کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آموزش : اصطلاحات رایج در شبکه های اجتماعی - بخش دوم

18 مهر 1400 ساعت 11:03

ایتنا - در این مقاله با اصطلاحات رایج و پرکاربرد در شبکه اجتماعی اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شوید.



درحال حاظر دایره لغات تخصصی به کمک فناوری اطلاعات در حال گسترش می باشد در دومین قسمت از اصطلاحات عمومی شبکه اجتماعی اینستاگرام  که در بیشتر شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها  دارای مفهومی برابربوده  برخی از این اصطلاحات به شرح ذیل می‌باشد:

ریپورت (Report): با این امکان می‌توانیم صفحه‌هایی که قوانین شبکه اجتماعی یا پیام رسان مذکور را (حساب کاربری جعلی، پست‌های خشن و…) زیر پا گذاشته‌اند، به مسئولین سایت پیام رسان گزارش دهیم.

واحدهای اختصاری مجاور اعضا عضو پیج هرکدام معادل (K): هر یک K، معادل یک‌هزار است. شبکه های اجتماعی در بسیاری مواقع برای ساده‌کردن اعداد بزرگ، از( Kبه‌معنی کیلو) استفاده می‌کند. برای مثال، اگر صفحه‌ای در اینستاگرام K۲۵ فالوئر دارد، به این معناست که ۲۵هزار نفر آن را فالو کرده‌اند.

خصوصی (Private): با خصوصی یا پرایوت کردن صفحۀ کاربری‌ می‌توان بازدیدکنندگان صفحه را محدود کرد. به این ترتیب، هر فردی بخواهد محتواهای منتشر‌شدۀ در پیج را ببیند و وارد صفحه‌ موصوف شود، باید از صاحب پیج اجازۀ ورود بگیرد.

کانفرم‌‌کردن (Confirm): اگر فردی درخواست فالو بدهد و اجازۀ ورود بگیرد، می‌توانیم او را با گزینۀ Confirm تأیید، یا با گزینۀ Delete پاک کنیم.

عمومی (Public): در صفحۀ عمومی کاربر به تمام افراد حاضر در صفحه اینستاگرام خودش اجازه می‌دهد پست‌ها و استوری‌ها را مشاهده کنند.

تجاری (Business): اینستاگرام قابلیت‌های ویژه‌ای برای کسب‌و‌کار‌ها در نظر گرفته که شامل قرار‌دادن آمار حدودی دنبال‌کنندگان آن‌ها، ساعات بازدید پست‌ها، فعالیت فالوئرها و… است. اگر کاربر صفحۀ خود را تجاری نماید، می‌تواند از این قابلیت‌ها به نحو احسن استفاده کند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که صفحه‌های تجاری، خصوصی نمی‌شوند.
 



 شخصی (Personal): صفحه‌هایی که تجاری نیستند، شخصی یا پرسونال نامیده می‌شوند. نکتۀ دیگر اینکه تمام صفحات خصوصی، شخصی هستند.

ویرایش حساب کاربری (Edit Profile): بخشی است که در آن می‌توانیم اطلاعات حساب کاربری‌ خویش را ویرایش کرد.

عکس نمایۀ حساب (Profile Photo): تصویری است که در صفحۀ حساب کاربری نمایش داده می‌شود.

نام (Name): به نامی که در حساب کاربری در کنار تصویر حساب کاربری‌  نشان داده می‌شود Name گفته می‌شود که معمولاً با نام و نام خانوادگی پر می‌شود.

نام کاربری (Username): نامی است که برای حساب کاربری خویش انتخاب می‌کنیم و مثل اثر انگشت، منحصربه‌فرد است.

بیوگرافی (Biography): به همان توضیحات مختصری که در حساب کاربری‌ دربارۀ کاربرنوشته می شود و  به بایو معروف است.

آدرس ایمیل (E-mail Address): آدرس ایمیلی است که می‌توان در حساب کاربری‌ خویش اضافه کرده و زمان لاگین‌کردن از آن استفاده کنیم. اگرکاربر رمز عبورمان را فراموش نماید می‌تواند به کمک ایمیل مذکور آن را بازیابی نماید.

شماره تلفن (Phone number): شماره تلفن همراهی است که در حساب کاربری‌ برای ورود اضافه می شود . اگر کاربر رمز عبور را فراموش  نماید می‌تواند به کمک این شماره آن را بازیابی نماید.

جنسیت (Gender): برای تعیین جنسیت (نامشخص، زن و مرد) می باشد.

ری‌پست (Repost): به فرایند پست‌کردن تمام و کمال محتوایی از صفحۀ دیگر، ری‌پست‌کردن می‌گویند.

کپشن (Caption): به متنی که افراد به‌‌عنوان توضیح کاربر در زیر محتوای تصویری اینستاگرام خود می‌نویسد، کپشن گفته می‌شود. البته گفتنی است که پست‌ها را می‌توان بدون کپشن نیز در اینستاگرام منتشر کرد.

