کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اس اس دی XPG SX8200 Pro شرکت ADATA، حافظه حرفه‌ای با قیمت معقول

21 مرداد 1400 ساعت 12:06

ایتنا - این محصول برای کسانی که کارهای سنگین مانند برنامه‌نویسی، بازی‌های کامپیوتری و مواردی از این دست را در دستگاه خود انجام می‌دهند، یک گزینه عالی است.



احمد محمدحسینی
شرکت ای دیتا یکی از نام‌های بسیار خوب و شناخته شده در زمینه تولید تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات است و سالیان متوالی شاهد حضور قدرتمند این شرکت در بازار کشورمان بوده‌ایم. با این وجود افزایش قیمت محصولات دیجیتالی در ایران که به واسطه تفاوت قیمت دلار و ریال به وجود آمده است موجب شده تا برای خرید هر یک از تجهیزات سخت‌افزار اندکی تامل کنیم و در این میان است که شرکت‌هایی مانند ای دیتا می‌توانند نظر شما را به خود جلب کنند. این شرکت یکی از بهترین رده‌های قیمتی را در بازار ایران به خودش اختصاص داده است ولی کیفیت را فدای قیمت نکرده است و به همین دلیل نیز تصمیم گرفتیم تا نگاهی به یکی از محصولات بسیار عالی این شرکت به نام اس اس دی XPG SX8200 Pro بیندازیم. این محصول در رده حافظه‌های اس اس دی بوده و در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت تا کیفیت این محصول را به صورت فنی‌تر و بهتر ارزیابی کنیم.

نگاه کلی
اس اس دی XPG SX8200 Pro در چهار رده ظرفیت به کاربران عرضه می‌شود که شامل 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، یک ترابایت و دو ترابایت است. هر چهار گزینه از نوع M.2 و به صورت دقیق‌تر M.2 2280 D5 هستند. رابط این محصولات نیز از نوع PCIe 3.0 x4 / NVMe 1.3 بوده و در این زمینه نیز استاندارد قابل قبولی را برای کاربران خود به همراه می‌آورد. وقتی که بخواهید دیتارا به صورت ترتیبی از این حافظه بخوانید، شاهد سرعت 3 هزار و 500 مگابایت بر ثانیه خواهید بود که رقم استاندارد و بسیار خوبی است ولی این رقم برای ثبت اطلاعات به صورت ترتیبی بر روی این حافظه، برای هر یک از ظرفیت‌های آن متفاوت خواهد بود. بررسی خواندن و نگاشتن اطلاعات در این حافظه نیز رسما نیاز به عمق بیشتری دارد که در بخش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

این محصول از نظر ظاهری نیز بسیار جذاب است و با ظاهری آینده محور، به نظر می‌رسد که شاهد دستگاهی از جنس فیلم‌های علمی و تخیلی هستیم. برد اصلی  اس اس دی XPG SX8200 Pro یک پنل پی‌سی‌بی(برد مدارکشی شده چاپ شده) مشکی رنگ است که بر روی آن یک صفه پخش کننده حرارت قرار گرفته است. این صفحه علاوه بر کمک کردن به انتشار حرارت در تمامی سطح و انتقال حرارتی بهتر برای عملکرد بهینه دستگاه، به ظاهر این محصول نیز کمک کرده است. همچنین در نسخه‌های حجیم‌تر این اس اس دی شاهد استفاده از کامپوننت هایی در هر دو طرف پی سی بی هستیم که نشان دهنده این است که این محصول از نوع حافظه‌های دوطرفه است. این امر موجب می‌شود تا ظاهر اس اس دی XPG SX8200 Pro اندکی ضخیم‌تر از برخی محصولات مشابه عرضه شده توسط رقبا باشد.  در کنار این موارد باید یادآور شد که سرعت نهایی اسمی انتقال داده بر روی این محصول، 3 تا 3.5 گیگابیت بر ثانیه است که عملا یک رقم عالی برای محصولی در این رده محسوب می‌شود.
نرم‌افزار این دستگاه نیز یک تول باکس مناسب و ساده است که برای دانلود در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. این تول باکس رسما شبیه به چیزی است که در سایر نسخه‌های محصولات این رده از شرکت ای دیتا سراغ داشته‌ایم و عملکرد استانداردی مانند مانیتور کردن درایو و به روزر‌رسانی فرم‌ویر آن را برای کاربران به سادگی ممکن می‌سازد. از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به امکان ایجاد کلون از هارددیسک یا اس اس دی موجود بر روی اس اس دی XPG SX8200 Pro اشاره کرد که برای مهاجرت به دستگاه جدید یا ارتقا دادن حافظه داخلی دستگاه فعلی با کمترین دردسر، یک گزینه بسیار مناسب به حساب می‌آید؛ البته این کار با کمک نرم‌افزار جانبی Acronis True Image HD و در دسترس بودن دانلود آن برای این مدل ممکن شده است.
 

اس اس دی XPG SX8200 Pro شرکت ADATA

تست سرعت عملکرد
در زمینه سرعت عملکرد باید گفت که اس اس دی XPG SX8200 Pro عملا من را غافلگیر کرد، زیرا این محصول بدون شک هیچ چیزی از رقبای پرآوازه‌ای مانند محصولات سامسونگ کم نداشته و کیفیت و خروجی خود را در بالاترین کلاس کاری به کاربران ارائه می‌کند. در این بخش عملکرد این دستگاه را در چند جنبه مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد. این بخش‌ها شامل خواندن و نوشتن اطلاعات در دو قالب ترتیبی و ترتیب تصادفی هستند. در وضعیت خواندن و نوشتن اطلاعات به صورت ترتیبی، تمامی اطلاعات خوانده شده و نوشته شده بر روی دستگاه، رسما در فضای پشت سر هم قرار دارند که به صورت بدیهی این موضوع موجب افراش سرعت عملکرد می‌شود ولی در حال دوم، اطلاعات در بخش‌های مختلفی از حافظه قرار گرفته‌اند و به همین دلیل نیز سرعت دسترسی به آ‌نها با توجه به تصادفی بودن محل قرارگیری در حافظه متغیر بوده و بیشتر از حالت دسترسی ترتیبی است. با این تفاسیر بدون صرف زمان بیشتر به سراغ این بررسی‌ها خواهیم رفت.

نخستین مورد که خواندن اطلاعات به صورت ترتیبی است، در بخش قبلی به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه به دست آمده از خواندن اطلاعات از روی همه حجم‌های ارائه شده از اس اس دی XPG SX8200 Pro یکسان بوده و رقم 3هزار و 500 مگابایت بر ثانیه را نشان می‌داد. با این حال وقتی به سراغ نگاشتن اطلاعات به صورت ترتیبی بر روی این مدل برویم، این مقدار برای هر یک از مدل‌ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، برای حجم یک ترابایت از اس اس دی XPG SX8200 Pro نتیجه بسیار خوبی حاصل شده و به رقم 3 هزار مگابایت بر ثانیه افزایش می‌یابد. با این وجود بین مدل یک و دو ترابایتی تفاوتی ثبت نشده و هر دو مورد در نگاشت داده‌های ترتیبی، به صورت یکسان عملکردند.

وقتی که بخواهیم داده‌ها را با ترتیب تصادفی از روی حافظه خوانده یا آن را بر روی نقاط تصادفی مختلف حافظه قرار بدهیم، دیگر نرخ سرعت بر اساس میزان انتقال بر ثانیه، معیار مناسبی برای ارزیابی نخواهد بود بلکه باید به سراغ مقداری به نام IOPS برویم. این عبارت مخفف عبارت Input/Outpout Operations per second و به معنای تعداد عملیات‌های ورود و خروجی در هر ثانیه است. به این ترتیب با توجه به این وضعیت، دیگر فاصله اطلاعات در حافظه تاثیری بر ارزیابی شما از عملکرد نخواهد داشت بلکه تعداد عملیات‌های انجام شده موجب می‌شود تا بررسی دقیق‌تر و مقدار قابل اعمال برای تمام حالت‌ها را در اختیار داشته باشیم. با این تفاسیر وقتی به سراغ بررسی عملکرد مدل‌های 1 ترابایتی و دو ترابایتی اس اس دی XPG SX8200 Pro می‌رویم، این دو مدل رقم 390 هزار IOPS را از خود به جای می‌گذارند. با این وجود باید به این نکته اشاره کرد که این امر به معنای ضعف این محصول نیست بلکه این نرخ نشان دهنده عملکردی عالی و شگفت‌آور برای محصول مورد بررسی است.

آخرین مورد به بررسی ساختار نگاشت اطلاعات با موقعیت تصادفی روی حافظه اختصاص داشت، و با رفتن به حجم‌های بالا یعنی 1 ترابایت و 2 ترابایت، رقم 380 هزار هزار IOPS برای این محصول ثبت شد.
این ارقام عملا در میان بهترین‌های جهان قرار دارند و با توجه به قیمت رقابتی اس اس دی XPG SX8200 Pro باید گفت که این محصول، یک رقیب توانمند و چالش برانگیز برای دیگر نام‌های بزرگ این رده محسوب می‌شود.

عملکرد در بلند مدت
یکی از المان‌های بسیار مهم در حافظه‌های اس اس دی را باید عملکرد بلند مدت آنها دانست. این محصولات در این نوع از بررسی با چند مفهوم خاص سر و کار دارند که یکی از آنها TBW نام دارد. این مفهوم مخفف Total Bytes Written است که به زبان ساده می‌توان آن را به این ترتیب شرح داد: مقدار داده‌ای که در چرخه حیات مفید یک اس اس دی می‌توان بر روی آن ذخیره کرد. در حقیقت TBW نشان می‌دهد که شما تا چه مدت می‌توانید داده‌ها را بر روی یک هارد اس اس دی نگاه دارید و عمر مفید سخت‌افزار شما چقدر است.
مدل 256 گیگابایتی اس اس دی XPG SX8200 Pro دارای TBW بسیار مناسب 160 ترابایت است. این مقدار برای مدل 512 گیگابایتی به 320 ترابایت افزایش یافته و در نسخه 1 ترابایتی به 640 ترابایت می‌رسد. این مقادیر در مقایسه با محصولات دیگر این رده بسیار مناسب هستند و برای مثال کافی است بدانید که حافظه اس اس دی وسترن دیجیتال بلو یک ترابایت، تنها 400 ترابایت TBW دارد و اس اس دی سامسونگ 860/970 EVO یک ترابایتی نیز از TBW 600 ترابایتی بهره می‌برد. البته محصولاتی مانند سامسونگ 970 پرو با TBW بسیار بالا و 1700 ترابایتی خود در رده متفاوتی قرار دارند ولی رقم پرداختی برای آن‌ نیز به همین نسبت بالاتر است و به همین دلیل است که می‌گوییم اس اس دی XPG SX8200 Pro در رده قیمتی خود یکی از بهترین‌های بازار است.
 
اس اس دی XPG SX8200 Pro شرکت ADATA

سرعت اجرای بازی از روی حافظه داخلی
یک بنچ‌مارک متفاوت در این بخش می‌تواند به خوبی عملکرد این محصول در زمینه سرعت را نشان بدهد. برای این کار به سراغ بررسی سرعت بارگذاری یک بازی سنگین کامپیوتری به نام قاینال فانتزی XIV (Storm Blood) رفتیم. این سرعت لود به خوبی می‌تواند عملکرد حافظه داخلی را نشان بدهد و مسلما هرچقدر که سریع‌تر شاهد انجام آن باشیم، عملکرد حافظه نیز بهتر بوده است. نسخه 2 ترابایتی اس اس دی XPG SX8200 Pro در این آزمایش توانست تا بازی را در 10.57 ثانیه بالا بیاورد که این رقم رتبه سوم این بنچ‌ مارک را به آن اختصاص می‌دهد. صدرنشین این بنچ مارک، 8.58 ثانیه برای این کار صرف کرد ولی محصول رده دوم یعنی سامسونگ 970 Pro تنها 12 صدم ثانیه بهتر از اس اس دی XPG SX8200 Pro عمل کرده بود. برای مقایسه و درک سرعت عالی این مدل در این شرایط به ذکر عملکرد چند نمونه دیگر از این محصول نیز خواهیم پرداخت. سامسونگ 970 EVO plus در این بنچ مارک به رقم 10.77 ثانیه رسید و Crucial MX500  نسخه یک ترابایتی زمان 12.61 ثانیه را برای عملیاتی مشابه سپری کرد. به این ترتیب به سادگی می‌توان درک کرد که چرا اس اس دی XPG SX8200 Pro یکی از بهترین عملکرد‌ها را در این رده به خود اختصاص داده است و یک حافظه اس اس دی بسیار سریع و مناسب برای کاربران به حساب می‌آید.

مصرف انرژی
آخرین فاکتور مورد هدف در این بررسی به مصرف انرژی مرتبط است و باید گفت که اس اس دی XPG SX8200 Pro در این زمینه نیز بسیار خوش درخشیده است. برای ارزیابی میزان مصرف انرژی توسط این خافظه، 50 گیگابایت اطلاعات بر روی آن کپی شد که در طول این مدت، 1.93 وات انرژی توسط این محصول (نسخه یک ترابایتی) مورد استفاده قرار گرفت. این رقم در مقایسه با سایر محصولات همرده بسیار عالی بود و نزدیک‌ترین رقیب به آن، اس اس دی سطح بالا و کم نظیر Crucial MX500 یک ترابایتی بود که 2.13 وات مصرف داشت. برای درک بهتر این آمار کافی است بدانید که سامسونگ 970 Evo در همین آزمایش رقم 4 وات انرژی مصرف کرده بود که بیش از دو برابر رقم مصرفی اس اس دی XPG SX8200 Pro است.
از طرف دیگر می‌توان مصرف انرژی را از یک بعد دیگر نیز مورد بررسی قرار داد و این بعد دوم، میزان اطلاعات منتقل شده به ازای هر وات انرژی مصرف شده است. برای این آزمایش به سراغ نسخه دو ترابایتی این محصول رفتیم و بازهم شاهد عملکردی عالی از سوی اس اس دی XPG SX8200 Pro بودیم. مدل دو ترابایتی توانست تا با مصرف یک وات، مقدار 248 مگابایت داده‌ را در هر ثانیه انتقال بدهد که این رقم، عالی و شگفت‌انگیز محسوب می‌شود. برای مقایسه می‌توان به نزدیک‌ترین رقیب یعنی سامسونگ 970 Evo plus نسخه 2 ترابایتی اشاره کرد که با مصرف یک وات انرژی، تنها موفق به انتقال 212 مگابایت داده در هر ثانیه شده بود. برای درک بهتر عملکرد شگفت‌آور اس اس دی XPG SX8200 Pro در این رده کافی است بدانید که اس اس دی اینتل Optane 905P با حجم یک و نیم ترابایت، پس از مصرف یک وات انرژی تنها توانسته بود به نرخ 70 مگابایت بر ثانیه انتقال داده دست پیدا کند.

جمع بندی و سخن پایانی
در پایان باید گفت که می‌توان جمع‌بندی کلی این بررسی را به این صورت مطرح کرد. اس اس دی XPG SX8200 Pro یک محصول بسیار عالی در کلاس جهانی است که مزایای به مراتب بهتری نسبت به معایب خود را به مشتری ارائه می‌کند. از سوی دیگر قیمت یک عنصر بسیار مهم در انتخاب این محصول خواهد بود و در مجموع باید گفت که هزینه پرداخت شده در مقابل حدمات دریافتی، یک پکیج بسیار عالی و به صرفه را برای شما به همراه خواهد داشت.
این محصول برای کسانی که کارهای سنگین مانند برنامه‌نویسی، بازی‌های کامپیوتری و مواردی از این دست را در دستگاه خود انجام می‌دهند، یک گزینه عالی است زیرا با توجه به قیمت معقول آن، دیگر نیازی به پرداخت یک رقم نجومی برای یک حافظه اس اس دی نخواهید داشت و می‌توانید بودجه صرفه جویی شده را برای موارد دیگر و نیازهای دیگر سخت‌افزاری مورد استفاده قرار بدهید.

به صورت خلاصه می‌توان مزایا و معایب کلی این محصول را به شرح زیر دانست:
مزایا:
    - عملکرد بسیار عالی
    - پشتیبانی نرم‌افزاری مناسب
    - مصرف بهینه انرژی در کلاس کاری
    - سیستم کنترل حرارتی بهینه‌سازی شده بر روی پی سی بی
    - سرعت انتقال داده بسیار بالا در شرایط مختلف
    - مصرف عالی انرژی
    - قیمت رقابتی
معایب:
    - برد اندکی ضخیم‌تر در حجم‌های بالاتر حافظه (به علت دوطرفه بودن ساختار استفاده از پی سی بی)
 


کد مطلب: 65759

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/65759/اس-دی-xpg-sx8200-pro-شرکت-adata-حافظه-حرفه-ای-قیمت-معقول

ايتنا
  https://www.itna.ir