کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آموزش ایمن ماندن در هنگام استفاده از شبکه‌های وای‌فای عمومی

سايت خبری ايتنا , 4 اسفند 1397 ساعت 18:50

ایتنا- همه معمولا از در مکانهای مختلف شبکه های وای فای عمومی استفاده میکنیم. با توجه به مخاطرات امنیتی وای فای عمومی، در این مطلب قصد داریم راهکارهای جلوگیری از آسیب در هنگام استفاده از شبکه‌های وای‌فای عمومی را بررسی کنیم.


وای‌فای رایگان در کنار تمام مزایایی که دارد، می‌تواند برای برخی از کاربران معایب و گرفتاری‌هایی را به همراه داشته باشد پس در صورتی که از وای‌فای رایگان موجود در کتابخانه، فرودگاه یا سایر اماکن عمومی استفاده می‌کنید، باید مراقب اشکالات و نواقص امنیتی هم باشید و خود را برای هرگونه خطر احتمالی آماده کنید. در این مقاله ایتنا راهکارهای نحوه مصون ماندن از مشکلات امنیتی در وای فای عمومی در آن بیان شده است.

 

خطرات وای فای عمومی 
 

عدم کار با اطلاعات حساس شبکه های عمومی


شاید اولین و بزرگ‌ترین نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از وای‌فای عمومی به آن توجه داشته باشیم، این است که وقتی از این شبکه‌ها استفاده می‌کنید، با اطلاعات حساس خود کاری نداشته باشید. سعی کنید اخبار یا مطالب عمومی را بررسی کنید یا یک مطلب علمی پیدا کنید و مطالعه کنید. حریم خصوصی از هر مطلب دیگر باارزش‌تر است، آن را به خطر نیندازید.

به همین خاطر توصیه ما این است که با استفاده از وای‌فای عمومی، امور بانکی خود را فراموش کنید و مواردی که در آن به رمز عبور نیاز دارید را موقتا کنار بگذارید، چون احتمال حمله مهاجمان و هک دستگاه از این طریق بسیار بالاست.
 
مقابله با خطرات وای فای عمومی
 


فقط از شبکه‌های درست و سالم استفاده کنید


همه شبکه‌های وای‌فای عمومی به یک شکل و با یک ساختار، ایجاد نشده است و ممکن است برخی با امنیت بیشتر و برخی با امنیت کمتر یا اصلا بدون امنیت ساخته شده باشد. ممکن است شبکه وای‌فای فرودگاه نسبت به شبکه وای‌فای کافی‌شاپ یا فروشگاه فرودگاه امنیت کمتری داشته باشد. سعی کنید از مواردی استفاده کنید که فکر می‌کنید، استحکام بهتر و بیشتری و عملکرد بهتری دارد.
گفتنی است که در این زمینه راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید وای‌فای‌های موجود در فرودگاه را شناسایی کنید و تشخیص دهید که چه زمانی از کدام مورد استفاده کنید. “WiFox” یکی از این ابزارهاست که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.
 
خطرات وای فای عمومی
 

سعی کنید از شبکه‌های وای‌فای نیمه‌باز استفاده کنید


ممکن است وقتی صحبت از انتخاب شبکه وای‌فای به میان می‌آید، انتخاب‌های مختلفی در کار نباشد و مجبور به انتخاب یک شبکه وای‌فای باشید. در این موارد سعی کنید از شبکه‌های «نیمه‌باز» به جای شبکه‌های «کاملاًباز» استفاده کنید. از شبکه‌های وجود در سالن‌های فرودگاه و جنب کافی شاپ‌ها استفاده کنید که SSIDهای مخفی دارند و رمز وای‌فای را در منوی مشتری قرار می‌دهند.
Wi-Fox که در بالا ذکر شد، چنین قابلیتی دارد. Yelp، Google Places یا FourSquare در پیدا کردن چنین وای‌فای‌هایی به شما کمک خواهند کرد.
 
 

“File Sharing” و “AirDrop” را غیرفعال کنید


ممکن است شخصی که دارد شبکه وای‌فای که شما از آن استفاده می‌کنید را کنترل می‌کند را نشناسید ولی کامپیوتر خودتان را که می‌توانید کنترل کنید. صرف نظر از اینکه دارید از کامپیوتر شخصی یا مک استفاده می‌کنید، سیستم شما گزینه‌هایی برای اشتراک گذاری فایل دارد که در هنگام استفاده از شبکه‌های مورد اعتماد بسیار مفید و سازنده هستند.
مشکل مربوط به مواقعی است که سیستم شما مورد اعتماد نباشد. باید در گام اول اشتراک گذاری فایل را در ویندوز یا سیستم عامل مک خود غیرفعال کنید و فایروال‌های داخلی سیستم خود را فعال نمایید و اپلیکیشن‌های متصل به اینترنت و سرویس‌های مشابه را به حداقل ممکن برسانید. با خودکارسازی این تنظیمات، در مواقعی که در حال استفاده از یک شبکه مورد اعتماد هستید، این گزینه‌ها فعال و وقتی از شبکه غیرقابل اعتماد استفاده می‌کنید، این گزینه به حالت غیرفعال درمی‌آید.
 
 

وقتی از وای‌فای استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید


یکی از اصولی‌ترین و مهم‌ترین موارد امنیتی، این است که اگر نیازی به اینترنت ندارید، وای‌فای خود را خاموش کنید. سعی کنید وقتی کارتان با اینترنت تمام می‌شود، وای‌فای لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند را خاموش کنید. یکی از عادت‌های امنیتی خوب، همین است و در کنار امنیت، شارژ باتری شما هم ذخیره می‌شود.
سعی کنید ایمیل‌ها و اسناد خود را کپی کنید و زمانی که به اینترنت متصل نیستید، روی آنها کار کنید و یا اینکه از گوگل درایو به صورت آفلاین استفاده کنید.
 
راهکارهای جلوگیری از مخاطرات وای فای

آنتی ‌ویروس خود را به روز نگه دارید


سعی کنید این نکته را همیشه رعایت کنید؛ آنتی ویروس و نرم افزارهای مخصوص مبارزه با بدافزارها در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. اگر از شبکه‌های عمومی و غیرقابل اعتماد استفاده می‌کنید، حتما از ابزارهای مبارزه با بدافزار استفاده کنید؛ این موارد به شما کمک می‌کند که تا حدود زیادی از مشکلات احتمالی مصون بمانید.
یکی از این ابزارها،  “Malwarebytes” است که یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. “Avira”  برای ویندوز و “Sophos” برای سیستم عامل مک مناسب است. از هر موردی که استفاده می‌کنید، سعی کنید  آن را به روز نگه دارید.
 
جلوگیری از خطرات وای فای های عمومی
 

نصب افزونه مخصوص حفاظت از حریم خصوصی


سعی کنید مرورگر خود را با ابزارهایی که برای حفاظت از حریم خصوصی طراحی شده است، تقویت کنید. یکی از گزینه‌های موجود، “Ublock Origin” است که با استفاده از آن می‌توانید مواردی که مسدود کرده‌اید را کنترل نمایید. یکی از گزینه‌های دیگر، “Disconnect” است که شما را در برابر حملات شبکه‌ها محافظت می‌کند.
 

از "HTTPS Everywhere" استفاده کنید


هر جا که با HTTPS سر و کار دارید، “HTTPS Everywhere” می‌تواند به شما کمک کند. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که از خود در برابر سایت‌های مخرب محافظت کنید و از کلاهبرداری مصون بمانید. البته این گزینه، یک گزینه ایده‌آل نیست ولی به شما این اطمنان را می‌دهد که اطلاعاتی که منتقل می‌کنید، ایمن و رمزنگاری‌شده است.
 

از وای‌فای خودتان استفاده نمایید


بهترین راه برای ایمن سازی خودتان در برابر یک شبکه وای‌فای غیرقابل اطمینان این نیست که در مجامع عمومی، از این موارد استفاده نکنید، بلکه بهتر است مودم خودتان را همراه داشته باشید تا از این خطرات مصون بمانید. می‌توانید که از نقطه اتصال موبایل مانند MiFi یا Karma استفاده ‌کنید یا اینکه مودم شخصی را همراه خود جابجا کنید. با است کار از شر وای‌فای عمومی به کلی راحت خواهید شد.
 

از VPN (شبکه خصوصی مجازی) استفاده کنید


بهترین محافظت در برابر یک شبکه غیرقابل اعتماد این است که از یک شبکه خصوصی مجازی یا VPN استفاده کنید. در این صورت به این اطمینان خواهید رسید که داده‌ها و اطلاعات شما رمزنگاری خواهد شد و هیچ‌کس توانایی دسترسی به آن اطلاعات را نخواهد داشت.
 



          در همین باره بیشتر بخوانید:
          - چگونه خطرات استفاده از وای.فای عمومی را به حداقل برسانیم؟

 

 


کد مطلب: 55690

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/55690/آموزش-ایمن-ماندن-هنگام-استفاده-شبکه-های-وای-فای-عمومی

ايتنا
  https://www.itna.ir