور وزیر ارتباطات در جلسات هفته های گذشته کمیسیون فرهنگی را نباید کم محلی و بی تفاوتی به مجلس عنوان کرد افزود: در دعوت اولی که از وزیر ارتباطات شد به دلیل ماموریت پیش آمده برای دکتر واعظی، امکان حضور در این جلسه میسر نشد و ما به صورت کتبی به کمیسیون فرهنگی نیز اعلام کردیم که جلسه را به زمان دیگری موکول کند. معاون وزیر ارتباطات گفت: با وجود مشغله کاری که برای وزیر ارتباطات در بار دوم دعوت کمیسیون فرهنگی، پیش آمد، جلسه ای جداگانه با آقای پژمانفر داشتیم و از نظر فنی موضوع ساماندهی پیامک های تبلیغاتی را تشریح کردیم. وی در مورد حضور وزیر ارتباطات در کمیسیون صنایع و پاسخ به سوال دو تن از نمایندگان این کمیسیون نیز، گفت: سوال نمایندگان مربوط به پیمانکاران شبکه فیبرنوری شرکت ارتباطات زیرساخت و نیز توسعه شبکه اینترنت در روستاها بود که وزیر ارتباطات در این زمینه توضیحاتی ارائه داد.