سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 11 ارديبهشت 1394 ساعت 21:36 https://www.itna.ir/news/35809/کمک-سیستم-های-کلان-داده-بازماندگان-زلزله-نپال -------------------------------------------------- عنوان : کمک سیستم‌های کلان داده به بازماندگان زلزله نپال -------------------------------------------------- ایتنا - دو شرکت گوگل و فیس‌بوک نیز سرویس‌های ویژه‌ای برای جست‌وجوی افراد ناپدیدشده راه‌اندازی کردند تا به بازماندگان کمک کنند. متن : در حالی که این خبر نوشته می‌شود صدها مرکز امداد و نجات، سازمان خیریه، آژانس‌های کمک‌رسانی و... به صورت داوطلبانه در کشور نپال مشغول فعالیت هستند تا به بازماندگان زلزله ۷.۹ ریشتری که یک هفته قبل رخ داد کمک کنند. به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از فوربز، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که با حضور تمام مراکز مذکور، کلان داده‌ها بیشترین کمک‌ها را می‌توانند ارائه دهند. کلان داده‌ها با جمع‌آوری و توزیع مناسب منابع، برقراری ارتباط میان بازماندگان زلزله و اطرافیان آنها، کمک به شناسایی بهتر منطقه، سنجش شرایط موجود برای کمک به بازماندگان و تحلیل وضعیت شهرهای زلزله‌زده در این اتفاق به کار گرفته شده‌اند. سیستم‌های تحلیل کلان داده نسل جدیدی از ابزارهای هوشمند محسوب می‌شوند که برای آنها قابلیت جمع‌آوری حجم گسترده اطلاعات از منابع مختلف و تحلیل دقیق آنها در کوتاه‌ترین زمان فراهم شده است. در شرایط بحرانی که انسان نمی‌تواند تصمیم صحیح اتخاذ کند و بخش‌های مختلف روی تصمیم نهایی تاثیر می‌گذارد، سیستم‌های تحلیل کلان داده‌ها می‌توانند بر مبنای الگوریتم‌های پیچیده بهترین نتیجه را ارائه دهند.   شرکت‌های بزرگی چون Terra Seismic سیستم‌های پیشرفته خود را در مناطق زلزله‌زده نپال مستقر کرده‌اند تا با مانیتورینگ لحظه به لحظه داده‌های ماهواره‌ای و عوامل طبیعی، بتوانند پس‌لرزه‌های احتمالی را با احتمال خطای کمتر از ۵ درصد پیش‌بینی کنند. لازم به ذکر است دو شرکت گوگل و فیس‌بوک نیز سرویس‌های ویژه‌ای برای جست‌وجوی افراد ناپدیدشده راه‌اندازی کردند تا به بازماندگان کمک کنند. گوگل برای این اقدام ابزار اختصاصی خود را با نام People Finder ارائه کرده است که در دو روز نخست زلزله نپال بیش زا ۵۳۰۰ بار به‌روز شد تا آخرین اطلاعات را در مورد نجات یافتگان و بازماندگان ارائه دهد.