۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۰

بررسی تخصصی اس اس دی XPG Spectrix S40G ای دیتا: زیبا، سریع و قابل اعتماد

ایتنا - این محصول در نوع خود یکی از بهترین حافظه‌های اس اس دی موجود در بازار ایران است که امروز قصد داریم در نگاهی نزدیک به این محصول، آن را مورد بررسی قرار بدهیم.
بررسی تخصصی اس اس دی XPG Spectrix S40G ای دیتا: زیبا، سریع و قابل اعتماد
احمد محمدحسینی
برخی از محصولات سخت‌افزار با توجه ویژه به علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری یا همان گیمرها عرضه می‌شوند و علاوه بر توانایی بالای اجرای، ظاهری بسیار زیبا را نیز به کاربران ارائه می‌کنند. اگر بخواهیم حافظه اس اس دی XPG Spectrix S40G شرکت ای دیتا را به صورت ساده تفسیر کنیم به راحتی می‌توانیم آن را در این رده قرار بدهیم.
این محصول در نوع خود یکی از بهترین حافظه‌های اس اس دی موجود در بازار ایران است که امروز قصد داریم در نگاهی نزدیک به این محصول، آن را مورد بررسی قرار بدهیم. در این بررسی کیفیت و عملکرد این محصول را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا کسانی که قصد خرید محصولی در این رده را دارند، یکی از گزینه‌های بالقوه پیش روی خود را بهتر بشناسند.

نگاه کلی
همان ابتدای کار باید این موضوع را مشخص کنیم که حافظه داخلی اس اس دی XPG Spectrix S40G شرکت ای دیتا یک محصول نیرومند و جذاب است و قرار نیست تا با محصولی که ضعف‌های زیادی دارد سر و کار داشته باشیم.
با این حال نخستین نگاه به این محصول در میان تمامی محصولات دیگری که از سری XPG ای دیتا سراغ داشتم، حس و حال بهتری را به من القا کرد. در حقیقت ظاهر این محصول قبل و بعد از نصب کردن آن در یک دستگاه دو دنیای متفاوت را برای شما به همراه می‌آورد. در ابتدای کار با یک حافظه اس اس دی از نوع M.2 2280 روبرو خواهید شد که دارای یک هیت سینک متفاوت با بسیاری از محصولات بازار است. هیت سینک این مدل علاوه بر بخش فلزی مورد انتظار، دو بخش سفید رنگ در بالا و پایین خود دارد که ظاهری متفاوت به آن بخشیده‌اند ولی این دو بخش در حقیقت کاربری خود را پس از اتصال به دستگاه و روشن کردن نشان می‌دهند.
این دو قسمت در واقع دو سیستم ال‌ ای دس هستند که با وصل شدن به دستگاه می‌توانند تلالو رنگ بسیار زیبایی را به داخل کیس شما بتابانند که در نوع خود حس ویژه‌ای از سر و کار داشتن با یک کامپیوتر حرفه‌ای به هر بیننده‌ای القا خواهد کرد.

یکی از مواردی که به راحتی می‌تواند به شما کمک کند تا از این تابش نور RGB بیشترین بهره را ببرید، استفاده از نرم‌افزار مدیریت این حافظه است.
این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید محدوده رنگ و ساختار نور خروجی را مشخص کنید. با این وجود علاوه بر این مورد، نرم‌‌افزار اس اس دی XPG Spectrix S40G امکانات بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا به عنوان مالک یکی از این حافظه‌های اس اس دی به اطلاعات لحظه‌ای حافظه خود دسترسی داشته، آن را عیب‌یابی کرده و حتی بهینه‌سازی‌کنید. به این ترتیب مواردی مانند سلامت حافظه، میزان عمر مفید تخمینی باقی مانده، حجم کل داده‌های ثبت شده بر روی حافظه، حرارت فعلی عملکرد و موارد بسیار دیگری را در اختیار داشته باشید.
به این ترتیب باید گفت که نرم‌افزار اس اس دی XPG Spectrix S40G یک بسته کامل برای کنترل یک حافظه اس اس دی است.

با این حال این محصول تنها یک دستگاه زیبا و جذاب نیست بلکه یک حافظه اس اس دی بسیار عالی با 5 رده ظرفیتی است. این محصول در رده‌های ظرفیتی 256 گیگابایتی، 512 گیگابایتی، یک ترابایت، دو ترابایت و حتی 4 ترابایت به کاربران ارائه می‌شود. این تنوع حجم حافظه در نوع خود یک گزینه عالی است و همه رده‌های یاد شده از حافظه DRAM از نوع DDR3L بهره می‌برند.

وقتی که از نظر ابعاد نگاهی به اس اس دی XPG Spectrix S40G بیندازیم شاهد طول و عرض 8 در 2.2 سانتی‌متری برای بدنه هستیم و ظخامت این محصول نیز تنها به 8 میلی‌متر می‌رسد. این حافظه تنها 13.4 گرم وزن دارد و به همین دلیل نیز وقتی که آن را به درگاه OCIe نسل 3x4 دستگاه خود وصل می‌کنید، عملا وزن کلی کیس شما چندان بالا نخواهد رفت.
ابعاد این اس اس دی برابر با 8 سانتی متر در 2.2 سانتی متر است و ضخامت آن نیز با هیت سینک برابر با 4.3 میلی‌تر بوده و بدون آن یک میلی‌متر از این مقدار کم می‌شود. این محصول بسیار سبک است و وزن آن بدون هیت سینک تنها 6 گرم بوده و با هیت سینک به 10 گرم می‌رسد.

یکی از نکات بسیار جالب درباره این محصول این است که شرکت ای دیتا به سراغ استفاده از تراشه بسیار کوچک DDR3L 128MB رفته است که موجب می‌شود تا بتوان نقشه LBA دستگاه را به صورت فشرده‌تری طراحی کرد و این امر موجب می‌شود تا بتوان آدرس‌هایی که در حافظه به صورت منظم و دائم مورد استفاده قرار می‌گیرند را در کش اس اس دی XPG Spectrix S40G به صورت بهینه مدیریت کرد و این امر یک مزیت بسیار عالی برای این محصول به حساب می‌آید.
در مجموع باید گفت که نگاه اولیه به اس اس دی XPG Spectrix S40G نشان دهنده یک محصول بسیار عالی و جذاب است که می‌تواند کاربرانی در رده‌های مختلف را به خود جذب کند ولی نتیجه گیری دقیق‌تر بدون برداشت کردن اطلاعات خروجی آزمایش‌ها بر روی این محصول ممکن نخواهد بود.
 

تست سرعت عملکرد
بدون شک اصلی‌ترین مولفه‌ای که در ابتدای هر تست برای یک حافظه اس اس دی انتظار آن را دارید، سرعت عملکرد حافظه است و به همین دلیل نیز در ابتدای کار به سراغ بررسی این مولفه برای اس اس دی XPG Spectrix S40G خواهیم رفت. در این زمینه چهار نوع مختلف از ثبت و برداشت اطلاعات به عنوان معیارهای سنجش برای ما مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

نخستین مورد، بررسی ساختار و سرعت نگارش داده‌ها به صورت ترتیبی بر روی دستگاه است. در این حالت تمامی داده‌هایی که شما بر روی حافظه می‌ریزید، در بلوک‌های پشت سر هم حافظه ذخیره می‌شوند و دیگر نیازی به جستجو برای یافتن بلوک بعدی اطلاعات در میان تمامی بلوک‌های حافظه نخواهد بود. در این شرایط در مدل‌های 1، دو و چهار ترابایتی همگی به آستانه عملکرد قابل توجه  3 هزار مگابایت بر ثانیه رسیده و در همان نقطه متوقف شدند.

با این وجود وقتی این ساختار ترتیبی را برای خواندن داده از روی اس اس دی XPG Spectrix S40G مورد بررسی قرار می‌دهیم، نتایج به دست آمده اندکی متفاوت خواهند بود. به عنوان مثال وقتی سرعت خواندن بر روی ظرفیت‌های بالا از اس اس دی XPG Spectrix S40G اجرا کردیم با سرعت 3 هزار و 500 مگابایت بر ثانیه مواجه شدیم. در حقیقت نتیجه به دست آمده باری هر 5 رده حافظه این اس اس دی در خواندن اطلاعات به صورت ترتیبی یکسان بود و این عملکرد پایدار، رقم مناسبی برای محصولات اس اس دی بوده و قدرت دستگاه در این زمینه را تائید می‌کند.

دو آزمون بعدی مربوط به خواندن و نگاشتن اطلاعات بر روی این حافظه به صورت تصادفی است. در این شرایط بلوک بعدی حاوی اطلاعات ممکن است در هر بخش از حافظه قرار داشته باشد و به همین دلیل باید آدرس بلوک بعد از هر بلوک برداشته شده و سپس یک جستجوی داخلی برای یافتن آن اعمال شود و این کار تا پایان فرایند خواندن و نوشتن داده ادامه پیدا خواهد کرد. به این ترتیب با توجه به گستردگی اطلاعات در نقاط مختلف حافظه می‌توان انتظار عملکرد متفاوتی از نظر سرعت خواندن و نوشتن را داشت و به همین دلیل نیز از المانی دیگر برای ارزیابی عملکرد این آزمایش استفاده خواهد شد. این المان IOPS نام دارد. IOPS مخفف عبارت Input/Output per second است و ترجمه آن به خوبی معنای معیار سنجش را نشان می‌دهد: تعداد عملیات‌های خواندن و نوشتن در هر ثانیه. به صورت بدیهی هرچقدر که مقدار IOPS یک حافظه بالاتر باشد، عملکرد آن نیز بهتر بوده است. با این تفاسیر به سراغ بررسی عملکرد این محصول در زمینه خواندن دیتا به صورت تصادفی خواهیم رفت.

در آزمون خواندن داده‌ها از روی اس اس دی XPG Spectrix S40G به صورت تصادفی، برای رده‌های ترابایتی اس اس دی XPG Spectrix S40G اندکی غافلگیر کننده بود زیرا هر سه مدل یک، دو و چهار ترابایتی این محصول تنها 290 هزار IOPS را از خود برجای گذاشتند، و البته رقم 290 هزار IOPS  نیز یک رقم عالی و بسیار مناسب برای یک حافظه اس اس دی حجیم محسوب می‌شود.
در پایان بخش تست استاندارد سرعت باید گفت که سرعت عملکرد این دستگاه در سطح انتظار بود. با این وجود به شخصه پیش‌بینی عملکرد نیرومندتری از این محصول داشتم ولی بازهم نتایج به دست آمده به هیچ عنوان نشان دهنده ضعیف بودن اس اس دی XPG Spectrix S40G نبودند بلکه همگی در محدوده استاندارد مورد انتظار از محصولی در این رده قرار داشتند.

عملکرد در بلند مدت
وقتی که شما یک حافظه اس اس دی می‌خرید، مسلما انتظار ندارید که تا ابد برای شما کار کند و اس اس دی XPG Spectrix S40G  نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل نیز شرکت‌های سازنده برای نشان دادن میزان کارایی یک محصول، از عبارتی به نام TBW برای ارائه درک مناسب از عمر مفید حافظه استفاده می‌کنند.
این مقدار نشان دهنده این است که مجموع حجم داده قابل نگارش بر روی این دستگاه چقدر خواهد بود. در حقیقت  TBW مخفف Total Bytes Written و به زبان ساده نشان می‌دهد که چقدر داده‌ را می‌توان در چرخه حیات مفید یک حافظه از نوع اس اس دی  بر روی آن ذخیره کرد.
مسلما بالاتر بودن رقم TBW به معنای عمر مفید طولانی‌تر محصول خواهد بود و اس اس دی XPG Spectrix S40G  در این زمینه عملکرد مناسبی دارد. مطابق انتظار با افزایش حجم در رده یک ترابایت، TBW به عدد 640 ترابایت رسید. این روند دو برابر شدن ادامه داشت و مدل‌های دو ترابایتی و چهار ترابایتی نیز مطابق انتظار به ترتیب 1280 ترابایت و 2560 ترابایت TBW را در مقابل نام خود دیدند.
این ارقام، مقادیری بسیار مناسب هستند ولی عملکرد این محصول در این زمینه نتوانست از سطح مناسب بالاتر برود و هنوز فضا برای عالی شدن پیش روی آن باقی بود.
 

سرعت اجرای بازی از روی حافظه داخلی
عملکرد در اجرای بازی یکی از المان‌های بسیار مهم برای یک حافظه اس اس دی با ظاهر جذاب و نور RGB است و اس اس دی XPG Spectrix S40G با قرار داشتن در این رده مسلما انتظارات زیادی را از خود به وجود آورده است. به این ترتیب سراغ گزینه همیشگی خود برای انجام تست اجرای بازی خواهیم رفت و بازی نام فاینال فانتزی 14 (Storm Blood) که یک عنوان بسیار سنگین محسوب می‌شود را بر روی دستگاه میزبان این حافظه اجرا کردیم.
نتیجه به دست آمده اندکی ناامید کننده بود و اس اس دی XPG Spectrix S40G توانست تا این بازی را در 19.6 ثانیه باالا بیاورد. این مقدار می‌توانست بسیار بهتر باشد ولی  باز هم در میان محصولات موجود در بازار، عملکرد این مدل چندان بد نبود. برای درک بهتر این موضوع کافی است بدانید که اس اس دی وسترن دیجیتال بلک SN750 یک ترابایتی رکورد 19.7 ثانیه را از خود برجای گذاشت و اینتل اس اس دی 660P با حجم یک ترابایت نیز تنها یک دهم ثانیه با رسیدن به 20 ثانیه فاصله داشت.

البته باید دو نکته را در این آزمایش مد نظر قرار بدهید. نخستین مورد این است که عملکرد دستگاه بر روی مدل یک ترابایتی مورد آزمایش قرار گرفت و مدل‌های حجیم‌تر ممکن است اندکی در این زمینه بهتر عمل کنند.
دومین مورد نیز این است که این دستگاه در آزمایش‌های اولیه نشان داد که ممکن است نرم‌افزارهای نزدیک به هم را با نتایجی متفاوت به خروجی دستگاه انتقال بدهد و ممکن است در سایر بازی‌ها شاهد عملکرد متفاوت و حتی عالی از این محصول باشیم ولی در آزمایش استاندارد ما عملکرد این محصول در زمینه اجرای بازی بر خللاف سایر بخش‌های آزموده شده چندان مناسب نبود.

مصرف انرژی
با وجود تمامی خوبی و بدی‌هایی که در یک حافظه داخلی به دنبال آن می‌گردیم، هیچکس دوست ندارد که با یک اس اس دی جدید، قبض برق مهیبی را در پایان ماه دریافت کند. این موضوع ما را به صورت مستقیم به میزان انرژی مصرفی دستگاه می‌رساند و به همین دلیل نیز میزان انرژی مصرفی برای اس اس دی XPG Spectrix S40G را در این بخش مورد بررسی قرار خواهیم داد. در این آزمایش به بررسی عملکرد دستگاه در قبال یک وات انرژی مصرفی می‌رویم. نکته‌ای که آزمایش این محصول را با سایر مدل‌ها متفاوت می‌کند این است که اس اس دی XPG Spectrix S40G دارای نور RGB از نوع ال ای دی است و روشن یا خاموش بودن آن بر روی مصرف انرژی دستگاه موثر خواهد بود.

نخستین آزمایش انجام شده  بررسی سرعت انتقال داده در ازای هر وات انرژی مصرفی بود و در این زمینه اس اس دی XPG Spectrix S40G توانست تا در شرایط عادی به رکورد 175 مگابایت بر ثانیه برسد. با این حال وقتی که چراغ‌های این حافظه را خاموش کردیم، عملکرد آن بهتر شده و به 180 مگابایت برثانیه نیز رسید. برای مقایسه باید بدانید که حافظه اس اس دی اینتل 660P نسخه یک ترابایتی با 174 مگابایت بر ثانیه در این آزمایش به کار خود پایان داد و عملکرد سامسونگ 970 EVo plus یک ترابایتی برای این آزمایش به تنها 142 مگابایت بر ثانیه منتهی شده بود.

دومین آزمایش در این زمینه مربوط به انتقال یک فایل 50 گیگابایتی بر روی دستگاه و اندازه‌گیری میزان انرژی مصرف شده بود. اس اس دی XPG Spectrix S40G در وضعیت عادی برای انجام این کار به 3.9 وات انرژی نیاز داشت و وقتی که چراغ‌های آن خاموش و آزمایش تکرار شد، انرژی مصرفی به 3.8 وات کاهش پیدا کرد. این مقدار برای این مدل عملکردی متوسط رو به بالا را نشان می‌داد. برای مثال سامسونگ 970 Evo plus  یک ترابایتی برای عملیاتی مشابه به 4.5 وات انرژی نیاز داشت ولی وسترن دیجیتال بلک SN750 یک ترابایتی با مصرف 3.7 وات انرژی عملکرد بهتری از اس اس دی XPG Spectrix S40G داشت.

جمع بندی و سخن پایانی
در پایان این بررسی باید گفت که اس اس دی XPG Spectrix S40G یک محصول بسیار عالی، نیرومند، جذاب و مناسب است. این موارد موجب می‌شوند که بتوان این گزینه را برای هر کسی مناسب دانست. گستردگی گزینه‌های در دسترس برای انتخاب در رده‌های مختف حجم حافظه، عملکرد مناسب در شرایط مختلف و ظاهر جذاب این محصول آن را به یک دستگاه عالی بدل می‌کنند ولی تنها عیبی که در طول کار کردن با آن روبرو شدم، عدم یکسان بودن عملکرد دستگاه در شرایط مورد انتشار بود. برای مثال وقتی که دو اپلیکیش که از نظر انتظارات سخت‌افزاری به هم خیلی نزدیک بودند را با کمک اس اس دی XPG Spectrix S40G اجرا می‌کردیم، نتایجی رو مشاهده می‌کردیم که گاهی اوقات با هم فاصله زیادی داشتند و این امر اندکی عجیب بود ولی در هیچ شرایطی عملکرد از سطح متوسط پایین‌تر نیامد و در بیشتر شرایط عملکرد به مراتب بالاتر از سطح انتظار بود.

شاید قیمت این محصول  مقداری از سایر گزینه‌های خود ای دیتا بالاتر باشد ولی در عمل کیفیت و خروجی آن به این تفاوت قیمت می‌ارزد. با این حساب اگر می‌‌خواهید برای خرید یک حافظه اس اس دی اقدام کنید و کیس کامپیوتر شما امکان نمایش دادن جذابیت‌های ظاهری اس اس دی XPG Spectrix S40G را دارد، تنها تردید شما باید در انتخاب حجم مورد نیاز برای خرید این حافظه باشد.

برخی مزایای این مدل:
    - عملکرد بسیار سریع در انتقال داده
    - ظاهر بسیار جذاب با نور RGB قابل کنترل
    - نرم‌افزار کنترل بسیار مفید برای حافظه
    - 5 گزینه برای انتخاب حجم حافظه
    - حافظه کش بزرگ SLC برای نگارش داده
    
 
کد مطلب: 65915
برچسب ها: حافظه حافظه SSD
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام