سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 10 آذر 1397 ساعت 14:03 https://www.itna.ir/report/54913/سرویس-تماس-بان-همراه-اول-رایگان-مردم-شایعات-باور-نکنند -------------------------------------------------- عنوان : سرویس «تماس بان» همراه اول رایگان است، مردم شایعات را باور نکنند -------------------------------------------------- ایتنا- همراه اول سرویسی با نام «تماس بان» به مشترکانش ارائه می دهد که اخیراً شایعاتی در این باره مبنی بر هزینه بر بودن این سرویس در فضای مجازی منتشر شده است. با ما همراه باشید تا با حقایقی در این باره بیشتر آشنا شوید. متن :   تماس بان چیست؟ همراه اول سرویسی را به مشترکانش تحت عنوان «تماس بان» ارائه می‌دهد، که در چارچوب این سرویس، حتی در هنگام در دسترس نبودن و یا خاموش بودن تلفن همراه نیز از کلیه تماس ‌ای دریافتی خود مطلع خواهید شد. به این ترتیب، چنانچه به علت در دسترس نبودن و یا خاموش بودن تلفن همراه خود، قادر به دریافت تماس و پاسخگویی نباشید، سروی مورد بحث پس از اتصال مجدد شما به شبکه همراه اول، شماره تمام کسانی را که در این فاصله با شما تماس گرفته‌اند به همراه زمان تماس آنها، در یک پیامک برایتان ارسال خواهد کرد. این سرویس در جهت بهبود خدمات همراه اول به مشترکانش طراحی شده است.   آیا تماس بان هزینه ای دارد؟ اخیراً در فضای مجازی اخباری مبنی بر هزینه بر بودن سرویس تماس بان منتشر شده که واکنش شرکت همراه اول را به همراه داشته است. در این باره اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرده است که استفاده از سرویس «تماس بان» کاملاً رایگان است. به گفته مسئولان این شرکت، طی روزهای اخیر مطلبی با مضمون هزینه بر بودن استفاده از سرویس مورد بحث در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که کاملاً نادرست است. چرا اخبار جعلی در فضای مجازی منتشر می‌شود؟ امروزه فضای مجازی به یکی از منابع خبری مردم تبدیل شده است. متأسفانه برخی از روی ناآگاهی تصور می‌کنند که هر آنچه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌شود، درست است. در حالی که عملاً نظارت همه جانبه ای بر روی مطالب منتشر شده در فضای مجازی وجود ندارد و گاهاً برخی از اخبار کاملاً غلط منتشر می‌شود. البته همانطور که می دانیم پلیس فتا تا حد زیادی بر عملکرد افراد در فضای مجازی نظارت دارد، امّا این نظارت بیشتر بر جنبه‌های کلاهبرداری، امنیتی و... متمرکز است و صحت و سقم اخبار منتشره زیاد مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد. مگر اینکه مراکزی که اخبار دروغین علیه آنها منتشر شده است، از منابع خبری شکایتی داشته باشند که رسیدگی شود. در همین ارتباط می‌توان به انتشار اخبار نه چندان قابل اعتماد در زمینه پزشکی، علمی و... اشاره کرد. حتماً شما هم با اطلاعات ضد و نقیض در این زمینه ها در کانال ها و پیج های مختلف برخورد کرده اید. خوب است بدانید که این اطلاعات در فضای مجازی زیاد قابل اعتماد نیستند و اگر می خواهید اطلاعات دقیقی درباره یک موضوع کسب کنید باید منابع اطلاعاتی خودتان را گسترش دهید. حتماً شما هم با این موضوع برخورد کرده اید که مدیران کانال ها و پیج ها برای اعتبار بخشیدن به حرف هایشان، آن ها را به بزرگان نسبت می دهند. به طور کلی آنچه می خواهیم بگوییم این است که برای کسب اطلاعات درباره موضوعات مختلف زیاد به فضای مجازی اعتماد نکنید! چرا مردم فریب اخبار کذب فضای مجازی را می‌خورند؟ همانطور که می‌دانید امروزه اینترنت، وب، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جای جای زندگی مردم نفوذ کرده‌اند و تقریباً تبدیل به بخشی از زندگی روزمره آنان شده‌اند. فضای مجازی در کنار مزایایی که برای مردم داشته، مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است. نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش آگاهی مردم در زمینه‌های مختلف شده اند و درصد شفافیت را در جامعه افزایش داده اند. امّا از سوی دیگر این واقعیت نیز وجود دارد که این فضا شرایطی را برای سواستفاده برخی از سودجویان فراهم کرده است. برخی از شبکههای اجتماعی و مدیران پیجهای مختلف در راستای منافع خودشان عمل میکنند و گاهاً اخبار کذبی مانند هزینه بر بودن سرویس تماس بان همراه اول را با اهداف گوناگون منتشر می کنند.     حال سوال اینجاست که چرا مردم این اخبار جعلی را باور می کنند و فریب می خورند؟ در پاسخ به این سوال به چند نکته اساسی باید اشاره کنیم که در ادامه می آید. •    اولین مسئله که باید به آن توجه داشته باشیم این است که بر اثر رسوخ فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره مردم، متأسفانه این باور غلط در میان کاربران به وجود آمده است که هر آنچه در فضای مجازی منتشر می شود، صحیح است. •    موضوع بعدی این است که شبکه های اجتماعی مختلف به سهولت در دسترس افراد هستند. همین موضوع باعث شده است که منابع خبری برخی از کابران به همین شبکه ها محدود شود. در این شرایط، ضریب فریب خوردن این کاربران بالا رفته است. •    موضوع مهم دیگر این است که در شبکه های اجتماعی همه نوع اخبار اعم از درست و غلط در کنار یکدیگر منتشر می شوند. به همین دلیل برخی از کابران با مطالعه اخبار صحیح در این شبکه ها به این باور می رسند که تمامی آنچه در این فضا منتشر می شود، درست است. حال آنکه باید دقت بیشتری داشته باشیم و خودمان به بررسی صحت و سقم اخبار منتشره بپردازیم. اطلاعات بیشتر درباره خدمات همراه اول همانطور که می دانید شرکت همراه اول یکی از اپراتورهای بزرگ در ایران است که از سال ها پیش در زمینه ارائه خدمات ارتباطی به مشترکانش فعالیت می کند. بدیهی است چنین شرکتی دارای منابع خبری موثق برای اطلاع رسانی به مردم است. بنابراین، خوب است که برای کسب اطلاعات درباره خدمات این شرکت به این منابع مورد اعتماد مراجعه کنید. شرکت همراه اول، منبع اخباری مانند هزینه بر بودن سرویس مورد بحث را مبهم دانسته و از مشترکان درخواست کرده است که برای کسب اطلاعات صحیح درباره خدمات این شرکت به کانال‌های ارتباطی این اپراتور همچون پرتال اینترنتی به آدرس mci.ir، مرکز تماس مشترکین با شماره ۹۹۹۰ و صفحات رسمی این اپراتور در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنند. چطور سرویس تماس بان را فعال کنیم؟ اگر می خواهید سرویس تماس بان را به صورت رایگان فعال کنید و از خدمات آن بهره ببرید باید  عدد ۱ را به لاتین به شماره ۹۹۱۴ ارسال نمایید تا این سرویس برایتان فعال شود. گفتنی است، این سرویس برای مشترکین دائمی و اعتباری در دسترس است و همگان می توانند از آن استفاده کنند.      برای غیر فعال سازی، و درخواست اعلام وضعیت سرویس به ترتیب اعداد 5 و 0 را به سرشماره 9914 ارسال کنید. امّا برای دریافت راهنمای سرویس کافی است یک پیامک خالی به این سرشماره بفرستید. نکاتی درباره سرویس تماس بان 1-    شرکت همراه اول در راستای بهبود خدمات به مشترکانش، امکان فعال سازی و استفاده از سرویس مورد بحث را برای کلیه مشترکین دائمی و اعتباری همراه اول به وجود آورده است و همگان می توانند از مزایای این طرح کاربردی بهره مند شوند.  2- فعال سازی، غیرفعال سازی، بررسی وضعیت سرویس و دریافت راهنمای سرویس از طریق پیامک امکانپذیر است. 2-     فعال سازی و استفاده از سرویس تماس بان کاملاً رایگان است و اخبار منتشره درباره هزینه بر بودن این سرویس در فضای مجازی، کاملاً نادرست است.  4- اطلاعات مربوط به تماس گیرنده در زمانیکه گوشی شما خاموش بوده یا از دسترس خارج بوده است، از طریق یک پیامک برایتان ارسال می شود. این اطلاعات شامل شماره تلفن، تاریخ و زمان تماس است. گفتنی است؛ شماره تماس گیرنده، به صورت کامل برای مشترک دریافت کننده تماس، ارسال خواهد شد. 5- چنانچه مشترک چندین تماس از دست رفته از یک شماره در زمان های مختلف داشته باشد، مجموع تعداد تماس ها به همراه ساعت و روز آخرین تماسِ از دست رفته در قالب یک پیامک برایش ارسال می شود. جمع‌بندی در پایان باید خاطرنشان کرد که اطلاعات منتشره در فضای مجازی زیاد قابل اعتماد نیستند. به ویژه زمانیکه این اطلاعات مربوط به شرکت های خدماتی و سرویس های مختلف آن ها از جمله تماس بان هستند، باید بیشتر مراقب باشید. برای کسب اطلاعات درباره خدمات شرکت همراه اول خوب است که به منابع معتبری که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، مراجعه نمایید. به طور کلی، یکی  از راهکارهای اساسی برای اینکه به اطلاعات صحیح در تمامی زمینه ها دست پیدا کنیم این است که منابع خبری مان را فقط به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی محدود نکنیم.