سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) 15 آبان 1400 ساعت 22:17 https://www.itna.ir/news/66686/چطور-پلتفرم-سرویس-های-موبایل-هواوی-می-تواند-نجات-دهنده-زندگی-پرندگان-باشد -------------------------------------------------- عنوان : چطور پلتفرم سرویس های موبایل هواوی می‌تواند نجات دهنده زندگی پرندگان باشد -------------------------------------------------- این یک حقیقت است که این روزها اکوسیستم زندگی پرندگان در معرض خطر قرار گرفته و حتی تنوع زیستی آنها نیز آسیب دیده است. اما آیا توسعه دهندگان و افراد فعال در حوزه فناوری می‎توانند در این زمینه و بهبود وضعیت زندگی پرندگان در کره زمین مشارکت داشته باشند؟ ژو چنگینگ که یک مهندس توسعه دهنده نرم‌افزار در دانشگاه سوچو چین است به همراه تیم تحت هدایت خود در توسعه بازی موسوم به Commensalism راهکاری را پیشنهاد داده که شاید بتواند به آگاهی کاربران در محافظت هر چه بیشتر از زیست بوم این موجودات زیبا، کمک کند. متن : وقتی دغدغه دانشجویان برنامه‌نویسی محافظت از طبیعت باشد ژو چنگینگ، مهندس نرم‌افزار در یکی از دانشگاه‎های چین، همواره علاقه خاصی به زندگی حیوانات و به خصوص پرندگان داشته است. او در اوقات فراغت خود به طبیعت گردی، کوهنوردی و عکاسی از مناظر طبیعی می‎پردازد. همین نزدیک‎تر شدن به طبیعت موجب شده تا رابطه عمیقی بین او و محیط زیست شکل گیرد. اما موضوعی که در این مطلب می‎عنوان می‌شود زمانی شروع شد که اخباری در مورد آسیب رسیدن به پرندگان در طبیعت به گوش چنگینگ و دوستانش رسید.   این اتفاق ژو و چند تن از هم‌کلاسی‎هایش را به این فکر انداخت تا با استفاده از تخصص خود، بازی پازل‎مانندی را طراحی کنند که بتواند علاوه بر سرگرم کردن کاربران، آموزش‎های مهمی در مورد زندگی پرندگان به آنها بدهد. این ایده در نهایت منجر به خلق بازی Commensalism شد.   ژو در این زمینه می‎گوید که او و دوستانش همواره به خلق یک بازی مفید فکر می‎کردند اما مشکل آنها یک ایده کامل و مناسب بوده است. ایده آشنا کردن کاربران با زندگی پرندگان همان چیزی بوده که همیشه به دنبالش هستند. Commensalism در واقع بازی است که به نوعی طراحی شده تا به انسان‎ها یاد دهد، چطور می‌توانند زندگی مسالمت‎آمیزی را در کنار پرندگان شکل دهند. در این بازی شما به عنوان یک فرد محافظ پرندگان باید وظایفی که در طول بازی سپرده می‎شود را به بهترین شکل انجام دهید؛ وظایفی که در نهایت موجب ارتقای سطح دانش شما در مورد پرندگان می‎شود.  در واقع گیم پلی بازی به نحوی طراحی شده تا شما با بازدید بیشتر از مکان‎های زندگی پرندگان و پناهگاه‎های آنها بتوانید امتیاز بیشتری به دست آورده و مراحل بازی را پشت سر بگذارید. در عین حال موتور بازی تلاش می‎کند تا با اتخاذ استراتژی‎ها و ارائه اطلاعات صحیح، نشان دهد که چطور تصمیم‎گیری‌‎ها، فعالیت‎ها و رفتارهای انسانی می‎تواند بر زیستگاه طبیعی این موجودات اثر بگذارد. این بازی به کاربر آموزش می‎دهد تا اطلاعات کافی در مورد پرندگان را آموخته و به سوالاتی در خصوص اجداد و نسل‌های مختلف یک پرنده، غذاهایی که مورد علاقه اوست و بهترین شرایط زندگی‎اش پاسخ دهد. برای مثال می‎توانید بفهمید یک جغد در طول سال چند موش را می‎خورد یا اگر رشته تکامل غازها را دنبال کنیم، با چه موجودات دیگری روبرو می‎شویم. دانشجویان توسعه دهنده پلتفرم HMS و گشودن دنیای جدید از فرصت‌‎های خلق هدف اگر از دانشجویان یا حتی علاقه‎مندان به دنیای شیرین برنامه‎نویسی باشید می‎دانید که ساخت یک برنامه مستقل تا چه حد چالش‎برانگیز است. در مورد تیم طراح داستان ما نیز اوضاع به همین منوال بوده و این گروه برای درک و استفاده هر چه بهتر از قابلیت‎های HMS Core با مشکلاتی روبرو شده‎اند. اما اوضاع زمانی بدتر می‎شود که بدانید برای یافتن پاسخ سوالات خود باید روش‎های جدیدی که قبلاً تجربه نکرده‎اید را در پیش گیرید. اما خبر خوب این است که هواوی به هیچ عنوان گروهی را که به سمت پلتفرم توسعه نرم‎افزاری‌‎اش آمده باشند تنها نمی‎گذارد. این شرکت برنامه مخصوص HUAWEI Students Developers را به همین منظور طراحی کرده تا اجازه دسترسی کامل به اکوسیستم سرویس‎های موبایل هواوی (HMS) را با برگزاری کارگاه‎های متعدد آنلاین و آفلاین فراهم نمیاد. این بستر در واقع محلی برای تعامل کاربران، دانشجویان و توسعه‎دهندگان پلتفرم HMS است تا به آنها امکان به اشتراک‎ گذاری و یاری گرفتن از دیگری برای حل مشکلات‌شان را میسر کند.    ژو در بخشی از روایت ماجرای خود می‎گوید که تیم پشتیبانی فنی هواوی با صبر و حوصله‎ای مثال‎زدنی، حمایت و همکاری خود را با تیم‌های مستقل برنامه‌نویسی آغاز کرده و به آنها کمک می‎کند تا بتوانند بر مشکلات خود فائق آمده و پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند. در این زمینه نرم‎افزار Commensalism به خوبی توانسته از امکانات و قابلیت‎های اکوسیستم HMS استفاده نموده تا ویژگی‌های مورد نظر خود در بازی را به بهترین شکل پیاده‎سازی کرده و در عین حال شرایط هماهنگی کاربران تیم توسعه دهنده را نیز تسهیل نماید. این تیم به مدت شش ماه روی پروژه خود کار کرده و علی‎رغم از دست دادن چندین ددلاین تعریف شده، توانستند اولین نسخه Commensalism را در فروشگاه HUAWEI AppGallery منتشر کنند. در واقع، زمانی که نسخه اول عرضه شد، تیم از قبل برنامه ریزی برای نسخه بعدی را آغاز کرده بود. هدف آنها ادغام قابلیت‌های بیشتر HMS و فناوری‌های محبوب مانند واقعیت افزوده، برای ارائه تجربه‌ای واقعی و همه‌جانبه بوده است. علاوه بر این، تیم برنامه‌ریزی کرده تا از فناوری بینایی کامپیوتری برای ارائه قابلیت شناسایی پرنده بر اساس دسته‌بندی خانواده آنها استفاده کند.   خانم ژو در انتهای روایت داستان خود و تیم توسعه دهنده هواوی به این نکته نیز اشاره کرده که در هر نقطه‎ای که آنها با مشکل مواجه شوند، تیم پشتیبانی هواوی به خوبی به کمک آن‎ها آمده تا مسائل حل شوند. ژو در ادامه می‎گوید که دیگر آنها از شکست نمی‎ترسند و بدون نگرانی به خلق و پیاده‎‌‌سازی ایده‌‎های خود در طراحی و نسخه‎های بعدی نرم‎افزار و بازی خود می‎پردازند؛ نسخه‎هایی که بدون شک می‎توانند اقدامات فعالانه و هوشمندانه‎ای را برای محافظت هر چه بیشتر از پرندگان به کار بندد.