۰
plusresetminus
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۱۸

ویندوز هنوز زنده است؟

ایتنا - تنها به دلیل قابلیت تلفن‌های همراه هوشمند در دسترسی به اطلاعات شبکه از طریق اینترنت نمی توان مرگ ویندوز را تایید کرد.
ویندوز هنوز زنده است؟

عادت همیشگی مایکروسافت این بود که برای بخش روابط عمومی خود از یکدنده ترین افراد روی زمین بهره بگیرد تا آنها اجازه ندهند فکر مرگ ویندوز به ذهن کسی خطور کند. اما آن روزها تمام شدند. آخرین باری که من با بخش روابط عمومی این شرکت تماس گرفتم تقریبا با بیست نفر صحبت کردم که هیچ یک اطلاعاتی درست و کافی برای ارائه دادن نداشتند. 

یادم می‌آید این شرکت یک دیتابیس از تمام تماس گیرندگانش در اختیار داشت. به این ترتیب کارکنان بخش روابط عمومی به هنگام تماس شما می‌توانستند سابقه تماس‌های قبلی با شما یا از سوی شما را مشاهده نمایند. اما حدس من این است که در حال حاضر کار با این دیتابیس متوقف شده است. 

در نتیجه اینگونه اهمال کاری‌‌ها اخیرا در مجله Business Insider مقاله‌ای به چاپ رسید که سرعت ناپدید شدن ویندوز را حتی از سرعت نابود شدن یک عکس چاپی بی‌کیفیت سریع‌تر می‌دانست. این مقاله تحلیل خود را برمبنای پیشی گرفتن تعداد تلفن‌های همراه هوشمند از تعداد PCها و روی آوردن مایکروسافت به ساخت تعداد زیادی از ابزارهای اینترنتی توجیه می‌کند و در نهایت چنین نتیجه می‌گیرد که ویندوز مرده است.

اما تحلیل من این است که تنها به دلیل قابلیت تلفن‌های همراه هوشمند در دسترسی به اطلاعات شبکه از طریق اینترنت نمی توان مرگ ویندوز را تایید کرد. از سوی دیگر این بازار هیچ ربطی به بازار PCها ندارد. مثلا شما هرگز از کسی نمی‌پرسید: "من برای منزلم به یک کامپیوتر احتیاج دارم. به نظر شما بهتر است یک اچ پی بخرم و یا آیفون؟"

درست نمی‌دانم چنین تفاسیری چگونه شکل می‌گیرند. شاید آنها از یک کینه توزی دیرینه نسبت به قدرت‌نمایی همیشگی مایکروسافت در رسانه ها ناشی می‌شوند. شاید هم اخلاق‌های بد بیل گیتس در جمع‌کردن گزاشگرها و روزنامه نگاران و هیاهو و داد و فریاد به راه انداختن دلیل این بدبینی باشد. اما در حال حاضر که کمتر کسی در ردموند (منطقه ای در واشنگتن و مقر شرکت مایکروسافت) به این مسائل توجهی نشان می‌دهد. 

در واقع هنوز هم PCها حجم عظیمی از بازار فروش مایکروسافت را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین این بازار با وجود گستردگی خود با رشدی آنچنانی مواجه نیست و بیشتر تمایل دارد که در قالب یک بازار جایگزین فعالیت نماید. به دلایل گفته شده این بازار یک بازار کاملا اشباع محسوب می‌شود والبته تلفن‌های همراه هوشمند نیز سرانجام با این سرنوشت اجتناب ناپذیر روبرو خواهند شد. 

البته جماعتی که مدام مشغول عیب‌جویی از ویندوز هستند - به استثناء برخی نقدهای ارزشمند در خصوص ویندوز 8- و کمتر زبان به تعریف از آن می گشایند نیز در سناریوی مرگ ویندوز بی‌تاثیر نیستند. آیا تا به حال تشویق و تبلیغی از لینوکس و یا حتی یک سیستم عامل جدید و گمنام شنیده‌اید؟ آیا تا به حال یکی از این منتقدان پیشنهادی جهت پیشرفت بیشتر به مایکروسافت ارائه داده است؟ باید گفت خیر. تنها کاری که ما انجام داده‌ایم این است که به طرز مضحکانه‌ای مرگ ویندوز را جشن بگیریم.

زمانی که به چارتی مانند "سهم پلتفورم‌های کامپیوتری از بازار جهانی " در مجله Business Insider نگاهی می‌اندازم و جایگاه نخست را از آن اندروید می‌بینم به واقعی بودن این آمارها شک می‌کنم. اندروید، سیستم عامل یک تلفن است و نه پلتفورم کامپیوتر. تمام کاری که از عهده اندروید برمی‌آید اجرای برنامه‌های ساده و ابتدایی و باز کردن یک مرورگر است. آیا این واقعا یک پلتفورم به حساب می‌آید؟

مضاف بر این، آیا هر کس که یک گوشی هوشمند در اختیار دارد الزاماً یک کاربر عملکردهای محاسباتی تا کامپیوتری به حساب می‌آید؟ بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند از این ابزار تنها برای ارسال پیام کوتاه یا تلفن زدن استفاده می‌کنند. حالا اگر شما مایلید فکر کنید که این پلتفورم قابلیت رقابت با ویندوز را دارد کاملا در اشتباهید. 
البته این چیزی است که مایکروسافت می گوید... نه من.

منبع: جان سی دوراک - ترجمه شده در ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات

 
کد مطلب: 63199
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام