کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آموزش: تورنت چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

سايت خبری ايتنا , 28 مهر 1399 ساعت 11:55

ایتنا - تورنت یک ابزار اشتراک فایل بر مبنای پروتکل تورنت (فناوری نقطه به نقطه یا P2P) است که جایگاهی ویژه میان کاربران علاقه‌مند به دانلود دارد. در این مقاله با تورنت دانلود و نیز نحوه استفاده از تورنت و نرم افزارهای مرتبط مانند بیت تورنت آشنا می شوید.


شاید برایتان تعجب آور باشد که بدانید ۳۵/۳ درصد از کل ترافیک اینترنت به بیت‌تورنت اختصاص دارد، و تعداد کاربران ماهانه‌ آن به بیش از ۲۵۰ میلیون نفر می ‌رسد. این اعداد و ارقام نشان از اهمیت و کاربرد فراوان تورنت در میان کاربران دارد.
 

تورنت چیست؟


در ادامه در این مقاله ایتنا به معرفی تاریخچه، ساختار، و چگونگی استفاده از تورنت و نیز نکات ایمنی برای استفاده‌ هر چه بهتر از این فناوری می ‌پردازیم.
 

تاریخچه‌ تورنت


تاریخچه‌ اشتراک فایل به دهه‌ی ۱۹۷۰ و زمانی بازمی‌‌گردد که توسعه ‌دهندگان ابتدایی نیاز به ابزاری برای تبادل فایل‌ بین دستگاه ‌ها داشتند. اولین پروتکل ‌های اشتراک فایل به‌‌ این ‌گونه بود که با سیستمی مبتنی بر سرور و کلاینت، افراد می ‌توانستد فایل ‌ها را از منبعی واحد دریافت کنند.
این فناوری با توسعه‌ سیستم‌هایی همچون usenet و IRC به مرور محبوب شد اما اشکال اصلی آن محدودیت سرعت سرور و پهنای باند محدود بود. با افزایش حجم محتوای در جریان، فناوری‌های متعددی به ‌منظور کاهش فشار روی سرورها و افزایش سرعت دانلود توسعه یافتند.

در سال ۱۹۹۲ و با ظهور و سقوط سرویس Napster، اشتراک فایل نقطه به نقطه (P2P) به محبوبیت خارق‌العاده‌ای دست یافت. این نرم ‌افزار به کاربران امکان می ‌داد که با استفاده از شبکه ‌های یک به یک به هم متصل شوند. کاربران به‌جای دانلود فایل از یک سرور، تکه ‌های بسیار زیاد فایل را از دیگر کاربران دریافت می‌ کردند.

پروتکل بیت‌تورنت کمی بعد ظهور کرد. این پروتکل با ترکیب کردن فناوری‌ های موجود در اشتراک نقطه به نقطه، انقلابی اساسی در مدل P2P ایجاد کرد.
در تعریف ساده، تورنت‌ ها فایل ‌های بسیار کوچکی هستند که به ترَکرها متصل می‌ شوند. ترکرها دیتابیسی از لینک ‌های گوناگون این فایل‌ ها را در اختیار دارند. این لینک ‌ها به کامپیوتر کاربرانی متصل می ‌شوند که فایل‌ های درخواستی را در خود نگهداری می ‌کنند.
با دانلود کردن یک فایل، به تعدادی کاربر دیگر متصل می ‌شوید و قطعات کوچک فایل مورد نظر خود را دانلود می ‌کنید. در نهایت نرم‌ افزار تورنت این فایل ‌ها را به هم متصل می ‌کند.
 

چگونه از تورنت استفاده کنیم


شاید در نگاه اول فناوری تورنت پیچیده به نظر برسد، اما در واقع استفاده از آن بسیار ساده ‌تر از آن است که فکر میکنید. البته دانلود در این شبکه به آسانی دانلود از یک وب‌سایت نیست و برای پیدا کردن محتوای مناسب، خصوصا فیلم و سریال، نیاز به صرف زمان بیشتری دارید.
البته با کمی صبر و حوصله و با یافتن منابع صحیح دنیایی جدید از اینترنت را در برابر چشمان خود خواهید دید.
 
کلاینت تورنت

به ‌منظور اتصال به این شبکه و استفاده از آن مراحل زیر را دنبال کنید:

۱ -یک کلاینت (نرم‌افزار) تورنت نصب کنید، به ‌عنوان مثال می ‌توانید از نرم‌افزار Deluge که برای ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است استفاده کنید. برای سیستم‌ عامل‌ های اندروید و iOS نیز کلاینت‌ های اختصاصی عرضه شده است؛ البته پیشنهاد می‌ شود برای استفاده از این شبکه از کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ استفاده کنید.

۲ -به‌ دنبال تورنت مورد نظر بگردید. از یک ایندکسر(موتور جستجو) برای پیدا کردن محتوای مورد نظر استفاده کنید. نمونه ‌های این وبسایت‌ ها در بخش معرفی ایندکسر آمده ‌اند. با یک جستجوی ساده در گوگل نیز می ‌توانید لیستی از سرویس ‌دهندگان دیگر را پیدا کنید.

۳ -فایل مورد نظر را دانلود کنید، از طریق دانلود مستقیم یا اتصال به مگنت لینک ‌ها، دستور دانلود فایل را اجرا کنید.

۴ -اگر نرم ‌افزار تورنت به‌صورت خودکار اجرا نشد، آن را به‌صورت دستی اجرا و لینک را در آن وارد کنید.

۵ -منتظر باشید تا دانلود شروع شود و تکه‌ های فایل از کاربران مختلف دریافت شوند.

۶ -وقتی دانلود تمام شد، می ‌توانید فایل را باز کنید.

۷- پس از دریافت کامل فایل، کلاینت را نبندید تا به ‌عنوان سید برای دیگر دانلود کنندگان عمل کنید.

وقتی فایلی را از یک وب‌سایت دانلود می‌ کنید، به ‌احتمال زیاد این فایل از یک کامپیوتر واحد دریافت می ‌شود. این ارتباط هاست-کلاینت، ارتباطی مستقیم و راحت است؛ اما محدودیت پهنای باند، سرعت پایین و حتی حذف محتوا، از معایب آن هستند. در بدترین حالت اگر یک فایل تنها روی یک هاست باشد، فقط با حذف آن می ‌توان دسترسی تمام کاربران را قطع کرد.
تورنتینگ به ‌خوبی مشکلات سرعت و در دسترس بودن فایل‌ها را برطرف کرده است. شما با تورنت کردن، فایل را نه از یک منبع واحد، بلکه از چندین هاست دریافت می ‌کنید. بعلاوه هر کاربری که فایل را دریافت می‌ کند، پس از دانلود به یک منبع دریافت (سیدر) تبدیل می‌ شود و دریافت فایل را برای کاربران بعدی آسان ‌تر می ‌کند. به بیان ساده هرچه کاربران بیشتری از پروتکل بیت‌تورنت استفاده کنند، این پلتفرم قوی ‌تر می ‌شود. این حقیقت یکی از دلایل افزایش محبوبیت و تعداد کاربران آن در سال‌های اخیر است.
 

آیا تورنت کردن قانونی است؟ آیا امن است؟


هر فناوری جدید، موانع خاص خود را دارد و بیت‌تورنت نیز از این قاعده مستثنا نیست.
از همان ابتدا که این فناوری رشد کرد، کاربران زیادی برای اشتراک محتوای غیرقانونی اعم از آثار مشمول کپی‌رایت مانند فیلم ‌ها و سریال‌ ها از آن استفاده کردند. با این حال بیت‌تورنت کاربردهای قانونی زیادی دارد. به ‌عنوان مثال می ‌توان اشتراک ‌گذاری فایل ‌ها بدون نیاز به سرور و همچنین اشتراک آسان اطلاعات میان هم ‌کلاسی‌ ها و کارمندان را مثال زد.
 

خطرات تورنت


کاربران باید در نظر داشته باشند که این فضا نیز مشابه استفاده‌ عادی از اینترنت، خطراتی مانند دریافت ویروس یا بدافزار را با خود دارد. بسته به ایندکسری که استفاده می‌ کنید، احتمال آلوده شدن به این موارد، کمتر یا بیشتر خواهد بود.
خطر دیگر این است که فایل‌ها عمدا یا سهوا اسامی اشتباه خواهند داشت. تمام این موارد بدان معنا است که دریافت فایل نیازمند احتیاط خاص خود است.
 

تورنت
 

وب‌سایت ‌های خدمات تورنت به‌طور کلی امن هستند اما خطرات احتمالی همیشه در اینترنت وجود دارند. ویروس، بدافزار، سرقت اطلاعات و دیگر مشکلات در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی توسط کاربران، آن ‌ها را تهدید می‌ کنند. برای افزایش امنیت پیشنهاد می‌ شود که موارد زیر را در نظر داشته باشید.

همیشه از ابزار تغییر آی‌پی استفاده کنید. این ابزار برای حفظ امنیت و حریم خصوصی در اینترنت پیشنهاد می‌ شود. وصل شدن به کاربران دیگر به معنای نشان دادن آدرس‌ آی ‌پی به تمام دنیا است که کار عاقلانه‌ای نیست. فراموش نکنید که هیچ‌ گاه بدون استفاده از ابزار تغییر آی ‌پی، کلاینت خود را باز نکنید.

 
تورنت چیست؟
 

توصیه های کار با تورنت


از نرم ‌افزار آنتی ‌ویروس استفاده کنید. آنتی‌ ویروس‌ مانند خط مقدم کامپیوتر شما در برابر خطرات اینترنتی عمل می ‌کند. همیشه در زمان جستجو، دانلود و اجرای فایل‌ های تورنت، آنتی‌ویروس خود را در حالت فعال نگه دارید.

محتوای غیرقانونی دانلود نکنید. دانلود محتوای مشمول قانون کپی ‌رایت مانند موسیقی و فیلم، شما را در موقعیت خطر قرار می ‌دهد. البته در کشورهای مختلف با قوانین کپی ‌رایت مختلف، خطر این مورد متغیر است.
ترکرهای عمومی را به دقت انتخاب کنید. اینکه تورنت خود را از چه منبعی دریافت کنید بسیار مهم است. منابع معتبر و مشهور از نسخه‌های زیر زمینی امن‌تر هستند. البته هیچ‌گاه نمی‌توان هیچ منبعی را به‌طور کامل تأیید کرد.
از ترکرهای خصوصی استفاده کنید. نیاز به ثبت نام و تأیید هویت، ترکرهای خصوصی را از خطرات و افراد نفوذگر دور نگه می ‌دارد. اگر بتوانید در این ترکرها عضو شوید، امنیت شما بیشتر تأمین خواهد شد.


 
نحوه کار تورنت
همانطور که گفته شد تورنت یکی از مشهورترین ابزارهای اشتراک فایل است، این ابزار محبوبیت بسیار بالایی نزد کاربران اینترنت دارد.
این ابزار در ظاهر فناوری ساده ‌ای دارد اما در حقیقت بخش ‌ها و جزئیات مختلفی در به راه افتادن این فناوری دخیل هستند. البته برای استفاده از آن نیازی به اطلاعات جزئی در مورد تکنیک ‌های آن ندارید.
 


کد مطلب: 54137

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/54137/آموزش-تورنت-چیست-چگونه-استفاده-کنیم

ايتنا
  https://www.itna.ir