سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 9 مهر 1402 ساعت 2:28 https://www.itna.ir/news/74879/خواب-شبانه-خوب-روند-پیری-کند-می-کند -------------------------------------------------- عنوان : خواب شبانه خوب روند پیری را کند می‌کند -------------------------------------------------- ایتنا - از مزیت‌های خواب شبانه بسیار شنیده‌ایم، اما شاید کمتر از تاثیر آن بر روند پیری بدانیم. متن : به گزارش نیویورک‌پست، استراحت کافی برای حفظ زیبایی و سلامت مفید است. نتایج پژوهش جدید در گرجستان نشان می‌دهد، داشتن برنامه خواب ثابت و منظم، بر کند کردن روند پیری بیولوژیکی موثر است. به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، با توجه به نتایج این پژوهش که ماه گذشته در ژورنال «اسلیپ هلت» منتشر شد، «افراد با الگوهای خواب نامنظم، در مقایسه با افرادی که برنامه خواب منظمی داشتند، سن بیولوژیکی بیشتری را نشان دادند.» البته آزمایش‌ سن بیولوژیکی بحث‌برانگیز است. یک متخصص در این زمینه می‌گوید: «این آزمایش‌ها نشانه‌ای زیرکانه از میزان آسیب وارد شده به داخل بدن است.» هدف این آزمایش، اندازه‌گیری سرعت پیری بدن از طریق بررسی سن سلول‌ها است. محققان دانشگاه آگوستا در این پژوهش، به الگوهای خواب بیش از شش هزار شرکت‌کننده در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده، طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰‍۱۴ پرداختند. در این نظرسنجی، شرکت‌کنندگانی که میانگین سنی ۵۰ سال داشتند، به مدت چهار تا هفت روز از ردیاب خواب استفاده کردند که میزان زمان خواب و سایر نشانگرها، مانند منظم بودن را در وب‌سایت Earth.com ثبت می‌کرد. شرکت‌کنندگان همچنین به پرسشنامه‌ای درباره عادت‌های سبک زندگی خود پاسخ دادند. دانشمندان برای تعیین سن بیولوژیکی شرکت‌کنندگان، نمونه‌های خون آن‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کردند. این نمونه‌‌ها نشانگرهای مختلف سلامت مانند سطح کلسترول، دیابت و بیماری کلیوی را نشان می‌دادند. حدود ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این ‌پژوهش، هفت تا ۹ ساعت در شب می‌خوابیدند، در حالی که ۱۶ درصد شرکت‌کنندگان کمتر از هفت ساعت می‌خوابیدند. مقدار کمی هم یعنی حدود ۱۹ درصد، بیش از ۹ ساعت خوابیدند. محققان در روند مشاهده، متوجه شدند که شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط در آخر هفته‌ها ۷۸  دقیقه بیشتر می‌خوابند و زمان به خواب رفتن آن‌ها تنها ۶۰ دقیقه در هر شب تغییر می‌کند. افرادی که زمان خواب و میزان خوابشان در طول هفته نسبت به آخر هفته تفاوت زیادی داشت، بالاترین سن بیولوژیکی را نشان دادند. محققان دریافتند سن بیولوژیکی افرادی که برنامه خواب انعطاف‌پذیرتر و متغیری دارند، ۹ ماه بیشتر از افرادی است که برنامه منظمی دارند. نویسندگان این پژوهش اعلام کردند: «بر اساس محاسبه نشانگرهای بالینی، سه الگوریتم بی‌نظمی بیشتر در خواب، جبران خواب و جت‌لگ اجتماعی، پیری بیولوژیکی پیشرفته‌تر را به همراه دارد.» آن‌ها معتقدند این اولین پژوهشی است که به ارتباط خواب و پیری بیولوژیکی می‌پردازد. کمبود مداوم خواب، بر سلامت قلب نیز تاثیر می‌گذارد، زیرا با تحت تاثیر قرار دادن هورمون‌های استرس، باعث افزایش فشار خون می‌شود. کمبود خواب بر توانایی‌‌های شناختی مغز و سلامت روان هم تاثیر بسیاری دارد. محققان این پژوهش می‌گویند: «الگوهای خواب و داشتن زندگی طولانی و سالم، با یکدیگر در ارتباط‌اند.» آن‌ها معتقدند از آنجایی که تغییر مداوم در نظم خواب، عامل رفتاری قابل‌اصلاح است، مداخله با هدف افزایش نظم در الگوهای خواب می‌تواند رویکرد جدید برای افزایش طول عمر باشد.