سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 2 بهمن 1395 ساعت 16:36 https://www.itna.ir/report/47633/آثار-مثبت-منفی-شبکه-های-اجتماعی-زندگی-کاربران -------------------------------------------------- عنوان : آثار مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی بر زندگی کاربران -------------------------------------------------- ایتنا - رسانه‌های اجتماعی یک فروم اساسی برای اعتبار سنجی اجتماعی است و حس خوبی را با ارتباط و اشتراک گذاری و غیره در افراد زنده می‌کند. متن : تلاش برای دریافت لایک های بسیار زیاد در شبکه های اجتماعی ممکن است به افشای اطلاعات خصوصی ختم شود. یافته های اصلی کاربران در شبکه های اجتماعی حس بهتری دارند. حدود نیمی از افراد پست هایی را انتخاب می کنند که شاد هستند، مثل چیزهایی که آن ها را به خنده می آورد (۶۱%). با این حال شبکه های اجتماعی همیشه حس مثبتی را برای کاربرانش ندارد، ۵۷% از افراد اعتراف کرده اند که پس از ترک شبکه های اجتماعی احساس بهتری دارند. افراد با استفاده از شبکه های اجتماعی در فروم ها اعتبار اجتماعی بدست می آورند. اما تنها یک سوم (۳۱%) از کاربران در مورد تعداد لایک هایی که از پست های خود گرفته اند ناراحت نیستند. کاربران به خصوص مردان اگر آنطور که انتظار دارند برای پست های خود لایک نگیرند، بسیار آشفته می شوند. یک چهارم از مردان (۲۴%) از آن ها گفته اند که اگر که در میان دوستان خود لایک کمتری بگیرند خیال می کنند که شخص محبوبی نیستند، در حالی که این آمار در بین زنان حدود (۱۷%) است. تلاش برای دریافت لایک های بسیار زیاد در شبکه های اجتماعی ممکن است به افشای اطلاعات خصوصی ختم شود. حدود ۳۷% از کاربران شهر خود را به اشتراک ، ۳۱% از آن ها ایمیل های خود، ۳۰% استاتوس های روابط خود، ۱۸% جزئیات محل کار خود و ۱۴% آدرس های خود را به اشتراک می گذارند. شبکه های اجتماعی به روابط افراد در زندگی واقعی آن ها لطمه می زند. یک سوم (۳۱%) از پاسخ دهندگان در این نظرسنجی اعتراف کردند که ارتباطشان با والدین خود بسیار کم شده و (۳۳%) آن ها ارتباط کم خود را با فرزندان، (۲۳%) کم شدن ارتباط را با همسر خود، (۳۵%) با دوستان خود و (۳۴%) از افراد رابطه شان با همکلاسی های خود کم شده است، زیرا که آن ها می توانند با این افراد در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنند و فضای مجازی را ترجیح می دهند. متدولوژی این مطالعه آنلاین توسط شرکت تحقیقاتی Toluna در اکتبر و نوامبر سال ۲۰۱۶ انجام شد و کاربران آنلاین ۱۸ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفتند. در مجموع ۱۶.۷۵۰ نفر بالای ۱۶ سال در این نظر سنجی شرکت کردند و این بررسی به طور مساوی بین مردان و زنان تقسیم شده بود. این اطلاعات توسط نمایندگان جهانی سنجیده شدند. معرفی شبکه های اجتماعی پتانسیل این را دارند که ما را به عنوان یک جامعه آنلاین از همیشه به هم نزدیک تر کنند. این شبکه ها به ما اجازه می دهند تا لحظات، خاطرات و عکس های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و دوستی های خود را به این طریق حفظ کنیم. با توجه به بروزرسان شدن افراد شاید جای تعجب هم ندارد که در سه ماه سوم سال ۲۰۱۶ فیسبوک به ۱.۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه و توییتر به طور متوسط به ۳۱۷ میلیون کاربر رسید. با این حال با واضح شدن اوضاع شبکه های اجتماعی گاهی اوقات این حس را در ما ایجاد می کند که آن ها را ترک کنیم تا که بتوانیم امنیت آنلاین خود را حفظ کنیم. با این پیش فرض در ذهن، لابراتوار کسپرسکی مطالعه ای در مورد رابطه افراد در رسانه های اجتماعی ترتیب داده تا بتواند علت این تردید ها را به طور واضح تری درک کند. یافته های ما بسیار جذاب بودند. در سراسر جهان ما شواهدی از رسانه های اجتماعی بدست آوردیم که به آن ها حس حقارت یا منفی می دهد. بدتر از آن در برخی موارد ما متوجه شدیم که آن ها به خاطر افزایش اعتبار اجتماعی خود حاضرند حتی اطلاعات حساس خود را بر روی شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند و البته در این مورد مردها ریسک پذیری بیشتری نسبت به زنان دارند. در لابراتوار کسپرسکی، وظیفه و ماموریت اصلی ما این است که به افراد کمک کنیم تا از مهمترین اطلاعات و حریم شخصی خود محافظت کنند. و البته ما این کار را انجام خواهیم داد، به همین خاطر ما با استفاده از این یافته ها به افراد کمک می کنیم تا رابطه ای سالم تر را در شبکه های اجتماعی تجربه کنند و خود را در شبکه های اجتماعی در معرض خطر حس نکنند. بخش اول: بی چشم داشت زندگی کنید یافته های این تحقیق نشان می دهد که اگرچه بسیاری از افراد در ابتدای پیوستن به شبکه های اجتماعی و گذراندن وقت زیادی را در آن ها احساس خشنودی می کنند و از این سرگرم شدن راضی هستند، اما گاهی اوقات حس ناامیدی می کنند. یافته های ما نشان می دهد که تبلیغات آزاردهنده، لایک نخوردن پست های کاربران و حس حسادت آن ها اثرات منفی ای است که کاربران در ابتدای ورود به شبکه های اجتماعی تجربه می کنند. در این نظر سنجی نشان می دهد که اثرات مثبت شبکه های اجتماعی روی کاربران در (۶۵%) از آن ها برای برقراری ارتباط و ماندگاری دوستان و همکاران و آشنایان خود و (۶۰%) از آن ها در رسانه های اجتماعی برای دیدن سرگرمی و پست های خنده دار فعالیت می کنند. چه پست هایی در شبکه های اجتماعی می گذارید؟ تمایل به استفاده از رسانه های اجتماعی برای سرگرمی و اثرات مثبت آن نتایج بررسی های ما است که این گزینه محبوبترین پاسخ بین پاسخ دهندگان بوده است. بیش نیمی از افراد (۶۱%) اثرات مثبت آن را انتخاب کرده و آن را بیان کردند، تاکید آن ها بیشتر بر روی چیزهایی بوده که آن ها را به خنده می آورد. اگرچه کاربران در شبکه های اجتماعی بیشتر به سمت چیزهای مثبت و پست های شاد و سرگرم کننده، حوادث و غیره می روند، اما تعدا بسیار کم آن ها هستند که احساس رضایت تمام از شبکه ها داشته باشند. رسانه های اجتماعی حس سرخوردگی را در بیشتر کاربران خود فعال می کند و یکی از علت های مهم ترک آن ها از شبکه ها این موضوع است که در (۳۷%) آن ها این حس وجود دارد. (۵۹%) آن ها اگر دوستان خود را در مهمانی ببینند که آن ها در آن حضور نداشته انند دچار نارضایتی و ناراحتی می شوند. (۴۵%) کاربران با دیدن تصاویر تعطیلات خوب و شاد دوست خود حس حسادت و ناراحتی می کنند و حدود سه چهارم کاربران (۷۲%) اذعان کرده اند که تبلیغات آزاردهنده در رسانه های اجتماعی اثرات منفی بر روی خلق و خوی آن ها می گذارد. چه دلایلی برای تاثیرات منفی بر رفتار دارد؟ بخش ۲: تلاش برای اعتبار اجتماعی مطالعات و یافته های ما از فروم های شبکه های اجتماعی نشان می دهد که جستجوی افراد در پی اعتبار اجتماعی حس بسیار خوبی به آن ها می دهد. به همین خاطر است که آن ها از امنیت خود می گذرند و اطلاعات حساس خود را پست می گذارند. تنها (۳۱%) از پاسخ دهندگان در مورد تعداد لایک هایی که از پست های گذاشته شده خود می گیرند ناراحت نمی شوند. اما در بیش از (۵۱%) از کاربران این موضوع اهمیت بسیاری دارد، و آن ها پس از گذاشتن پست چندین و چند بار تعداد لایک ها را می شمارند و آن ها را چک می کنند. این یافته ها همچنین نشان می دهد که مردان بیشتر در معرض چک کردن شبکه های اجتماعی خود نسبت به زنان هستند. و میزان ناراحتی در مردان به علت توقع آن ها بسیار بیشتر از زنان است. یک چهارم از مردان(۲۴%) اعتراف کرده اند که با لایک گرفتن تعداد کم حس می کنند که در بین دوستان خود محبوب نیستند و این آمار در میان زنان (۱۷%) بود. یک چهارم (۲۸%) از آن ها اذعان کرده اند که با اهمیت و ارزش آن ها در تعداد لایک های آن ها است و (۲۴%) از آن ها بر این باورند که اگر دوستان آن ها پست های شخصی دیگر را لایک کند به آن ها حسودی خواهند کرد. طبق این نتایج، واضح است که افراد در شبکه های اجتماعی مشتاق هستند که هرطور که شده لایک بگیرند و به عمومی شدن آن توجهی نمی کنند. آن ها تلاش می کنند تا به هر قیمتی اعتبار اجتماعی خود را کسب کنند و پست های خود را به پست های شرم آور یا نامناسب و چیزهایی که باعث می شود تا نظر دیگران را جلب کند و آن ها حس محبوب تری را داشته باشند پست کنند. (۲۷%) آن ها اعتراف کرده اند که پست ها خنده دار را لایک می کنند و (۲۶%) آن ها هم همین نظر را داشته اند اما به شرطی که از امن بودن آن پست مطمئن باشند. حدود یک نفر از ده نفر مایلند تا چیزهای محرمانه و خصوصی را در مورد همکاران، دوستان و کارفرمایان خود مشاهده کنند. مردها دو برابر زن ها بیشتر مایلند تا این کار را انجام بدهند که در مرد ها این آمار به (۱۲%) و در زن ها به (۵%) می رسد. آیا حاضرید به ازای لایک های بسیار امنیت شما در شبکه های اجتماعی به خطر بیوفتد؟ به خاطر دریافت لایک های بیشتر در بین دوستان، کاربران تلاش می کنند تا مسائل شخصی خود را به اشتراک بگذارند تا به اندازه ای که توقع دارند لایک بگیرند، اما غافل ازینکه آن ها اطلاعات شخصی خود را افشا و آن ها را به خطر انداخته اند. طبق پژوهش های انجام شده یک سوم از افراد (۳۳%) با پی بردن دیگران از محل زندگی آن ها احساس نگرانی می کنند و (۳۶%) آن ها زمانی که از منزل خود دور هستند حس نگرانی را تجربه می کنند و (۳۳%) آن ها با پی بردن دیگران به سن فرزندشان و چگونگی یافتن او نگران و آشفته می شوند. و همچنین (۲۲%) از پاسخ دهنگان با پی بردن دیگران از تاریخ دوستیابی آن ها، (۳۰%) با پی بردن دیگران به حقوق و دستمزد و (۵۱%) آن ها از فاش شدن اسرار روابط خود نگران می شوند. با این وجود، تحقیقات نشان می دهد که افراد هیچ گونه محافظتی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود در نظر نمی گیرند و با اشتراک گذاری آن ها کار را برای افراد کنجکاو آسان تر می کنند. حدود ۳۷% از کاربران شهر خود را به اشتراک ، ۳۱% از آن ها ایمیل های خود، ۳۰% استاتوس های روابط خود، ۱۸% جزئیات محل کار خود و ۱۴% آدرس های خود را به اشتراک می گذارند. تمام این اطلاعات، می تواند امنیت شما را به خطر بیندازد و باعث سوء استفاده های غیر قابل باور شود. اگر دیگران سر از زندگی شما درآورند تا چه اندازه نگران می شوید؟ بخش ۳: ارتباطات آنلاین، روابط واقعی ما را تغییر می دهد تحقیقات نشان می دهد که شبکه های اجتماعی به روابط افراد در زندگی واقعی آن ها لطمه می زند. بسیاری از پاسخ دهندگان به این نظر سنجی بر این باورند که ارتباطات آن ها با پدر و مادر، دوستان، زن و شوهر، همکاران و غیره انعکاس عجیبی از فعالیت بیش از حد در شبکه های اجتماعی است و ارتباط منظم تری را برقرار کرده اند. (۸۰%) از آن ها با دوستان، (۷۷%) آن ها با همکلاسی های خود، (۷۰%) با همسر خود در شبکه های اجتماعی ارتباطی با قعده را در شبکه های اجتماعی برقرار می کنند. حدود نیمی از پاسخ دهندگان بر این باورند که کیفیت رابطه آن ها در شبکه های اجتماعی بهتر می شود. این امر بویژه در مورد رابطه پدر و مادرها با فرزندان خود صدق می کند، حدود (۵۵%) از پاسخ دهندگان گفته اند که رابطه با کیفیت تری در شبکه های اجتماعی با فرزندان خود دارند. به طور مشابهی، (۵۰%) از آن ها گفته اند که رابطه بهتری با همکاران خود در شبکه های اجتماعی دارند و (۴۵%) گفته اند که رابطه ای جدیدتر و بهتری با همسر خود در شبکه های اجتماعی داریم. آیا تاثیرات شبکه های اجتماعی بر روابط شما باعث منظم تر شدن آن ها شده است؟ با این حال تحقیقات ما نشان می دهد که شبکه های اجتماعی می تواند اثرات منفی هم بر روی روابط بگذارد. با گرایش افراد برای ارسال عکس های خود با دیگران، تصاویر کارهای عجیب و غریب و ناهنجار ممکن است به بسیاری از روابط آسیب بزند. در این مورد (۲۱%) از والدین اظهار کرده اند که کودکان خود را در شرایطی دیده اند که به مراد دل آن ها نبوده است. حدود یک نفر از پنج نفر (۱۶%) از پاسخ دهندگان اعتراف کردند که ارتباط خود با همسرشان بر سر این موضوع آسیب دیده است، که این یکی از اثرات ملموس شبکه های اجتماعی بر روابط شخصی است. اظهار نظری که دکتر Astrid Carolus، روانشناس رسانه در دانشگاه Wrzburg داشته است به این ترتیب بوده است: " مطالعات نشان می دهد که ارتباطات دیجتال امروز مکمل های ارتباطی در زندگی واقعی هستند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که علی رغم دوری از نظر مسافت با دوستان و همکارانمان به آن ها بسیار نزدیک هستیم. ارتباطات دیجیتالی فرصت را برای پر کردن شکاف های زندگی مدرن ما در شهرها و کشورها ایجاد می کند. با این حال، ارتباطات دیجیتالی هیچ گاه نمی تواند جایگزین ارتباط چهره به چهره شود، حداقل نه همیشه و به طور کامل. ارتباطات دیجیتالی، کانال های حسی ما را کمتر تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه به کاهش کیفیت احساس منجر می شود". حدود یک سوم از پاسخ دهندگان اعتراف کردند که به خاطر تاثیرات شبکه های اجتماعی آن ها ارتباط چهره به چهره کمتری دارند، (۳۱%) از آن ها با پدر و مادر خود ارتباط چهره به چهره کمتری داشته اند، با کودکان (۳۳%)، زن و شوهر(۲۳%)، دوستان (۳۵%) و همکاران (۳۴%) به علت وجود شبکه های اجتماعی ارتباط چهره به چهره کمتری داشته اند. نتیجه گیری یافته های تحقیقات ما نشان می دهد که امروزه شبکه های اجتماعی می تواند همانند شمشیری دولبه عمل کند. به نظر می رسد که ارتباط در کانال و پیج های مختلف نمی تواند جایگزینی برای ارتباط چهره به چهره باشد، اما با این وجود روابط ما در شبکه های اجتماعی در حال تغییر است. این تغییرات بر روی چگونگی رفتار ما و ارتباط خود با دیگران اثر می گذارد و می تواند به حذف روابط ما در دنیای واقعی منجر شود. رسانه های اجتماعی یک فروم اساسی برای اعتبار سنجی اجتماعی است و حس خوبی را با ارتباط و اشتراک گذاری و غیره در افراد زنده می کند. با این حال این بدان معنی نیست که هر فعالیتی در شبکه های اجتماعی می بایستی برای ما حسی خوبی را در بر داشته باشد. در لابراتوار کسپرسکی، ما به شما کمک می کنیم تا از مهمترین اطلاعات خود محافظت کنید. این مطالعه نشان می دهد که افراد محبوب بودن خود را از تعداد لایک های خود می سنجند و بدون اینکه متوجه باشند بسیاری از اطلاعات شخصی خود را به اشتراک می گذارند، به طور بالقوه ای در معرض خطر قرار می گیرند. به منظور محافظت از خود، نیاز است دقت و توجه بیشتری داشته باشید و اطلاعاتی که امنیت سایبری شما را به خطر می اندازد را به اشتراک نگذاریم. منبع: کسپرسکی آنلاین