کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

غول‌پیکرترین ستاره‌های کیهان

30 ارديبهشت 1398 ساعت 14:10

ایتنا - این ستارگان آنقدر بزرگ‌اند که اگر یکی از آنها به جای خورشید در مرکز منظومه شمسی قرار بگیرد، کمتر شیئی در این ناحیه شانس ادامه بقا را خواهد داشت.


واژه‌های «ابَرغول» (supergiant) و «فراغول» (hypergiant)، برای بحث راجع به درخشان‌ترین و پرانرژی‌ترین ستارگان در کیهان به‌کار می‌روند. البته استفاده درست از آنها، بستگی دارد به اینکه درباره کدام ستاره صحبت می‌کنیم. فراغول‌هایی زرد، ابرغول‌هایی قرمز، ابرغول‌هایی آبی و غیره وجود دارند. همین‌قدر کافیست که بگوییم سردترین ستارگان، سرخ و داغترین آنها، آبی‌اند («ابَرها» کمی پرنورتر از «فراها» هستند و فراستارگان بزرگترین ستارگانند – هرچند که هردوی آنها تا حد سرسام‌آوری بزرگ‌اند.)
 
به گزارش ایتنا و به نقل از futurism، ابرغول‌های آبی، بسیار جالب‌اند. اگرچه اینها بزرگترین ستارگانی نیستند که شناخته شده‌اند، اما درخشان‌ترین و پرانرژی‌ترین آنان‌اند. میزان درخشش آنها، چیزی میان ۱۰ هزار تا یک میلیون برابر درخشندگی خورشید است. دمای سطح این ستارگان، ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار کلوین است و جالب است بدانیم که دمای سطح خورشید خودمان، تنها ۵ هزار و ۷۰۰ کلوین است و بنابراین اگر یک ابرغول آبی جایگزین خورشید شود، حیات از روی سطح کره خاکی ما رخت بر خواهد بست.
 


همانطور که از نام این ستارگان برمی‌آید، موجوداتی بسیار بزرگ‌اند. احتمالاً ستاره رایجل (Rigel) که به «پای شکارچی» نیز معروف است، شناخته‌شده‌ترین ابرغول آبی باشد. جای این ستاره، در صورت فلکی شکارچی (Orion) است و جرم آن نزدیک به دو برابر خورشید است. این ستاره غول‌پیکر، ۶۰ هزار برابر خورشید انرژی ساطع می‌کند و از خورشید ما ۶۰ برابر بزرگتر است. البته ستاره‌هایی وجود دارند که از رایجل هم جالب‌توجه‌ترند. اندازه این ابرغول‌های آبی می‌تواند هزار برابر خورشید باشد.
 
اگر فکر می‌کنید این ستاره‌ها خیلی شگفت‌انگیزند، شاید از دیدن فراغول‌های سرخ، جا بخورید. این ستاره‌ها بزرگترین ستاره‌هایی هستند که تاکنون شناخته شده‌اند. مثلاً NML Cygni یکی از بزرگترین ستارگانی است که تاکنون کشف شده‌اند. شعاع این ستاره نزدیک به یک هزار و ۶۵۰ برابر شعاع خورشید است. اگر این ستاره را در مرکز منظومه شمسی بگذاریم، تا آن سوی مشتری گسترده خواهد شد و نیمی از فاصله میان مشتری و زحل را هم دربر خواهد گرفت و اگر تمامی فعالیت‌های ستاره‌ای را درنظر بگیریم، کمتر شیئی در منظومه شمسی، شانس ادامه بقا را خواهد داشت.
 
در پایان، باید گفت تعدادی ستاره وجود دارد که از خورشید ما بزرگتر و درخشان‌ترند؛ هرچند که برای ما انسان‌ها، خورشید بسیار جالب‌تر و زندگی‌بخش‌تر است.


کد مطلب: 56611

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/56611/غول-پیکرترین-ستاره-های-کیهان

ايتنا
  https://www.itna.ir