۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۸

آموزش محاسبه سنوات و معرفی بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد

سنوات ازجمله مزایایی می باشد که وزارت کار برای تمام کارگران و کارمندان درنظر گرفته است و کارفرمایان موظف به پرداخت مبلغ سنوات به کارگران و کارمندان خود می باشد. برای محاسبه مبلغ سنوات هر پرسنل به صورت دقیق و با توجه به کارکرد پرسنل نیاز به استفاده از یک نرم افزار حقوق و دستمزد حرفه ای می باشد.
آموزش محاسبه سنوات و معرفی بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد
بسیاری از ما حقوق وزارت کار را با حقوق پایه می شناسیم، در حالی که وزارت کار برای کارگران و کارمندانی که زیرنظر قانون کار هستند مزایایی پرداخت می نماید که سنوات هم جزء همین مزایا می باشد. بنابراین تمام افرادی که زیرنظر وزارت کار هستند باید سنوات دریافت کنند.
برای محاسبه سنوات شرایط و قوانین خاصی وجود دارد که حسابداران باید با این قوانین آشنا بوده و به راحتی بتوانند با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد سنوات کارگران را محاسبه کنند. محاسبه سنوات به صورت دستی نیاز به دقت بالایی دارد به همین جهت ما توصیه می کنیم که محاسبه سنوات ازطریق بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد انجام شود.
 

سنوات چیست؟


در ابتدا به معرفی سنوات می پردازیم، باید بدانید که سنوات خود دارای دونوع پایه سنوات و سنوات پایان خدمت می باشد، که میزان و نحوه محاسبه هریک با دیگری متفاوت است.
احتمالا با خود می گویید که پایه سنوات به چه افرادی تعلق می گیرد؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که پایه سنوات مبلغی می باشد که به صورت ماهیانه به کارمندان و کارگرانی که حداقل دارای یک سال سابقه کار در محل کار فعلی خود هستند، پرداخت می شود. بنابراین افرادی که دارای سابقه کار کمتر از یک سال در محل کار فعلی خود هستند، جزء مشمولین دریافت پایه سنوات نمی باشند.
سنوات پایان خدمت نیز از مزایای دیگری می باشد که تمام شاغلان زیرنظر وزارت کار مشمول دریافت آن هستند. توجه داشته باشید که سنوات پایان خدمت هیچ ارتباطی با سابقه کار پرسنل نداشته و تمام افراد مشمول قانون کار هنگامی که از محل کار خود ترک کار می کنند، باید سنوات پایان خدمت خود را دریافت کنند.
 

نحوه محاسبه سنوات 1400


مبلغ پایه سنوات هرساله توسط اداره کار اعلام می شود و در سال 1400 مبلغ پایه سنوات روزانه برابر با 46,666 ریال تعیین شده است. برای محاسبه پایه سنوات یک ماه پرسنل فقط کافی است که مبلغ  46,666 ریال را در تعداد روزهای کارکرد پرسنل در ماه ضرب کنید، عدد نهایی برابر با مبلغ پایه سنوات ماهیانه پرسنل می باشد. مبلغ پایه سنوات ماهیانه در سال 1400 برای پرسنلی که یک ماه کامل در محل کار خود مشغول به کار باشند برابر با 1,400,000 ریال می باشد.
برای محاسبه سنوات پایان خدمت پرسنل باید تعداد روز های کارکرد پرسنل را در مبلغ آخرین پایه حقوق دریافتی پرسنل ضرب نمود و عدد بدست آمده را بر 365 تقسیم کرد، عدد نهایی برابر با مبلغ سنوات پایان خدمت فرد می باشد.
البته بسیاری از کارفرمایان در پایان هرسال مبلغ سنوات پایان خدمت پرسنل خود را محاسبه نموده و در نرم افزار حسابداری ذخیره می نمایند، سپس هنگام خاتمه خدمت پرسنل مبلغ سنوات پایان خدمت تمام سال های سابقه کار پرسنل که ذخیره کرده بودند را با هم جمع می کنند و مبلغ نهایی را به عنوان سنوات پایان خدمت یا مزایای پایان کار به پرسنل پرداخت می نمایند.
توجه داشته باشید که برای پرداخت سنوات پایان خدمت پرسنلی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند، باید با توجه به تعداد روز های کارکرد آن ها مبلغ سنوات پایان خدمت را محاسبه نمود.
 

سنوات کارگران ساعتی و پاره وقت چطور محاسبه می شود؟


سنوات افرادی که به صورت ساعتی و پاره وقت مشغول به کار هستند براساس میانگین دستمزد 90 روز آخرین روز کاری آن ها محاسبه و پرداخت می شود.
نکته: کارگران شاغل در شرکت های پیمانکاری و خدماتی مشمول دریافت سنوات پایان خدمت هستند و با عوض شدن هرساله پیمانکاران، مشکلی در پرداخت سنوات کارگران به وجود نمی آید و پیمانکاران جدید موظف هستند که سنوات تمام سال های کارکرد کارگران در شرکت را به صورت کامل پرداخت کنند.
 

درصورت عدم پرداخت سنوات توسط کارفرما چکار کنیم؟


اگر کارفرما سنوات کارگران را پرداخت نکند، کارگران می توانند با مراجعه به اداره کار از کارفرمای خود شکایت کنند. توجه داشته باشید که دانشجویان و دانش آموزان شاغل در مشاغل تابستانی مشمول دریافت سنوات پایان خدمت نیستند.
 

فرمول محاسبه سنوات


فرمول محاسبه سنوات پایان خدمت به صورت زیر می باشد:
365 ÷ کارکرد سنوات  × حقوق پایه در حکم  = سنوات پایان خدمت
فرمول محاسبه پایه سنوات به صورت زیر می باشد:
کارکرد ماه × 30  ÷ مبلغ پایه سنوات ماهیانه = پایه سنوات
اگر می خواهید به صورت کامل با فرمول ها و نحوه محاسبه سنوات را یاد بگیرید، مقاله محاسبه سنوات را مطالعه کنید.


بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد
حقوق و دستمزد به تنهایی مفهوم بسیار ساده ای بوده و هر شخص می تواند آن را درک کند، اما محاسبات حقوق و دستمزد قدری پیچیده و زمانبر می باشد و نیاز به دقت بسیار بالا دارد. به همین دلیل اغلب شرکت ها به دنبال بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد برای انجام محاسبات حقوق و دستمزد پرسنل خود به صورت دقیق هستند.
حال چطور می توان تشخیص داد که از بین تعداد بسیار بالای نرم افزار های حسابداری در کشور ما کدام یک بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد می باشد؟ برای این که بتوانید بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد را شناسایی کنید باید بدانید که یک نرم افزار حقوق و دستمزد چه ویژگی ها و مزایایی دارد. در ادامه مقاله به بررسی این دو مبحث می پردازیم.

امکانات بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد
اکثر نرم افزار های حقوق و دستمزد دارای ویژگی های مشترکی هستند، اما برخی از ویژگی های مهم در همه نرم افزار های حقوق و دستمزد به خوبی وجود ندارد و نیاز است که حسابداران به دقت نرم افزار را از لحاظ برخورداری از ویژگی های مور نظر بررسی نمایند. ویژگی های بسیار مهم نرم افزار های حقوق و دستمزد در ادامه بررسی می شوند.
 

محاسبات حقوق و مزایا
می توان گفت مهم ترین هدف استفاده از نرم افزار های حسابداری حقوق و دستمزد، محاسبه حقوق و سایر مزایای پرسنل از جمله عیدی، سنوات و بازخرید مرخصی به صورت دقیق و بدون خطا می باشد. در واقع نرم افزار حقوق و دستمزد حرفه ای فقط با دریافت کارکرد پرسنل و ثبت یکباره فرمول های محاسبه حقوق و دستمزد باید بتواند حقوق و دستمزد تمام پرسنل را به صورت اتوماتیک و بدون خطا محاسبه نماید.
لازم به ذکر می باشد که حقوق و مزایا باید به صورت خیلی دقیق محاسبه شوند، زیرا مبلغ حقوق و مزایا در صورت سود و زیان شرکت تاثیر می گذارد.

عدم محدودیت در تعریف عوامل حقوق پیچیده
یکی از ویژگی های مهم که یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب باید از آن برخوردار باشد، قابلیت تعریف انواع عوامل حقوق مختلف به تعداد نامحدود است. در واقع نرم افزار باید این امکان را فراهم کند که حسابدار بتواند به تعداد نامحدود انواع عوامل حقوقی و فرمول های محاسباتی مختلف را در نرم افزار تعریف نموده و از آن ها استفاده نماید.

امنیت بالا
یک نرم افزار حقوق و دستمزد باید دارای ویژگی هایی از قبیل امکان رمزگذاری و ایجاد حریم خصوصی کاربران باشد که کاربر از امنیت نرم افزار اطمینان حاصل کند. اگر نرم افزار حقوق و دستمزد از امنیت کافی برخوردار نباشد، شرکت با مشکلاتی از قبیل سوء استفاده از حریم خصوصی کاربران مواجه خواهد شد.

دسترسی آسان
از دیگر ویژگی های قابل توجه نرم افزار های حقوق و دستمزد دسترسی آسان به آن ها می باشد، یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب باید علاوه بر نسخه تحت ویندوز دارای نسخه تحت وب هم باشد که حسابداران در خارج از محل خود هم بتوانند وارد نرم افزار شوند و کارهای خود را انجام بدهند. با توجه به شرایط دورکاری که به علت شرایط کرونا در طی یک سال اخیر به وجود آمده است، برخورداری از نسخه تحت وب نرم افزار حقوق و دستمزد برای کاربران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

قابلیت تهیه دیسکت بیمه و مالیات
با توجه به اهمیت بسیار زیاد ارسال لیست بیمه و مالیات به صورت ماهیانه برای اداره بیمه و مالیات، یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب باید قابلیت تهیه دیسکت بیمه و مالیات را اشته باشد، که حسابدار به راحتی فایل های تهیه شده از طریق دیسکت بیمه و مالیات نرم افزار را در سایت اداره بیمه و مالیات بارگذاری نموده و لیست بیمه و مالیات حقوق پرسنل را رد نماید.
اگر می خواهید اطلاعات کامل تری درباره ویژگی های مهم نرم افزار حقوق و دستمزد بدست آورید، حتما مقاله بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد را مطالعه کنید.

صدور فیش و لیست حقوق
نرم افزار حقوق ودستمزد باید این قابلیت را داشته باشد که پس از محاسبه حقوق برای تمام پرسنل به صورت جداگانه فیش حقوقی صادر نموده و قادر باشد از طریق تلگرام، ایمیل و واتساپ فیش حقوقی پرسنل را برای آن ها ارسال نماید. همچنین کارفرما بتواند با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد در محدوده های زمانی مختلف لیست حقوق و دستمزد پرسنل را تهیه نماید.

منافع و مزایای بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد
در بخش قبل به بررسی چند مورد از ویژگی های مهم نرم افزار های حقوق و دستمزد پرداختیم، در این بخش می خواهیم بدانیم که اصلا چه دلیلی دارد که ما باید از نرم افزار حقوق و دستمزد استفاده کنیم و چرا نباید کارهای حسابداری حقوق و دستمزد را بدون استفاده از نرم افزار و به صورت دستی انجام داد؟ برای پاسخ به این سوال به معرفی مهم ترین مزایای نرم افزار حقوق و دستمزد می پردازیم.
مهم ترین مزایای استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد عبارتند از:
   - فراهم سازی یکپارچگی در اطلاعات
   - محاسبه مالیات حقوق به صورت اتوماتیک
   - محاسبه مالیات بیمه حقوق به صورت اتوماتیک
   - کاهش زمان و نیروی انسانی برای انجام عملیات حسابداری
   - صدور اتوماتیک اسناد حقوق و دستمزد
   - کاهش خطاهای انسانی در هنگام محاسبات

نتیجه گیری
سنوات ازجمله مزایایی می باشد که وزارت کار برای تمام کارگران و کارمندان درنظر گرفته است و کارفرمایان موظف به پرداخت مبلغ سنوات به کارگران و کارمندان خود می باشد. برای محاسبه مبلغ سنوات هر پرسنل به صورت دقیق و با توجه به کارکرد پرسنل نیاز به استفاده از یک نرم افزار حقوق و دستمزد حرفه ای می باشد.
در این مقاله ما ابتدا به معرفی و نحوه محاسبه سنوات پرداخته و سپس ویژگی ها و مزایای بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد پرداختیم، شما می توانید برای بررسی ویژگی های نرم افزار حقوق و دستمزد فرداد، عبارت نرم افزار حسابداری فرداد را گوگل سرچ کنید.
 
کد مطلب: 65966
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام