سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 12 خرداد 1398 ساعت 18:06 https://www.itna.ir/news/56830/ارسال-پیامک-هشدار-۶۰-میلیون-نفر-هموطنان-حوادث-اخیر -------------------------------------------------- عنوان : ارسال پیامک هشدار برای ۶۰ میلیون نفر از هموطنان در حوادث اخیر -------------------------------------------------- ایتنا - وزیر ارتباطات گفت: سیستم اعلام هشدار در سیل تهران با ارسال پیامک توانست اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشد و برای مجموعاً ۶۰ میلیون نفر توسط سیستم اعلام هشدار، پیامک ارسال شد. متن : محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات صبح امروز در نشست توسعه ارتباطات و فناوری‌های نوین در حوزه امداد و نجات و خدمات داوطلبانه که با حضور رییس جمعیت هلال احمر برگزار شد، اظهار کرد: بحران و حوادث طبیعی جزو شرایطی است که باید با انها زندگی کنیم؛ هر زمانی ممکن است حادثه‌ای رخ دهد، آنچه که مهم است نحوه مدیریت این حوادث برای کاهش تلفات و خسارات است. جهرمی افزود: باید حوادث را بررسی کنیم و ببینیم که آیا سرعت امدادرسانی در حوادث بهبود یافته یا خیر؟ وی ادامه داد: نکته ای که مهم است نیاز به یک سیستم اعلام هشدار بود که این سیستم در حوادث اخیر توانست کمک شایانی کند، این سیستم در هشدار سیل تهران با ارسال پیامک توانست اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشد. مجموعاً ۶۰ میلیون نفر هشدار توسط سیستم اعلام هشدار ارسال شد؛ در حوادث اخیر اگر میزان تلفات کم بود دلیلش مکانیزم‌های اعلام هشداری بود که عملکرد مطلوبی داشت. به گزارش ایتنا از مهر، وزیر ارتباطات گفت: زیرساخت‌های ارتباطی در حوادث اخیر از دسترس خارج شد و تمامی کانال‌ها و تجهیزات از بین رفت، حتی شبکه برق از دسترس رفت؛ شب حوادث پل دختر شب‌های سختی بود که هیچ راه ارتباطی با مردم و مسئولین نبود که بلاخره توانستیم با ایجاد شبکه رومینگ اولین ارتباط را در ساعت یک بامداد برقرار کنیم. وی افزود: از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی توانستیم با افراد حادثه‌دیده در پل دختر ارتباط برقرار کنیم. اتفاقی که پس از حوادث اخیر رخ داد این بود که متوجه شدیم جمعیت هلال احمر به عنوان سازمان امدادرسان از زیر ساخت ارتباطی خوبی برقرار نیست و شبکه‌هایی که امروز رونمایی شد حاصل فعالیت‌هایی بوده که تاکنون انجام شده است؛ در این راستا توانسته‌ایم ارتباط ۴۳۰ پایگاه امدادی را روی شبکه ملی اطلاعات برقرار کنیم و از سویی دیگر زیرساخت ارتباطی در ۱۷ استان ازانالوگ به دیجیتال تغییر یافته است. جهرمی بیان کرد: کسی که در حال امدادرسانی است باید بتواند راه‌های ارتباطی مناسبی داشته باشد. کد ستاره ۱۱۲ مربع سامانه‌ای است که زمانی شماره گیری میشود موقعیت حدودی حادثه دیده را به جمعیت هلال احمر اعلام میکند تا امدادرسانی انجام شود؛ علاوه بر این جمع‌اوری کمک‌های مردمی نیز از طریق این سامانه انجام می‌شود. وی ادامه داد: ساعات اولیه وقوع بحران ساعات طلایی است. امروز وزارت ارتباطات با کمک اوپراتورها توانسته خودروهایی را به مناطق برساند برای برقرار ارتباط اما این خودروها در حوادث اخیر کارایی نداشتند، به همین جهت پروژه بالن‌ها را کلید زدیم علاوه بر این پروژه دکل‌های بادی را در دستور کار داریم تا بتوانیم برقرار ارتباط در مناطق حادثه‌دیده را به حداقل زمان ممکن برسانیم. جهرمی ادامه داد: با کمک جمعیت هلال احمر میخواهیم سه مانور داشته باشیم تا پایان سال تا بتوانیم به یک پروتکل استاندارد دیت پیدا کنیم برای برقراری ارتباط در ساعات اولیه حوادث. گفتنی است در این نشست از سامانه‌های ستاره ۱۱۲ مربع، شبکه نورنتا(شبکه ارتباطی زیر ساخت اختصاصی جمعیت هلال احمر)، شبکه رادیویی VHF و دیجیتال DMR رونمایی شد.