۱
plusresetminus
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۰
ساتیا نادلا:

بهترین مدیر عامل در جهان فناوری

ایتنا - هرچند که از ساتیا نادلا به‌عنوان یک فرد بینش‌مند یاد نمی‌شود ولی با اینکه مدیران عامل دیگر شرکت‌های فناوری با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نادلا توانسته است مایکروسافت را از یک بازنده، به یک پیشتاز تبدیل کند.
بهترین مدیر عامل در جهان فناوری

در طول سال‌ها، ما شاهد تعریف و تمجید از افراد در شرکت‌های بزرگ فناوری بوده‌ایم.
تا همین اواخر، مارک زاکربرگ، جف بیزس، تیم کوک و سرگئی برین هم به‌عنوان پیشوایان بزرگ نمایانده می‌شدند.
 
اما جالب اینکه "ساتیا نادلا" به‌عنوان برترین رهبر فناوری در جهان که با گذشت پنج سال توانسته است مایکروسافت را از گردنه‌های پرنشیب و فراز بازار عبور دهد، همچنان گمنام مانده است.
کافی است ببینید تنها در سال ۲۰۱۸، او چه موفقیت‌هایی برای مایکروسافت به ارمغان آورده است. او توانسته مایکروسافت را از قالب شرکتی که به حاشیه رانده شده بود، به یک نیروگاه فناوری تبدیل کند که به طور شگفت‌انگیزی چابک بوده و در مقایسه با رقبای خود، اشتیاق بیشتری برای تغییر دارد.
 
به گزارش ایتنا به نقل از کامپیوتر ورلد، برای اینکه به خوبی درک کنیم نادلا چطور توانست در مایکروسافت تحول به‌وجود بیاورد، بد نیست به فوریه سال ۲۰۱۴ نگاهی بیندازیم.
او در آن زمان جانشین استیو بالمر شد و مردد بود که آیا بهتر است برای دمیدن جان به کالبد کسب‌وکار ویندوزفون، تصمیم سلف خود مبنی بر خریداری نوکیا به بهای ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را به انجام برساند یا نه. او همچنین خودش را با این دوراهی روبه‌رو می‌دید که آیا برای سیستم عامل موبایل که هیچ کسی هم خواهان استفاده از آن نبود، لازم است میزان زیادی پول و زمان صرف کند یا نه.
 
ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت
 
کمتر از یک سال و نیم قبل از آن، مایکروسافت ویندوز ۸ را عرضه کرده بود که یکی از بدترین نسخه‌های ویندوز در تاریخ این سیستم عامل به‌شمار می‌رود. ولی ویندوز هنوز هم یک گاو شیرده بود که هسته مرکزی مایکروسافت را تشکیل می‌داد.
 
همزمان با انتشار ویندوز ۸، مایکروسافت تبلت سرفیس را معرفی کرده بود، که گفته می‌شد بسیار گران‌قیمت و کم‌توان است و موارد استفاده چندانی هم ندارد.
 
از سوی دیگر، فرهنگ مایکروسافت هم منجمد شده بود و به روزهای شکوه مایکروسافت یعنی زمان انحصارطلبی و یکه‌تازی اتکا داشت و باور بالمر مبنی بر اینکه مایکروسافت قادر است هر مسأله‌ای را با ویندوز حل کند، هنوز هم در این شرکت احساس می‌شد.
 
اما نادلا می‌بایست چیزهای زیادی را به کارکنان این شرکت ثابت کند. مطبوعات ایالات متحده، از او با عنوان انسان خوب یاد می‌کردند و می‌گفتند که او دانش خوبی از ابر دارد و چه در زمینه فناوری و چه کسب‌ و کار، کارآزموده است.
 
نادلا به‌راستی یک مدیر موفق بوده است. او تصمیم دشوار از میان بردن ویندوزفون و حیف و میل کردن میلیاردها دلار پول بر روی آن را گرفت.
وی نه‌تنها با این کار خود برای مایکروسافت صرفه‌جویی به ارمغان آورد، بلکه باعث گردید این شرکت بتواند از منابع خود برای فناوری‌های مهم‌تری استفاده نماید.
 
او توانست فناوری ابر را به بخش مهمی از مایکروسافت تبدیل کند به‌طوری که این شرکت در حال حاضر رهبر رایانش ابری است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد درآمد این شرکت از محل فناوری ابر در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹، ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، ۴۷ درصد رشد داشته است.
 
در همین حال، نادلا با ایجاد تغییر در طراحی سرفیس و تمرکز آن، این تبلت را به یک محصول ناب تبدیل کرده است. امروزه سخت‌افزار سرفیس خودش به یک کسب‌‌ و کار چند میلیارد دلاری تبدیل شده است که تا قبل از این، غیرقابل تصور بود.
 
در پایان باید گفت مایکروسافت با رهبری بالمر، مایکروسافت دچار رکود ارزش سهام شده بود و از زمان مدیریت نادلا، ارزش هر سهم این شرکت بیش از سه برابر شده است؛ چرا که هر سهم این شرکت اکنون با بهای نزدیک به ۱۰۰ دلار معامله می‌شود ولی پیش‌تر، تنها ۳۷ دلار بود.
 
بهترین مدیر فناوری ساتیا نادلا
 
کسانی که در زمان به قدرت رسیدن نادلا، وی را زیرنظر گرفته باشند، مطالب بالا برایشان شگفت‌انگیز نیست.

بر اساس گزارش CNBC، جان تامپسون(رییس هیئت مدیره مایکروسافت)، در تابستان گذشته اظهار داشت که نادلا در نخستین حضور عمومی خود در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان مدیر عامل مایکروسافت، بیان کرد که جهان به سوی ابر و فناوری همراه در حال حرکت است.

او نامی از ویندوز نبرد؛ و تنها گفت که مایکروسافتی‌ها باید آماده باشند تا از فناوری ابر استقبال کنند و باید بتوانند فناوری خود را روی تمام پلتفرم‌ها اجرایی کنند.
 
چیزهایی که نادلا گفت، به واقعیت پیوستند؛ هرچند که از او به‌عنوان یک فرد بینش‌مند یاد نمی‌شود و با اینکه مدیران عامل دیگر شرکت‌های فناوری با مشکلات فراوانی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، نادلا توانست مایکروسافت را از یک بازنده، به یک پیشتاز تبدیل کند؛ البته شاید روزهای بهتری هم در انتظار مایکروسافت باشند.
 
کد مطلب: 55653
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام