۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۲۸

همه‌چیز درباره متاورس

ایتنا - از دید یک فرد معمولی، متاورس همان واقعیت مجازی (وی آر) است با رنگ و لعاب بیشتر اما عده‌ای فکر می‌کنند متاورس می‌تواند آینده اینترنت باشد.
همه‌چیز درباره متاورس

متاورس ایده‌ای است که به نظر عده‌ای آینده اینترنت خواهد بود. اما متاورس دقیقاً چیست؟
از دید یک فرد معمولی، متاورس همان واقعیت مجازی (وی آر) است با رنگ و لعاب بیشتر اما عده‌ای فکر می‌کنند متاورس می‌تواند آینده اینترنت باشد.

در واقع، به اعتقاد آنها تکنولوژی واقعیت مجازی فعلی همان نسبتی را با آینده دارند که موبایل‌های زمخت و کند اولیه در دهه ۸۰ میلادی در مقایسه با تلفن‌های همراه هوشمند امروزی دارند.

در متاورس، به‌جای استفاده از کامپیوتر با یک هدست واقعیت مجازی، وارد دنیایی می‌شوید که شما را به انواع فضاهای مجازی متصل می‌کند.

برخلاف وی.آرهای امروزی که بیشتر برای بازی استفاده می‌شوند، این دنیای مجازی می‌تواند برای همه‌چیز مانند کار، بازی، کنسرت، سینمای رفتن یا معاشرت‌های عادی استفاده شود.

چرا متاورس ناگهان مطرح‌شد؟
شور و هیجان درباره دنیای دیجیتال و واقعیت افزوده هر از چند سال اوج می‌گیرد و همیشه بعد از مدتی فروکش می‌کند.

اما ذوق و اشتیاق فراوانی میان سرمایه‌گذاران ثروتمند و شرکت‌های بزرگ تکنولوژی درباره متاورس وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌خواهد از قافله عقب بماند مخصوصاً اگر قرار باشد متاورس آینده اینترنت را در دست بگیرد.

در عین حال، این اولین بار است که تکنولوژی‌های موجود، قابلیت بر آورده کردن این ایده را از خود نشان می‌دهند و پیشرفت‌هایی که در واقعیت مجازی و شکل‌های ارتباط برقرار کردن دربازی‌های مجازی دیده می‌شود، به آنچه از متاورس توقع می‌رود نزدیکی دارد.

چرا فیس‌بوک در این روند دخالت دارد؟
فیس‌بوک ساختن متاورس را یکی از اولویت‌های اصلی‌اش قرار داد. فیسبوک سال پیش برای تغییر وجهه خود به عنوان یک شبکه اجتماعی نام تجاری‌اش را به متا تغییر داد.

این شرکت با سرمایه هنگفتی که خرج هدست های واقعیت مجازی اوکولوس کرده توانسته آن‌ها را باقیمتی پایین تراز رقبایش در بازار ارائه دهد. قیمتی که طبق نظر بعضی تحلیلگران شاید مقداری هم برایش ضرر داشته است.

این شرکت اپلیکیشن های واقعیت مجازی برای معاشرت‌های مجازی و همین‌طور برای فضاهای کاری ساخته ازجمله اپلیکیشنی که با دنیای واقعی هم تعامل دارد.
 
متاورس


متا برخلاف سابقه‌اش که شرکت‌های رقیبش را می‌خرد،‌ این بار ادعا کرده است: "متاورس یک‌شبه و به دست‌تنها یک شرکت ساخته نخواهد شد." به همین دلیل برعکس گذشته درباره متاورس وعده همکاری می‌دهد.

این شرکت سال پیش ۵۰ میلیون دلار در شرکت‌های غیرانتفاعی سرمایه‌گذاری کرد تا با کمک آن‌ها "متاورس به شکل مسئولانه‌تری ساخته شود."

بااین‌وجود متا پیش‌بینی می‌کند به واقعیت رسیدن متاورس ۱۰ تا ۱۵ سال طول خواهد کشید.

چه کسان دیگری به متاورس علاقه‌مندند؟
تیموتی سوئینی، رئیس شرکت بازی‌سازی اپیک که بازی مشهور فورتنایت را می‌سازد مدت‌هاست که از بلندپروازی‌هایش درباره متاورس صحبت کرده است.

بازی‌های اینترنتی باقابلیت بازی کردن چند نفر، ده‌ها سال است که قابلیت تعامل دارند. این بازی‌ها متاورس نیستند اما ایده پشت آن‌ها با متاورس نقاط مشترک بسیاری دارد.

در سال‌های اخیر فورتنایت محصول خود را گسترش داده است. فورتنایت در دنیای مجازی خود کنسرت برگزار می‌کند، محصولات جدید مارک‌های معروف را تبلیغ و معرفی می‌کند و بسیاری فعالیت‌های دیگر در این دنیای دیجیتال انجام می‌دهد. این گسترش قابلیت‌ها توجه بسیاری را به خود جلب کرده و برنامه‌هایی که آقای سوئینی برای متاورس دارد را در مرکز توجه قرارداده است.

بازی‌های دیگر هم در حال نزدیک شدن به ایده متاورس هستند. مثلاً رابلوکس پلتفرمی است که در آن هزاران بازی مختلف اکوسیستمی بزرگ‌تر تشکیل می‌دهند.

هم‌زمان یونیتی، یکی از پلتفرم‌های سازنده فضاهای سه‌بعدی در حال سرمایه‌گذاری روی "دوقلوی مجازی" است که در آن کپی برابر اصلی از دنیای واقعی خلق می‌شود. شرکتان ویدیا، سازنده پردازشگرهای گرافیکی هم در حال کار روی پروژه "آمنیورس" است که آن را پلتفرمی برای اتصال دنیاهای مجازی معرفی کرده است.

پس همه‌چیز به بازی‌های مجازی ختم می‌شود؟
نه. هرچند ایده‌های فراوانی درباره اینکه متاورس چطور خواهد بود مطرح می‌شود اما در تمام این ایده‌ها هسته مرکزی ارتباط انسانی است.

اپلیکیشن ورک پلیس فیس‌بوک می‌خواهد به شکلی از جلسه‌های کاری برسد که در فضای واقعیت مجازی برگزار می‌شوند و شرکت‌کنندگان می‌توانند همچنان از کامپیوترهای واقعی خود استفاده کنند

اپلیکیشن واقعیت مجازی به نام وی آر چت کاملاً بر معاشرت و چت کردن در فضای واقعیت مجازی در اینترنت بدون هدف بخصوص و فقط به‌قصد آشنا شدن با افراد جدید متمرکزشده است.
 

آقای سوئینی در مصاحبه‌ای با واشنگتن‌پست گفت آینده‌ای را می‌بیند که در آن تولیدکنندگان اتومبیل جدیدترین مدل‌های خود را در متاورس تبلیغ خواهند کرد: "یک مدل مجازی از آخرین اتومبیلشان در این فضا قرار خواهند داد و شما می‌توانید برای امتحان یک با آن‌یک دور بزنید."

شاید در آینده وقتی در فضای مجازی خرید می‌کنید، بتوانید اول لباس مجازی را امتحان کنید و بعد لباس واقعی را که به در خانه‌تان فرستاده خواهد شد، سفارش بدهید.

آیا این تکنولوژی در حال حاضر وجود دارد؟
تکنولوژی واقعیت مجازی در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده است. باکیفیت‌ترین هد ست‌های واقعیت مجازی می‌توانند چشم انسان را به شکلی گول بزنند که اجسام سه‌بعدی درحالی‌که در دنیای مجازی بازی‌های حرکت می‌کنید کاملاً واقعی به نظر برسند. این ابزارها بسیار عمومی‌تر از قبل شده‌اند. در کریسمس سال ۲۰۲۰ هدست مارک اوکولوس کوئست ۲ یکی از پرطرفدارترین هدیه‌ها بود.

موج توجه و علاقه‌ای که به ان اف تی به وجود آمده است و راه قابل‌اطمینانی که برای ردگیری مالکیت کالاهای مجازی پیداشده است، می‌تواند تصویری از اینکه اقتصادی مجازی آینده چگونه کار خواهد کرد برایمان ترسیم کند.

دنیاهای مجازی پیشرفته‌تر آینده به اینترنت موبایل بهتر، قابل‌اعتمادتر و مداوم‌تری نیاز دارد. شاید فراگیر شدن اینترنت موبایل ۵ جی راه‌حل آن باشد.

مسیر کامل شدن متاورس در دست شرکت‌های بزرگ تکنولوژی است تا در دهه آینده و شاید کمی طولانی‌تر سرنوشت آن را مشخص کنند.

منبع: بی.بی.سی فارسی
کد مطلب: 68145
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام