کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تعریفی جدید از حرفه‌ای بودن، نگاهی به حافظه s70 blade شرکت ADATA

20 شهريور 1400 ساعت 15:08

ایتنا - در این مقاله قصد داریم تا به s70 blade نگاهی دقیق انداخته و به شما ایده مناسبی بدهیم که چرا این محصول می‌تواند برای شما مفید باشد و چه کاربرانی با چه نیازهایی باید به سراغ خرید این محصول بروند.


احمد محمدحسینی
بدون شک در بیش از یک دهه، نام ای دیتا در ایران برای کاربران سخت‌افزار کامپیوتر به خوبی شناخته شده است و کاربران عادی و حرفه‌ای به یک اندازه با این نام آشنا هستند. یکی از سری محصولات بسیار جذاب این شرکت در ایران، حافظه‌های اس اس دی هستند که بدون شک تغییری بزرگ در فناوری‌های کامپیوتری به همراه آورده و به خصوص گیمرها را به شدت خوشحال و راضی کرده‌اند.
حافظه اس اس دی s70 blade این شرکت که به صورت دقیق‌تر XPG Gammix S70 Blade نام دارد، یکی از محصولات جذاب موجود در بازار ایران است که در این مقاله قصد داریم تا به این محصول نگاهی دقیق انداخته و به شما ایده مناسبی بدهیم که چرا این محصول می‌تواند برای شما مفید باشد و چه کاربرانی با چه نیازهایی باید به سراغ خرید این محصول بروند.

نگاه کلی
اس اس دی s70 blade یک محصول در رده حافظه‌های حرفه‌ای است که تقریبا از نظر ظاهری و علمکرد به یک اندازه هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. در نخستین نگاه باید گفت که ظاهر این محصول از فاصله‌ای دور تفاوت رده آن را با سری‌های دیگر ای دیتا فریاد می‌زند. بدنه فلزی و جذاب این حافظه تاثیر اولیه بسیار مناسبی بر روی من داشت و وقتی که این محصول را در دست گرفتم، این حس همچنان ادامه داشت. دو رده اصلی برای ظرفیت حافظه اس اس دی s70 blade در نظر گرفته شده است که شامل یک ترابایت و دو ترابایت هستند. این محصول از نوع M.2 2280 است و هیت‌سینک این محصول جدا و ساده است.

ابعاد این اس اس دی برابر با 8 سانتی متر در 2.2 سانتی متر است و ضخامت آن نیز با هیت سینک برابر با 4.3 میلی‌تر بوده و بدون آن یک میلی‌متر از این مقدار کم می‌شود. این محصول بسیار سبک است و وزن آن بدون هیت سینک تنها 6 گرم بوده و با هیت سینک به 10 گرم می‌رسد.
رابط این محصولات مطابق انتظار از نوع PCIe 4.0 x4 / NVMe 1.3 بوده و انتظارات را برآورده می‌کند. با این حال این اطلاعات و طراحی ظاهری بدون نقص نیست. البته این موارد مربوط به نسخه اولیه اس 70 است و در نسخه بلید هیت سینک مجزا و نازک در بسته بندی قرار دارد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی ای دیتا، وجود هیت سینک بر روی اس اس دی s70 blade موجب می‌شود تا این محصول تا 30 درصد کاهش درجه حرارت را تجربه کند و به همین دلیل نیز عملکرد کلی دستگاه شما بهبود خواهد یافت.

یکی از موارد مهم و جذاب اس اس دی s70 blade این است که سیستم کنترلر اس اس دی آن عملکرد بسیار خوبی دارد و استفاده از کنترلر InnoGrit IG5236 بر روی این مدل موجب شده است که بتوان کنترل بهینه انرژی را شاهد بود و سازگاری بسیار خوبی را با محصولاتی که از سیستم کنترلر این چنینی استفاده می‌کنند شاهد باشیم. شایان ذکر است که این نوع کنترلر در ابتدای کار با معماری 12 و 16 نانومتری FinFET process شرکت TSMC به جهانیان شناسانده شد و به همین دلیل نیز مدیریت مصرف انرژی در میان بهترین‌ها قرار می‌گیرد.
 


تست سرعت عملکرد
وقتی که بحث حافظه داخلی به میان می‌آید، بدون شک سرعت یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها است و این بار برخلاف برخی مدل‌های دیگر اس اس دی، با انتظارات بالایی به سراغ اس اس دی اس اس دی s70 blade رفتم که البته باید از همین ابتدا بگویم که در انتهای کار به هیچ عنوان از نتیجه به دست آمده ناامید نشده و احساس کردم که این قطعه سخت‌افزاری به تمامی تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.

مطابق معمول اولین آزمون به بررسی سرعت خواندن و نگاشتن اطلاعات به صورت ترتیب بر روی این حافظه می‌رویم. در وضعیت نگاشت اطلاعات به صورت ترتیبی بر روی اس اس دی اس اس دی s70 blade شاهد عملکرد مناسبی در هر دو حجم حافظه آن بودیم.
پیش از ورود بیشتر به عمق این بخش بهتر است درباره عبارت خواندن و نگاشتن اطلاعات به صورت ترتیبی برویم. در حافظه‌هایی مانند این محصول، اطلاعات به نحوی بر روی دستگاه قرار می‌گیرند که هر بخش از اطلاعات، آدرس بخش بعدی را در خود دارد و هرچقدر که اطلاعات مرتب‌تر باشند، سرعت دسترسی به بخش بعدی بیشتر خواهد بود و به همین دلیل نیز از نظر تئوری، بالاترین سرعت و بهترین عملکرد حافظه وقتی به دست می‌آید که همه اطلاعات هدف نگارش پشت سر هم در حافظه ثبت شوند و اطلاعات هدف خوانده شدن نیز به صورت پشت سر هم در حافظه قرار داشته باشند.  با این تفاسیر بهتر است به سراغ بررسی عملکرد اس اس دی اس اس دی s70 blade در این نوع از چینش اطلاعات برویم.

ظرفیت یک ترابایت این مدل توانست تا به 5 هزار و 500 مگابایت بر ثانیه برسد در حالی که این مقدار برای مدل دو ترابایتی افزایش یافته و به 6 هزار و 400 مگابایت در ثانیه می‌رسید. با این تفاسیر بهتر است به سراغ بررسی سرعت خواندن اطلاعات به صورت ترتیبی بر روی این مدل‌ها برویم. در این شرایط مدل 1 ترابایتی توانست تا عملکرد مشابهی را با مدل 2 ترابایتی از خود به جای بگذارد و هر دو مدل توانستن تا اطلاعات را با سرعت 7 هزار و 400 مگابایت بر ثانیه بخوانند. این مقادیر بسیار خوب هستند و عملا نشان دهنده عملکرد بسیار مطلوب دستگاه در شرایط ایده آل دارند. 
با این حال معمولا خیلی کم پیش می‌آید در دنیای واقعی شاهد چنین ساختار چیدمانی از داده‌ها باشیم و به همین دلیل نیز سناریو منطقی‌تری به نام چیدمان تصادفی اطلاعات را برای اس اس دی اس اس دی s70 blade مورد بررسی قرار می‌دهیم. همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، فاصله بلوک‌های حافظه از هم می‌تواند بر روی سرعت عملکرد تاثیرگذار باشد و به همین دلیل نیز نرخ انتقال داده معیار درستی برای بررسی چیدمان تصادفی نیست و به جای آن از مفهوم تعداد عملیات‌های خواندن و نوشتن در هر ثانیه می‌رویم که با عبارت IOPS (Input/Output Operation per second)  شناخته می‌شود. هرچقدر که این مقدار در خروجی تست یک حافظه بیشتر باشد، عملکرد حافظه به همان نسبت بیشتر خواهد بود.

مدل یک ترابایتی اس اس دی اس اس دی s70 blade توانست تا در آزمایش نگاشت اطلاعات به صورت تصادفی به رقم تحسین برانگیز 720 هزار عملیات ورود و خروج در هر ثانیه برسد. این مقدار برای مدل 2 ترابایتی حتی بهتر نیز شد و شاهد افزایش 20 هزار عددی این عملیات‌ها بودیم تا مدل دو ترابایتی اس اس دی اس اس دی s70 blade به رقم 740 هزار IOPS برسد.
وقتی بحث خواندن اطلاعات به صورت تصادفی به میان می‌آید، مسلما سرعت اندکی پایین‌تر خواهد بود و مدل 1 ترابایتی اس اس دی اس اس دی s70 blade توانست تا 350 هزار IOPS  را در این تست برجای بگذارد که سرعت بالای این مدل را نشان می‌دهد. با این حال تکرار این آزمایش بر روی مدل دو ترابایتی از اس اس دی اس اس دی s70 blade با جهشی خارق‌العاده همراه بود و به کمک آن شاهد حضور 650 هزار عملیات ورودی و خروجی بر روی این حافظه بودیم که بسیار عالی محسوب می‌شود.
در پایان تست‌ها و آزمایش سرعت اس اس دی اس اس دی s70 blade به صورت استاندارد باید گفت که عملکرد این محصول بسیار خوب و در سطح بسیار بالایی بود و عملا هر آنچه که از یک حافظه بسیار سریع وضعیت جامد مدرن انتظار داریم در این محصول قابل دستیابی است.

عملکرد در بلند مدت
مسلما مولفه‌های بسیار مهم در حافظه‌های اس اس دی، عملکرد آنها در بلندمدت است و وقتی این ساختار را مورد بررسی قرار می‌دهیم مفاهیمی مانند TBW معیارهای مناسبی برای سنجش هستند. برای درک بهتر این مفهوم توضیحی کوتاه درباره آن را برای شما ارائه خواهیم کرد. عبارت TBW مخفف Total Bytes Written است که معمولا در اس اس دی‌ها بر اساس ترابایت اندازه‌گیری می‌شود. این امر به این معنی است که مقدار اطلاعاتی که در چرخه حیات مفید یک اس اس دی می‌توان بر روی آن ذخیره کرد چقدر است.
با این تفاسیر هرچقدر که TBW بالاتر باشد، مدت زمان مفید کارکرد یک حافظه بالاتر خواهد بود و اس اس دی اس اس دی s70 blade در این زمینه شما را ناامید نخواهد کرد. مدل یک ترابایتی این محصول دارای TBW 740 ترابایتی است و این مقدار برای مدل دو ترابایتی این محصول به 1480 ترابایت افزایش می‌یابد.

سرعت اجرای بازی از روی حافظه داخلی
مسلما یکی از اهداف بسیاری از خریداران اس اس دی، انجام سریع بازی‌های کامپیوتری روز است و یک بنچ مارک مرسوم برای  بررسی سرعت بارگذاری یک بازی، اجرای یک عنوان سنگین یعنی نام فاینال فانتزی 14 (Storm Blood) بر روی دستگاه میزبان این محصول است. این سرعت اجرای بازی از روی اس اس دی به خوبی می‌تواند عملکرد حافظه داخلی را نشان بدهد و عملکرد اس اس دی اس اس دی s70 blade در این محصول نیز در سطحی قابل انتظار بوده است. نسخه 2 ترابایتی اس اس دی اس اس دی s70 blade در این آزمایش توانست تا بازی را در 10.29 ثانیه بالا بیاورد که در مقایسه با رقبا این محصول را در وضعیت متوسطی قرار می‌دهد.
 

مصرف انرژی
در پایان نگاه به عملکرد اس اس دی اس اس دی s70 blade به سراغ به مصرف انرژی این محصول خواهیم رفت. برای این کار به بررسی میزان اطلاعات منتقل شده به ازای هر وات انرژی به عنوان یک استاندارد خواهیم پرداخت. نتیجه به دست آمده از انتقال یک بسته اطلاعاتی 50 گیگابایتی با کمک اس اس دی اس اس دی s70 blade نشان دهنده این بود که این محصول به ازای هر وات انرژی مصرفی می‌تواند سرعت 314 مگابایت برثانیه را برای انتقال داده از خود برجای بگذارد. البته این آزمایش تنها بر روی نسخه 2 ترابایتی انجام شد ولی عملکرد نسخه یک ترابایتی نیز در این زمینه تفاوت چندانی با برادر حجیم‌ترش نداشته است.

در پایان این بخش باید گفت که عملکرد اس اس دی اس اس دی s70 blade از نظر مصرف انرژی عالی بوده است و با توجه به مواردی که در ابتدای این بررسی به آن اشاره کردیم و معماری عالی این مدل، عملا انتظار این عملکرد می‌رفت ولی باید گفت که این عملکرد بسیار درخشان است.
برای درک بهتر میزان خوب بودن آمار به دست آمده از سوی این حافظه کافی است بدانید که سامسونگ 970 EVO plus دو ترابایتی در آزمایشی مشابه به ازای هر وات انرژی مصرفی تنها 212 مگابایت بر ثانیه داده انتقال می‌داد و این مقدار برای وسترن دیجیتال بلک SN850 دو ترابایتی به 291 می‌رسید. حتی محصولی مانند اس اس دی دو ترابایتی سامسونگ 980 پرو که نزدیک به دو برابر اس اس دی اس اس دی s70 blade قیمت دارد، به ازای هر وات انرژی، تنها 11 مگابایت برثانیه بهتر از محصول مور بررسی ما عمل کرده بود.

جمع بندی و سخن پایانی
در پایان باید گفت که مواردی مانند رمزنگاری AES 256 بیتی موجود بر روی اس اس دی اس اس دی s70 blade به همراه عملکرد عالی آن در زمینه سرعت و مصرف انرژی، این مدل را به یکی از گزینه‌های درجه یک بازار تبدیل کرده است. قیمت و امکانات این مدل با هم سازگاری بسیار خوبی دارند و موجب شده‌اند که ای دیتا یک مزیت رقابتی خوب را داشته و بتواند محصولی را به کاربران ارائه کند که از نظر قیمت، کیفیت، عملکرد و دوام می‌تواند نیازهای کاربران را به خوبی به خود جلب کند. به صورت کلی اگر قصد خریداری کردن یک اس اس دی را دارید و از نظر بودجه در فشار بسیار زیاد نیستید می‌توانید اس اس دی اس اس دی s70 blade را در میان گزینه‌های خود قرار بدهید.

به صورت خلاصه می‌توان مزایای کلی این محصول را به شرح زیر دانست:


برخی مزایا:
   - عملکرد بسیار سریع در انتقال داده
   - دوام بسیار خوب
   - مصرف انرژی اندک و عالی
   - سیستم کنترل حرارتی بسیار توانمند
 
 


کد مطلب: 66074

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/66074/تعریفی-جدید-حرفه-ای-بودن-نگاهی-حافظه-s70-blade-شرکت-adata

ايتنا
  https://www.itna.ir