۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰

آموزش : بهترین روش‌های جستجو در اینترنت

ایتنا - جست‌وجو در اینترنت در ظاهر به نظر ساده می‌آید، اما اگر اصول و ترفندهای آن را بدانید، سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.
آموزش : بهترین روش‌های جستجو در اینترنت

1- استفاده از کلمات ربطی برای جست‌وجوی دقیق‌تر:
 برای افزایش دقت جست‌وجو و فهماندن منظور دقیق خود باید کارهای بیشتری انجام دهید. برای مثال وقتی یک عبارت را در داخل علامت‌های "" قرار می‌دهید، گوگل دقیقا به‌دنبال آن عبارت خواهد گشت. وقتی یک علامت منفی قبل از یک کلمه قرار می‌دهید در حقیقت به گوگل گوشزد می‌کنید که آن را جست‌وجو نکند. استفاده از "OR" به‌معنای گذاشتن "یا" برای جست‌وجو است. با این کار شما دو انتخاب به موتور جست‌وجو می‌دهید. استفاده از "AND" به‌معنای "و" در جست‌وجو خواهد بود. در مجموع، استفاده از کلمات و علايم اضافه یکی از مهم‌ترین ابزارها برای افزایش دقت جست‌وجو محسوب می‌شود.

2- استفاده از ستاره:
برای اینکه گوگل بهترین پاسخ را به درخواست جست‌وجو بدهد، باید در پایان عبارتی که جست‌وجو می‌کنید یک "*" بگذارید. برای مثال وقتی شما عبارت "Thomas Edison invented" را همراه‌با یک ستاره جست‌وجو می‌کنید شاهد نتایجی از اختراعات ادیسون خواهید بود که به‌صورت یک نوار در بالای نتایج نمایش داده می‌شوند.

3- سوالات عادی بپرسید:
شاید در روزهای نخست استفاده از کوتیشن مارک، AND و OR برای شما کمی دشوار باشد. ازطرفی خوش‌‌بختانه گوگل در فهمیدن زبان جست‌وجوگر بسیار توانا عمل می‌کند. . برای فهمیدن فاصله دو مکان در گوگل "How far is X to Y" را جست‌وجو کنید. این نحوه بیان به زبان محاوره، نزدیک به‌نظر می‌رسد و گوگل توانایی نمایش پاسخ دقیق به آن را دارد.

4-به گوگل بگویید کجا را باید جست‌وجو کند:
وقتی جست‌وجویی انجام می‌شود، به‌صورت پیش‌فرض گوگل تمام ایندکس خود را جست‌وجو می‌کند؛ اما شما قادر هستنید با فرامین ساده‌ای در محدوده‌ جست‌وجوی گوگل تغییر ایجاد کنید. اگر قصد دارید یک وب‌سایت یا دامنه خاص را جست‌وجو کنید، استفاده از عبارت "site:" پیشنهاد می‌شود. به‌عنوان مثال "site:cyberpolice.ir" را درکنار جست‌وجوی خود وارد کنید تا فقط جست‌وجوی شما محدود به سایت پلیس فتاباشد. به‌عنوان مثالی دیگر، استفاده از "site:uk" نتایج جست‌وجو را محدود به دامنه‌های انگلستان (UK) می‌کند. همچنین با جایگذاری کشور مدنظر به‌جای uk می‌توانید نتایج را محدود کنید. با استفاده از "source:" گوگل فقط به‌دنبال منابع خبری خواهد گشت. با استفاده از "intitle:" گوگل فقط به‌دنبال نتایج در عناوین وب‌سایت‌ها می‌گردد. "inurl:" به شما این امکان را می‌دهد تا نتایج جست‌وجو را به آدرس صفحات محدود کنید. استفاده از این فرامین درکنار موارد گفته شده در قسمت‌های قبل به شما برای داشتن یک جست‌وجوی دقیق کمک شایانی خواهد کرد.

5- جست‌وجوی معکوس یک تصویر:
جست‌وجوی تصاویر در گوگل با امکانات گوناگونی همراه است. یکی از ویژگی‌های هوشمند آن را می‌توان در قابلیت جست‌وجوی معکوس تصویر دید. به این معنی که وقتی شما تصویری بسیار شبیه به آنچه که به دنبالش هستید را به گوگل می‌دهید، موتور جست‌وجو به کمک آن، تصاویر مرتبط را پیدا می‌کند. برای این کار به قسمت جست‌وجوی تصاویر رفته و روی آیکون دوربین در سمت راست (Search By Image) نوار جست‌وجو کلیک کنید. سپس با آپلود تصویر یا وارد کردن آدرس تصویر موردنظر جست‌وجوی معکوس تصاویر را انجام دهید.

 


6- جست‌وجوی فایل:
برای جست‌وجوی یک نوع خاص از فایل باید عبارت ":filetype" را همراه‌با نوع فایل درخواستی در جست‌وجوی خود ذکر کنید. برای مثال وقتی به‌دنبال فایل‌های مایکروسافت اکسل می‌گردید باید عبارت "filetype:xls" را در جست‌وجوی خود بیاورید. بسیاری از ما با پسوند فایل‌های رایج آشنایی داریم و قطعا استفاده از این ترفند برای جست‌وجو، ما را به اطلاعات دقیق‌تری خواهد رساند.

7- یافتن اطلاعات در مورد مقصد مسافرت:
گوگل همیشه تلاش می‌کند تا سرویس‌های گوناگونی را در جست‌وجوی خود به‌کار گیرد. یکی از گروه‌هایی که در جست‌وجوی گوگل به آن‌ها توجه شده است مسافران هستند. وقتی شما نام یک محل یا شهر جست‌وجو می‌کنید، گوگل اطلاعاتی فراتر از آنچه که در ویکیپدیا پیدا خواهید کرد به شما می‌دهد. برای مثال شما به‌دنبال اطلاعاتی از اماکن دیدنی شهر mashhad هستید؛ تنها باید عبارت "mashhad attractions" را جست‌وجو کنید. در این صورت نواری در بالای صفحه شامل نقاط دیدنی شهر پدیدار خواهد شد. با کلیک روی هر یک از موارد یافت شده اطلاعاتی از قبیل آدرس، تاریخچه و زمان‌های بازدید نمایان می‌شود.

8- جست‌وجو بین دو عدد خاص
برای اینکه راحت‌تر بتوانید بین دو عدد خاص جست‌وجو کنید این قابلیت به کمک شما خواهد آمد. برای مثال وقتی قصد دارید اتفاق خاصی را در یک بازه‌ی زمانی مشخص جست‌وجو کنید یا یک بازه برای قیمت یک کالا مشخص کنید این ترفند به شما کمک می‌کند. برای این کار بین دو عدد از دو نقطه ".." استفاده کنید.

به‌عنوان مثال وقتی می‌خواهید در مورد رویدادی خاص مانند جام جهانی فوتبال در یک بازه‌ زمانی خاص جست‌وجو کنید تنها باید عبارت "world cup 1950..2000" در فیلد جست‌وجو وارد شود. یک مثال کاربردی دیگر در مورد این ترفند استفاده از آن در محدود کردن بازه‌ی قیمت یک کالا است.

9- پیدا کردن اطلاعات تماس مربوط به خدمات مشتریان
برای دسترسی ساده‌تر به اطلاعات تماس می‌توانید از گوگل کمک بگیرید. تنها باید عبارت "X customer service" را جست‌وجو کنید. فراموش نکنید X را با نام شرکت موردنظر خود جایگزین کنید. البته این قابلیت در شرکت‌های ایرانی کاربرد چندان زیادی ندارد.

10-گوگل در حدس زدن منظور شما از عبارت جست‌وجو شده بسیار توانمند است؛ ولی می‌توان به‌کمک عبارت‌های اضافه در جست‌وجو، به نتایج آن جهت‌دهی بهتری داد. برای اینکه معنی یک عبارت یا کلمه را بدانید عبارت موردنظر را همراه‌با "define" جست‌وجو کنید. در این صورت، علاوه‌بر نمایش ترجمه مواردی مانند ریشه کلمات، معانی دیگر و گراف محبوبیت آن واژه نیز نمایش داده خواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا
کد مطلب: 63251
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام