سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 31 تير 1391 ساعت 11:53 https://www.itna.ir/news/22919/کاربران-فیس-بوک-اندازه-گوگل-پلاس-راضی-نیستند -------------------------------------------------- عنوان : کاربران فیس‌بوک به اندازه کاربران گوگل پلاس راضی نیستند -------------------------------------------------- ایتنا- گوگل پلاس که تا چندی پیش به شهر ارواح مشهور بود، اکنون رقیب جدی فیس‌بوک محسوب می‌شود و فیس‌بوک نیز همچنان در حال از دست دادن پارامترهای محبوبیت اولیه خودش است. متن : شهرت فیس‌بوک در راضی نگه‌داشتن کاربرانش در حال لکه‌دار شدن است و گوگل پلاس با مقایسه شاخص رضایت کاربران برای اولین بار توانست در راس هرم شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد. این داستان دیگر خیلی قدیمی شده است که فیس‌بوک با وجود داشتن صدها میلیون کاربر محبوب‌ترین سایت در دنیای وب است. اما واقعیت این است که مردم هنوز هم آن را دوست ندارند. بر اساس آمار و ارقامی که American Customer Satisfaction Index چند روز پیش منتشر کرد، گوگل پلاس که برخی به آن لقب شهر ارواح داده بودند، حالا از لحاظ کسب رضایت‌مندی کاربرانش حتی بالاتر از فیس‌بوک قرار گرفته است. آنطور که این آمار و ارقام جدید نشان می‌دهند، با توجه به مقیاس ۱۰۰ واحدی، فیس بوک با ۸ درصد کاهش هم اکنون می تواند رضایت ۶۱ درصدی کاربرانش را فراهم کند در حالیکه همین شاخص برای گوگل پلاس ۷۸ درصد است و با این میزان رضایت، شبکه اجتماعی کمپانی گوگل در رده ویکی‌پدیا قرار گرفته است. در این آمار‌گیری، شبکه‌های اجتماعی در میان ۲۳۰ کمپانی دیگر از لحاظ این شاخص بررسی شدند و با توجه به نتایج بدست آمده باید گفت که همچنان این صنعت در پایین‌ترین رده‌ها قرار دارد. (امتیاز کلی شبکه‌های اجتماعی ۶۹ است و با این امتیاز تنها می‌توانند با خطوط هواپیمایی، سرویس‌های اشتراک تلویزیونی و برخی از روزنامه‌ها رقابت کنند.) این رتبه‌بندی که با کمک و همکاری کمپانی تحلیلگر ForeSee انجام شد، نشان داد که گوگل پلاس هر آنچه فیس‌بوک نتوانست از آن خود کند را بدست آورده است. با توجه به این گزارش، گوگل پلاس از آن جهت در رتبه بالاتری قرار گرفته است که تبلیغات سنتی و قدیمی فیس بوک را ندارد، در مورد حفظ حریم خصوصی کاربرانش توجه بیشتری نشان داده و نیز تجربه بهتری را برای کاربران موبایلی اش فراهم کرده است. در سوی دیگر، کاربران فیس‌بوک همچنان درباره آگهی‌های تبلیغاتی و حفظ حریم شخصی شان نگرانند و شکایت‌های مکرری هم از تغیرات اینترفیس دارند، که تازه‌ترین آنها معرفی تایم‌لاین بود. گوگل پلاس و فیس‌بوک همواره در دو جبهه حیاتی با هم رقابت می کنند: تجربه کاربران و نفوذ در بازار. گوگل پلاس گاهی اوقات در اولی برنده است و فیس بوک نیز همواره در دومی. لری فرد، بنیانگذار و رئیس ForeSee در این باره گفته است: جا دارد از فیس‌بوک پرسیده شود که با وجود ۸۰۰ میلیون کاربر پایه چرا رضایت کاربرانش تا این حد پایین آمده است. اما من انتظار دارم گوگل نیروی بیشتری در ویژگی‌های متعدد و و قابلیت‌های تلفن همراهش بگذارد تا بتواند کاربران را با سرعت بیشتری جذب کند. اگر فیس‌بوک هنوز هم احساس نمی‌کند که باید برای به دست آوردن رضایت بیشتر کاربرانش کاری بکند، ممکن است به زودی مجبور شود که این طرز فکر را تغییر دهد. این آمار می تواند شکست دیگری برای زاکربرگ باشد چرا که شبکه اجتماعی او بار دیگر با امتیازگیری پایینی مواجه شده است به خصوص با توجه به شعار فیس‌بوک که هدفش شاد کردن کاربران از طریق تبلیغات بود. وقتی که از فیس‌بوک خواسته شد تا در این باره توضیح دهد، یکی از سخن گویان این کمپانی گفت که شبکه اجتماعی ما به رضایت کاربرانش اهمیت می‌دهد اما وی درباره شکایت‌های خاص این کاربران هیچ توضیحی نداد. این سخنگو در بیانیه‌ای گفت: ما عمیقا به تجربه‌ای که کاربرانمان در فیس‌بوک دارند اهمیت می دهیم و به همین خاطر هم مرتبا محصولات جدید به آنها پیشنهاد داده و یا امکانات فعلی را بهبود می بخشیم. بخشیدن این امکان به انسان‌ها که با هر کسی که دوست می دارند، در هر کجا و به هر طریقی ارتباط برقرار کنند ، از نظر ما معنی‌دارترین و مهم‌ترین طریقی است که می تواند رابطه ما را با مردم قوی‌تر کند. در این بررسی سایر شبکه‌های اجتماعی از جمله LinkedIn، Pinterest و توئیتر همه در امتیاز ۶۹ و پایین‌تر قرار دارند و البته همگی بالاتر از فیس‌بوک می‌ایستند که تنها موفق به کسب ۶۱ امتیاز شده است. در این گزارش همچنین امتیاز موتورهای جست‌وجو و برخی از سایت‌های جدید هم مشخص شده است. در حالیکه موتور جست‌وجوی گوگل با ۸۲ امتیاز در راس ایستاده، سایر موتورهای جست‌وجو مثل Bing با ۸۱ امتیاز و Ask.com با ۸۰ امتیاز خیلی دورتر از او قرار نگرفته‌اند. فرد در ادامه سخنانش گفته است: گوگل در عرصه جست‌وجو درست مثل آیپد در بازار تبلت‌ها است. نام گوگل در این زمینه شاخص شده است و این وب سایت هنوز بر ۶۵ درصد جست‌وجوهای کاربران آمریکایی مسلط است. موتور جست و جوی Bing هم، هر چه لازم بوده انجام داده اما مسئله این است که کاربران گوگل از آن رضایت کامل دارند و دلیلی نمی‌بینند که جست‌وجوهای خود را از طریق وب سایت دیگری انجام دهند. در مورد سایت‌های خبری هم FoxNews.com با در اختیار داشتن ۸۴ امتیاز که به نسبت سال گذشته ۲ واحد افزایش داشته است در راس قرار گرفته و ABCNews.com با ۷۶ امتیاز و NYTimes.com با ۷۴ امتیاز در رده های بعدی ایستاده اند. در پایین این رده بندی هم HuffingtonPost.com قرارگرفته که تنها ۶۹ امتیاز دارد.