کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آموزش : پنج روش برای ارتقای امنیت آنلاین کودکان

2 دی 1400 ساعت 4:25

ایتنا - اکنون نوبت شماست که از فرزندتان در حین عبور از پیچ و خم اینترنت حمایت کنید. این نکات به شما کمک می کند تا با استفاده از اینترنت ایمن، مطمئن و راحت آنها را حفظ کنید.



اینترنت یک ابزار ضروری برای زندگی مدرن است. این کار به مردم اجازه می‌دهد تا با هم ارتباط برقرار کنند حجم عظیمی از داده ها را ذخیره کنند و کارهای روزمره زندگی خود را جهت راحتی  امور خانه انجام دهند.
اینترنت چیزهای خوب زیادی را برای جهان فراهم می‌کند اما برای کاربران بی‌تجربه، می‌تواند خطر را نیز به همراه داشته باشد. در زیر نکاتی برای حفاظت از کودکان خود در برابر آسیب‌ اینترنت در این عصر وابسته به فناوری آورده شده ‌است.

1-  از ابزار کنترل والدین استفاده کنید.
در ‌دسترس‌ترین روش برای اطمینان از ایمنی کودکان شما، استفاده از ابزار کنترل‌های والدین بر روی وسایلی است که آن‌ها استفاده می‌کنند. این که آیا دستگاهی این کنترل‌های پیش فرض را دارد به سازنده بستگی دارد، اما بسیاری از آن‌ها نوعی محدودیت مخصوص به خود را عرضه می‌کنند. اگر گوشی کودکان شما کنترل‌های کافی ندارند، می‌توانید یک برنامه اختصاصی را برای نصب آن‌ها دانلود کنید. این گزینه صرف نظر از این موضوع مفید است زیرا ابزارهای کنترل‌ والدین در دستگاه‌های عمومی اغلب در مقایسه (به دلیل عدم تمرکز بر کودک)ضعیف هستند.

از طرف دیگر، شما می‌توانید یک گوشی امن برای کودکان خریداری کنید که از ابتدا با در نظر گرفتن جنبه های حفاظتی ساخته شده است. این تلفن‌ها اغلب برای کنترل آسان‌تر والدین طراحی شده‌اند و/یا بدون قابلیت‌های خاصی عرضه می‌شوند. برای مثال شما می‌توانید کودکتان را به گوشی مجهز کنید که نمی تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد. آنها منحرف یا در خطر نخواهند بود، و همچنان هم می توانید با آنها تماس بگیرید یا پیامک ارسال کنید.

2-  یک VPN پرداختی و توصیه شده نصب کنید.
حتی اگر شما تمام تلاش خود را برای کمک به کودکتان جهت جستجوی ایمن انجام دهید، عاملان بد همیشه می توانند راهی برای ورود پیدا کنند. این می تواند به سادگی یک تبلیغ مخرب یا خطرناک تر، یک هکر در یک پلت فرم رسانه اجتماعی ناشناس باشد. یک راه برای مبارزه با این کار، نصب یک سرویس حرفه ای VPN (یا "شبکه خصوصی مجازی") بر روی دستگاه های خود است. این کار ارتباطات آنها را رمزگذاری و ایمن می کند و از دیدن مکان ها و فعالیت های واقعی دستگاه جلوگیری می کند.

در حالی که هر VPN معتبر نیاز به هزینه اشتراک دارد، به خوبی ارزش این را دارد که برای آسودگی خاطر  اطلاعات خود را ناشناس نگه دارید. VPN های رایگان فراوان هستند، اما تمایل به گرفتن اطلاعات دارند – که معمولا شامل فروش آنها در میان چیزهای دیگر می شود. ناگفته نماند که این ایده آل نیست، به خصوص که این اطلاعات مرتبط با کودکان شما است. شما باید به طور ویژه به دنبال خدمات پرداختی باشید - انگیزه سود آنها عمدتاً در ارائه محصول است.

3-  قوانین اساسی برای استفاده از دستگاه وضع کنید.
راه دیگر برای ایمن نگه داشتن کودک شما گفتگو در مورد قوانین اساسی برای زمان و نحوه استفاده آنها از یک دستگاه است. از خود بپرسید چه نوع وب سایت هایی برای جستجو امن ترین هستند یا چه زمان هایی برای استفاده از اینترنت سالم ترین هستند. برای مثال، هنگامی که آنها تکالیف خود را انجام می دهند، می توانید به آنها اجازه دهید که از رایانه فقط برای اهداف آموزشی و مرجع استفاده کنند. پس از آن، آنها می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند یا فقط در وب‌سایت‌های خاصی برای مدت زمان از پیش تعیین شده بازی کنند.

وصل شدن به وب‌سایت‌های بزرگ‌تر و محبوب‌تر، مکان خوبی برای شروع است، زیرا آنها معمولاً مقررات بیشتری نسبت به سایرین دارند. از این رو، می‌توانید نوع محتوایی که کودک شما استفاده می‌کند را تماشا کنید و محدودیت‌های خود را بر این اساس تنظیم کنید. شما می توانید همین کار را با مدت زمانی که آنها آنلاین می گذرانند انجام دهید تا مطمئن شوید که اعتیاد پیدا نمی کنند. استفاده آنها نباید به مرحله افراط برسد زیرا حداقل، آفلاین ایمن تر خواهند بود.

4- آنها را با خطرات اینترنت آشنا کنید.
علاوه بر تنظیم این قوانین، می توانید از این موقعیت برای ایجاد یک گفتگو در مورد اینکه چرا چنین قوانینی ضروری هستند استفاده کنید. واضح و صادق باشید در مورد اینکه چرا آنها را در این موقعیت قرار داده اید و محکم بر تصمیمات والدین خود بایستند. حتی پس از توضیح دادن خود، ممکن است کودک شما متوجه نشود که چرا سعی می کنید از او محافظت کنید. این زمان مهمی برای نشستن و آموزش به آنها درباره خطرات و آسیب پذیری در اینترنت است.

مهمترین درس در مورد عدم اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی یا پاسخگویی به هر شخصی است مگر اینکه منبع را بشناسند یا به آن اعتماد کنند. حتی در آن صورت، آنها باید فقط کاری را انجام دهند که آنها (و شما) با آن راحت هستند. آنها را در مورد انواع مختلف ویروس ها و روش های نفوذ آموزش دهید تا بتوانند از لینک‌های ناامن دور شوند. پس از این، شما می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا بفهمند چگونه از محتوای نامناسب یا هولناک در هنگامی که به تنهایی در اینترنت جستجو می کنند جلوگیری کنند.

5- تامین منابع برای ایمنی
شما می توانید به کودکتان با برقراری ارتباط شفاف و دادن منابع مفید کمک کنید تا با محدودیت های شما راحت باشد و آنها را درک کند. البته شما والدین آنها هستید، اما آنها همچنین در حال رشد ذهنی هستند که ممکن است به قوانین جدید پاسخ منفی دهند. این می تواند احساس امنیت در کنار شما را برای آنها دشوارتر کند یا اگر اتفاقی افتاد به شما مراجعه کنند. در مورد این موضوع به طور طولانی با آنها بحث کنید و عقاید، نظرات و سوالات آنها را بشناسید/به آنها پاسخ دهید.

در صورتی که فوراً برای صحبت در دسترس نیستید، منابع مختلفی را به کودکتان آموزش دهید که می توانند برای کمک به آنها مراجعه کنند. این شامل بزرگسالان قابل اعتماد، معلمان، خواهر و برادر بزرگتر، و وب سایت های آموزشی مختلف است که برای یادگیری در مورد ایمنی اینترنت طراحی شده اند. زمانی که در شرایط ناراحت کننده ای قرار دارند، همیشه کسی وجود دارد که به آنها کمک کند، حتی اگر احساس تنهایی کنند. اگر چیزی ترسناک اتفاق بیفتد، فرزند شما با یک ذهنیت محکم از منابع برای راه حل ها، وضعیت بسیار بهتری خواهد داشت.

وضعیت های ناخوشایند اینترنتی اساساً با رواج کنونی فناوری در زندگی و کارهای روزانه ما اجتناب ناپذیر است. آنها برای سال ها بخشی در حال رشد بوده اند. با پیشرفت جامعه، هر نسل جدید می تواند در مورد جلوگیری از خطر آنلاین اطلاعات بیشتری کسب کند. اکنون نوبت شماست که از فرزندتان در حین عبور از پیچ و خم اینترنت حمایت کنید. این نکات به شما کمک می کند تا با استفاده از اینترنت ایمن، مطمئن و راحت آنها را حفظ کنید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا


کد مطلب: 67136

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/67136/آموزش-پنج-روش-ارتقای-امنیت-آنلاین-کودکان

ايتنا
  https://www.itna.ir