سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 11 خرداد 1401 ساعت 9:12 https://www.itna.ir/news/68712/قبل-انتقال-شماره-موبایل-خود-اپراتور-این-نکات-خاطر-بسپارید -------------------------------------------------- عنوان : قبل از انتقال شماره موبایل خود به اپراتور این نکات را به خاطر بسپارید -------------------------------------------------- ایتنا - متقاضیان استفاده از سرویس ترابرد شماره تلفن همراه می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکه‌اش را دارند، از شرایط ترابرد شماره مطلع شده و درخواست خود را ثبت کنند. متن : ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability)، قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد بتوانند با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند، با این قابلیت، کاربر برای تغییر اپراتور خود، نیازی به تغییر شماره تلفن همراه و اطلاع‌رسانی‌های پس از آن ندارد. بر همین اساس اگر از هزینه، کیفیت، تنوع خدمات و پوشش دهی اپراتور خود راضی نیستید، می‌توانید بدون دغدغه‌ تغییر شماره، از سرویس‌های جذاب و کاربردی سایر اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنید. به گزارش ایتنا از ایسنا، طرح MNP پیش از بهره‌برداری تجاری، به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترهای مورد نظر و بررسی اشکالات احتمالی، به‌مدت یک ماه و نیم به صورت آزمایشی اجرا شد. در این بازه زمانی اشکالات نرم‌افزار و میزان قابلیت اعتماد آن در فرایند اجرا مورد بررسی قرار گرفته و در تعامل با اپراتورهای تلفن همراه‌، اشکالات فنی برطرف شد. با تست نسخه نهایی نرم‌افزار، طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، از شهریور سال ۱۳۹۵ به‌طور رسمی‌در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. متقاضیان برای درخواست ترابرد شماره می‌توانند به آدرس پایگاه اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه، در شرکت ارتباطات سیار ایران به آدرس join.mci.ir، در شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به آدرس eform.irancell.i و در شرکت خدمات ارتباطی رایتل به آدرس rightel.ir/mnp مراجعه کنند.  سوالاتی که ممکن است درباره طرح ترابردپذیری پیش بیاید اما متقاضیان برای انجام ترابرد شماره تلفن همراه خود چگونه باید اقدام کنند؟ متقاضیان ترابرد شماره می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین و یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکه‌اش را دارند، از شرایط ترابرد شماره مطلع شده و پس از تأیید شرایط و ارائه اطلاعات لازم، درخواست خود را ثبت کنند. مشترکان پیش از ثبت تقاضا برای ترابرد شماره باید به چند نکته توجه کنند، مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی ‌برای مهاجرت به اپراتور دیگر، باید بدهی کارکرد خود را پرداخت کنند چون پس از آن، اپراتور فرآیند انتقال را انجام خواهد داد. لذا باید به صورت‌حساب اولیه اعلام‌شده از سوی اپراتور فرستنده و پرداخت آن در مهلت۲۴ ساعت توجه کنند. همچنین میزان اعتبار سیم‌کارت‌های اعتباری، بعد از ترابرد صفر می‌شود لذا مشترکان سیم‌کارت اعتباری باید اعتبار سیم‌کارت خود را پیش از ترابرد مصرف کند. هر مشترک برای هر شماره می‌تواند حداکثر دوبار در سال تقاضای ترابرد شماره داشته باشد. برای اولین درخواست ترابرد به اپراتور دیگر، فرد متقاضی می‌بایست حداقل سه ماه مشترک اپراتور فعلی بوده و از فعال ‌بودن سیم‌کارت وی نیز سه ماه سپری شده باشد. درخصوص درخواست‌های بعدی ترابرد مشترک، تنها فعال ‌بودن سیم‌کارت (بدون قید بازه زمانی سه ماهه) کافی است. شماره مشترک پس از ترابرد تغییر نمی‌کند و پس از ترابرد، مشترک می‌تواند همانند سایر مشترکین اپراتور جدید (اپراتور پذیرا) از تمامی‌ محصولات و خدمات اپراتور بهره‌مند شود. همچنین سیم‌کارت دائمی ‌تنها به سیم‌کارت دائمی‌ و سیم‌کارت اعتباری تنها به سیم‌کارت اعتباری امکان ترابرد دارد. پس از درخواست ترابرد و تا زمان فعال‌سازی سیم‌کارت جدید در اپراتور پذیرا، رومینگ بین‌الملل و تماس با خارج از کشور برای سیم‌کارت قبلی مشترکین دایمی‌ مسدود خواهد شد. از آنجایی که هر مشترک در هر اپراتور نهایتاً می‌تواند ۱۰ شماره تلفن همراه (اعم از اعتباری و دائمی) را در اختیار داشته باشد، لذا امکان ترابردپذیری مشترکی که در اپراتور پذیرا ۱۰ سیم‌کارت دارد، وجود ندارد. دریافت درخواست مشترکین توسط اپراتورها در خارج از ساعات و روزهای کاری، می‌تواند انجام شود، اما بررسی درخواست ترابرد شماره توسط مرکز مدیریت ترابرد، در ساعات و روزهای کاری یعنی شنبه تا چهارشنبه از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر انجام می‌شود. از زمان ثبت تقاضای مشترک برای انجام ترابردپذیری تا فعال‌سازی سیم‌کارت، فرایند ترابرد برای سیم‌کارت‌های اعتباری حداکثر تا دو روز و برای سیم‌کارت‌های دائمی، حداکثر تا سه روز انجام می‌شود. همچنین براساس سند قواعد تجاری طرح ترابردپذیری، پس از ارسال درخواست مشترک در ساعات اداری توسط اپراتورمقصد، مرحله تایید اولیه برای مشترکین اعتباری توسط اپراتور مبدا حداکثر ۲۴ ساعت و برای مشترکین دایمی ‌حداکثر ۴۸ ساعت انجام خواهد شد تا چنانچه مشکلات حقوقی و مالی برای انجام طرح، وجود دارد توسط مشترک، حل شود.   دلایل رد درخواست مشترک برای ترابرد شماره  درخواست ترابرد شماره ممکن است به پنج دلیل رد شود که در صورت وجود هر کدام از این دلایل اپراتور باید علت رد درخواست را به مشترک اعلام کند. اولین دلیل، عدم احراز هویت مانند عدم تطابق مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره؛ عدم تطبیق ماهیت حقوقی و حقیقی؛ شماره مجوزدار و شماره گروه‌دار است. شماره مجوزدار، شماره‌های مربوط به مشترکینی است که برابر قرادادهای منعقده با اپراتور، برای خروج از اپراتور فعلی باید نسبت به عمل به تعهدات برابر با شرایط فسخ قرارداد خود اقدام کنند. اپراتور به منظور استفاده از این کد جهت رد درخواست ترابرد مشترک، باید قبل از ارائه این نوع شماره‌ها از سازمان تأییدیه مربوطه را اخذ کرده باشد. شماره گروه‌دار، شماره‌های مربوط به مشترکینی است که سیم‌کارت آنها به دستور سازمان یا نهاد خاصی جهت بهره‌برداری فعال شده است و بدون تأیید آن نهاد امکان خروج از شبکه اپراتور را ندارند. شماره‌های گروه‌دار شامل شماره‌های تست، کارکنان اپراتورها و نمایندگان فروش اپراتورها که توسط اپراتور به آنها واگذار شده، است. عدم رعایت ترابرد نظیر به نظیر مثل درخواست ترابرد از سیم‌کارت دایمی‌به اعتباری و بالعکس هم یکی‌ دیگر از دلایل رد درخواست ترابرد است. دلیل دیگر، احکام صادره از سوی مراجع ذیصلاح؛ از جمله مسدودی با نامه قضایی؛ یا مسدودی به دلایل اعلام‌شده از سوی سازمان تنظیم مقررات. یکی‌ دیگر از دلایل در درخواست ترابرد، فعال بودن کمتر از ۳ ماه سیم‌کارت شماره مورد درخواست برای ترابرد (این ۳ ماه به فعال بودن شماره مربوطه با مالکیت یک شخص حقوقی/ حقیقی و تنها برای اولین ترابرد لحاظ می‌شود)؛ همچنین در صورت دایمی ‌بودن سیم‌کارت و عدم پرداخت به موقع صورت‌حساب اولیه صادره از اپراتور فرستنده توسط مشترک (این مورد برای مشترکین اعتباری اعمال نخواهد شد) این درخواست رد می‌شود. آیا امکان انصراف از ترابرد وجود دارد؟ درصورت انصراف مشترک از درخواست خود در حین مراحل ترابرد، مشترک می‌تواند تا قبل از شروع فرایند اجرا یعنی ۱۵ دقیقه قبل از قطع سیم‌کارت قبلی، با مراجعه به اپراتور پذیرا درخواست انصراف خود را اعلام کند. گزینه انصراف برای مشترک از طریق کد رهگیری تا زمان فرآیند اجرا روی پرتال اپراتور پذیرا فعال است.  درصورت انصراف پس از انجام ترابرد، مشترک می‌تواند درخواست بازگشت به اپراتور قبلی را با مراجعه به آن اپراتور به‌عنوان ترابرد جدید انجام دهد، که در این صورت مشترک می‌تواند بدون محدودیت زمانی به شبکه اپراتور قبلی بازگردد. در صورتی که اپراتور قبلی، اپراتور پایه مشترک نباشد، محدودیت تعداد ترابرد در سال (دو بار در سال) رعایت می‌شود. در فرآیند ترابرد، پس از طی مراحل ثبت درخواست و احراز هویت، باید سیم‌کارت اپراتور جدید به مشترک تحویل داده شود و بعد از آنکه سیم‌کارت قبلی مشترک، غیرفعال شد، سیم‌کارت جدید فعال می‌شود. نحوه تحویل سیم‌کارت بنا بر تصمیمات اپراتورها متفاوت است. فرآیند تحویل سیم‌کارت خام به مشترک، به دو صورت انجام می‌شود، مشترک می‌تواند به دفاتر امور مشترکان مراجعه کرده و بعد از ثبت درخواست خود و طی کردن مراحل احراز هویت، سیم‌کارت جدید را فعال کند و یا اپراتور پذیرا از طریق شرکت پست یا شرکت‌های طرف قرارداد خود، سیم‌کارت جدید را، پس از احراز هویت، تحویل مشترک دهند تا پس از تایید دریافت، سیم‌کارت قبلی غیرفعال شود. مشترک دو بار در سال می‌تواند از سرویس ترابرد شماره استفاده کند و هزینه‌ها و تعرفه‌های خدمات پس از ترابرد تغییر می‌کند، پس از ترابرد، مطابق با تعرفه‌های اپراتور پذیرا (جدید) هزینه‌های تمامی ‌خدمات محاسبه می‌شود. با ترابرد شدن شماره تلفن همراه، تمامی‌ اطلاعاتی که از قبل روی سیم‌کارت وجود داشت مانند دفترچه تلفن حذف می‌شود، زیرا تعویض سیم‌کارت مانند سوزاندن سیم‌کارت قبلی و دریافت سیم‌کارت جدید است. علاوه بر اینکه برای سیم‌کارت‌های اعتباری، میزان اعتبار نیز صفر خواهد شد. متقاضیان استفاده از سرویس ترابرد شماره، برای اطلاع از جزییات سرویس و مزایا و معایب آن باید بدانند اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند قبل از اجرای ترابردپذیری، جزئیات این طرح و نحوه استفاده از سیم‌کارت جدید را از طریق درج در پورتال و یا ارایه اطلاعات در دفاتر امور مشترکین برای متقاضیان، اطلاع‌رسانی کنند. در حال حاضر نیز اطلاعات لازم در قالب راهنما و سوالات متداول در پورتال اپراتورهای تلفن همراه بارگذاری شده است. متقاضیانی که در صورت برخورد با مشکل در فرایند درخواست سرویس ترابرد شماره، با مشکل مواجه می‌شوند در گام اول باید از طریق تماس با مرکز تماس و یا مراجعه به امور مشترکین اپراتور پذیرا، پیگیری لازم را انجام دهند و اپراتور پذیرا موظف است برای رفع اشکالات به‌وجود آمده اقدام لازم را انجام دهد. در گام دوم می‌توانند از طریق تماس با سامانه پاسخگویی ۱۹۵ یا مراجعه به پایگاه اینترنتی این سامانه به آدرس www.195.ir مشکلات خود را منعکس کنند تا پیگیری لازم برای رفع آن صورت گیرد.