ایتنا - DCM یک رویکرد نرم افزاری برای کمک به مدیریت، تسهیل و مکانیزه کردن کارهایی است که توسط افراد انجام می شود.
مدیریت پویای موارد (Dynamic Case Management (DCM
20 تير 1394 ساعت 14:40
ایتنا - DCM یک رویکرد نرم افزاری برای کمک به مدیریت، تسهیل و مکانیزه کردن کارهایی است که توسط افراد انجام می شود.
احتمالا شما هم مشابه بیشتر افراد که با مفهوم "مدیریت پویای موارد" Dynamic Case Management یا DCM آشنا نیستند، سوالات زیادی دارید.
-دقیقا مفهوم مورد (Case) چیست؟
-چه فرقی بین نرم افزار های DCM و گردش کار وجود دارد؟
-داینامیک چه معنی میدهد؟
این مقاله به شما کمک می کند که جواب این سوالات را بدست آورید.
DCM درباره انجام دادن کار میباشد. در اینجا کار به معنی وظایف و فعالیتهایی است که افراد در سازمانهای بزرگ و کوچک انجام میدهند.
این کار میتواند پخش یک محصول، تنظیم حساب یک مشتری جدید و یا کمک و سرویس دادن به مشتری باشد.
کارها پویا هستند زیرا موقعیت ها و فرصت های جدید بر روی آنها تاثیر گذارند و انسان های هوشمند با تکیه بر تجربه و هوش خود روش های بهتری را برای انجام آن ها اختراع می کنند.
DCM یک رویکرد نرم افزاری برای کمک به مدیریت، تسهیل و مکانیزه کردن کارهایی است که توسط افراد انجام می شود. DCM برای انجام کارها با استفاده از IT مزایای زیر را در بر خواهد داشت:
-مدیران مشاغل دید بهتری نسبت به چگونگی انجام کار خواهند داشت و در نتیجه با یک بینش بهتر میتوانند با ساده سازی در روند انجام عملیات در جهت تولید بیشتر محصول گام بردارند.
-توسعه دهندگان نرمافزاری با تکیه بر تکنولوژی و ارتباط مستقیم با متخصصین کسب و کار محصولی را ارائه می دهند که متناسب با تقاضای بازار قابلیت تغییر را خواهد داشت.
-مشتریان و کارمندان با تکیه بر سیستم، تعامل بهتر و قویتری خواهند داشت به این صورت که برای انجام نیازهای خود با یک فرایند سفت و سخت و غیرقابل انعطافی روبرو نیستند که نیازهای آنها را پاسخ نمی دهد.
پس ارزش زمان گذاشتن را دارد که حاصل آن کارمندان پربارتر و مشتریان راضیتر خواهد بود.
بررسی مورد (Case)
هسته ی DCM مورد (case) است: بخشی از کار که به خروجی کسب و کار منجر خواهد شد. این خروجی قابل تحویل به مشتری، شریک تجاری و یا ... است.
به عنوان مثال مبلغ خسارت بیمه، وام مسکن، طراحی ، تولید و پخش یک محصول نمونه هایی از یک مورد قابل تحویل میباشند.
در تمام این مثال ها کاری که انجام شده است میتواند به صورت یک جمله بیان شود (مبلغ خسارت پرداخت شد، حساب جدید باز شد، محصول پخش شد)
مورد (case) و وظیفه (Task) دو چیز متفاوت هستند.
برعکس مورد که یک نتیجه و خروجی کاری هست، وظیفه یک تکلیف است که در لحظه مشخص می شود و باید انجام شود.
مورد مجموعهای از وظیفه ها را مدیریت می کند که منجر به یک حاصل کاری معنی دار خواهد شد.
مورد یک فرایند نیست. در حقیقت مورد بخشی از یک کار هست که نیاز است انجام شود و فرایند یکی از راههایی هست که باعث می شود آن کار کامل شود.
بیشتر کارها بزرگتر از یک فرایند ساده هستند بنابراین بیشتر موردها دارای چندین قطعه فرایند هستند که با یکدیگر انجام می شوند.
اگرمورد را مانند یک فولدر الکترونیکی ببینیم (که شامل همه وظیفهها، مستندات و اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل بخشی از کار است)، در این صورت مانند فولدر،مورد نیز نیازمند یک مکان است تا به آنچه که می خواهیم دسترسی داشته باشیم.
بر خلاف فولدر یک مورد شامل دانشی برای بازیابی اطلاعات مورد نیاز، پیشبرد فرایند مورد نیاز، مدیریت تشدید و فوریت، تشخیص تغییرات و تصمیم گیری در مورد انجام کار و رسیدن به نتیجه مطلوب می باشد. این دانش و هوش مهمترین ارزشی است که DCM برای سازمانها فراهم می کند.
در اصطلاح علوم کامپیوتر مورد، شیئی است که روی آن کار انجام میشود. مانند هر شیئی در مدل برنامه نویسی شی گرا، شی مورد (Case Object) دارای خصوصیاتی مانند تاریخ انقضا، ضرورت، وضعیت جاری، نام ایجاد کننده و ... میباشد و متدها روی آن عمل میکنند. در DCM نیز یک مورد میتواند شامل فرایندها، وظیفههای تک کاره (ad hoc) یا رویدادهای کاری میباشد.
بدست آوردن راه حل برای مورد (case) نیازمند مدیریت افراد ، مستندات، سیستم ها ، اطلاعات و غیره می باشد. کار کردن روی یک مورد شامل یک یا چند وظیفه زیر می باشد:
-هماهنگی چندین وظیفه که اغلب در سطح افراد و دپارتمان ها و یا گاهی اوقات کل سازمان می باشد
-مدیریت افراد و ذینفعان مرتبط با مورد که مهمترین آن ها مشتری است
-تجمیع اطلاعات از منابع متنوع مانند مستندات، تصاویر و دادههای موجود در سیستم های کامپیوتری دیگر
-مطابقت دادن موارد با فرایند ها و قوانین بوسیله بهترین روشها یا آیین نامه ها
-تشخیص و پاسخ دادن به تمامی رخدادهایی که ممکن است روی وضعیت مورد تاثیر بگذارد
-گزارش وضعیت و تاریخچه برای مدیریت بهتر و بهبود مستمر
کد مطلب: 36899
آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/36899/مدیریت-پویای-موارد-dynamic-case-management-dcm