۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۵

گسست اپل از ایدئولوژی و تفکرات استیو جابز

ایتنا- اپل، میراث باقی مانده از استیو جابز مرحوم است که شاید دست وارثان خلفی نیفتاده باشد!
گسست اپل از ایدئولوژی و تفکرات استیو جابز


برای همه افراد و هر که شناختی از شرکت اپل داشته باشد، خیلی سخت است که لوگوی شرکت اپل را بدون به یاد آوردن نام و ایده های استیو جابز فقید در ذهن خود ببیند؛ اما واقعیت این است که از یک نگاه اقدامات اخیر شرکت اپل، اخبار آن و رونمایی از محصولات جدید آن و همچنین استراتژی های این شرکت نشانی از فاصله و گسست از ایدئولوژی و تفکرات استیو جابز دارد.


به گزارش ایتنا از تابناک هفته گذشته و در روز چهارشنبه، اپل در مراسمی رسمی از محصولات جدید خود ـ که شامل آیفون‌های جدید و آیپد جدید این شرکت بود ـ رونمایی کرد.

در این مراسم، این شرکت قلم یا استیلوس جدیدی نیز به کاربران معرفی کرد که نام آن قلم اپل یا Apple Pencil است و به همراه تبلت جدید این شرکت یعنی iPad Pro ۱۲.۹ اینچ عرضه می شود.

این در حالی است که استیو جابز در سال ۲۰۰۷ و در جریان معرفی تکنولوژی Multi Touch صراحتا بیزاری و عدم علاقه خود به استیلوس یا قلم را بیان کرده بود.

جابز در کنفرانسی که در سال ۲۰۰۷ داشت، گفت: چه کسی واقعا یک استیلوس می خواهد؟ این ابزار باید همیشه همراه شما باشد، ممکن است آن را گم کنید و مدام باید آن را بردارید و سر جایش بگذارید. هیچ کس از استیلوس خوشش نمی آید. همچنین جابز به والتر ایساکسون نویسنده زندگی نامه خود گفته بود: به محض اینکه یک استیلوس در دست بگیرید، آن وقت زمان مرگ شماست.

تیم کوک که پس از درگذشت استیو جابز، مدیریت و رهبری اپل را بر عهده گرفته، در چند نوبت فاصله تفکرات خود با جابز را نشان داده است؛ از جمله در علاقه اش به ساخت آیفون با اندازه بزرگ‌تر یا تبلت‌های غول آسا.

البته نکته جالب اینجاست که تیم کوک با طراحی آیفون‌های بزرگ اندازه توانست در سال ۲۰۱۴ پر درآمدترین فصل را در بین همه شرکت‌های دنیا به خود اختصاص دهد.

از جمله دیگر اماره‌های حاکی از فاصله اپل با ایده‌های استیو جابز باید به راه اندازی سرویس‌هایی نظیر Apple TV اشاره کرد. در حالی که جابز همیشه مخالف مایکروسافت و سرویس‌های استریم بوده است.

نمونه دیگر از این گسست‌های را باید در ساعت هوشمند اپل جستجو کرد که عملا با نسخه ای چند ده هزار دلاری فاصله‌ای اساسی با ایده‌ها و آرمان‌های جابز داشت. طراحی ساعت هوشمند اپل تماما در دوره تیم کوک رقم خورد و در دوره جابز هیچ نشانی از این ساعت هوشمند نیست.

همچنین اپل در دوره تیم کوک اقدام به خرید شرکت تجهیزات صوتی Beats به بهای ۳ میلیارد دلار کرد که اساسا بر خلاف این ایده جابز بود که ساخت و طراحی ایده های جدید و اختراع کردن همیشه بهتر از خریدن اختراع است.

البته گویا همه این گسست‌ها و فاصله ها از ایده‌های جابز توانسته است موفقیت های اقتصادی خوبی برای اپل رقم بزند، زیرا از زمان مرگ جابز تا کنون، سهام شرکت اپل از ۵۴ دلار به ۱۱۰ دلار رسیده که خود سرمایه‌ای ۶۰۰ میلیارد دلاری را برای این شرکت رقم زده؛ اما اپل گویا به سمتی حرکت می کند که سایه جابز برای همیشه از سر این شرکت رخت برمی بندد.
کد مطلب: 38177
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام