۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۲

مروری بر ده نسخه برتر اندروید

ایتنا - اندروید از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های جهان است که به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های متنوع و کاربردی، برای همه سنین و سلیقه می‌تواند جذاب باشد. آپدیت‌های مختلف و افزوده شدن امکانات بیشتر، از این سیستم عامل، پکیجی نسبتا کامل از هرآنچه از یک گوشی هوشمند انتظار داریم، ساخته است.
مروری بر ده نسخه برتر اندروید

اندروید سیستم عاملی جوان است چرا که اولین بار در سال 2008 عرضه شد. اما علیرغم نسبتا نوپا بودن، محبوب است و پرطرفدار.

شاید شما تجربه استفاده از همه نسخه‌های اندروید را نداشته باشید. البته برخی کارشناسان معتقدند که تجربه استفاده از اندروید در گوشی‌های پیکسل، متفاوت‌تر از سایر گوشی‌ها است. اما به هر حال در این مقاله نگاهی خواهیم انداخت به ده نسخه برتر اندروید به انتخاب سایت howtogeek.

 
10: Android 5.0 Lollipop

 
از یکی از جنجالی‌ترین نسخه‌های اندروید شروع کنیم! لولی‌پاپ که به Android L نیز معروف است، در سال 2014 عرضه شد. گوگل، در این نسخه، به زیبایی‌های ظاهری افزوده بود و البته عملکرد برنامه‌ها را نیز بهبود بخشید. به همین دلیل امروزه اکثر برنامه های اندروید از Android 5.0 و بالاتر پشتیبانی می کنند. در حالی که از بسیاری جهات «آبنبات چوبی» بسیار عالی به نظر می‌رسید، با اشکالاتی روبرو شد. مثلا مدیریت حافظه در بسیاری از دستگاه‌ها بهم ریخته و باعث شد اپلیکیشن‌ها بیش از حد در بک گراند بسته شوند.

 
9 - Android 6.0 Marshmallow
 
بیایید در مورد نسخه‌ای که بسیاری از مشکلات Lollipop را برطرف کرده صحبت کنیم. اندروید 6.0 مارشمالو که در سال 2015 منتشر شد، برنامه‌های سرگرمی نسخه‌های دیگر را نداشت، اما بسیار مهم بود. مارشمالو تغییر عمده‌ای در نحوه مدیریت مجوزهای برنامه توسط اندروید ایجاد کرد. به جای درخواست از شما برای اعطای مجوزها برای نصب برنامه‌ها، می‌توانستید در صورت لزوم مجوز را برای نصب، به برنامه‌ها اعطا کنید.

 
8- Android 7.0-7.1 Nougat
 
اندروید 7.0 نوقا در سال 2016 منتشر شد. این نسخه (نوقا) سرانجام حالت تقسیم صفحه را برای اندروید به ارمغان آورد. پیش از این ، سازندگان تلفن روش های خود را برای حالت تقسیم صفحه اجرا کرده بودند ، اما نوقا آن را به یک ویژگی استاندارد تبدیل کرد. این نسخه همچنین باعث شد "Doze" ، قابلیتی که برای صرفه‌جویی در باتری استفاده می‌شود، ارتقا پیدا کند.
شاید مهم‌ترین ویژگی نوقا،  دستیار Google بود. این نسخه از اندوید بود که در اولین گوشی گوگل پیکسل عرضه شد و کاملاً با سیستم عامل سازگار بود. دستیار گوگل اکنون به طور پیش‌فرض در همه دستگاه‌های اندروید ارائه می شود.


7- Android 9 Pie
 
در نسخه‌ نهایی پای کلیدهای ناوبری سه‌گانه‌ معروف اندروید، جای خود را به یک آیکون شبیه قرص داده‌اند که در پایین و مرکز صفحه‌نمایش قابل‌مشاهده بود. با اشاره کردن و نگه‌داشتن این آیکون، اپلیکیشن دستیار گوگل اجرا می‌شد.
بهبود مصرف باتری ( Adaptive Battery) از مهم‌ترین ویژگی‌هایی بود که در این نسخه اندروید اجرا شد و 
اما گوگل در اندروید پای،‌توجه ویژه‌ای به حفظ حریم خصوصی داشت. 

 
6- Android 2.0-2.1 Eclair
 
اندروید 2.0 Eclair در سال 2009 و تنها شش هفته پس از اندروید 1.6 منتشر شد. این اتفاق یک بروزرسانی بزرگ برای سیستم عامل در  آن زمان بود.
Eclair قابلیت‌های زیادی را كه امروزه آنها را بدیهی می‌دانیم  معرفی كرد: تصاویر پس زمینه زنده، پشتیبانی از بلوتوث 2.1، ناوبری به وسیله صدا در Google Maps ، گفتار به متن و حتی بزرگ‌نمایی كوچك. 

 
5- Android 4.1-4.3 Jelly Bean
 
Android Jelly Bean شامل سه به روزرسانی از 2012 تا 2013 بود. یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌ها در Jelly Bean معرفی پنل تنظیمات سریع بود. پنل تنظیمات سریع قابلیتی است که تقریباً در همه گوشی‌های هوشمند به یک ویژگی استاندارد تبدیل شده است.
یکی دیگر از ویژگی های جالب Jelly Bean که گوگل از آن زمان کنار رفته است ، Lock Screen Widgets بود. دسترسی سریع به ابزارک های مفید بدون نیاز به باز کردن قفل تلفن ، بسیار زیبا بود ، اما استفاده از آن برای مصرف کننده معمولی به همین راحتی نبود.

 
4- Android 4.4 KitKat
 
گوگل در نسخه کیت‌کت رابط کاربری انتخاب فایل در اپلیکیشن‌ها را بازطراحی کرد و قابلیت یکپارچه شدن با گوگل درایو و سایر سرویس‌های ارائه‌دهنده فضای ابری را به آن افزود تا فرایند دسترسی به فایل‌ها ساده‌تر شود. پیشرفته‌تر شدن آلارم‌ها و هشدار نیز به این نسخه از اندروید اضافه شد.
طرفداران اندروید ممکن است از KitKat به عنوان نسخه‌ای که در Nexus 5 عرضه شد، یاد کنند. تا به امروز ، نکسوس 5 محبوب‌ترین گوشی هوشمندی است که گوگل منتشر کرده است. این اتفاق یک پیوند عالی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار بود.

 
3- Android 10
 
اندروید 10 که در سال 2019 منتشر شد ، اولین نسخه‌ای بود که نام مستعار شیرینی‌ها و دسرها را کنار گذاشت. این امر  نشان می‌داد که گوگل امیدوار است که اندروید را در مسیر "بالغ" تر قرار دهد.
محسوس ترین تغییر در اندروید 10 ، پیمایش اشاره در حالت تمام صفحه بود. Android Pie انتقال را از نوار پیمایش و دکمه ها آغاز کرد. برای اولین بار ، اندروید دکمه‌های "Home" و "Back" را نداشت.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید ۱۰، پشتیبانی از حالت تاریکی سراسری است.  دیگر حالت تاریکی به برخی برنامه‌ها و یا بخش‌های سیستم‌عامل محدود نمی‌شود؛ بلکه کل فضای سیستم‌عامل پس از فعال شدن این حالت تیره خواهد شد.

 
2- Android 8.0-8.1 Oreo
 
اندروید Oreo که در سال 2017 منتشر شد ، تغییری گسترده در طراحی ظاهری ایجاد نکرد ، اما بی‌سر و صدا یکی از پایدارترین و پالایش‌شده‌ترین نسخه‌های سیستم عامل اندروید بود. این دومین بار بود که گوگل با مارکی به نام مستعار دسر استفاده می کرد.
شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی های موجود در این نسخه اندروید Oreo: Password Autofill باشد. یعنی Chrome ، Android می تواند ورود شما را برای برنامه ها بخاطر بسپارد ، به همین دلیل استفاده از برنامه‌ها و راه‌اندازی دستگاه های جدید بسیار آسان تر می‌شود.


 
1- Android 4.0 Ice Cream Sandwich
 
Ice Cream Sandwich در سال 2011 منتشر شد و طرفداران سرسخت اندروید آن را به عنوان یک اتفاق بسیار بزرگ به خاطر می‌آورند. این اولین باری بود که اندروید به لطف مدیر طراحی تازه استخدام شده «ماتیاس دوارته» واقعاً شبیه یک سیستم عامل مدرن به نظر می رسید.
از مهم‌ترین ویژگی‌های این نسخه از اندروید می‌توان از محیط کاربری جدید با انیمیشن های آپدیت شده، افکت های بیشتر، پس زمینه های زنده بیشتر و پشتیبانی از Gesture های چندلمسی نام برد.
 
کد مطلب: 64705
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام