۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۹

آموزش: عواملی که بر آنتن‌دهی مودم وای‌فای تاثیر می‌گذارد

ایتنا -  اگر به صورت مداوم از WiFi برای انجام فعالیت‌های اینترنتی روزمره خود استفاده می‌کنید، حتما تجربه کرده‌اید که WiFi یک چیز بی‌ثبات است. ماهیت به ظاهر غیر قابل اعتماد شبکه‌های WiFi به این واقعیت مربوط می‌شود که عوامل زیادی بر عملکرد آن‌ها تثیر می‌گذارد.
آموزش: عواملی که بر آنتن‌دهی مودم وای‌فای تاثیر می‌گذارد

کاهش عملکرد وای‌فای می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره شده است.
 اگر به صورت مداوم از WiFi برای انجام فعالیت‌های اینترنتی روزمره خود استفاده می‌کنید، حتما تجربه کرده‌اید که WiFi یک چیز بی‌ثبات است. ماهیت به ظاهر غیر قابل اعتماد شبکه‌های WiFi به این واقعیت مربوط می‌شود که عوامل زیادی بر عملکرد آن‌ها تثیر می‌گذارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است؛ 

فاصله فیزیکی: به دلایل فنی و ایمنی واضح، روتر‌های WiFi مانند برج‌های سلولی قدرت انتقال ندارند. روتر‌های ارزان قیمت حتی ممکن است برای پوشش دادن یک آپارتمان نسبتا کوچک با سیگنال WiFi قوی مشکل داشته باشند، چه رسد به کل خانه. با استفاده از یک برنامه تحلیلگر WiFi مانند NetSpot می‌توانید میزان دسترسی روتر WiFi خود را تعیین کنید.

موانع: سیگنال‌های WiFi می‌توانند تا حدی جذب یا حتی به طور کامل توسط موانع و اشیاء مختلف از جمله دیوارها، کانال‌های کاری، مبلمان، لوازم خانگی و حتی افراد مسدود شوند. این مسدودکننده‌های WiFi به‌ویژه بر روی شبکه‌های وای‌فای ۵ گیگاهرتز تاثیر منفی دارند، زیرا سیگنال‌های فرکانس بالاتر به اندازه سیگنال‌های فرکانس پایین‌تر به اجسام جامد نفوذ نمی‌کنند.

تداخل: سیگنال‌های WiFi همان باند فرکانس رادیویی طیف الکترومغناطیسی را اشغال می‌کنند که رادیو‌های واقعی، تلفن‌های همراه، اجاق‌های مایکروویو، مانیتور‌های کودک و بسیاری از دستگاه‌های دیگر که همگی می‌توانند با سیگنال‌های WiFi تداخل داشته باشند. البته شبکه‌های WiFi نیز می‌توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند، مشکلی که به‌ویژه در ساختمان‌های آپارتمانی و سایر مناطق پرجمعیت رایج است.

ظرفیت روتر: درست مانند برخی از رایانه‌ها که به سختی می‌توانند از مرور وب معمولی استفاده کنند و برخی می‌توانند اشیاء سه بعدی پیچیده را ارائه دهند، همه روتر‌ها به یک اندازه قدرتمند نیستند. شما نمی‌توانید به طور منطقی انتظار داشته باشید که یک روتر پایین رده، دسترسی بی‌سیم قابل اعتماد به اینترنت را برای یک دفتر شلوغ با بیش از ده‌ها کارمند و چندین دستگاه فکس، چاپگر‌های متصل به WiFi و دوربین‌های امنیتی بی‌سیم فراهم کند.

افزایش پهنای باند: گاهی اوقات، مشکل از قدرت سیگنال WiFi شما نیست، بلکه در ظرفیت اتصال اینترنت شماست. چت ویدیویی یا پخش جریانی در چندین دستگاه می‌تواند حتی یک شبکه WiFi قوی را مختل کند. برای کسب بهترین تجربه، مهم است که افزایش دهنده پهنای باند را مدیریت کرده و از سرقت پهنای باند از دیگران جلوگیری کنید.

ارائه دهنده خدمات اینترنت شما: شما به راحتی می‌توانید یک روز کامل را صرف عیب یابی عملکرد ضعیف WiFi کنید بدون اینکه متوجه شوید که ارائه دهنده خدمات اینترنت شما در واقع مقصر است. برای آزمایش اینکه آیا واقعا چنین است، از طریق یک اتصال سیمی به اینترنت متصل شوید و تست سرعت اینترنت را انجام دهید. سرعت دانلود و آپلود اندازه گیری شده باید با سرعت‌های تبلیغ شده توسط ISP شما مطابقت داشته باشد. اگر این کار را نکردند، شکایت کنید.

ویژگی‌های افزایش عملکرد: روتر‌های مدرن از انواع ویژگی‌های بهبود عملکرد فوق‌العاده، از جمله کیفیت خدمات، MIMO چند کاربره (MU-MIMO)، شکل‌دهی پرتو و ... پشتیبانی می‌کنند، با این حال ممکن است نیاز باشد که این ویژگی‌ها به صورت دستی فعال شوند و روتر‌های قدیمی‌تر اغلب از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

اکنون که ۵ عامل اصلی موثر بر عملکرد وای فای را درک کرده اید، وقت آن است که به برخی از کار‌هایی که می‌توانید برای بهبود آن انجام دهید نگاهی دقیق بیندازید.
 
چه عواملی که بر آنتن‌دهی مودم وای‌فای تاثی می‌گذارد

یک مکان خوب برای روتر خود انتخاب کنید
همه مکان‌ها به یک اندازه برای روتر شما مناسب نیستند. برای شروع باید از قرار دادن روتر خود در نزدیکی اجسام فلزی و وسایلی که امواج الکترومغناطیسی ساطع می‌کنند، اجتناب کنید. فلز بالاترین مختل کننده سیگنال WiFi است و حضور آن در نزدیکی روتر WiFi می‌تواند به راحتی یک منطقه مرده بزرگ ایجاد کند.

مواد دیگر از جمله شیشه، چوب، پلاستیک، فوم و مقوا نیز می‌توانند سیگنال WiFi را مختل کنند، اما تاثیر آن‌ها بر قدرت سیگنال WiFi کمتر است. به خاطر داشته باشید که بسیاری از ساختمان‌ها از ناودانی‌های فلزی (به جای چوب ۲×۴) برای نصب تخته خرده چوب استفاده می‌کنند و قرار دادن روتر خود در نزدیکی آن‌ها ایده بدی خواهد بود. در صورت شک، از یک گل میخ یاب دستی یا حداقل یک برنامه گل میخ یاب در تلفن هوشمند خود استفاده کنید.

به بیان دقیق، همه لوازم خانگی تا حدی امواج الکترومغناطیسی ساطع می‌کنند، حتی لامپ‌های فلورسنت، قطع کننده‌های مدار و تیغ‌های برقی. بزرگترین ساطع کننده امواج الکترومغناطیسی معمولا در آشپزخانه یافت می‌شود و آن‌ها شامل اجاق گاز، مایکروویو و ماشین ظرفشویی هستند.

سایر وسایل مشکل ساز ماشین لباسشویی، خشک کن، تلویزیون، تلفن‌های بی‌سیم و بخاری‌های تابشی هستند. اگر هر یک از این وسایل را در خانه دارید، روتر WiFi خود را تا حد امکان از آن‌ها دور نگه دارید تا سیگنال آن تقویت شود.

در حالت ایده آل، شما همچنین می‌خواهید فاصله ایمن از سیم‌های برق را حفظ کنید. برای پوشش دادن یک منطقه با سیگنال WiFi یکنواخت، باید روتر WiFi خود را تقریبا در مرکز قرار دهید. می‌توانید با بالا بردن روتر از سطح زمین، سیگنال بی‌سیم خود را کمی تقویت کنید.

سیگنال‌های WiFi در همه جهات به بیرون تابش می‌کنند، نه فقط به صورت افقی. هنگامی که روتر شما روی زمین است، توانایی آن برای انتشار سیگنال‌های قوی به شدت محدود می‌شود، به همین دلیل افرادی که در خانه‌های چند فروشگاهی زندگی می‌کنند باید همیشه یک روتر Wi-Fi را در نزدیکی سقف طبقه اول قرار دهند. به این ترتیب حتی طبقه دوم نیز پوشش ثابتی خواهد داشت.

روتر خود را به روز نگه دارید
اگر اخبار را دنبال می‌کنید، حتما در مورد تعداد فزاینده حملات بدافزار در مقیاس بزرگ شنیده‌اید که هر ساله میلیارد‌ها دلار برای کسب‌وکار‌ها و افراد هزینه دارد. اگر همه روتر‌ها به روز می‌شدند، بسیاری از این حملات امکان پذیر نبودند. هنگامی که یک بدافزار یک روتر را آلوده می‌کند، می‌تواند پهنای باند را بدزدد و خود را در سراسر شبکه به دستگاه‌های دیگر پخش کند، اما حتی بدون وجود بدافزار خطرناک، روتر‌هایی با سیستم عامل قدیمی بدتر از روتر‌هایی هستند که به درستی به روز شده‌اند.

برای بررسی اینکه آیا روتر شما جدیدترین سیستم عامل موجود را اجرا می‌کند:

یک مرورگر وب را در رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود راه اندازی کنید و به شبکه روتر خود متصل شوید.
آدرس IP روتر را در مرورگر وب وارد کنید.
اگر نمی‌دانید آدرس IP چیست، بررسی کنید که آیا برچسب اطلاعاتی در جایی روی روتر وجود دارد یا خیر.
با نام کاربری و رمز عبور ادمین وارد شوید.
مجددا اگر نمی‌دانید رمز عبور مناسب مدیریت چیست، به برچسب اطلاعات در پایین یا پشت روتر خود نگاه کنید.
گزینه‌ای به نام Firmware Update یا Router Update را انتخاب کنید.
از آنجایی که روتر‌های مختلف زیادی وجود دارد، ممکن است لازم باشد برای یافتن گزینه مناسب، کار‌های حفاری و کارآگاهی انجام دهید.
صبر کنید تا روتر شما آخرین سیستم عامل را پیدا و نصب کند.
هرگز آپدیت را قطع نکنید. اگر زمان زیادی طول کشید و به نظر می‌رسد روتر شما پاسخگو نیست، چند دقیقه دیگر به آن فرصت دهید تا روتر را از برق جدا کرده و دوباره روشن کنید.

 
چه عواملی که بر آنتن‌دهی مودم وای‌فای تاثی می‌گذارد

آنتن قوی تری بگیرید
اکثر روتر‌های WiFi دارای آنتن‌های کوچک و ضعیف هستند. اینطور نیست که سازندگان بخواهند هر درصدی که می‌توانند صرفه جویی کنند، اما آنتن‌های قدرتمند WiFi به طرز وحشتناکی بزرگ هستند، اما اگر اندازه آن برایتان مهم نیست، یک آنتن جدید و قدرتمند WiFi راهی عالی برای تقویت آن در خانه یا محل کار بدون خرید روتر جدید است.

 زالو‌های WiFi را قطع کنید
یک WiFi رمزگذاری شده و محافظت شده با رمز عبور در این عصر ضروری است. با توجه به افرادی که بیش از همه به WiFi متکی هستند، تشنگی برای شبکه‌های WiFi باز و سریع واقعی است. فکر نکنید که همسایگان شما فقط به این دلیل که شبکه WiFi خود را دارند از شبکه WiFi شما استفاده نخواهند کرد، آن‌ها نیز از این کار استفاده خواهند کرد.

شما باید WiFi خود را رمزگذاری کنید و از آن با یک رمز عبور قوی محافظت کنید که به راحتی قابل حدس زدن نباشد. یک رمز عبور قوی باید ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، نماد‌ها و اعداد را شامل شود.
از رمز‌های عبور رایج مانند ۱۲۳۴۵۶، qwerty و ... استفاده نکنید.
مطمئن شوید که رمز عبور حداقل ۸ کاراکتر است. گذرواژه‌های کوتاه را می‌توان به‌راحتی حدس زد.
هیچ اطلاعات شخصی مانند نام، نام حیوان خانگی یا شماره تلفن خود را در رمز عبور وارد نکنید.
از یک رمز عبور منحصر به فرد استفاده کنید و آن را روی یک تکه کاغذ ننویسید. اگر نمی‌توانید آن را به خاطر بسپارید، از یک مدیر رمز عبور استفاده کنید.

اگر مهمانان زیادی دارید، یک شبکه مهمان جداگانه ایجاد کنید و یا به طور قابل توجهی محدوده آن را محدود کنید یا با رمز عبور دیگری از آن محافظت کنید و رمز عبور را به طور منظم تغییر دهید.

 یک Repeater/Booster/ Extender وای فای بخرید
حتی اگر با نام‌های زیادی به آن‌ها اشاره شود، تقویت‌کننده‌های WiFi ، تکرارکننده‌ها و توسعه‌دهنده‌ها اساسا یکسان هستند.

تکرارکننده‌های WiFi دستگاه‌های نسبتا ساده‌ای هستند که سیگنال موجود را از روتر WiFi شما دریافت می‌کنند و آن را به عنوان یک شبکه جدید بازپخش می‌کنند. این شبکه جدید فقط پسوند شبکه اصلی شماست و تمامی داده‌هایی که از طریق آن می‌گذرد از طریق شبکه اصلی نیز می‌گذرد.

تقویت‌کننده‌ها و توسعه‌دهنده‌های WiFi بسیار شبیه هستند، اما سیگنال موجود را قبل از پخش مجدد آن برای ایجاد شبکه دوم تقویت می‌کنند. از آنجایی که تقویت کننده‌های WiFi معمولا برد بیشتری نسبت به تکرار کننده‌های WiFi دارند، در شرایطی که سیگنال اصلی بسیار ضعیف است، منطقی هستند.

برای دستیابی به بهترین عملکرد هنگام استفاده از تکرار کننده یا تقویت کننده WiFi، ایده خوبی است که از یک برنامه تقویت کننده WiFi برای تجزیه و تحلیل پوشش WiFi موجود و تعیین راه بهینه برای گسترش شبکه آن استفاده کنید.
 
چه عواملی که بر آنتن‌دهی مودم وای‌فای تاثی می‌گذارد

به کانال WiFi مختلف بروید
درست مانند خطوط در بزرگراه، چندین کانال WiFi وجود دارد که یک روتر WiFi می‌تواند در آن‌ها پخش شود. با وجود اینکه اکثر کشور‌ها دارای شش کانال غیر همپوشانی هستند (۱، ۶، ۱۱، و ۱۴)، بسیاری از کاربران روتر خود را روی کانال پیش‌فرض رها می‌کنند که معمولا کانال ۱ یا کانال ۶ است.

این منجر به ترافیک WiFi می‌شود، زیرا بسته‌های بسیار زیادی سعی می‌کنند در یک خط رانندگی کنند. راه حل ساده است: ببینید کدام کانال کمترین اشغال را دارد و به آن سوئیچ کنید. این را می‌توان با کمک NetSpot، یک ابزار حرفه‌ای و آسان برای تجزیه و تحلیل WiFi و نظارت انجام داد.

با انتخاب یک کانال جدید، باید به روتر WiFi خود بگویید که از آن استفاده کند:

به عنوان ادمین وارد روتر خود شوید.
به تنظیمات بروید و تنظیمات بی‌سیم را جستجو کنید.
شما باید گزینه‌ای به نام Channel را ببینید. این احتمال وجود دارد که روی Auto تنظیم شود.
کانال مورد نظر را انتخاب کنید.
تنظیمات جدید را ذخیره کرده و منتظر بمانید تا روتر شما راه اندازی مجدد شود.

اکنون می‌توانید تایید کنید که روتر شما در کانال جدید با استفاده از یک تحلیلگر شبکه WiFi مانند NetSpot پخش می‌شود.

این دستور‌العمل‌های ساده می‌تواند به شما در تقویت WiFi  و جلوگیری از هک آن کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد مطلب: 69394
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام