۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۲

مقایسه اینترنت 1995 با اینترنت 2015

ایتنا- اینترنت دیگر شباهتی به روزهای اولیه خود ندارد!


اینترنت دیگر آن شبکه جهانی نیست که روز اول ساخته شد؛ حتی شباهتی نیز به آن ندارد و این تغییر و تحولات گریبانگیر شرکت‌های سیلیکون‌ولی هم شده است. به تازگی یک مرکز تحقیقاتی، گزارشی منتشر کرده که تغییرات اینترنت را از سال 1995 تاکنون بررسی کرده است.


شرکت تحقیقاتی کلینر پارکینس کاوفیلد اند بایرز (KPCB) در 1995 یعنی در سالی که تنها مرورگر نت‌اسکیپ در اینترنت فعال بود، نخستین «گزارش اینترنت» خود را منتشر کرد و امروز در بیستمین سالانه این گزارش، غول بزرگ گوگل بر اینترنت جهانی حکمفرمانی می‌کند و تعداد کاربران اینترنت از 35 میلیون نفر در سال 1995 به 2/8 میلیارد نفر در سال 2014 رسیده است.

براساس این گزارش، بیشترین رشد در زمینه اینترنت، در ابزارهای همراه همانند گوشی‌های هوشمند اتفاق افتاده است و امروزه افراد در هر زمان و هر جایی که باشند به این شبکه جهانی دسترسی دارند و به جای دیدن متن صرف، هم‌اکنون فرمت‌های مختلف ویدیو را در اینترنت تماشا می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی مطلب به اشتراک می‌گذارند و اظهارنظر می‌کنند.

«نسل هزاره» هم‌اکنون بزرگترین نسل در نیروی کار محسوب می‌شود و نحوه زندگی و کار آنها کاملا متفاوت با نسل‌های قبلی‌ است.

نسل وای یا نسل ایگرگ که با نام نسل هزاره نیز شناخته می‌شود، به نسلی می‌گویند که پس از نسل ایکس و پیش از نسل Z زاده شده‌اند.

زندگی این نسل با فناوری‌ها و ابزارهای ارتباطی عجین شده؛ به طوریکه بدون اینترنت و ابزارهای الکترونیکی قادر به ادامه زندگی نیستند.
با توسعه اتصال به اینترنت و رشد تجارت اینترنتی، انتظارات مصرف‌کنندگان نیز تغییر کرده است و مشاغل نیز به سمت شغل‌هایی با انعطاف‌پذیری بیشتر پیش رفته است.

در حال حاضر، چین پرجمعیت‌ترین جامعه آنلاین دنیا را به خود اختصاص داده است و شرکت‌های اینترنتی فعال در این کشور بیشترین میزان خدمات را از نوآوری‌های روز و اینترنت می‌گیرند.

بعد از چین، هند دومین بازار بزرگ اینترنت در جهان به شمار می‌رود.
در ادامه به مقایسه مولفه‌های مهم اینترنت در سال 1995 و 2015 یا 2014 می‌پردازیم:

شرکت‌ها
در سال 1995: شرکت‌هایی در زمینه اینترنت فعالیت می‌کردند که احتمالا تا به حال اسم آنها را نشنیده‌اید؛ PSINet، RentPath، iLive، Axel Springer و Netcom On-Line. کل بازار سرمایه‌ 15 شرکت اینترنت پیشگام و عمومی اینترنت در این سال 8/16 میلیارد دلار بود.

در سال 2015: امروز شرکت‌هایی چون اپل، گوگل، علی‌بابا، فیس‌بوک،‌ آمازون، تن‌سنت (TenCent) و بایدو (که سه شرکت تن‌سنت، علی‌بابا و بایدو همه شرکت‌های چینی هستند) بر اینترنت سلطه دارند و کل بازار سرمایه 15 شرکت اینترنتی عمومی بزرگ به 4/2 تریلیون دلار می‌رسد.

کاربران اینترنت
در سال 1995: تعداد کاربران اینترنت در جهان 35 میلیون نفر بود که این میزان 6 دهم درصد جمعیت کل دنیا بود.

در سال 2014: جمعیت آنلاین جهان به 8/2 میلیون نفر رسید که این میزان 39 درصد کل جمعیت جهان است.

کاربران تلفن همراه

در سال 1995:‌ تنها 80 میلیون کاربر تلفن همراه در جهان وجود داشت که این تعداد یک درصد کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دادند.

در سال 2014: 5/2 میلیارد کاربر تلفن همراه در جهان وجود دارد که 73 درصد کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

گزارش اینترنت نشان می‌دهد که تبلیغات اینترنتی راه خود را به ابزارهای همراه نیز باز کرده‌اند و با سرعت ثابتی در حال رشد هستند.

در حالی که این رشد در کامپیوترهای دسکتاپ روز به روز در حال زوال است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که «دکمه‌های خرید» برای خرید محصولات و خدمات آنلاین در هر گوشه و کناری در اینترنت همراه سردرآورده‌اند و این گزینه‌ها را حتی در نسخه‌های همراه توییتر، فیس‌بوک و گوگل نیز می‌توان به دفعات دید.

روندهای دیگر
پرکاربردترین اپلیکیشن‌های جهان در فصل اول سال ۲۰۱۵ عبارتند از: فیس‌بوک، واتس‌اپ، مسنجر (فیس‌بوک)، اینستاگرام، لاین (در ژاپن)، KakaoTalk (در کره) و اسنپ‌چت.

این گزارش خاطر نشان می‌کند که اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی چت/ موبایل «قطب‌های ارتباطی مرکزی» به شمار می‌روند و هر روز نیز به تعداد این خدمات افزوده می‌شود.

فیس‌بوک و توئیتر به تدریج کاربران 12 تا 24 سال خود را از دست می‌دهند و این گروه از افراد بیشتر به سمت اینستاگرام، اسنپ‌چت، واتزآپ و پینترست تمایل پیدا می‌کنند.

تماشای ویدئو در فیس‌بوک روزانه در فصل اول ۲۰۱۵ به ۴ میلیارد بار رسیده است. این در حالی است که این تعداد شش ماه پیش فقط یک میلیارد بار بود.

تعداد کاربران فعال استریمینگ یا بازی زنده کاربرمحور در ماه سال به سال با رشد ۱۲۲ درصدی همراه است.

محتوای تولید شده توسط کاربران سال به سال با رشد ۱۴۰ درصدی همراه بوده است.

پهپادها موج جدیدی از جمع‌آوری و تحلیل کلان‌داده (Big Data) را به وجود آورده‌اند.

این هواپیماهای بدون سرنشین هم‌اکنون در صنایع و امور مختلفی از جمله کشاورزی، بررسی و تجسس‌های زیرساختی، داده‌کاوی و مدیریت بحران و فجایع کاربرد پیدا کرده‌اند.

منبع : آنتی آنالایز
کد مطلب: 36401
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام