۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۱

گزارش تصویری ایتنا: ساخت قلب مصنوعی از الیاف زنده با چاپ سه‌بعدی

ایتنا- محققان به‌تازگی موفق شده‌اند تا با استفاده از سلول‌های بدن یک بیمار و چاپگر سه‌بعدی، اولین عضو زنده بدن انسان را بسازند.
 
به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی engadget، محققان یکی از مراکز تحقیقاتی معتبر به‌تازگی موفق شدند تا با استفاده از سلول‌ها و مواد بیولوژیکی بدن یک بیمار برای اولین بار یک قلب سه‌بعدی چاپ کنند. قلب سه‌بعدی یادشده ازنظر تعداد سلول‌ها رگ‌های خونی، بطن‌ها و دهلیزها به‌طور دقیق با یک قلب عادی قابل‌مقایسه است.
 
فرایند ساخت یک قلب سه‌بعدی با بافت‌برداری از سلول‌های چربی یک بیمار آغاز شد. مواد سلولی این بافت به عنوان جوهر این پرینتر استفاده شد و به محققان اجازه داد تا به ساخت مدل‌های بافتی پیچیده مانند وصله‌های قلبی و درنهایت یک قلب کامل بپردازند. لازم به ذکر است که این قلب چندان بزرگ نیست و اندازه آن با قلب یک خرگوش قابل قیاس است. اما فناوری به‌کاررفته در ساخت این عضو می‌تواند به تولید اندام‌هایی در اندازه اندام‌های بدن انسان بشود.
 
 
 
البته این قلب‌ها در حال حاضر فقط توانایی منقبض شدن را دارند اما محققان پروژه تحقیقاتی یادشده اظهار کرده‌اند که در آینده‌ای نه‌چندان دور به این اندام‌ها آموزش می‌دهند که مانند یک قلب واقعی انجام‌وظیفه کنند. زمانی که این فرایند کامل شود، اولین پیوند عضو سه‌بعدی روی نمونه‌های حیوانی انجام خواهد شد.
 
محققان زیادی در طی سال‌های گذشته روی بافت‌های چاپی کار کرده‌اند و هدف نهایی آن‌ها ساخت بافت‌هایی بوده است که برای پیوند به موجودات زنده آماده باشند. محققان پروژه یادشده پیش‌بینی کرده‌اند که در طی ده سال آینده پرینترهای بافت‌های زنده در بیمارستان‌ها به کار خواهد رفت.
 
کد مطلب: 56295
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام