۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۲۰

BPMS در یک نگاه

ایتنا - در بستر BPMS ابزارهایی وجود دارد که همه مراحل چرخه BPM (طراحی، مدل‌سازی، اجرا، نظارت و بهینه‌سازی) را پشتیبانی می‌کنند.
BPMS در یک نگاه


Business Process Management Softwareیا BPMS، مجموعه‌ای از ابزارهای نرم‌افزاری است که پیاده‌سازی برنامه‌های BPM در سازمان‌ها را تسهیل می‌نماید.
در بستر BPMS ابزارهایی وجود دارد که همه مراحل چرخه BPM (طراحی، مدل‌سازی، اجرا، نظارت و بهینه‌سازی) را پشتیبانی می‌کنند.

در فازهای طراحی و مدل‌سازی ابزارهای BPM، محیطی جهت ترسیم (نگاشت) فرآیند و مستند‌سازی را فراهم می‌کنند که منجر به فهم وضعیت کنونی فرآیند و اشتراک و انتقال دانش در سطح سازمان می‌گردد.
همچنین، تحلیل‌های اضافی پیشنهاد شده و یا توانایی شبیه‌سازی ابزار در تحلیل فرآیند‌ها‌، با هدف تعریف فرصت‌هایی جهت بهبود، مؤثر می‌باشند.

BPMS همچنین در مراحل دیگر چرخه BPM مثل اجرا و نظارت و بهینه‌سازی نقش دارد. هر‌چند شما می‌توانید فرآیندی را بدون مکانیزه نمودن، بهبود دهید؛ با این‌ حال، BPMSها عموماً برای مکانیزه کردن فرآیندها در مراحل اجرا، پایش و بهبود، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزار BPMS همچنین برای ایجاد یک نرم‌افزار کاربردی جدید، تبدیل فرآیندهای کاغذی به فرآیندهای مکانیزه شده بدون کاغذ(Paperless) و نیز تقویت و توسعه قابلیت‌های سیستم تجاری موجود در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این ابزار می‌تواند اطلاعات را استخراج، فرمت‌دهی و توزیع نموده و سپس آن اطلاعات را بین سیستم‌ها و افراد بر طبق مراحل فرآیند و سیاست‌های کسب‌و‌کار و قوانین سازمانی، مسیر‌دهی کند که این امر، به استاندارد‌سازی رویه‌ها و زمان سنجی کاری -در کنار دنبال کردن وظایف- کمک شایانی می‌کند.

BPMSها معمولاً شامل امکاناتی (ماژول‌هایی) همچون جریان‌کاری، فرم‌های الکترونیکی، اعلان، ابزارهای گزارش‌گیری، داشبورد و امکان اعمال قوانین بوده و قابلیت یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و هدایت سرویس‌های سازمانی را دارا هستند.

دامنه تعاریف و ویژگی‌های BPM این سال‌ها گسترش چشمگیری داشته‌است؛ اما همچنان ریشه اصلی آن در جریان‌کاری و قابلیت کنترل و جابجایی مستندات و اطلاعات است.
با تکامل بازار، BPM ها به BPMSها تغییر شکل دادند که شامل ظرفیت‌های بیشتری حول تحلیل فرآیندها و سامان‌دهی سرویس‌ها(وب‌سرویس‌های مبتنی بر یکپارچه‌سازی) است. در سال ۲۰۱۳ iBPM ها یا همان BPM‌های هوشمند (Intelligent BPM) معرفی شدند.

برخی منتقدان معتقدند امروزه مفاهیمی که زیر چتر BPM قرار دارند، بسیار گسترده هستند. انتظار می‌رود با گذشت زمان یکپارچگی بیشتری بین این امکانات اضافه شده به BPM مشاهده شود تا شفافیت و کاربرپسندی بیشتری در حین استفاده از آن فراهم شود.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اجزای BPMS توسط ارائه‌دهندگان رو به گسترش است.


ارائه‌دهندگانی که به دنبال یکپارچگی بهتر، تکمیل قابلیت‌های اجزای BPMS، بهبود طراحی رابط‌های کاربری و تطبیق با تغییرات تکنولوژیکی هستند.

در حالی‌ که عمق و پیچیدگی این بستر‌های بزرگ‌تر ممکن است رعب‌انگیز باشد، ما انتظار داریم که تجمیع بهتر ازاجزاو ظاهری کاربر پسندانه‌تر ببینیم.

منبع: پایگاه دانش BPM رایورز
کد مطلب: 43372
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام