کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ربات‌های تلگرامی فعالیت مخرب دارند؟

خبرگزاری ايسنا , 22 آبان 1395 ساعت 10:10

ایتنا- ربات‌های تلگرامی در واقع یکی از قابلیت‌ها و یا افزونه‌های جانبی پیام رسان تلگرام هستند که امکان تعامل کاربر با آن‌ها از طریق ارسال پیام و فرمان‌های متفاوت وجود دارد.





به گزارش ایتنا از ایسنا، محمد حسنی - کارشناس فضای مجازی -  درباره ماهیت رباتهای تلگرامی اظهار کرد: ربات تلگرامی یک برنامه است که بر روی یک سرور اجرا می‌شود و تلگرام هم یک واسط ایمن، برای تبادل بین شما و برنامه موجود در آن سرور است یا به عبارت دیگری می‌توان گفت که ربات‌های تلگرام کدهایی هستند که از طریق یک پروتکل امن متصل به یک سرور واسط عمل می کنند. از طرفی خاصیت کدباز pen Source بودن تلگرام این اجازه را به برنامه نویسان می دهد که برایش ربات بنویسند و به توسعه هرچه بیشتر و بهتر این برنامه کمک کنند.


او ادامه داد: طراحی ربات تلگرام هم لزوما کار دشواری نیست و همه کاربران تلگرام با طی کردن چند قدم ساده می‌توانند یک ربات شخصی برای خود در این پیام رسان ایجاد کنند. برای این کارخود تلگرام یک ربات با نام BotFather معرفی کرده است که کاربر با برقراری ارتباط با این ربات اقدام به راه اندازی ربات خود کرده و پس از آن ربات خود را با استفاده از API تلگرام و از طریق درخواست‌های HTTPS مدیریت می‌کند.

ربات‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟
وی افزود: مراحل انجام این کار هم در هنگام ارتباط با این ربات برای کاربر ارسال می گردد. البته ربات‌هایی که با این روش ایجاد می‌شود به دلیل اینکه تلگرام برای ساخت ربات سروری در اختیار ما نمی‌گذارد و تنها با استفاده از APIهای خود تلگرام ربات ساخته می شود بسیار ساده هستند و قابلیت‌های چندانی ندارند.

این کارشناس توضیح داد: برای ساختن یک ربات با امکانات اختصاصی به دانش کدنویسی نیاز است و می توان با تهیه یک سرور، قابلیت ها و کاربردهای وسیعی برای ربات تعیین و طراحی کرد. ربات‌هایی که با این روش ساخته می‌شوند حسب عبارت درخواستی و دستور کاربر، می‌توانند در یک دیتابیس جستجو ‌کنند و نتایج متنی یا فایل صوتی، تصویری و …را برگردانند. حتی می‌توان ربات‌هایی که جنبه نظرسنجی یا برگزاری آزمون آنلاین و امثال آن دارد را طراحی کرد.

حسنی یادآور شد: درخصوص تفاوت ربات با سایر حساب‌های کاربری از قبیل کاربران یا مدیرهای گروه و ...هم می‌توان گفت بین ربات‌ها و سایر حساب‌های تلگرام تفاوت هایی وجود دارد که در این مورد می‌توان موارد زیر را اشاره کرد ربات‌ها آخرین زمان آنلاین بودن ندارند، در انتهای نام کاربری ربات همیشه کلمه bot حضور دارد، ربات‌ها فضای محدودی برای ذخیره اطلاعات دارند و پیام های قدیمی تر پس از پردازش توسط ربات حذف می‌شوند همچنین ربات تلگرام نمیتواند شروع کننده مکالمه با کاربران باشد، تنها زمانیکه کاربر به آن پیام بفرستد امکان ارسال پاسخ از طرف ربات وجود خواهد داشت.

کاربرد ربات‌های تلگرامی در کجاست؟
او در مورد کاربردهای ربات تاکید کرد: میتوان گفت که ربات تلگرام میتواند هر کاربردی داشته باشد و نحوه استفاده از آنها به خلاقیت شما و الگوریتم هایی که برای آن تعریف می‌کنید بستگی دارد. شما هستید که کارایی آن را طرح ریزی می‌کنید. دریافت نرخ ارز، اطلاعات هواشناسی، اخبار روز و تفریح و سرگرمی هرکدام نمونه‌هایی از کاربرد ربات‌های تلگرام هستند.

به گفته او ربات‌های پیچیده می‌توانند کارهایی از جمله ساخت بازی‌های یک یا چند نفره، ایجاد سرویس‌های اجتماعی، ایجاد ابزارهای جانبی و برقراری ارتباط با سرویس‌های دیگر را هم انجام دهند. برای توضیح بهتر کاربرد ربات های تلگرام می‌توانیم برخی از ربات‌های مهم را همراه کاربردشان توضیح دهیم که در این خصوص ربات های زیر را می توان به عنوان نمونه‌هایی از ربات‌های مهم تلگرام مثال زد.

حسنی ادامه داد: BotFather را به عنوان یکی از ربات‌های پر کاربرد تلگرام اشاره کردیم که توسط خود تلگرام ارائه شده و برای ساخت ربات توسط کاربران از آن استفاده می شود. Yandex Translatorرباتی است که امکان ترجمه ساده کلمات و حتی جملات را از زبانی به زبان دیگر فراهم می‌کند.

او افزود: همچنین ربات‌هایی برای پیش بینی شرایط آب و هوایی داریم مانند ربات Weatherman که با توجه به شرایط جوی کنونی، پیش‌بینی وضع هوای روز جاری، روز آینده و پنج روز آتی را در قالب بهره‌گیری از زبان‌های مختلف از جمله زبان فارسی فراهم می‌کند و علاوه بر این می‌تواند هشدارهای متفاوت مربوط به آب و هوا را نیز ارائه دهد. Telewitterهم رباتی است که با استفاده از آن می‌توانید حساب‌های توییتری را در گروه‌های گفتگوی تلگرامی دنبال کنید و به این ترتیب هیچ پستی از کاربران مورد نظر خود در شبکه توییتر را از دست نخواهید داد و حتی امکان به‌اشتراک‌گذاری پست‌های توییتری با دوستان خود را فراهم می‌کند.

به گفته این کارشناس با ربات ToPDF می‌توان فایل‌هایی با فرمت های رایج مانند فایل های ورد با فرمت .docو .docxو تصاویر با پسوند .jpgرا به پی دی اف تبدیل کرد که برای این کار تنها کافیست که شما فایل مورد نظر خود را برای این ربات ارسال کنید تا نسخه pdf آن را به شما تحویل دهد و یا می توانیم رباتی با نام Instasave را عنوان کنیم که به شما کمک خواهد کرد تا عکس‌ها و ویدئوهای موردنظر خود را از اینستاگرام دانلود کنید. بنابراین با توجه به مثال هایی که از ربات های تلگرام زدیم و توضیحاتی که داده شد می‌توان اینگونه عنوان کرد که ربات تلگرام می‌تواند بسته به خواسته سازنده آن هر کاربردی داشته باشد.
ربات‌های تلگرام می توانند فعالیت مخرب داشته باشند؟

به گفته این کارشناس فضای مجازی خب شکی نیست که از همان ابتدا و با معرفی ربات‌های تلگرام بحث‌ها و شایعه‌های مختلفی در فضای مجازی بر سر خطرناک بودن این ربات‌ها مطرح شده است اما پاسخ به این سوال را در صورتی می توان داد که ابتدا بدانیم منظورمان از فعالیت مخرب چیست و اینکه ربات تلگرام چه توانایی‌هایی برای انجام فعالیت مخرب دارد.

او ادامه داد: اگر ربات تلگرام را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و به خروجی‌های API تلگرام دقت کنیم ملاحظه خواهیم کرد که ربات تلگرام مانند دیگر کاربران تلگرام یک حساب کاربری است که طبیعتا بیشترین دسترسی که می تواند داشته باشد به اندازه دسترسی های یک کاربر عادی در تلگرام خواهد بود. بنابراین هنگامی که از یک ربات تلگرام استفاده می کنیم باید توجه داشته باشیم که ربات تلگرام هم همان اطلاعاتی را از ما مشاهده می کند که یک کاربر دیگر می‌بیند.

حسنی افزود: این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، شناسه کاربری یا آی.دی و عکس پروفایل خواهد بود. همچنین اگر ربات مورد نظر در یک گروه به کار گرفته شود همین اطلاعات را در مورد همه کاربران می تواند ببیند یا اصطلاحا به موارد ذکر شده دسترسی دارد. با این اوصاف می‌توانیم بگوئیم ربات ها به اطلاعاتی خارج از این‌ها از جمله داده‌های گوشی، مکالمات و تماس ها، موقعیت مکانی و ... دسترسی ندارند بنابراین نمی توانند فعالیت مخربانه ای داشته باشند و حداکثر کاری که می توانند انجام دهند جمع آوری شناسه ها و پیام های کاربران یک گروه و ارسال به سرور خود ربات است.

این کارشناس تاکید کرد: برای اینکه بدانیم یک ربات تلگرام به چه اطلاعاتی می‌تواند دست یابد باید میزان دسترسی آن ربات را در نظر بگیریم. دسترسی ربات تلگرام، حداکثر به اندازه یک کاربر عادی است. بنابراین یک ربات تلگرام نه می‌تواند در گوشی شما جاسوسی کند، نه به رمزهای شما یا موقعیت مکانی شما دسترسی دارد، نه می‌تواند عکس‌های گالریتان را برای کسی بفرستد. خصوصا بسیاری از ربات‌های تلگرام سطح دسترسی محدودتری هم دارند.


کد مطلب: 46401

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/46401/ربات-های-تلگرامی-فعالیت-مخرب

ايتنا
  https://www.itna.ir