کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حقایقی درباره زباله‌های الکترونیکی

خبرگزاری ايسنا , 3 آبان 1399 ساعت 23:55

ایتنا- حقایق جالبی درباره زباله‌های الکترونیکی که شاید نمی‌دانستید!




هنوز هم حقایق قابل توجهی درباره زباله‌های الکترونیکی وجود دارد که بسیاری از آن بی‌اطلاع هستند.

زباله‌های الکترونیکی یا به اصطلاح e-waste، بیانگر محصولات الکترونیکی است که با گذشت زمان منسوخ شده‌اند و می‌توانند به روش‌های نامناسب که تبعات محیط زیستی دارد، دفن یا سوزانده شوند، یا پس از بازیافت صحیح دو مرتبه در چرخه تولید قرار گیرند.

دوسامتینگ، به معنی «کاری انجام دهیم» از کمپین‌های بزرگ برای جوانان و تغییرات اجتماعی است که میلیون‌ها عضو دارد و این گزارش که حقایقی درباره زباله‌های الکترونیکی است، در این شبکه موجود است:

-در سال ۲۰۰۹، مجموع وزن تلویزیون‌ها، کامپیوترها، لوازم جانبی (شامل پرینترها، اسکنرها، ماشین‌های فکس)،‌ موس‌ها، کیبوردها و تلفن‌های همراه از کار افتاده ۲.۳۷ میلیون تن بود.

-زباله‌های الکترونیکی دو درصد از کل زباله‌های آمریکایی‌ها در مکان‌های دفن زباله را شامل می‌شوند، اما این میزان برابر ۷۰ درصد از کل زباله‌های سمی است.

-هر ساله ۲۰ تا ۵۰ میلیون تن زباله الکترونیکی در سراسر جهان ایجاد می‌شود.

-گوشی‌های همراه و سایر وسایل الکترونیکی شامل مقدار زیادی مواد ارزشمند از جمله طلا یا نقره هستند. آمریکایی‌ها هر ساله گوشی‌های همراهی که شامل بیش از ۶۰ میلیون دلار طلا و نقره می‌شوند را دور می‌ریزند.

-حجم زیادی از آنچه که به عنوان زباله‌های الکترونیکی شناخته می‌شوند درواقع اصلا زباله نیستند، بلکه تجهیزات الکترونیکی و یا قطعاتی هستند که به آسانی قابلیت استفاده مجدد در بازار را دارند و یا می‌توانند به عنوان مواد بازیافتی بازیافت شوند.

-در حال حاضر تنها ۱۲.۵ درصد از زباله‌های الکترونیکی بازیافت می‌شوند.

-به ازای هر یک میلیون گوشی همراهی که بازیافت می‌شود، می‌توان ۱۶ هزار کیلوگرم مس، ۳۵۰ کیلوگرم نقره، ۳۴ کیلوگرم طلا، ۱۴ کیلوگرم پالادیوم، دریافت کرد.

-بازیافت یک میلیون لپتاپ، انرژی مورد نیازی معادل نیروی برق ۳۶۵۷ خانه در آمریکا را تامین می‌کند.

-زباله‌های الکترونیکی هنوز هم سریع‌ترین رشد تولید زباله‌های شهری را در آمریکا دارند.

-۲۴۰ کیلوگرم سوخت فسیلی، ۲۱ کیلوگرم مواد شیمیایی و ۱۵۰۰ کیلوگرم آب برای تولید یک کامپیوتر و مانیتور نیاز است.

-لوازم الکترونیکی که خطرناک به حساب می‌آیند، شامل تلویزیون، مانیتورهای کامپیوتر شامل لوله‌های اشعه‌ کاتدی، مانیتور‌های ال‌سی‌دی، تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، تلویزیون‌های پلاسما و دی‌وی‌دی های قابل حمل با صفحه نمایش ال‌سی‌دی هستند اما تنها به این اشیاء محدود نمی‌شوند.

منبع: ایسنا


کد مطلب: 41000

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/41000/حقایقی-درباره-زباله-های-الکترونیکی

ايتنا
  https://www.itna.ir