سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 1 اسفند 1394 ساعت 16:56 https://www.itna.ir/note/41359/راضی-او-ناراضی -------------------------------------------------- عنوان : ما راضی، او ناراضی! -------------------------------------------------- ایتنا - وزیر ارتباطات گفته گفته‌اند اپراتورها خودشان درخواست کردند که رگولاتوری این بسته‌ها را کنترل کنند تا مردم با مشکل مواجه نشوند! متن : م.ر.بهنام رئوف- چند ماه پیش هر سه اپراتور تلفن همراه کشور طرح‌های تشویقی درون شبکه‌ای برای کاربران خود طراحی کردند. طرح‌هایی که به واسطه آن کاربران می‌توانستند با پرداخت مبلغی مشخص و بررسی شده مکالمات نامحدود درون شبکه‌ای در مدت زمان مشخصی داشته باشند. این طرح مشابه طرحی‌هایی بود که بسیاری از اپراتورهای مطرح جهانی در عرصه رقابت با یکدیگر به کار می‌گیرند. به این ترتیب کاربران به جای جابجایی بین اپراتوری، از خدمات اپراتور خود استفاده می‌کنند. البته بسیاری از اپراتورهای مطرح جهانی در کنار چنین طرح‌هایی خدمات متنوع دیگری نیز مانند ارتباطات ثابت رایگان، بسته‌های پیامکی رایگان، حجم نامحدود اینترنت پرسرعت و حتی کانال‌های کابلی تلویزیونی نیز فراهم می‌کند که موضوع بحث ما نیست. به این ترتیب هم کاربر از مبلغ پرداختی و خدماتی که دریافت می کند راضی است و هم خیال اپراتور مربوطه از کسب یک درآمد مناسب از کاربرانشان و نیز جابجا نشدن کاربران خود به سمت سایر اپراتورها راحت می شود. البته در این بین آن اپراتورهایی برنده هستند که بیشترین کاربر را داشته باشند. حال تصور کنید در این میان و بعد از تبلیغات بسیار، اپراتورها به یکبار متوجه بشوند که مثلا شبکه ارتباطی آنها با همین طرح مختل شده است! البته کاربران راضی و خوشحال از این طرح، کوچک‌ترین اختلالی را در طول استفاده از این برنامه مشاهده نکرده‌اند. در چنین شرایطی منطق حکم می‌کند که یا اپراتور مربوطه با بروزرسانی شبکه خود، افت کیفیت را سریعا جبران کند و یا پس از پایان زمان طرح به کاربرانش اعلام کند که این طرح دیگر تمدید نمی‌شود یا محدود خواهد شد. مانند بسیاری از طرح‌های گذشته که هر کدام تاریخ انقضای مشخصی داشتند. اما در این بین اتفاق دیگری رخ می‌دهد. اپراتورها در میان اجرای این طرح با یک دستور از سوی رگولاتوری مواجه می‌شوند با مضمونی شبیه به این که اجرای چنین طرحی را به دلیل کاهش کیفیت متوقف سازید. یک اطلاع‌رسانی نیز از طرف برخی از منابع آگاه و غیررسمی در رسانه‌ها پیرامون این دستور صورت می‌گیرد و بعد از آن نیز اپراتورها در برابر سوال خبرنگاران پیرامون این موضوع سکوت می‌کنند. در این میان به جز کلی‌گویی‌های غیرکارشناسی، هیچ آمار فنی و مستندی هم از تعداد افرادی که از این طرح استفاده کردند و نیز میزان افزایش بار ترافیکی شبکه منتشر نمی‌شود، به جز برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون کاهش درآمدهای یکی از اپراتورها از اجرای این طرح در برابر دیگر اپراتورها. حال اما وزیر ارتباطات به نکته‌ای جالب پرداخته است. ایشان گفته‌اند که شبکه‌های اپراتورهای تلفن همراه در جریان رقابت با یکدیگر در ارائه طرح‌های تخفیفی با اختلالاتی مواجه شدند که در نهایت خودشان درخواست کردند که رگولاتوری این بسته‌ها را کنترل کنند تا مردم با مشکل مواجه نشوند! نتیجه‌ای که از موضوع می‌توان گرفت این است که اپراتورهای تلفن همراه یا توان توسعه شبکه خود را ندارند، یا از پول بدشان می‌آید و یا میزان مهر و محبتشان به کاربرانشان کاهش یافته و دوست دارند که آنها به سمت اپراتورهای دیگری کوچ کنند. رویشان هم نمی‌شود که خود به این موارد اعتراف کنند در نتیجه دست به دامان وزارت می‌شوند که بیا و طرح ما را متوقف کن. باورکنید که دلیل اصلی همین بوده و هیچ تئوری دایی جان ناپلئونی هم درکار نیست.   منبع: فناوران اطلاعات