منشن (Mention): در محل‌های قرارگیری متن در اینستاگرام، اگر نام کاربری  صفحه‌ای را به همراه کاراکتر @ بنویسیم، به‌‌اصطلاح آن صفحه را منشن کرده‌ایم و آن قسمت از متن به رنگ آبی درمی‌آید و فالوئرها با لمس‌کردن آن منشن، وارد صفحۀ مدنظر می‌شوند. در بیوگرافی، کپشن، کامنت، دایرکت و استوری می‌توان افراد و صفحات آن‌ها را منشن کرد.

هشتگ (Hashtag): به کمک علامت هشتگ می‌توانیم موضوعات مرتبط با پستمان را مشخص کنیم. در این صورت، پست ما برای افرادی که به دنبال این موضوعات باشند نشان داده می‌شود. در اینستاگرام، هر هشتگ، صفحه‌ای برای خود دارد. افراد می‌توانند صفحۀ هشتگ را نیز فالو کنند تا بهترین پست‌های آن هشتگ را دنبال کنند. در بیوگرافی، کپشن، کامنت، دایرکت و استوری می‌توان از هشتگ‌ استفاده کرد.

تگ (Tag): می‌توان افراد مرتبطی که در عکس یا ویدئو هستند، روی عکس یا ویدئوهستند را تگ نمود. برای این کار کافی است گزینۀ تگ را انتخاب و نام کاربری مورد نظر را نوشت.

لایک (Like): لایک به‌‌معنای پسند‌کردن است و افرادی که پست خاصی را می‌پسندند، برای نشان‌‌دادن علاقه‌شان آن پست را لایک می‌کنند.

کامنت (Comment): افراد در اینستاگرام علاوه بر پسند‌کردن پست‌ها می‌توانند نظر و عقیدۀ خود را نیز در زیر پست‌ها به‌‌صورت کامنت به اشتراک بگذارند.  (Cm) همان کوتاه‌‌شدۀ کلمۀ کامنت است که برای صرفه‌جویی در زمان از آن استفاده می‌شود.

سیو (Save): با سیوکردن پست‌ها می‌توان از گم‌شدن آن‌ها در حافظه‌ جلوگیری کرد و هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتید، مشاهده  نمایید از دستور آشپزی تا راهنمای استفاده از یک نرم‌افزار و هرآنچه کاربر تمایل به ذخیره نمودن آن دارد .

کالکشن (Collection): با دسته‌بندی پست‌های ذخیره‌شده، در زمان کمتری به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

 پیام مستقیم (Direct Message): به قسمت چت شخصی بین کاربر و فردی دیگر، دایرکت یا پیام‌های دریافتی می‌گویند. و قابل پاک شدن می باشد .(Dm) نیز همان مختصرشدۀ دایرکت ‌مسیج است که برخی افراد از آن استفاده می‌کنند.

 آخرین بازدید (Last Seen): هنگامی که این گرینه درشبکه های اجتماعی فعال باشد آخرین زمان حضورکاربردر اینستاگرام را به سایرین نشان داده می‌شود. اگر تمایل به رویت آن توسط دیگران ندارید می توانید این گزینه را فعال سازید.

 موارد دیگر (Other): پیام‌های ارسالی از طرف کسانی که کاربرآن‌ها را فالو ندارد، در این بخش نمایش داده می‌شود. این‌ پیام‌ها نوعی اسپم به حساب می‌آیند.

مجاز (Allow): با کلیک‌‌ کردن روی گزینۀ مجاز، اجازه می‌دهیم که پیام‌های ارسالی از طرف افراد به کاربر نمایش داده شوند و می‌توانیم به آن‌ها پاسخ دهیم.

پاک‌‌کردن (Delete): با انتخاب این گزینه اجازۀ نمایش پیام این افراد را نمی‌دهیم.

خواندن پیام‌های دایرکت (Seen): علامت سین یعنی پیامی که به طرف مقابل فرستاده‌ ،توسط آن فرد خوانده شده است. این قابلیت را نمی‌توان ذر اینستاگرام غیرفعال کرد.

لایو چت (Live Chat): در بخش دایرکت اینستاگرام قابلیتی تحت عنوان چت زنده یا لایو چت وجود دارد که مانند تماس تصویری سایر اپلیکیشن‌ها عمل می‌کند و تفاوت خاصی ندارد.

پیام مستقیم گروهی (Direct Message Group): اینستاگرام علاوه بر قابلیت ارسال دایرکت نفر‌به‌نفر، قابلیتی برای چت گروهی نیز دارد که به‌عنوان دایرکت‌ مسیج گروپ شناخته می‌شود. می‌توانیم مانند سایر پیام‌رسان‌ها گروه اینستاگرامی تشکیل دهیم و به چت‌کردن مشغول شویم. دی‌‌ام گروپ (Dm Group) همان مختصر‌شدۀ این عبارت است.

لایو (Live): به پخش زنده در اینستاگرام که این روزها طرف‌داران زیادی دارد، لایو گفته می‌شود.

پین کامنت (Pin Comment): به سنجاق‌کردن یک کامنت در لایو گفته می‌شود.
 


غیرفعال‌کردن کامنت‌گذاری (Turn Off Commenting): معمولاً برای اینکه لایو با کیفیت بالاتری گذاشته شود و از حواس‌پرتی جلوگیری شود، از این گزینه استفاده می‌شود.

اینسایت (Insight): اطلاعات و آماری است که به ما کمک می‌کند درمورد دنبال‌کنندگان، محتوای صفحه و نهایتاً عملکردمان آگاهی داشته باشیم؛ برای مثال، جنسیت مخاطبانمان، ساعات پربازدید صفحۀ کاربری‌مان و… توسط اینسایت اطلاع‌رسانی می‌شود. این گزینه برای هر پست نیز قابل مشاهده است و تعداد ذخیره، ارسال و بازدید هر محتوا را نمایش می‌دهد. البته این دکمه فقط برای صفحه‌های عمومی قابل مشاهده است.

تعامل (Interaction): این گزینه به‌معنی تعامل مخاطب با پست است که مجموعی از تعداد بازدید از پروفایل و وب‌سایت و کلیک روی تماس با ما بعد از مشاهدۀ هر پست خواهد بود. این گزینه برای استوری هم نشان‌دهندۀ تعداد بازدید از پروفایل و استیکرهای به‌کار‌رفته در استوری است.

پروفایل ویزیت (Profile Visit): اگر مخاطبان پیجی با مشاهدۀ پستی در صفحه کاربری مستقیماً روی پروفایل کاربر کلیک کرده و از آن بازدید کنند، تعداد دفعات آن در اینتراکشن مشاهده خواهد شد.

وب‌سایت کلیک (website clicks): اگر مخاطبمان با مشاهدۀ پست ما از طریق بایو صفحه روی وب‌سایتمان کلیک کنند، این عمل نیز قابل اندازه‌گیری خواهد بود.

کشف‌شدن (Discovery): این گزینه نشان می‌دهد هر پست از چه طریقی مشاهده شده است. در گزینۀ Follows می‌توانید دریابید چند نفر با مشاهدۀ پست شما را دنبال کرده‌ و گزینۀ Reach نشان می‌‌دهد چند دفعه پست شما توسط حساب‌های یکتا دیده شده‌ است. دیسکاوری در استوری نیز وجود دارد.

جهت‌یابی (Navigation): مجموع چهار فاکتور back (عقب‌رفتن و مشاهدۀ استوری قبلی ما)، forward «جلو‌رفتن و استوری بعدی ما)، Next Story (خارج‌شدن از استوری‌های ما) و Exit (به‌معنای خروج از استوری‌های اینستاگرام) است که می‌تواند ابزار خوبی برای سنجش محتوای استوری‌ هایتان باشد.

تعداد بازدید (Impression): تعداد کل بازدید پست شما را نشان می‌دهد که این بازدید می‌تواند از طریق خانه (home)، هشتگ (hashtag)، اکسپلور (explore) و… باشد.

ریپلای (Reply): استوری‌ها قابلیت دریافت کامنت ندارند، ولی بینندگان می‌توانند نظرشان را به شکل ریپلای برای منتشر‌کنندۀ استوری ارسال کنند. این نظر در قالب دایرکت ارسال می‌شود و فقط برای منتشرکننده قابل نمایش است.

ارسال (Send): به فرایند ارسال یک پست یا استوری در هر اکانت، ارسال می‌گویند.

بازنشر (Share): به معنی “به اشتراک گذاشتن” است. زمانیکه پستی را یک کاربر پسندید میتواند  آن را با دوستان خود به اشتراک ببگذارد.

جست‌وجوهای برتر (Search top): این قسمت بیشترین جست‌وجوها را به شما نشان می‌دهد.

جست‌وجوی افراد (Search people): از این قسمت می‌توان با جست‌وجوی نام افراد یا کسب‌وکارها، صفحۀ اینستاگرام آن‌ها را پیدا کرد. در همین بخش، هنگامی که نام کسی را جست‌وجو می‌کنیم، قسمتی به نام Suggested، افراد یا صفحه‌های مشابه با جست‌وجوی مربوطه را نشان خواهد داد.

جست‌وجوی تگ‌ها (Search tags): از این قسمت کاربرمی‌تواند هشتگ‌های مدنظرش را جست‌وجو کرده تا پست‌هایی که هشتگ مربوطه را دارند، مشخص شوند.

جست‌وجوی مکان‌ها (Search places): زمانی که جی‌پی‌اس (GPS) دستگاه خود را روشن باشد، می‌توان در میان مکان‌ها، شهر‌ها و کشورهای مختلف جست‌وجو کرده و تمام عکس‌هایی که در آن لوکیشن (Location) گرفته شده‌ است را ببینید.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلی فتا

مقاله مرتبط:
آموزش: اصطلاحات رایج در اینستاگرام
 


کد مطلب: 66386

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/66386/آموزش-اصطلاحات-رایج-شبکه-های-اجتماعی-بخش-دوم

ايتنا
  https://www.itna.ir