۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱

محاسبه اضافه کاری پرسنل با استفاده از فرمول اضافه کاری

در این مقاله به مباحث مختلفی از جمله انواع فرمول اضافه کاری، نرم افزار حقوق و دستمزد همچنین ویژگی‌های آن و معرفی یک نرم افزار حقوق و دستمزد برای محاسبه اضافه کاری پرداخته شده است.
محاسبه اضافه کاری پرسنل با استفاده از فرمول اضافه کاری
شاید با شنیدن واژه اضافه کاری تصور داشته باشید که مفهوم ساده‌ای دارد و محاسبه آن کار راحتی می‌باشد، اما باید بدانید که محاسبه اضافه کاری در قانون کار دارای قوانین و شرایط ویژه‌ای است، اگر علاقمند هستید اضافه کاریتان را خودتان محاسبه کنید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
در این مقاله با مباحث مختلفی از جمله انواع فرمول اضافه کاری، نرم افزار حقوق و دستمزد همچنین ویژگی‌های آن و معرفی یک نرم افزار حقوق و دستمزد برای محاسبه اضافه کاری پرداخته شده است.
 

اضافه کاری چیست؟


افراد شاغل طبق قانون کار در هفته 7.33 ساعت که در ماه 24 ساعت می‌شود، موظف به گذراندن تایم کاری هستند. حال اگر بیشتر از این ساعت زمان بگذرانند به آن اضافه کاری گفته می‌شود، که حقوق دریافتی آن‌ها طبق قانون کار در این ساعات اضافه 40 درصد بیشتر از مزد ساعتی آن‌ها است.
در تعریف تخصصی اضافه کار، به میزان کار تعیین شده کارفرما به کارمند که خارج از ساعت کاری انجام می‌شود، اضافه کاری می‌گویند.
 

آیا انجام اضافه کاری برای همه پرسنل اجباری است؟


برای انجام اضافه کار حتماً باید کارمند و یا کارگر راضی باشند. در صورت ناراضی بودن مدیر و یا کارمند، نباید اضافه کاری انجام شود.


 


فرمول اضافه کاری در سال 1400


برای اینکه بتوانید اضافه کاری در سال 1400 را بدست آورید، باید ابتدا حقوق ساعتی وزارت کار را بدانید و با توجه به حقوق، میزان اضافه کاری و با استفاده از فرمول اضافه کاری مبلغ آن را محاسبه کنید. برای محاسبه دستمزد ساعتی دو روش وجود دارد، که عبارتند از:
   - تقسیم دستمزد ماهانه کارگر بر ساعات کار موظفی در طول ماه
    - تقسیم دستمزد روزانه کارگر بر 7.33 (این عدد همان ساعت کار موظفی در طول روز است.)
در روش اول که تقسیم دستمزد ماهانه کارگر بر ساعات کار موظفی در طول ماه است، می‌تواند فقط حقوق پایه کارگر و یا جمع حقوق پایه همراه با سایر مزایای فرد باشد، که به آن مبنای محاسبه گفته می‌شود و آن را کارفرما مشخص می‌کند.
بعد از اینکه مبنای محاسبه اضافه کاری توسط کارفرما مشخص شد، باید مبنای محاسبه را در میزان ساعت کار موظفی کارمند در ماه تقسیم کرد. تا اینجا شما توانسته‌اید مبلغ حقوق یک ساعت کارگر را بدست آورید. حال باید عددی که بدست آوردید را در 1.4 ضرب کنید و در آخر هم عدد بدست آمده را در ساعات اضافه کاری که کارمند داشته ضرب کنید. عددی که بدست می‌آید همان مبلغی است که باید به‌خاطر اضافه کاری کارمند و یا کارگر به وی پرداخت شود.
فرمول اضافه کاری در سال 1400 برابر است با:


فرمول اضافه کاری طبق قانون وزارت کار
برای اینکه بتوانید اضافه کاری را طبق قانون وزارت کار بدست آورید، اول باید اطلاعاتی در حوزه حقوق پایه قانون کار، حق بن، حق مسکن کارمند یا کارگر داشته باشید. در این قسمت مبالغ مزایای ذکر شده برای سال 1400 را قرار داده‌ایم.
   - حقوق پایه در وزارت کار در سال 1400 برابر با 26،554،950 ریال است.
   - حق بن برابر با 6،000،000 ریال است.
   - حق مسکن در وزارت کار برابر با 4،500،000 ریال می‌باشد.
   - سنوات ماهیانه کارمند یا کارگر برابر با 1،400،000 ریال است.
   - حق اولاد برای داشتن هر فرزند برابر با 2،655،495 ریال می‌باشد.
همچنین کارفرما می‌تواند با توجه به نوع قراردادی که با پرسنل می‌بندد، مبنای یک ساعت اضافه کاری را بر اساس فرمول‌های زیر محاسبه کند.
محاسبه مبلغ یک ساعت اضافه کاری با استفاده از حقوق پایه:

 
 
محاسبه مبلغ یک ساعت اضافه کاری با استفاده از حقوق پایه و حق بن و مسکن:
 
 
 

از جمله قوانینی که برای اضافه کاری وجود دارند عبارتند از:
   - 
اضافه کاری باید بین کارگر و کارفرما توافقی انجام شود.
   - باید هزینه اضافه کاری با کارگر دقیق محاسبه و پرداخت شود.
   - ساعت اضافه کاری نباید بیشتر از 4 ساعت در روز باشد، مگر در شرایط خاص
   - کارگر شب‌کار نباید اضافه کاری داشته باشد.
   - اضافه کاری نوجوانان غیر قانونی است.
   - در مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران نباید اضافه کاری انجام بدهند.

فرمول اضافه کار با توجه به مبنای ساعت کاری
فرمول اضافه کاری طبق ساعت کاری موظفی کارکنان متفاوت است. این ساعت کاری در 4 حالت قرار دارند که عبارتند از:
   - 192 ساعت
   - 194 ساعت
   - 196 ساعت
   - 220 ساعت
   فرمول اضافه کاری این ساعات مختلف برابرند با:



 

آشنایی با نرم افزار حقوق و دستمزد


یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر شرکت بخش حقوق و دستمزد است؛ به‌خاطر حساس بودن این بخش مدیران هر کسب و کار باید کنترل و مدیریت دقیقی در این بخش داشته باشند. همچنین پرسنل هم انتظار دارند حقوق آن‌ها به‌موقع و منظم پرداخت شود.
 با توجه به اهمیت زیادی که دقیق و منظم بودن کار در واحد حقوق و دستمزد دارد، استفاده از یک نرم افزار حقوق و دستمزد با کارایی بالا، برای محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل لازم و ضروری است.


 


ویژگی های مهم نرم افزار حقوق و دستمزد


از آنجا که تعداد نرم افزارهای حقوق و دستمزد تحت وب و یا ویندوز بسیار زیاد شده، چالش جدیدی برای خریداران به وجود آمده است که کدام یک بهتر و مناسب برای کسب و کار آن‌ها می‌باشد.
لازم به ذکر است که اغلب این نرم افزارها ویژگی‌های یکسانی دارند، اما بعضی ویژگی‌های آن‌ها مثل نوع بانک اطلاعاتی، سرعت بالا، روابط کاربری مناسب، پشتیبانی مناسب و غیره، باعث شده که بعضی از این نرم افزارها بهتر به نظر برسند و بیشتر مورد استقبال و استفاده مدیران کسب و کار قرار گیرند.
برای اینکه بتوانیم یک نرم افزار مناسب و خوب برای کسب و کار خود داشته باشیم، لازم است ویژگی های یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب را بشناسیم.
 در این قسمت، مهمترین ویژگی های بهترین نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد را معرفی کرده‌ایم که شامل موارد زیر می‌شوند:
   - امکان محاسبه حقوق همراه با عوامل پیچیده
   - امکان تهیه لیست مالیات حقوق
   - امنیت بالا نرم افزار
   - امکان تهیه لیست بیمه حقوق
   - امکان صدور احکام حقیقی بصورت شناور

امکان محاسبه حقوق همراه با عوامل پیچیده
حتماً هر کسب و کاری برای مزایا و کسورات کارمندانش عوامل حقوقی مختلفی را تعریف می‌کند، هرچقدر این عوامل بیشتر باشد پیچیدگی برای محاسبه حقوق بیشتر می‌شود. پس باید بتوان با عوامل پیچیده، حقوق را درست محاسبه کرد. همچنین یک نرم افزار حقوق و دستمزد مناسب علاوه بر محاسبه حقوق، باید توانایی محاسبه سنوات و عیدی را هم داشته باشد.

امکان تهیه لیست مالیات حقوق
مالیات حقوق یکی از مباحث مهم در حسابداری است، که با توجه به نرخی که امور مالیاتی تعیین کرده و میزان حقوقی که کارمند و یا کارگر دارد، محاسبه می‌شود. پس یک نرم افزار حقوق و دستمزد مناسب، نرم افزاری است که لیست مالیات را با توجه به استانداردهای اداره مالیات تهیه کند، لازم به ذکر است حداکثر 30 روز بعد از پرداخت حقوق کارمندان، لیست مالیات حقوق پرسنل توسط کارفرما در سایت اداره مالیات بارگذاری و مبلغ آن پرداخت می شود.

امنیت بالا نرم افزار
به دلیل اینکه افراد سودجو همیشه به دنبال سوء استفاده هستند، نرم افزار باید به اندازه کافی امنیت داشته باشد که مانع این کار شود و هر کسی نتواند وارد نرم افزار شده و از اطلاعات مالی پرسنل استفاده کند. پس نرم افزار باید امکان رمزنگاری داشته باشد که فقط کاربران مجاز بتوانند از آن استفاده کنند.

امکان تهیه لیست بیمه حقوق
همه مدیران موظف هستند حق بیمه کارمندان خود را هر ماه محاسبه کنند و آن را پرداخت نمایند. همچنین لازم است بدانید که مبلغ بیمه برای هر شخص طبق حقوق دریافتی او تعیین می‌شود. تهیه دیسکت بیمه از جمله امکانات مهم نرم افزار حقوق و دستمزد است.

امکان صدور احکام حقوقی بصورت شناور
هر شرکت با توجه به شرایط کاری و نوع استخدام هر فرد مزایای مشخصی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد. همچنین امکان ثبت انواع احکام حقوقی برای پرسنل یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که برای خرید نرم افزار حقوق و دستمزد باید در نظر گرفته شود.
 

معرفی یک نرم افزار حقوق و دستمزد برای محاسبه اضافه کاری


با داشتن یک نرم افزار حقوق و دستمزد می‌توان خیلی راحت و سریع حقوق و مزایا کارکنان را محاسبه نمود. نرم افزار حقوق و دستمزد فرداد از جمله نرم افزارهای حسابداری است که قابلیت محاسبه اضافه کاری و ثبت فرمول اضافه کاری برای محاسبه اتوماتیک اضافه کاری را دارا می‌باشد. شما می توانید با مراجعه به صفحه نرم افزار حقوق و دستمزد، با ویژگی ها و امکانات نرم افزار حقوق و دستمزد فرداد آشنا شوید.
 برای کار با نرم افزار حقوق و دستمزد و محاسبه اضافه کاری در آن، با استفاده از بخش عوامل حقوق و کارکرد یک عامل حقوقی و یک عامل برای اضافه کاری تعریف می‌شود. در آخر هم در قسمت عوامل فرمول، فرمول اضافه کاری ثبت می شود و با هر بار محاسبه حقوق، این نرم افزار کاملاً اتوماتیک مبلغ اضافه پرسنل را محاسبه می‌کند و آن مبلغ را به حقوق دریافتی کارکنان در ماه اضافه می‌کند.

نتیجه گیری
همانطور که گفته شد اگر پرسنل علاوه بر ساعات کاری موظفی، ساعات بیشتری را در محل کار بگذراند، به آن اضافه کاری گفته می‌شود. کارگران و کارمندان می‌توانند با رضایت خود و کارفرما حداکثر 4 ساعت در طول روز اضافه کاری داشته باشند و برای هر ساعت اضافه کاری 40 درصد بیشتر حقوق دریافت کنند.
در این مقاله فرمول اضافه کاری و نحوه محاسبه آن طبق قانون وزارت کار ذکر شده است. همچنین یکی از بهترین نرم افزارهای حقوق و دستمزد که به مدیران کسب و کار کمک می‌کند بتوانند حقوق کارکنان را همراه با اضافه کاری بصورت اتوماتیک بدست آورند، معرفی شده است. در صورتی که نظر و یا سوالی درباره این مقاله دارید، برای ما کامنت بگذارید.
 
کد مطلب: 66132
برچسب ها: حقوق و دستمزد
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام