سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 3 شهريور 1397 ساعت 11:43 https://www.itna.ir/news/53852/رشد-نامتوازن-بی-برنامه-استارتاپ-ها-ایران -------------------------------------------------- عنوان : رشد نامتوازن و بی‌برنامه استارتاپ‌ها در ایران -------------------------------------------------- ایتنا - در حالی که حدود نیمی از فعالیت استارتاپی کشور به حوزه‌های اندکی چون حمل و نقل و فروشگاه محدود شده، در بخش‌های مهمی مانند محیط زیست و ورزش، تنها دو درصد استارتاپ فعالیت می‌کنند. متن : حميد رضا احمديان مديركل دفتر نوآوري وزارت ارتباطات اعلام كرد باتوجه نمونه‌برداري استاني انجام شده استارتاپ‌هاي كشور در حوزه‌هاي مختلف رشدي نامتوازن داشته‌اند. به گزارش ایتنا از فدراسيون ICT اتاق بازرگاني ايران، حميدرضا احمديان مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات در حاشيه جلسه كميسيون فاوا اتاق بازرگاني ايران، بيان داشت: طبق مطالعه و نمونه‌برداری كه از شتاب‌دهنده‌ها استانی داشته‌ايم، تحليل‌ها نشان می‌دهند که فضای رشد استارتاپی متوازن نيست و البته این مساله به معنی عدم وجود تقاضا نیست بلکه نشان مي‌دهد زیربنای فکری و ساختاری لازم به درستی شکل نگرفته است. به عنوان نمونه مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت استارتاپی در حوزه محیط زیست در کشور نسبت به کل فعالیت‌های استارتاپی کمتر از يك درصد است در حالی که موضوع محیط زیست یک موضوع حیاتی و جدی و جزو الویت‌های راهبردی کشور است. به گفته وی در نقطه مقابل در حوزه فروشگاه‌هاي الكترونيكي اين آمار حدود 23 درصد است. همچنین در استارتاپ‌هاي حوزه ورزش حدود يك درصد استارتاپ فعال داريم اما در حوزه خدمات مثل حمل و نقل، حسابداري، املاك، غذا و موسيقي اين آمار بالاي 20 درصد است. اين نشان مي‌دهد كه فضاي كسب و كار به شكل متوازن رشد نمي‌كند و نيازها درست شناسايي نمي‌شود و برخی اشکالات راهبردی وجود دارد. در چنين شرايطي لازم است كه توجه کنیم وقتی حجم بالايي از استارتاپ‌ها در يك حوزه وجود داشته باشد حتما تا يك جايي که حجم سرمایه و تقاضا امکان دهد با هم رقابت می کنند و اين رقابت سالم است و از يك جايي به بعد بازار كشش استارتاپ‌های جدید را ندارد. به اين ترتيب استارتاپ‌ها در شرايطي قرار مي‌گيرند كه كساني كه زودتر آمده‌اند در يك شرايط با ثبات مي‌مانند و كساني كه بعد از آنها آمده با مشكلات و موانع رو‌به‌رو مي‌شوند چرا كه بازار پاسخ لازم را نمی‌دهد و از سوی دیگر برخی پارامترهای موردنیاز این کسب و کار به درستی و در زمان معقول محقق نمی شود. این پارامترهای دیگر مواردی همچون میزان جذابیت، میزان مشارکت اجتماعی و نظایر آن هستند. مديركل دفترنوآوري وزارت ارتباطات در خصوص خطر بروز استارتاپ‌هاي ورشكسته در اثر عواملی همچون تاثیر وام‌هايي كه طی سال‌هاي اخیر به آنها اعطا شده نيز ابراز داشت:  طی سال‌های اخیر بخش‌ها و نهادهای زیادی به حوزه استارتاپی علاقه نشان دادند و به نوعی تلاش در کمک به توسعه زیست بوم استارتاپی داشته‌اند. اگرچه این علاقه اساساً اشکالی ندارد اما هنگامی که با هیجان و توسعه بی‌برنامه همراه می‌شود سبب بروز اشکالات متعدد بعدی می شود. اين مشکلات در سايه عدم توجه به وجود تقاضا، توسعه تعامل بین بخش و رشد بازار بیشتر خود را نشان می دهد. لذا ما نیازمند بازنگری جدی در مولفه های مرتبط با حمایت و توسعه این زیست بوم هستیم. وي افزود: شما در نظر بگیرید که طی سال‌های اخیر روند توسعه و هماهنگی شتاب دهنده‌ها، صندوق‌های جسورانه، توسعه پارک‌های فناوری و مواردي از اين دست چگونه بوده است. فضای ایجاد شتابدهی و شتابدهنده مساعد است و این موضوع به جهت فرهنگ سازی، ایجاد فضای کسب و کاری جدید یک مزیت محسوب مي‌شود؛ اما در نقطه مقابل عدم شفاف بودن در مدل‌های کاری و نقش بخش‌های دولتی در همکاری و تقویت اعتماد نقاط ضعف هستند. بنابراین نکته ای که می خواهم تاکید کنم این است که استارتاپ ها نیازمند حمایت‌های موثرتری به غیر از حمایت مالی هستند و اساساً حمایت مالی مستقیم و یا دولتی در آغاز راه صحیح نیست و از سوي ديگر ما فراموش كرده‌ايم كه استارتاپ مي‌بايست در آينده يك شركت متوسط و سپس يك شركت بزرگ ملي و بين‌الملي شود. احمديان ادامه داد: مسیر پیش روی این زیست بوم مسيري طولانی و پیچیده است و نباید همه انرژی و حمایت را در همان گام اول يعني آغاز خلاقانه قرار دهیم. لذا معتقدم باید به طوری جدی به کسب و کارهای بزرگتر توجه کرد زیرا کسب و کار بزرگ لوکوموتیو واگن‌های استارتاپی هستند.