سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 29 آذر 1394 ساعت 11:14 https://www.itna.ir/news/39876/شبکه-اجتماعی-محلی-بازاریابی -------------------------------------------------- عنوان : شبکه اجتماعی محلی برای بازاریابی -------------------------------------------------- ایتنا- اگر شرکت‌ها بدانند که کسب و کار آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی تحت تاثیر مثبت قرار خواهد گرفت حتما در این شبکه‌ها شرکت می‌کنند. متن : در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی با کسب و کار شرکت‌ها و حتی زندگی مردم به نحوی مؤثر مرتبط شده است. کسب وکار‌ها برای ادامه حیات خود نیاز دارند که در این شبکه‌ها حضور داشته باشند. بنابراین اگر هر خدمتی را که از سایت‌ها یا سایر نقطه تماس شرکت‌ها به مشتریان خود داده می‌شود بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که مشتریان خود را به حضور در یکی از شبکه‌های اجتماعی تشویق کرده و در خیلی از موارد آن را الزامی کرده‌اند و افراد برای دریافت خدمت مورد نیاز خود باید وارد شبکه‌هایی شوند که آنها حضور دارند. باز اگر برنامه‌های اجتماعی یا رسانه‌ای نظیر صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و غیره را نیز بررسی کنیم می‌بینیم که در این شبکه‌ها حضور فعال دارند و مخاطبان خود را برای ارتباط مؤثر تشویق به وارد شدن در این شبکه‌ها می‌کنند. شبکه‌ها ضمن اینکه امکان تماس مؤثری با ارائه‌دهندگان خدمت فراهم می‌کنند، همچنین مکانی برای بازاریابی مناسب برای کسب و کارها هستند. از طرفی مردم با توجه به نیازهای اجتماعی خود در این شبکه‌ها وارد شده و سعی می‌کنند که افراد مرتبط با خود را یافته و به این وسیله کارشان را توسعه دهند که این خود دلیلی برای ورود کسب و کار‌ها به این شبکه‌ها و بازاریابی شبکه‌ای در این فضا را فراهم آورده است. بنابراین افراد دوست دارند در این شبکه‌ها مورد توجه قرار گرفته و دوستان بیشتری را جذب کنند. نقاط تماس این شبکه‌های اجتماعی با جامعه‌های واقعی در واقع موضوع‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که در جامعه اتفاق می‌افتد و می‌تواند از طریق جامعه‌های کوچک یا بزرگ واقعی شروع شود. در این شبکه‌ها اطلاعات و داده‌های خیلی زیادی شکل می‌گیرد که می‌تواند اساس کسب و کارهای جدیدی باشد که مبتنی بر استخراج دانش است. این داده‌ها نقطه نظرات و طرز فکر افراد را انعکاس می‌دهد که تحلیل آنها در واقع نگاشتی از نیاز افراد در جوامع باشد. بنابراین می‌توان دید که استقبال از شبکه‌های اجتماعی داخلی تنها بستگی به قابلیت‌های برنامه‌نویسی نداشته و امکانات این شبکه‌ها هرچند که تأثیرگذار خواهند بود ولی به اندازه‌ای که مشتریان را به خود جذب کنند، کافی نیستند؛ چیزی که مهم است گره‌زدن کسب‌وکار شرکت‌ها یا زندگی روزمره مردم با این شبکه‌ها است. اگر شرکت‌ها بدانند که کسب و کارشان تحت تأثیر مثبت قرار خواهد گرفت حتماً وارد این شبکه‌ها می‌شوند و به تبع آن مشتریان نیز در شبکه‌ها ارتباط خود را با این کسب‌وکار‌ها برقرار خواهند کرد اما برای تشویق کاربران به استفاده از این شبکه‌های اجتماعی داخلی چه باید کرد؟ که به نظر می‌رسد همانند پیام کوتاه که فرهنگی در میان کاربران ایرانی شده است و در اکثر برنامه‌ها ارسال پیامک را مبنا قرار می‌دهند؛ ایجاد موضوع‌های جالب حول مسائل روز جامعه در شبکه‌های اجتماعی و به‌کارگیری این شبکه‌ها در رسانه‌ها بویژه صدا و سیما حول مسائل فرهنگی و اجتماعی در جامعه تأثیر فراوانی خواهد داشت. در حال حاضر شاهد هستیم که برخی از سازمان‌های دولتی هم در شبکه‌هایی نظیر تلگرام اقدام به ایجاد گروه‌های خود کرده‌اند و نشانی آن را حتی اعلام هم می‌کنند. مسلماً اگر این فرهنگ‌سازی در شبکه‌های داخلی صورت گیرد تأثیر بسزایی در کاربری این شبکه در داخل کشور خواهد داشت. فعال کردن شبکه‌های متخصصان و غیره نیز از جمله مواردی است که می‌تواند مبنای کار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار گیرد. در واقع با مرجع قرار دادن شبکه‌های داخلی به کاربری هرچه گسترده‌تر آن باید مساعدت شود. در غیر این صورت الزامی برای ورود کاربران به این شبکه‌ها وجود نخواهد داشت. البته این شبکه‌ها آسیب‌هایی هم دارند که با برنامه‌ریزی می‌توان آنها را کنترل کرد. منبع : ایران